ذخیره اطلاعات

ذخیره تمام اطلاعات کره زمین روی DNA!

تاریخ انتشار : 21 تیر 1395کد مطلب : 33398زمان مطالعه : 2 دقیقه
مایکروسافت با انتشار خبری جدید و جالب از ذخیره اطلاعات روی DNA خبر داد. آیا با این طرح هارد دیسک ها جای خود را به دی ان ای خواهند داد ؟

ذخیره اطلاعات مایکروسافت روی DNA

مقدار کوچکی از این ماده ی بیولوژیکی می تواند حجم بسیار عظیمی از داده را در خود نگه دارد و علاوه بر آن طول عمر بسیار زیادی هم دارد. سه هفته پیش، گروهی از متخصصان و کارشناسان در ویرجینیا گرد هم آمدند و درباره ی امکان و شرایط استفاده از DNA به عنوان درایو ذخیره سازی اطلاعات به گفت و گو نشستند. به مرور زمان نیاز به ذخیره سازی اطلاعات به خصوص در حوزه ی زیست پزشکی، بیشتر می شود و دی ان ای مخزن نویدبخشی برای ذخیره ی داده ها به نظر می رسد.

ذخیره اطلاعات روی dna

طرح مایکروسافت برای ذخیره اطلاعات و داده ها روی DNA

 در جریان این نشست، حضار به این نتیجه رسیدند که هدف بلندپروازانه ی ساخت نمونه ی اولیه برای دستگاه ذخیره سازی از نوع DNA طی پنج تا هفت سال آینده ممکن می شود. حالا به نظر می رسد که این افراد کمی محافظه کارانه تصمیم گرفته اند. روز گذشته، محققان مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن اعلام کردند که در میزان ذخیره ی داده در رشته های مصنوعی DNA رکورد جدیدی به ثبت رساندند.

این تیم تحقیقاتی در حجم بسیار کوچکی از DNA (کوچک تر از نوک یک مداد) 200 مگابایت داده ذخیره کردند. این حجم از داده 1000 برابر ظرفیت ذخیره سازی DNA در سال گذشته است. مایکروسافت در بیانیه ای مطبوعاتی گفت:«تصور کنید که کل داده های یک پایگاه داده ی بزرگ در چند حبه قند فشرده شود یا اینکه تمام داده های روی اینترنت برای عموم قابل دسترسی هستند، درون یک جعبه ی کفش جا شوند. این تیم در آن تارهای بیولوژیکی گلچینی از اطلاعات مختلف را ذخیره کردند که شامل نسخه ی HD یک موزیک ویدیوی محبوب، دیگر شکل های هنر دیجیتالی، اعلامیه ی جهانی حقوق بشر به 100 زبان مختلف و 100 کتاب برتر وبسایت Project Gutenberg می شود. 

ذخیره تمام اطلاعات کره زمین روی DNA!

4.37
این مطلب مفید بود ؟61
برگرفته از دیجی مگ /ن
برچسب : دی ان ای (DNA)
وبگردی