کنکور۱۴۰۱

پرونده برگزاری کنکور1401 بسته شد

تاریخ انتشار : 12 تیر 1401کد مطلب : 4196زمان مطالعه : 8 دقیقه
پرونده برگزاری کنکور سراسری 1401 بسته شد. این دوره از آزمون با ارائه پاسخنامه های جداگانه برای دفترچه های عمومی و اختصاصی و دستگیری گسترده متقلبان خبرساز شد.

مهر:کنکور سراسری 1401 که از روز چهارشنبه 8 تیرماه آغاز شده بود، شنبه 11 تیرماه با برگزاری آزمون آخرین گروه آزمایشی به کار خود پایان داد.

آزمون سراسری سال 1401 به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال 1401 یک میلیون و 489 هزار و 220 نفر است که این تعداد در 417 شهر و بخش و شهرستان کشور و 17 حوزه خارجی در 15 کشور دنیا و تعداد 615 حوزه امتحانی اصلی و تعداد 2 هزار و 911 حوزه فرعی کنکور خود را برگزار کردند. تعداد زنان بیشتر از مردان بود و 61 درصد داوطلبان را زنان و 39 درصد داوطلبان را مردان تشکیل دادند.

پیشتازی زنان و داوطلبان گروه علوم تجربی در کنکور 1401

در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد 145 هزار و 615 نفر، در گروه علوم تجربی 574 هزار و 751 نفر، در گروه علوم انسانی 412 هزار و 525 نفر، در گروه هنر تعداد 161 هزار و 378 هزار نفر و در گروه زبان‌های خارجی 194 هزار و 951 نفر شرکت کرده اند که این آمار نسبت به سال 1400 تعداد 121 هزار و 166 نفر یعنی 9.2 درصد افزایش داشته است.

آزمون سراسری سال 1401 بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 92 و سال 95 که آخرین قوانین مصوب در حوزه کنکور را به تصویب رساندند برگزار شده و در کنکور سال 1401 تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت و 40 درصد و 60 درصد نمره بر اساس آزمون سراسری و بر اساس دروس عمومی و دروس تخصصی بود.

منظور از سوابق تحصیلی نمرات 10 درس سال دوازدهم دانش آموزان است که به صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی که در صورتی اعمال می‌شود که نمره کل داوطلب را افزایش دهد. اگر کسی سوابق تحصیلی کمتری دارد به همان نسبت هم درصد آزمون فرد بالاتر محاسبه می‌شود.

تغییرات شکلی دفترچه‌های کنکور سراسری 1401

تغییرات شکلی دفترچه‌های کنکور سراسری 1401 از مهمترین تغییرات این دوره از آزمون بود. تغییر شکلی موجب شده بود که بودجه بندی سوالات واضح تر شود تا داوطلب روان تر و راحت تر می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

از دیگر تغییرات این دوره از آزمون ارائه پاسخنامه جداگانه همراه با هر دفترچه بود. دفترچه‌های دروس عمومی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن پیوست است در یک پوشش در اختیار داوطلب قرار گرفت و بعد از آن دفترچه‌های اختصاصی هر گروه آزمایشی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن الحاق شده، توزیع شد.

2 داوطلب 81 ساله در رقابت با 4 داوطلب 13 ساله

از نکات قابل توجه کنکور 1401، آمار پیرترین و جوان ترین داوطلبان کنکور بود. در کنکور 1401 تعداد دو نفر 81 ساله، یک نفر 78 ساله، دو نفر 75 ساله، سه نفر 74 ساله و یک نفر 73 ساله به عنوان پیرترین و چهار داوطلب 13 ساله به عنوان جوان ترین داوطلبان از شهرهای تهران، شیراز، کرج، اصفهان، آمل و اردبیل و گروه های آزمایشی تجربی، انسانی، ریاضی، هنر و زبان شرکت کردند.

زمان انتشار کلید اولیه و نتایج اولیه کنکور سراسری 1401

دفترچه سوالات کنکور سراسری 1401 در پنج گروه آزمایشی در سایت سازمان سنجش منتشر شده است و کلید اولیه سؤالات آزمون سراسری سال 1401(داخل کشور) از ساعت 20 روز سه شنبه 14 تیرماه 1401 و کلید اولیه سؤالات (خارج از کشور)، روز چهارشنبه 15 تیرماه 1401 از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

پیش بینی می شود نتایج اولیه در اواسط مردادماه اعلام شود و کارنامه منتشر شود و انتخاب رشته از دهه سوم مردادماه انجام گیرد و نتایج نهایی اواخر شهریورماه اعلام شود تا پذیرفته شدگان آزمون سراسری در مهرماه بدون تاخیر در کلاس های دانشگاه حاضر شوند.

