حجامت
بر اساس گفته دانشمندان و روایات اهل بیت(ع) امروز بهترین روز سال برای برای انجام حجامت است که به نام روز حزیران معروف است.

روز حزیران بهترین روز سال برای حجامت کردن

حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شودکه جهت درمان بعضی ازبیماریها بکار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشدوبه عنوان یک سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده وجزءاحکام امضائی اسلام است ودرطب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید. 

بطورکلی حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است واگربه صورت تخصصی ازآن استفاده شود برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی وجراحی دارد.

  حجامت کردن

امروز بهتربن روز سال برای حجامت کردن است

حزیران بهترین روز سال برای حجامت

با توجه به اینکه امروز بهترین روز سال برای برای انجام حجامت است که به نام روز حزیران معروف است با یک محقق طب سنتی گفت وگویی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است، به خبرنگار سینا گفت:در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران است.

ایشان ادامه داد:بهترین زمان برای حجامت بر اساس گفته دانشمندان و روایات اهل بیت(ع) همین ماه رومی حزیران است که بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود.

این محقق طب سنتی در ادامه با بیان اینکه حزیران در سال جاری مصادف با روزهای سه شنبه 30 خرداد ماه و سه شنبه 6 تیر ماه است، گفت:بر طبق محاسبه سالنامه نجومی، روزهای 7 و 14 حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا(ع) از بهترین ایّام حجامت هستند، با روزهای یک شنبه 30 خرداد و 6 تیر 1395 مصادفند؛ امّا بر طبق محاسبه بعضی تقویم ها، روزهای 7 و 14 حزیران، با روزهای شنبه 29 خرداد و 5 تیر 1395 مصادف هستند.

وی افزود:چون امسال این ایام مصادف با ماه مبارک رمضان شده و انجام حجامت در حالت گرسنگی و روزه داری باعث کاهش اثرات مثبت حجامت و ضعف احتمالی روزه دار می شود، لذا بهتر است در این ماه تنها کسانی حجامت کنند که به هر دلیلی (مانند سفر اختیاری به حد مسافت) قادر به روزه داری نیستند و سایر افراد نیز می توانند بعد از افطار، اقدام به حجامت کنند.

 

در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دو دسته حجامت خشک یا بادکشی و حجامت تر تقسیم می شود:

حجامت خشک: نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام می شود. حجامت خشک خود بر دو قسم است:اول سرد و خشک و دوم گرم و خشک.

حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها نقش موثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آن ها و تحریک دیواره مویرگ ها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

حجامت تر با خارج کردن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. حجامت تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت است، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است.

امام صادق (ع فرمودند:رسول خدا (ص) در سه نقطه حجامت می فرمود:سر، بین دو کتف و کمر.

نوع دیگر حجامت موضعی است که بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود؛ از جمله حجامت روی کفل ها، اطراف مقعد، روی ران ها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد؛ این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم ترین و رایج ترین آن ها همان خون گیری از میان دو کتف است؛ ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود؛ مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آن ها بسیار مفید است؛ همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده ای از پشت گوش آن ها انجام می شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آن ها فوراً کاهش می یابد.

حجامت های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوش های صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا و غیره.

 

امروز بهترین روز سال برای حجامت کردن !

4.646
این مطلب مفید بود ؟424
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از دانا / م.ف
برچسب : حجامت
وبگردی