پوکی استخوان
پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.

پوکی استخوان بیشتر از آن که علایم داشته باشد ، عوارض دارد

یکی از بیماری هایی که خیلی پنهان و البته بصورت نامرئی به سراغ افراد می آید «پوکی استخوان » است ، عارضه ای که در سال های اخیر شدت آن میان زنان و مردان ایرانی بخصوص در افراد میان سال بیشتر شده است .در گفت و گو با یک متخصص مفاصل و عضلات بررسی بیشتری به روی این بیماری انجام داده ایم.

فوق تخصص مفاصل و عضلات (روماتولوژی) گفت :پوکی استخوان بیشتر از آن که علایم داشته باشد ، عوارض دارد . شایع ترین علائم این بیماری شکستگی استخوان، کمر درد یا قوز پشت است. پوکی استخوان بیشتر در بین زنان رایج است تا مردان. در زنان میزان از دست رفتن استخوان پس از یائسگی که میزان هورمون استروژن افت پیدا می کند، سرعت می گیرد.

وی در ادامه افزود :افراد باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند زیرا اگر درمان این عاضه به تعویق بیافتد منجربه بدشکلی ، محدودیت حرکتی و عوامل خطرناک دیگر می شود و در نتیجه درمان را دشوار می کند . هر چه سن شما افزایش پیدا کند، احتمال ابتلا بیشتر می گردد در صورتی که والدین یا خواهر برادر شما مبتلا به پوکی استخوان باشد درصد بروز این بیماری نیز افزایش میابد .

رجایی گفت :افراد باید به دردهای خفیف در ستون فقرات توجه کنند اغلب بخاطر درد کمی که در این ناحیه حاصل می شود به آن اهمیتی نمی دهند نکته قابل ذکر این است که معمول ترین شکستگی استخوان در این بیماری شکستن استخوان های ستون فقرات است.

این روماتولوژیست اظهار کرد:زنان بالای 65 سال ومردان بالای 70 سال بسیار مستعد این عارضه هستند وهمان طور که گفته شد هر چه سن افراد افزایش پیدا کند احتمال بروز پوکی استخوان نیز افزایش میابد .

افرادی که دچار بیماری های خاصی مانند روماتیسم ، سرطان سینه ، بیماری های غدد و پرکاری تیروئید هستند یا بیماری هایی که باعث سو جذب ویتامین های بدن می شوند ، باید بدانند این بیماری ها سر دسته این گروه از بیماری هایی هستند که عامل بروز پوکی استخوان را افزایش می دهند .

وی افزود:کسانی که داروهای خاصی مانند « کورتن » استفاده می کنند در راس افرادی که مبتلا به این عارضه هستند قرار دارند ، داروهای ضد تشنج هم باعث پوکی استخوان و هم نرمی استخوان می شود بنابراین افرادی که در طولانی مدت از این داروها استفاده می کنند درصد بالایی در ابتلا به این بیماری دارند و باید اقدامات لازم برای این افراد صورت گیرد .

پوکی استخوان

افرادی که تحت درمان سرطان هستند بخصوص سرطان سینه ، داروهایی که در طول درمان استفاده می کنند در پیدایش این عارضه بی تاثیر نیست .کسانی که دچار مشکلات غدد جنسی هستند ، چه مردان و چه زنان. زیرا این غدد در ساخت استخوان تاثیر دارد و اگر دچار اختلالی شود احتمال بروز را افزایش می دهد .

وی در خصوص ژنتیکی بودن این بیماری بیان کرد:درصد زیادی از تغییرات توده استخوانی وابسته به فاکتورهای ژنتیک است. تراکم استخوان به خصوص در کودکان و خانم های جوان ارتباط بسیار نزدیکی یا تراکم استخوان در وابستگان آنها دارد. توده استخوانی در خانم ها به وضعیت سیکل های قاعدگی بستگی دارد. شروع زودرس قاعدگی باعث افزایش توده استخوانی و تاخیر آن موجب کاهش توده استخوانی می شود. قاعدگی نامنظم کاهش توده استخوانی را به دنبال دارد پس کنترل سیکل های قاعدگی مرتب از ضروریات است.

این فوق تخصص مفاصل و عضلات متذکر شد :کاهش قد ، عامل مهمی است که اغلب افراد نسبت به آن بی توجه هستند زیرا پوکی استخوان می تواند باعث متلاشی شدن مهره ها (استخوان های ستون فقرات) شود. بصورت معمول اگر یک نفر قد خود را در 25 سالگی اندازه بگیرد و نیز در 50 سالگی مقایسه کند باید حداکثر 4 سانتی متر تفاوت داشته باشد بنابراین کاهش قد بیش از 4 سانتی متر در سنین ذکر شده می تواند یکی از نشانه های پوکی استخوان باشد .

وی در خصوص تشخیص و درمان این بیماری گفت :با آزمایش تراکم استخوان افراد به سادگی و سریع می توانند متوجه شوند دچار پوکی استخوان هستند یا خیر . اولین اقدام در درمان این بیماری پیدا کردن علت بروز آن است چرا که اگر درست تشخیص داده نشود درمان هم درست انجام نمی گیرد . آقایان و خانم هایی که در سنین یائسگی دچار این مشکل می شوند را می توان علت آن را افزایش سن ذکر کرد و اگر در سنین پایین افراد دچار این بیماری شدند حتما باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد .برای مثال اگر فردی دچار پوکی استخوان است باید کلسیم مصرف کند ولی اگر بیمار دچار پرکاری تیروئید باشد کاملا خطرناک است و می تواند فرد را درگیر عارضه های جبران ناپذیر کند یا در کسانی که دفع کلسیم ادرار آن ها بالاست و با دادن کلسیم به این افراد دچار سنگ کلیه می شوند .

عوارض پوکی استخوان شدت گرفت !

56
این مطلب مفید بود ؟60
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از جام جم-/ر
وبگردی