124 هزار نیروی انسانی فعال در برگزاری کنکور

در آزمون سراسری امسال بیش از 54 هزار نیروی نظارتی و حدود 70 هزار نیروی اجرایی و در مجموع حدود 124 هزار نیروی انسانی فعال در برگزاری آزمون بودند. با توجه به افزایش تعداد دفترچه ها و پاسخنامه ها قرائت پاسخنامه ها با دو دستگاه اسکنر جدید با سرعت بالا انجام می گیرد.

اعلام خطر کاهش داوطلبان گروه ریاضی و فنی در کنکور

از آمارهای جالب این دوره از کنکور سراسری، ادامه روند کاهشی آمار داوطلبان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و اعلام خطر نسبت به این روند بود. بر اساس آمار تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در سال های اخیر ثابت یا نزولی بوده است. در حال حاضر عمده ظرفیت علوم ریاضی و فنی خالی می ماند و ظرفیت 2.5 برابر بیشتر از داوطلبان این گروه است.

دلایل افت ریاضی رکود کشور در حوزه فنی برآورد شده است و با توجه به رکود در پروژه ها این اقبال به ریاضی هم کاهش یافته است. پیش بینی می شود با توجه به تحلیل های موجود با رونق اقتصادی در حوزه های نفت، ساخت و ساز و کشاورزی این رشته ها دوباره با اقبال مواجه شود.

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز کاهش آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کشور را نگران کننده دانست و گفت:تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور کمتر از 10 درصد است در حالی که میزان داوطلبان این گروه در سال‌های گذشته بالای 25 درصد بود و لازم است تدابیری اندیشیده شود.

کنکور فعلا حذف نمی شود

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در بازدید از نحوه برگزاری آزمون سراسری سال 1401 با اشاره به بحث حذف کنکور گفت:برخی از رشته‌ها همیشه متقاضی زیادی دارند و تا آن زمانی که این امر حل نشود امکان حذف کنکور وجود ندارد. البته به طور حتم تغییراتی را در نحوه برگزاری کنکور خواهیم داشت اما برای انتخاب بهترین‌ها همچنان آزمون سراسری برگزار می‌شود.

حاشیه های جدید در کمین کنکور

اما کنکور 1401 از حاشیه دور نماند و با وجود اینکه مسئولان سازمان سنجش بارها و بارها پیش از برگزاری آزمون بر عدم استفاده از ابزارهای الکترونیک و وسایل ممنوعه در کنکور توسط داوطلبان هشدار دادند و با تکیه بر تجربه چند سال اخیر که برخی از داوطلبان موبایل با خود همراه داشتند و شناسایی شدند، این هشدارها داده شد، بازهم شاهد دستگیری و شناسایی متقلبان کنکور بودیم.

از سوی دیگر در زمان برگزاری آزمون گروه های ریاضی و فنی و علوم انسانی در روز پنجشنبه برخی کاربران اینترنت اعلام کردند که با قطعی مواجه اند و در همین زمان مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد به دلیل درخواست وزارت علوم در مناطق نزدیک به حوزه های کنکور محدودیت دسترسی به اینترنت اعمال شده است.

محدودیت اینترنت در مناطق نزدیک به حوزه های کنکور

مشاور وزیر ارتباطات تاکید کرده بود به دلیل امنیت در برگزاری کنکور اطلاع رسانی لحظات آخر صورت گرفت و دلیل اینکه چرا از جمر (دستگاه تولیدکننده پارازیت) استفاده نشد، گفت:برای حوزه‌های امتحانی کنکور باید چندین هزار جمر تهیه می‌شد و از آن سو اینترنت ممتحنین و مسئولان اجرایی کنکور با اختلال رو به رو می‌شد به همین دلیل این اقدام صورت نگرفت.

وی خاطرنشان کرده بود:چهار سال است که محدودیت اینترنت در حوزه‌های برگزاری کنکور اجرایی می‌شود و موضوع جدیدی نیست.

با این وجود در ساعتی بعد عکس هایی از صفحات سوالات کنکور در فضای مجازی منتشر شد. پس از آن دکتر محمدحسین حاجیلو رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری و قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور از دستگیری چند گروه خرید و فروش تجهیزات الکترونیکی با هدف اغفال داوطلبان کنکور خبر داد و گفت:این گروهها پس از شناسایی نهادهای امنیتی بازداشت شده اند.

