مصرف بنزین

افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

تاریخ انتشار : 24 فروردین 1402کد مطلب : 33054تعداد نظرات : 1 نظر
امکان ارائه سی ان جی رایگان نیست، کاهش 10 درصدی مصرف آب مشترکان بد مصرف تهرانی و افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402 از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بود.

مهر:امکان ارائه سی ان جی رایگان نیست، شرایط اجتماعی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد، کاهش 10 درصدی مصرف آب مشترکان بد مصرف تهرانی، درآمد 16 میلیارد دلاری حاصل از صادرات پتروشیمی در سال گذشته و افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402 از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بود.

امکان ارائه سی ان جی رایگان نیست

اردشیر دادرس رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی ایران گفت:این طرح عملیاتی نمی‌شود زیرا بر خلاف قانون اساسی، قوانین وزارت نفت و بر نامه بودجه است به همین دلیل چنین مسأله‌ای مورد پذیرش مجلس نخواهد بود، زیرا فروش رایگان کالای سوختی ارزش ذاتی آن را از بین خواهد برد. این طرح غیر کارشناسی و غیر اصولی مطرح شده است، به همین دلیل به نظر نمی‌رسد مورد تأیید وزارت نفت قرار بگیرد.

دادرس با اشاره به اینکه نا ترازی گاز و ظرفیت سی ان جی دو بحث متفاوت از یکدیگر است در این زمینه توضیح داد:نا ترازی گاز و ظرفیت عملیاتی و اسمی جایگاه‌ها موضوعی دیگر است به طوری که اکنون ما نزدیک به 25 میلیون متر مکعب ظرفیت عملیاتی سی ان جی داریم در حالی که ظرفیت اسمی بیش از 40 میلیون است. به عبارتی با 60 درصد از ظرفیت در حال فعالیت هستیم به همین دلیل امکان افزایش ظرفیت عملیاتی را داریم و در این زمینه مشکلی نیز نداریم.

درآمد 16 میلیارد دلاری حاصل از صادرات پتروشیمی در سال گذشته

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره اینکه سال گذشته 27 میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شد، گفت:درآمد ارزی صنعت پتروشیمی از محل صادرات محصولات 16 میلیارد دلار برآورد می‌شود که از این میزان نزدیک به 14 میلیارد دلار در سامانه نیما و پس از آن در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه شده است.

وی اضافه کرد:تا رسیدن به استقلال کامل راه آسانی نداریم، اکنون در ساخت مجتمع‌های پتروشیمی 75 تا 80 درصد متکی به توان داخلی هستیم و 25 درصد وابستگی داریم. برای رسیدن به خودکفایی کامل برنامه منسجمی را با مراکز تولید علم پیگیری می‌کنیم.

تعیین‌تکلیف 5 طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دولت سیزدهم

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از تعیین‌تکلیف پنج طرح ذخیره‌سازی گاز در دولت سیزدهم خبر داد و اعلام کرد دو میدان دیگر نیز تا تابستان فعال می‌شود.

شرایط اجتماعی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد

فریدون عباسی نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه دولت و مجلس برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت ندارد در این زمینه توضیح داد:تا کنون اطلاعیه از وزارت اقتصاد، شورای اقتصاد صادر نشده است همچنین بودجه سال 1402 که به تصویب رسید مسأله‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در نظر گرفته نشد. ضمن آنکه وزیر نفت هم در خصوص گرانی بنزین صحبتی نکرده است.

وی ادامه داد:قیمت تمامی کالاها به مرور زمان تغییر کرده است و ممکن است در آینده‌ای نا مشخص افزایش قیمت بنزین را پیش رو داشته باشیم که اتفاقی طبیعی است.

به گفته این نماینده مجلس در صورتی که دولت عزم افزایش قیمت حامل‌های سوخت را داشته باشد مجلس به نظام دستمزد کشور توجه می‌کند. زیرا اگر مردم بخواهند بیش از این در سختی و تنگنا قرار بگیرند تا پیشرفت اقتصادی صورت بگیرد پس از آن آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. مسائل فرهنگی بیش از آنچه اکنون آسیب دیده است.

ارسال 47 میلیاردفوت‌مکعب گاز میدان‌های نفت فلات قاره به پتروشیمی خارک

علیرضا متعالی، مدیر منطقه عملیاتی خارک شرکت نفت فلات قاره ایران گفت:پارسال حدود 47 میلیارد فوت‌مکعب گاز از میدان‌های این منطقه عملیاتی به پتروشیمی خارک فرستاده شده است.

وی توضیح داد:این گاز از میدان‌های ابوذر، فروزان و درود تأمین شده و 38 درصد آن معادل 16.5 میلیارد فوت‌مکعب از میدان مشترک فروزان بوده است.

