ضد آفتاب
محققان دانشگاه باس با سرپرستی «شراره پورزند» به تازگی موفق به شناسایی ترکیبی در ضد آفتاب شده اند که قادر به محافظت کامل در برابر اشعه «یو.وی.ای» است.

شناسایی ضد آفتابی عالی با ترکیبی جدید

ضد آفتاب راهی مناسب برای محافظت از پوست دربرابر آسیب های آفتاب است . عامل اصلی چین وچروک پوست و ایجاد کک ومک برروی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است. هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی اگر بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، پوست سالم تر و شفاف تری خواهد داشت و مسلما آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد. با وجود تاثیر ثابت شده آفتاب در ایجاد سرطان پوست، حتی اگر به فکر جوان ماندن هم نیستیم. باید مراقب پوستمان باشیم.

به گزارش مدیکال ساینس، اشعه «یو.وی.ای» بخشی از طیف الکترومغناطیسی است که طول موج 315 تا 400 نانومتر را شامل می شود. با وجودیکه این طول موج از نور خورشید سبب آسیب جدی به پوست می شود، کرم های ضد آفتاب کنونی محافظت محدودی در برابر چنین آسیبی دارند .

محققان دانشگاه «باس» با سرپرستی «شراره پورزند» به تازگی موفق به شناسایی ترکیبی در ضد آفتاب شده اند که قادر به محافظت کامل در برابر اشعه «یو.وی.ای» است و از سرطان و پیری پوست جلوگیری می کند .

 ضدآفتاب

شناسایی ترکیبی جدید در ضد آفتاب

اشعه ماورای بنفش خورشید به سه قسمت تفکیک می شود:«یو.وی.سی » UVC - که طول موج 100 تا 280 نانومتر را تشکیل می دهد و توسط اتمسفر ازن جذب می شود. اشعه «یو.وی.ای » - UVA - که طول موج های 315 تا 400 نانومتر است و 90 درصد اشعه ماورای بنفشی که به زمین می رسد را تشکیل می دهد و «یو.وی.بی » - UVB - که 10 درصد اشعه رسیده به زمین است و شدیدتر از «یو.وی.ای» است، البته «یو.وی.ای» قابلیت نفوذ بیشتری در پوست دارد .

زمانی «یو.وی.ای» از طریق نور خورشید یا سولاریوم به پوست می تابد، سبب آسیب به رشته های کلاژن شده و لکه های قهوه ای و چروک ایجاد می شود. همچنین «دی.ان.ای » - DNA - در سطح پوست آسیب می بیند و می تواند منجر به جهش و سرطان شود .

اشعه «یو.وی.ای»، آهن مازاد موجود در میتوکندری سلول (موتورخانه سلول) را تحریک می کند و سبب تولید گونه های اکسیژن فعال می شود که عامل اصلی آسیب به پوست است .

شراره پورزند و همکارانش موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که از واکنش آهن مازاد در برابر اشعه «یو.وی.ای» جلوگیری می کند .

این ترکیب «میتوآیرون کلاو » - mitoiron claw - نام دارد و قرار است ظرف سه تا چهار سال آینده به کرم های ضد آفتاب اضافه شود .

نتایج این تحقیقات در نشریه «این وستیگیتیو درماتولوژی »

Investigative Dermatology - منتشر شده است

بهترین ضدآفتاب با ترکیبی جدید به بازار می آیند!

3.33
این مطلب مفید بود ؟21
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایرنا / م.ف
برچسب : ضد آفتاب
وبگردی