حاجیلو یادآور شد:سئوالاتی که از سوی گروه‌های کلاهبردار فروخته شده بود کاملاً جعلی و غیر واقعی بودند.

مهمترین تقلب عکس گرفتن از سوالات و ارسال آن برای افراد خارج از آزمون است

در همین زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش یادآور شده بود:مهمترین تقلب در این بخش عکس گرفتن از سوالات و ارسال آن برای افراد خارج از آزمون است. در این مسیر ما تمام عینک های دوربین دار، گردنبند هوشمند، ساعت هوشمند و دوربین دار، کراوات، پاپیون، دکمه که مجهز به دوربین هستند را شناسایی کردیم اما عده ای اجیر می شوند تا به صورت حرفه ای در آزمون شرکت می کنند که البته این افراد هم شناسایی شده اند و به صورت ویژه با آنها برخورد می شود.

وی اضافه کرده بود:برخی هم سعی می کنند عکس بفرستند بیرون و برسانند به افراد کلید ساز آزمون، این مسیر هم شناسایی شده و با ایجاد سه پاسخنامه و شکست زمانی توانستیم این امکان را از آنها بگیریم.

اما به نظر می رسد متقلب و متخلف هنوز از شیوه های جدیدتری بهره می گیرد که با وجود دستگاه های آشکارسازی که در حوزه های کنکور به کار گرفته شد و هر گونه نویز رادیویی و یا بولوتوث را شناسایی می کرد اما با این حال بازهم عکس هایی از سوالات در زمان برگزاری آزمون به بیرون درز کرد.

تشکیل پرونده برای 480 نفر از متخلفان کنکور 1401

پورعباس در این زمینه گفت:در زمان آزمون گروه ریاضی و علوم انسانی 70 مورد تخلف در سر جلسه امتحان به کمک دستگاه های آشکار ساز پیدا کردیم و اولین عکسی که دیروز از جلسه بیرون آمده ساعت یک و نیم ظهر و یک عکس از یک صفحه دفترچه بود. دیشب هم یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور شناسایی و دستگیر کردیم که این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده بودند.

وی در بعدازظهر جمعه 10 تیرماه پس از برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور 1401 نیز از شناسایی و تشکیل پرونده برای 480 نفر از متخلفان کنکور 1401 خبر داد و گفت:با تمهیدات اندیشیده شده با استفاده از دستگاه آشکارساز بیش از 480 داوطلب متخلف در این آزمون که ابزار الکترونیک به همراه داشتند شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با هماهنگی ضابطین قضایی اقدامات مناسبی در مورد امنیت آزمون انجام شده است، گفت:علاوه بر اقدامات روز برگزاری آزمون تیم‌های فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در سراسر کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند و داوطلبان اطمینان داشته باشند با پیش بینی‌های صورت گرفته از حقوق و زحمات آنها محافظت خواهد شد.

استرس زلزله برای داوطلبان هرمزگانی

از دیگر حواشی مهم کنکور امسال زلزله 6.1 ریشتری در ساعت 2 و 2 دقیقه بامداد روز شنبه 11 تیر ماه بود این زلزله «بندرخمیر» در استان هرمزگان را لرزاند. پس‌ از آن دو زمین‌لرزه دیگر بالای 6 ریشتر استان هرمزگان را تکان داد. با این حال بر اساس اعلام استانداری با وجود تعطیلی ادارات کنکور برگزار شد و در همین زمینه برای داوطلبان در حوزه های بندر خمیر و بندر لنگه به عنوان کانون های اصلی زلزله تدابیری اندیشیده شد.

پیش از برگزاری آزمون کارشناس هلال احمر نحوه مواجهه با زلزله را به داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی توضیح داد و ه داوطلبان گفته شد که آرامش خود را حفظ کرده و در کنار صندلی ها پناه بگیرند.

به گزارش مهر، پرونده برگزاری آزمون های کنکور سراسری 1401 در گام نخست بسته شد و تا اینجا حواشی پر رنگی بر این آزمون سایه افکنده است. نتایج اولیه در اواسط مردادماه اعلام خواهد شد و پس از آن انتخاب رشته داوطلبان آغاز می شود. پیش بینی می شود امسال با روند برگزاری آزمون، پذیرفته شدگان اول مهر آموزش خود را در دانشگاه ها آغاز کنند.

انتهای پیام/م

پرونده برگزاری کنکور1401 بسته شد

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : کنکور
وبگردی