ارگ کریم خان

تاریخچه و تصاویر دیدنی ارگ کریم خان در شیراز

تاریخ انتشار : 19 تیر 1395کد مطلب : 33271زمان مطالعه : 3 دقیقه
ارگ کریم خان واقع در مرکز شیراز یک بنای تاریخی و در عین حال زیبا و با قدمت است که در دوره سلطنت سلسله ی زندیه ساخته شده است.

همه چیز درباره ارگ کریم خان شیراز

این بنای 4000 متری در مرکز یک محوطه با مساحت 12800 مترمربع قرار گرفته است. ارگ در خارج دارای 4 دیوار بسیار بلند 12 متری است که با 4 برج آجری دایره ای شکل با ارتفاع 14 متر و با زاویه ی 90 درجه به هم متصل شده اند. عمده ی مصالح به کار رفته در این بنا از سنگ و گچ است. تمامی دیوارهای 12 متری اطراف، دارای ضخامت 3 متری در پایین و 2.8 متری در قسمت های بالایی هستند. طراحی این بنا در واقع هم مسکونی و هم نظامی است.

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ کریم خان به عنوان زندان استفاده شد که آسیب هایی به آن وارد شده است. در سال 1350 این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.

موزه ارگ کریمخانی

بنای تاریخی ارگ کریم خان زند

ساخت ارگ کریم خان

ساخت ارگ کریم خان بین سالهای 1766 و 1767 میلادی انجام شد و کریم خان بهترین معماران زمان خود را جهت ساخت آن بکار گرفت. او همچنین بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را به سرعت تمام کرد. این بنا در دوره زندیه به عنوان محل استقرار حکومت و در دوره قاجاریه به عنوان محل زندگی فرمانداران محلی استفاده می شد. عبدالحسین میرزا فرمانفرما حکم ران فارس، دستور به بازسازی مینیاتورهای نقاشی شده در این بنا داد.

کریم خان زند

عکس های ارگ کریم خان

در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ کریم خان به عنوان زندان استفاده شد


بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان ها و اتاق های نقاشی شده، آبنماها و باغچه ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است.

برج و باروی چهارگانه به انضمام خندقی که سابقاً دور آن حفر شده بود نیز نقش دفاعی بنا را بر عهده داشته اند. ضخامت دیوارها در پایه 3 متر و در بالا 8/2 متر است. ارتفاع برجها نیز 15 متر می باشد و از آجر ساخته شده اند.

ارگ کریم خانی شیراز

موزه دیدنی ارگ کریم خان

ساخت ارگ کریم خان بین سالهای 1766 و 1767 میلادی انجام شد


در زمان سلسله پهلوی از ارگ به عنوان زندان استفاده شد. در سال 1350 این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای عظیم اکنون تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.

درباره ارگ کریم خان زند

نمای داخلی ارگ کریم خان

بخش درونی ارگ با ایوان ها و اتاق های نقاشی شده، آبنماها و باغچه ها از ظرافت خاصی برخوردار است

تاریخچه ارگ کریم خان زند

ساخت ارگ کریمخان

بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است.

تاریخچه و تصاویر دیدنی ارگ کریم خان در شیراز

4.321
این مطلب مفید بود ؟183
برگرفته از ویکی پدیا - سی ایران/ح
وبگردی