عرق کردن در خواب
تعریق شبانه یک موضوع طبیعی است ولی در بعضی از شرایط این تعریق ها غیر عادی و اذیت کننده هستند، جالب است بدانید تعریق زیاد نشانه بیماری های متفاوتی درون بدن است.

مهم ترین و اصلی ترین علت عرق شبانه

پزشکان زیاد از بیماران خود درباره عرق کردن در خواب شکایت می شنوند؛ عرق شبانه به عرق بیش از حد در طول شب اشاره دارد اما اگر اتاق خواب شما غیرمعمول گرم باشد یا لباس خواب زیادی پوشیده باشید، ممکن است در طول خواب عرق کنید و این طبیعی است.

عرق شبانه واقعی، گرمای شدید در شب است که می تواند لباس هایتان را خیس کند و به محیط بیش از حد گرم مربوط می شود. مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص گرگرفتگی و قرمزی صورت یا بدن در شب سخت باشد چراکه علل مختلفی برای عرق شبانه وجود دارد.

برای پیدا کردن علت، پزشک باید یک تاریخچه پزشکی دقیق و آزمایشاتی را برای تصمیم گیری در مورد وضعیت عرق شبانه دریافت کنید. برخی از شرایط شناخته شده که می توانند موجب عرق شبانه شوند و به آنها در این بخش از سلامت نمناک اشاره خواهیم کرد،عبارتند از:

عرق در خواب

یائسگی

گرگرفتگی هایی که همراه با یائسگی می تواند در شب رخ دهد و موجب عرق شود. این یک علت بسیار رایج در عرق شبانه در زنان است.

هایپرهیدروسیس

یک بیماری است که در آن بدن به طور مداوم عرق زیادی تولید می کند و بدون هیچ علت مشخص پزشکی رخ می دهد.

عرق کردن در شب

عفونت بدن

سل اغلب با عرق شبانه ارتباط دارد. اما عفونت های باکتریایی نیز مانند اندوکاردیت (التهاب دریچه های قلب)، استئومیلیت (التهاب استخوان) و آبسه ها می توانند باعث عرق شبانه شوند. عرق شبانه نیز علائم عفونت HIV نیز می باشد.

برخی سرطان ها

عرق شبانه علائم اولیه برخی از سرطانها است. شایع ترین نوع سرطان مرتبط با عرق شب لنفوم است. با این حال، افرادی که سرطان تشخیص داده نشده دارند، اغلب علائم دیگری نیز دارند مانند کاهش وزن ناگهانی و تب.

تعریق زیاد در خواب

مصرف برخی از داروها

مصرف داروهای خاصی می تواند به عرق شبانه منجر شود. داروهای ضد افسردگی یک نوع از داروهای رایج هستند که می تواند منجر به عرق شبانه شوند. از 8% تا 22% افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، عرق شبانه دارند.

دیگر داروهای روانپزشکی نیز با عرق شبانه همراه هستند. داروهایی که برای کاهش تب هستند، مانند آسپیرین و استامینوفن، گاهی اوقات منجر به عرق می شوند. بسیاری از داروهای دیگر می تواند باعث عرق شبانه یا گرگرفتگی شوند.

علل تعریق در خواب

هیپوگلیسمی

قند خون پایین می تواند باعث عرق شود. افرادی که از داروهای انسولین یا دیابت استفاده می کنند ممکن است در طول شب هیپوگلیسمی همراه با عرق را داشته باشند.

اختلالات هورمونی

عرق کردن یا سرخ شدن با چندین اختلال هورمونی، از جمله فئوکروموسیتوم، سندرم کارسینوئید و هیپرتیروئیدیسم دیده می شود.

مشکل نورولوژیکی

به طور غیر معمول، شرایط عصبی مانند سکته مغزی، و نوروپاتی اتونومیک ممکن است موجب عرق کردن و منجر به عرق شب شوند.

مشکات خواب

بیماری های مغز و اعصاب

برخی بیماری های عصبی مانند سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع)، دیس رفلکسی اعصاب خودکار (در اثر تحریک در پایین سطح ضایعه نخاعی در بیماران نخاعی به وجود می آید)، سکته مغزی، آسیب اعصاب خودکار می توانند باعث تعریق زیاد شوند.

علت عرق شبانه زیاد بدن کودکان و بزرگسالان در خواب چیست؟

3.6103
این مطلب مفید بود ؟7429
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ/ن.ح
برچسب : معضلات خواب
وبگردی