مکیدن انگشت
در حالیکه اغلب ما مکیدن انگشت و یا جویدن ناخن را کاری مضر برای بدن و زشت میپنداریم پژوهشی جدید از فواید این کار می گوید.

کشف فایده مکیدن انگشت

پژوهشی جدید می گوید مکیدن انگشت یا جویدن ناخن در کودکی می تواند دلیل مقاومت بدن در برابر آلرژی ها باشد. این تحقیق نظریه ای را تقویت می کند که می گوید بدن کودکان رشدیافته در محیط آلوده، نسبت به آلرژی ها مقاوم تر است.

مکیدن شست یا جویدن ناخن از عادت های کودکانه ای نیست که مورد علاقه والدین باشد. این عادت ها اما به احتمال در تقویت سلامت کودکان مؤثر هستند. بر پایه یک پژوهش درازمدت دانشمندان نیوزیلندی، بدن کودکانی که شست خود را می مکند یا ناخن خود را می جوند در مقایسه با کسانی که در کودکی این عادت ها را کنار می گذارند، در برابر آلرژی ها به مراتب مقاوم تر است.

نتیجه این پژوهش در نشریه تخصصی ""Pediatrics آمریکا منتشر شده است.

به اعتقاد دست اندرکاران، نتایج این تحقیق احتمال درستی نظریه ای را تقویت می کنند که بر اساس آن انسان های رشدکرده در محیط آلوده تر، در برابر آلرژی ها مقاومترند. بر این اساس، آلودگی ها ممکن است در پی مکیدن شست یا جویدن ناخن وارد بدن کودک شوند.

بنا بر پژوهش یادشده، در میان بیش از هزار فرد 13 ساله، 49 درصد کسانی که در کودکی نه ناخن جویده و نه شست مکیده بودند، دست کم به یک محرک واکنش آلرژیک نشان داده اند. در میان آزمایش شوندگانی که در کودکی به یکی از این دو عادت داشته اند، 38 درصد واکنش آلرژیک نشان داده اند؛ در میان آنهایی که در کودکی هم ناخن می جویده اند و هم شست می مکیده اند، تنها 31 درصد به آلرژی مبتلا هستند.

سرپرست تیم پژوهشی از دانشگاه اُتاگو نیوزیلند معتقد است:«نتایج پژوهش این نظریه را تقویت می کند که ارتباط با میکروب ها در سنین پایین احتمال ابتلا به آلرژی را تحدید می کند.» باب هنکوکس در عین حال به نکته مهمی اشاره می کند:در بررسی ها تنها پوست افرادِ موردِ آزمایش رصد شد؛ در گونه ای از آلرژی ها – مانند التهاب آلرژیک مخاط بینی – که در آنها نشانه های آلرژی تنها روی پوست پدیدار نمی شوند، در همه افراد مورد آزمایش – چه کسانی که ناخن می جویدند و شست می مکیدند و چه دیگران – درصد ابتلا به آلرژی یکسان بود.

مکیبدن انگشت

مبتکران این پژوهش یادآوری می کنند:«ما نمی گوییم کودکان را بایست به در پیش گرفتن چنین عادت هایی ترغیب کرد، زیرا میزان واقعی تأثیر مثبت این عادت ها بر سلامتی هنوز مشخص نیست».

پژوهشگران در این تحقیق هزار و 37 کودک پنج، هفت، 9 و یازده ساله را به گروه هایی که شست می مکند، ناخن می جوند یا هیچ یک از این عادت ها را ندارند، تقسیم کرده و آنها را زیر نظر گرفتند.

زمانی که کودکان به 13 سالگی رسیدند، از نظر ابتلا به آلرژی آزمایش شدند. آزمایش در سن 32 سالگی تجدید شد.

فایده مکیدن شست و جویدن ناخن!

410
این مطلب مفید بود ؟82
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از عصر ایران-/ر
برچسب : جویدن ناخن
وبگردی