درمان آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی را می توان با مصرف میوه و سبزیجات خوشمزه درمان کرد حتی می توان به صورت موضعی از این مواد برای رفع آفتاب سوختگی استفاده کرد.

با این مواد غذایی آفتاب سوختگی را درمان کنید

آفتاب سوختگی که در فصل تابستان شایع تر است و زیاد اتفاق می افتد ما برای درمان آن مواد غذایی را به شما میکنیم که واقعا تاثیر ویژه ای دارد. درمان آفتاب سوختگی میتواند از یخچال خانه شما آغاز شود .

اگرچه همه افراد در معرض آفتاب و به آفتاب سوختگی قرار ندارند ولی در روزهای گرم تابستان این مشکل به هیچ وجه دور از ذهن نیست پس بهتر است پیش از اینکه دچار آفتاب زدگی و آفتاب سوختگی شوید از بروز آن جلوگیری کنید یا بهتر اینکه با درمان های خانگی و طبیعی آن آشنا شوید ، مواد غذایی بخشی از این درمان است که در بخش سلامت نمناک به آن پرداخته ایم. 

15 غذایی که با آفتاب سوختگی مبارزه می کنند ( خوراکی و موضعی ) 

1.سیب زمینی:

نشاسته موجود در سیب زمینی می تواند به کاهش آسیب آفتاب سوختگی کمک کند.سیب زمینی شیرین، یک انتخاب سالم تر است و شبیه هویج حاوی بتا کاروتن بالایی است که برای پوست بسیار مفید است و همچنین ویتامین C دارد که از پوست نیز محافظت می کند. سیب زمینی را انتخاب کنید، زیرا فواید سلامتی بسیاری دارد.

خوراکی :چهار تا پنج عدد سیب زمینی را در فر آشپزخانه کباب کنید و به سالاد سبز خود را اضافه کنید.

موضعی :یک عدد سیب زمینی خام و سرد را رنده کرده و به صورت پماد موضعی روی محل مورد نظر استعمال کنید. 

2.چای سبز:

صبح روزتان را با چای سبز، ماچای یخ و یا داغ شروع کنید.چای حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد و التهابات، مبارزه می کنند. با توجه به این مطالعه نوشیدن دو فنجان چای در روز می تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش داد.

با این حال، چون حاوی کافئین است، باعث کم آبی بدن می شود که باید مصرفتان را به سه تا چهار فنجان در روز محدود کنید. چای بدون کافئین یک جایگزین خوب است ، زیرا عاری از کافئین است و هم حاوی آنتی اکسیدان های خوب می باشد.

موضعی :دو کیسه جای سبز را داخل ظرفی از آب سرد خیس کرده و روی نواحی مورد نظر صورت و بدن قرار دهید.

چای سبز

راه های تغذیه ای برای درمان آفتاب سوختگی 

برای درمان آفتاب سوختگی چه بخوریم؟

3.جو:

جو یک آنتی اکسیدان قوی است که آونانترامیدز نامیده می شود و شما نمی توانید آن را در هر غذای دیگری پیدا کنید.

خوراکی :یک کاسه جو پرک برای صبحانه خوب است.

موضعی :یک پیمانه جوی دو سر را در غذاساز ریخته و به طور کامل پودر کنید ؛ پودر حاصله را در حمام وان سرد بریزید و در آن دراز بکشید تا به خوبی با پوستتان تماس پیدا کند. 

4.توت فرنگی: 

مقدار زیادی از انواع توت و میوه ها مانند توت فرنگی، تمشک و کیوی را در طول ماه های تابستان بخورید. ویتامین C و مواد مغذی مثل یک مسدودد کننده طبیعی برای آفتاب عمل می کنند و به جلوگیری از سوختن شما کمک می کنند. 100گرم توت فرنگی و 1.5 کیوی نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کنند.

موضعی :چند عدد توت فرنگی رسیده را کامل له کنید و برای درمان فوری آفتاب سوختگی روی محل مورد نظر قرار دهید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.

5.گواوا:

گواوا میوه دیگری است که ویتامین C بالایی دارد و برای التیام پوست خوب است. هر وعده اش شامل پنج برابر ویتامین C بیشتر از یک پرتقال است.

میوه گواوا

درمان آفتاب سوختگی با میوه ها  

بهترین درمان برای آفتاب سوختگی چیست؟

6.خیار:

خیار شامل آب زیادی است که به پوست شما کمک می کند تا مرطوب بماند. هم چنین خیار به تولید کلاژن سازی کمک می کند و خاصیت ضد سرطانی خوبی دارد. 

7.گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی یکی از سوپر خوراکی هایی است که می توانید برای آسیب های خورشیدی استفاده کنید. تمام انواع گوجه فرنگی پر از آنتی اکسیدان ها هستند که به حفاظت از پوست شما در برابر اشعه UV کمک می کنند.

ویتامین C و لیکوپنی که در گوجه فرنگی یافت می شوند، به مرطوب نگهداشتن پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. چنانچه بخش سلامت نمناک اشاره کرده است گوجه پخته شده حاوی لیکوپن بیشتری از تازه اش هم می باشد. لیکوپن فواید سلامتی دیگری از جمله بهبود سلامت قلب و پیش گیری از دیابت دارد.