متعالی افزود:به‌منظور تأمین گاز پتروشیمی خارک، خطوط بدون استفاده بین ان‌جی‌ال و درود 2 با اندکی تغییرات بهره‌برداری شد و با وارد مدار کردن گاز میدان فروزان، 50 میلیون فوت‌مکعب گاز در روز به‌عنوان خوراک به این پتروشیمی فرستاده می‌شود.

معاونت راهبردی مدیریت انرژی تشکیل شود

مالک شریعتی‌نیاسر در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی مسائل مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست و صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی اظهار کرد:در این نشست با دعوت از مسئولانی از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مرکز پژوهش‌های مجلس موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی بررسی شد.

وی افزود:در این نشست نمایندگان نکات مدنظر خود را مطرح کردند و معتقد بودند ساختار کنونی انرژی کشور پاسخگوی بحث بهینه‌سازی انرژی نیست، از این رو باید اصلاح ساختار انجام شود، بنابراین لازم است یک ساختار قدرتمند فراوزارتخانه‌ای برای این مهم شکل بگیرد، به همین دلیل بر راه‌اندازی معاونت راهبردی مدیریت انرژی در دولت تأکید شد.

کاهش 10 درصدی مصرف آب مشترکان بد مصرف تهرانی

سید رسول باقری معاون درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران با اشاره به اثربخش‌بودن این طرح گفت:از ابتدای اجرای این طرح تاکنون افزون بر 43 هزار واحد خانگی و غیر خانگی بد مصرف با محدودیت موقت قطع آب مواجه شده‌اند.

باقری ادامه داد:میزان مشترکان بد مصرف در استان تهران نسبت به شروع این طرح بیش از 35 درصد و نسبت به میانگین سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.

معاون درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران ادامه داد:سال گذشته افزون بر 17 هزار اشتراک غیرمجاز در استان تهران شناسایی شد که از این تعداد 7000 انشعاب تبدیل به مجاز، 9000 انشعاب قطع و 1000 انشعاب نیز اصلاح شده است.

تحریم‌ها عامل اصلی عدم ورود بخش خصوصی به صنعت نفت

نرسی قربان، کارشناس انرژی گفت:مشکل اصلی صنعت گاز و نفت در کشور ما سرمایه و تکنولوژی روز است که این مساله هم به دلیل تحریم‌هایی که با آن مواجه بوده‌ایم، برای دولت و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

«تولید وتامین برق» برنامه وزارت نیرو برای عبوراز اوج مصرف تابستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای عبور از تابستان سال‌جاری، گفت:وزارت نیرو در سال‌جاری یک برنامه 140 اقدام را در سه محور اصلی برای عبور از تابستان 1402 تنظیم کرده است.

سخنگوی صنعت برق «تولید و تأمین برق» را محور اصلی این برنامه عنوان کرد و افزود:پیش‌بینی شده است که 7787 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود که بخشی مربوط به نیروگاه‌های جدیدالاحداث وزارت نیرو به ظرفیت 3026 مگاوات می‌شود.

احتمال وقوع سیل در استان‌های غربی کشور

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بر اساس هشدارهای هواشناسی اواخر این هفته (چهارشنبه و پنج‌شنبه) سامانه بارشی از غرب وارد کشور می‌شود، گفت:هموطنان غرب کشور از بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرند تا این سامانه بدون خسارت مالی و جانی از کشور عبور کند.

وی با اشاره به اینکه این بارش‌ها ناپایدار و به صورت رگباری هستند و احتمال طغیان رودخانه‌ها بسیار زیاد است ادامه داد:امکان طغیان رودخانه در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و چهار محال بختیاری وجود دارد.

عزم جدی نیروگاه‌های حرارتی برای گذر از پیک تابستان

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت:باید با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این صنعت تمامی نیروگاه‌های کشور تا پیش از آغاز پیک مصرف برق به آمادگی 100 درصدی برسند.

افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی از افزایش 9 درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال 1402 خبر داد و گفت:عرضه نظام‌مند بنزین نیازمند استفاده مردم از کارت سوخت شخصی است.

وی افزود:یکی از بزرگ‌ترین افتخارات صنعت نفت این بود که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم، اما تولید خودروهای نو، افزایش سن خودروهای موجود و خارج نشدن خودروهای فرسوده از تردد جاده‌ای، سبب افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است.

سال جدید بدون بدهی به تجدیدپذیرها

آرش امیدی، معاون سرمایه گذاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت:برای اولین بار در بودجه 1402 ردیف جداگانه‌ای در تبصره 14 برای ایفای تعهدات به تولید کنندگان برق تجدیدپذیر از محل ماده 12 و ماده 61، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که امسال به نتیجه خواهد رسید و بخش بزرگی از بدهی‌های معوق به تولیدکنندگان را پوشش خواهد داد و سال 1402 بدون بدهی خواهد شد.

انتهای پیام/م

افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

51
این مطلب مفید بود ؟10
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی