جراحی جمجمه

جراحی جمجمه بدون بیهوشی در روسیه!

کد مطلب : 32477زمان مطالعه : 2 دقیقه
محققان تعدادی جمجمه سر انسان را در جنوب روسیه یافته اند که علائمی از جراحی در آن ها دیده میشود، این جمجمه ها متعلق به عصر مفرغ میباشد.

جراحی جمجمه بدون بیهوشی

گروهی از مردم شناسان آلمانی و روسی در جنوب روسیه شماری جمجمه یافته اند که در اکثر آنها سوراخی در قسمت بالایی پشت سر دیده می شود.

در دوره مفرغ (عصر برنز) دانش بیهوشی وجود نداشت، ولی این سبب نشد که در روسیه از سوراخ کردن جمجمه و جراحی مغز ابایی داشته باشند. جالب این که شماری از افرادی که این گونه جراحی شده اند جان سالم به در برده اند.

بنا بر داده های موسسه باستان شناسی آلمان، 13 جمجمه یافت شده همگی متعلق به عصر مفرغ (عصر برنز) هستند و سوراخ آنها همگی در نقطه واحدی قرار دارد که از انجام یک عمل جراحی خبر می دهد.

جراحی جمجمه

جراحی جمجمه بدون بیهوشی

ریاست تیم آلمانی در این تحقیقات را خانم یولیا گرسکی از موسسه باستان شناسی آلمان به عهده داشته است. داده های این تیم حاکی از آن است که اکثر کسانی که جمجمه شان سوارخ شده جان سالم به در برده اند. جای معین و مشترک سوارخ در جمجمه ها و این واقعیت که هیچ اثری از شکستگی جمجمه، ضربه مغزی یا بیماری در دی ان ای DNI جمجمه ها یافت نمی شود، این نظریه را قوت می بخشد که جراحی ها یک اقدام آیینی بوده است.

البته یافته ها و داده های پزشکی قدیمی تر حکایت از جراحی های جمجمه در بیش از ده هزار سال پیش دارند. در بخش هایی از اروپا و به خصوص در انگلستان این گونه جراحی رایج بوده و احتمالا بدون بی حسی شدید و در نقاط کمتر حساس تری از جمجمه انجام می گرفته است.

جراحی جمجمه بدون بیهوشی در روسیه!

52
این مطلب مفید بود ؟20
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از جام جم - / ک
برچسب : بیهوشی
وبگردی