طبق یک مطالعه، اگر شما هر روز به مدت سه ماه 4 قاشق سوپ خوری گوجه فرنگی را در مخلوط روغن زیتون بخورید، از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. 

8.هندوانه: 

این میوه درست مثل گوجه فرنگی عمل می کند. این میوه غنی از آنتی اکسیدان هایی هستند که اشعه UV را بر روی بدن شما محدود می کنند. هم چنین پر از آب است، بنابراین هر روز سه تا چهار تکه برای مرطوب ماندن در طول ماه های گرم تابستان بخورید.

با این حال، پرخوری نکنید ، چون قند آن ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.

ضد آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی با میوه های خوشمزه

درمان گیاهی و طبیعی آفتاب سوختگی

9.کاهو:

سبزیجات برگ دار حاوی ویتامین A بالایی هستند و به حفاظت از شما در برابر تابش UV، محدود کردن خشکی و سوزش پوست کمک می کنند.برای دریافت بهترین نتیجه، دو بار در روز کاهو بخورید. از اسفناج نیز به عنوان پایه سالاد خود استفاده کنید چون غنی از بتا کاروتن است. 

10.شکلات تلخ:

اگر به یک درمان نیاز دارید, شکلات تلخ چیزی است که باید در طول تابستان بخورید، چون حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلانوئید (درست مانند چای سبز) است.کاهو پوست شما را نرم تر می کند و از تابش نور خورشید محافظت می کند.شکلاتی بخورید که بیش از 70 درصد است و آن را بیش از یک هفته نگه ندارید.

 11.هویج:

هویج یک مبازر دیگر با خورشید است. بتا کاروتن موجود در هویج به ویتامین A در بدن تبدیل می شود و برای کاهش واکنش به آفتاب سوختگی مناسب است.

سعی کنید چند هویج را یک روز بخورید. آن ها را با گواکامولی بخورید که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است و به کاهش خطر آفتاب سوختگی و ایجاد یک تن پوستی زیبا کمک می کند.

محصولات لبنی مثل ماست طبیعی، شامل مقدار زیادی ویتامین A است. اگر هویج مورد علاقه شما نیست، می توانید خوراکی های دیگری که غنی از ویتامین A هستند را بخورید، مانند جگر و دیگر گوشت ها، سبزیجات ریشه ای، میوه، ماهی تن، تخم مرغ، کحصولات لبنی کم چرب، انبه، کلم، زردآلو و اسفناج و گزنه. 

12. انار: 

این میوه به شدت غنی از آنتی اکسیدان ، الاگیک اسید و عوامل ضد التهابی است که می توانند به پوست شما کمک کنند تا در برابر آسیب سلولی ناشی از UVA و UVB مقاوم شود.

ثابت شده است که انار برای سلامت ما مفید هستند و با ضد پیری و پوست آسیب دیده از آفتاب مبارزه می کنند.

سعی کنید دو تا سه عدد از این میوه را در هفته بخورید، یا دانه هایش را با ماست طبیعی مخلوط کنید یا در سالاد خود بمالید و یا یک عصاره انار تازه با یخ بنوشید.

خواص انار

درمان های خانگی و خوشمزه آفتاب سوختگی 

چه روشی برای درمان آفتاب سوختگی مناسب تر است؟

13. باترمیلک:

باترمیلک یک ماده بزرگ در برابر کم آبی بدن است. نمک، آب، کشک و ادویه همه مخلوط می شوند تا یک نوشیدنی خوش مزه درست کنند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین است و فشار خون بالا را کاهش می دهد. این شیر کمی بیشتر از شیر معمولی ترش است.

باترمیلک دارای مقدار PH پایین تری است که بعد از آفتاب سوختگی هم می تواند مفید باشد، چون به پوست کمک می کند تا سریع تر بهبود یابد. 

14. سرکه سفید:

این سرکه یک درمان خانگی خوب برای آفتاب سوختگی است.سرکه سفید را مستقیماً بر روی پوست اسپری کرده و یا از کمپرس اش استفاده کنید.به همین طریق، می توانید از ژل آلوئه ورا هم استفاده کنید.

15. آلوئه ورا:

چنانچه در بخش سلامت نمناک توضیح داده ایم برای استفاده از آلوئه ورا به عنوان نسخه ی درمان آفتاب سوختگی برگ های آلوئه ورا را بشکنید و عصاره آن را خارج کرده و روی پوست قرار دهید. 

16. گل همیشه بهار:

روغن گل همیشه بهار درمان کننده و ضد التهاب است. این روغن خنک کننده به تسکین پوست آسیب دیده کمک می کند.اگر باردار یا شیرده هستید، از گل همیشه بهار اجتناب کنید چون هیچ تحقیقی در مورد این که کودکان چگونه به این گیاه واکنش نشان می دهند وجود ندارد.

زوج هایی که سعی دارند باردار شوند باید از آن اجتناب کنند و تحقیقات نشان می دهند که گل همیشه بهار می تواند برای اسپرم سمی باشد و ممکن است مانع از آن شود که لقاح تخمک به درستی انجام شود. 

 

درمان آفتاب سوختگی با این مواد غذایی ساده و سریع است

4.427
این مطلب مفید بود ؟243
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی