خوراکی
اگر قد بلند میخواهید این خوراکی ها را هرگز نخورید چراکه این خوراکی ها قد شما را میخورند. خوراکی هایی مثل کیک ها و شکلات های شیرین، نمک بسیار بالا و غیره.

 خوراکی هایی که قد را میخورند و مانع از افزایش آن می شوند! 

بسیاری از والدین اهمیت مواد مغذی را روی رشد کودکانشان می دانند. از طرفی ممکن است که بعضی از آن ها در این بین انتخاب های غلطی داشته باشند که می تواند رشد کودکان را تحت تاثیر قرار دهد و تاثیر منفی روی آن بگذارد.

گاهی اوقات این خوراکی های غلط باعث کاهش قد کودکان می شوند و رشد قد آن ها را کم می کند. برای دوری از این انتخاب های غلط باید به لیست مواد غذایی زیر توجه کنید و از مواردی که نام می بریم، مصرف نکنید. قبل از معرفی این خوراکی ها باید گفت که از مصرف مکمل های تبلیغاتی دوری کنید زیرا آن ها کاملا کذب و دروغ می باشند. بعد از سن هجده سالگی، هیچ نوع مکمل و دارویی باعث افزایش قد نخواهد شد.

خواراکی هایی که بر رشد قد تاثیر می گذارند 

 کیک ها و شکلات های شیرین

شیرینی جات یکی از اصلی ترین علت های چاقی و اضافه وزن سریع هستند. بیش از حد خوردن شیرینی ها مانند شکلات یا غذاهای شیرین و پر شکر باعث آزاد شدن هورمون مسدود کننده در اسکلت های بدن می شود که رشد استخوان ها را بسیار محدود می کند.

علاوه بر آن مصرف بالای شیرینی جات مصنوعی، باعث چاقی سریع می گردد و فشار روی استخوان ها بالا می رود و در نتیجه رشد غضروفی و استخوانی بسیار کاهش پیدا می کند که نتیجه آن کوتاهی قد است.

کوتاهی قد

 مصرف غذاهای بیش از حد چرب

غذا های بیش از حد چرب، منبع عظیمی از کالری ها برای کودکان هستند که باعث کالری اضافه در بدن آن ها می شوند و چاقی را به وجود می آورند. از طرفی وزن بالا مهم ترین مانع برای رشد قد می باشد و در کنار آن محتوای ویتامین دی و فیبر در غذاهای چرب ممکن است که در غذاهای فرآوری شده از بین برود و بر روی متابولیسم کلسیم در بدن تاثیر گذار باشد. 

نمک بسیار بالا

نمک نقش اساسی را در بدن ایفا می کند اما چنانچه بارها در بخش های مختلف سلامت نمناک گفته ایم مصرف بیش از حد بالای آن، باعث می شود کلسیم بالا در بدن دفع شود و فرد با کمبود کلسیم مواجه گردد و بنابراین خانواده ها باید میزان نمک مصرفی در کودکان را کنترل کنند. زمانی که نمک بیش از حد زیادی می خوریم، آب به طور شدیدی در بدن جمع می شود که باعث فشار خون بالا می گردد.

فشار خون بالا نه تنها روی بیماری قلبی و عروقی تاثیر می گذارد، بلکه فشار زیادی را در دیگر قسمت های بدن از جمله کلیه ایجاد می کند و همچنین سدیم و کلسیم را از بدن دفع می کند که باعث تاثیر منفی در رشد قد کودکان خواهد شد. به همین دلیل است که باید از مصرف نمک زیاد در کودکان خودداری کنید.

نمک

مصرف بیش از حد نوشابه

تحقیقاتی بر روی دوقلوهای همسان انجام شد و نشان داد که نوشابه مانع جذب کلسیم خواهد شد و به همبن دلیل کوتاهی قد را به همراه خواهد داشت . همچنین نوشابه گازدار نیز باعث پوکی استخوان می شود . بنابراین تا حد ممکن مصرف نوشابه را برای کودکانتان محدود کنید.

فست فود

مطالعات اخیر نشان می دهد که قد افراد و کودکان در زمان حال نسبت به کودکان نسل گذشته و دهه قبل کاهش یافته است . دلیل اصلی آن تاثیر فست فود هایی مثل همبرگر، پیتزا ، مرغ سوخاری و غیره می باشد. فست فود یک غذاهای فرآوری شده سریع محسوب می گردد که اساس آن با سرخ کردن و استفاده از مواد نگهدارنده بالایی همراه است. طرز فراوری غذاهای فست فود، باعث از بین رفتن مواد مغذی در آن از جمله ویتامین دی ، کلسیم و فیبر می شود که برای رشد قد ضروری هستند. 

مصرف برخی از دارو های خاص

گاهی کودکان به دلیل ابتلا به برخی بیماری خاص مجبور به مصرف دارو می شوند که به طور کلی، مصرف بیش از اندازه یا طولانی مدت بعضی از آن ها مانند کورتون در سنین رشد مضر خواهد بود که البته هرگز نباید به دلیل ترس از عدم رشد قد ، مصرف دارو را قطع کرد و باید دارو را طبق تجویز پزشک و دستورات اومصرف کرد.

مصرف بیش از حد گوشت

بسیاری از افراد فکر می کنند که گوشت گاو بسیار مغذی است و برای قد کودکان مناسب است. به همین دلیل خانواده ها بیش از حد به کودکانشان گوشت گاو می دهند اما مصرف بالای این غذا برای بدن مناسب نیست زیرا گوشت گاو پروتئین بسیار بالایی دارد و باعث می شود که استخوان ها از بیماری های مفصلی و استخوانی رنج بکشند.

مصرف بیش از حد بالای پروتئین برای بدن مناسب نیست و از طرفی کلسیم گوشت گاو کم است و عوامل اسیدی آن نیز مثل سولفور، فسفر و کلرین آن بالا است که همگی آن ها باعث بالا رفتن اسید در خون هستند. در این پروسه از دست دادن کلسیم روی قد فرد و تاثیرگذار است. 

به جای مصرف گوشت زیاد برای کودکان، باید روزانه از مواد غذایی مثل هویج، تخم مرغ، مرغ، سبزیجات، سویا، میوه و غیره استفاده کنید و یک رژیم غذایی متعادل برای آن ها فراهم آورید تا علاوه بر سالم بودن ، رشد متعادلی داشته باشید.

گوشت

آیا ورزش کردن باعث بلندی قد می شود ؟

مطالعات نشان می دهد که ورزش کردن مصرف انرژی، زمان خواب را افزایش دهد و زمینه ای برای تولید هورمون رشد به وجود می آید و از طرفی ،دیگر کودکان قد بلند نسبت به کوتاه قامتان گزینه بهتری برای ورزش هستند و در کل نمی توان ورزش را عاملی برای بلندی قد کودکان دانست و همچنین نباید تاثیر آن بر محکم شدن توده استخوانی را نادیده گرفت.

خوراکی هایی که قد را کوتاه می کنند !

3.61909
این مطلب مفید بود ؟1377532
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/م.ح
برچسب : افزایش قد
وبگردی