تغذیه سالمندان

تغذیه سالمندان ؛ آنچه نباید بخورند

کد مطلب : 4388زمان مطالعه : 5 دقیقه
با رعایت اصول تغذیه سالمندان و استفاده از رژیم غذایی سالم می توانید به سادگی بسیاری از بیماری های دوران سالمندی را از خود دور کنید.

جزئیات تغذیه سالمندان ؛ آنچه نباید بخورند 

از آن جایی که داشتن یک رژیم غذایی سالم در هر سنی بسیار مهم است بنابراین سالمندان هم نیاز دارند که در مورد انتخاب های غذای خود بسیار هوشمندانه رفتار کنند. افراد در سنین بالاتر سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در نتیجه بیشتر به بیماری ها دچار می شوند. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که بیش از بقیه موارد با اکثر داروها تداخل دارند و بهتر است که سالمندان از آن ها استفاده نکنند. 

تغذیه سالمندان

1. پنیر 

پنیر به دلیل سطح اسیدیته پایین و سطح رطوبت بالا و همچنین لیستریا و دیگر مواد تشکیل دهنده، برای سالمندان خطرناک است و سیستم ایمنی آن ها را ضعیف تر می کند. بهتر است که سالمندان تا جایی که می توانند از مصرف هر شکلی از پنیر دوری کنند تا کیفیت زندگی آن ها افزایش یابد. 

2. تخم مرغ عسلی 

تخم مرغ خام و یا نیمه پز و همان تخم مرغ عسلی خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. همه تخم مرغ ها را باید تا جایی بپزید که زرده و سفیده به طور کامل جامد شود. تخم مرغ های غیر پاستوریزه و همچنین سس مایونز خانگی نباید توسط سالمندان استفاده شود. 

تخم مرغ عسلی

3.  ماهی خام 

ماهی را حتماً باید بپزید تا باکتری های آن از بین برود زیرا مصرف هر گونه ماهی خام به هر شکلی برای همه افراد مخصوصاً سالمندان مضر است. پس اگر عاشق سوشی هستید، بهتر است تا جایی که می توانید از مصرف آن خودداری کنید. 

4. شیر خام 

شاید شیر خام سالم به نظر برسد اما بهتر است که سالمندان فقط از شیر پاستوریزه سوپر مارکت ها استفاده کنند. شیر غیر پاستوریزه که آن را از لبنیاتی می گیرید، طیف بالایی از باکتری های عامل بیماری را از جمله لیستریا، سالمونلا و ای. کولی دارد. 

شیر خام

5. گریپ فروت 

سالمندانی که برای فشار خون بالا، کم خونی و استرس دارو مصرف می کنند، باید حتماً با پزشک مشاوره داشته باشند و برچسب روی دارو را قبل از مصرف گریپ فروت بخوانند زیرا ممکن است گریپ فروت با داروی آن ها تداخل داشته باشد و عوارض جانبی جدی را ایجاد کند. 

6. گوشت نیمه پز 

باکتری ای. کولی، سالمونلا و دیگر باکتری ها که در گوشت نیمه پز یافت می شوند، عامل مسمومیت غذایی هستند. سالمندان فقط باید گوشتی را مصرف کنند که به طور کامل پخته شده باشد و هرگونه علائم خون در آن ها از بین رفته باشد.

گوشت نیمه پز

7. آبمیوه غیر پاستوریزه 

آب سبزیجات و میوه تازه حاوی سطح بالایی از باکتری هستند که از داخل یا خارج میوه و سبزیجات آمده اند. سالمندان باید از آبمیوه های پاستوریزه شده با کیفیت بالا استفاده کنند تا احتمال ابتلا به بیماری و مسمومیت در آن ها کاهش پیدا کند. 

8. جوانه خام 

جوانه لوبیا که در محیط گرم و مرطوب رشد می کند، یک محیط ایده آل برای رشد باکتری است. به همین دلیل سالمندان فقط باید جوانه های گیاهی را مصرف کنند که به طور کامل پخته شده باشد و تحت دمای بالا بخارپز شده باشد. 

جوانه لوبیا

9. غذاهای فرآوری شده 

بسیاری از سالمندان به مصرف غذاهای فرآوری شده روی می آورند  زیرا آماده سازی آن ها برایشان راحت تر است. این غذاها سطح بالایی از چربی ، سدیم ، شکر و نگهدارنده دارند که برای فشار خون، بیماری قلبی عروقی و دیابت آن ها مضر است و در نتیجه ممکن است بعد از مصرف آن ها در انجام فعالیت های روزانه هم دچار مشکل شوند. 

10. گوشت های سرد 

گوشت های سرد مثل کالباس، پپرونی، سوسیس و مواد این چنینی که قبل از مصرف، آن را نمی پزند، عاملی برای افزایش بیماری های انگلی هستند. سالمندان فقط باید گوشت های سردی را مصرف کنند که بتوانند به طور کامل آن ها را بپزند و در نتیجه گوشت هایی که بعد از خریداری شدن و فریز شدن، آماده خوردن هستند، نباید توسط آن ها استفاده شود. 

کالباس

11. غذاهای پر سدیم

نمک بیش از اندازه برای سالمندان خطرناک است. به میزان نمک موجود در بسته های خوراکی توجه کنید و برای طعم دادن به غذا سعی کنید از گیاهان و ادویه جات کم ضرر استفاده کنید. سالمندان بالای 70 سال نباید روزانه بیش از 1.2 گرم نمک استفاده کنند.

12.کافئین

کافئین در بیشتر چای ها، شکلات و حتی بعضی از داروها وجود دارد. کافئین سبب بی خوابی شبانه و افزایش ضربان قلب می شود پس اگر مشکل قلبی دارید مصرف کافئین ممکن است برای شما خطرناک باشد.

کافئین

13. نوشیدنی های رژیمی 

یک باور غلط به شما می گوید که غذای دارای قند مصنوعی بهتر از محصولات با قند بالا می باشد. شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش وزن شده و آسیب رساندن به سلامت دندانها می شود و به دلیل داشتن کالری کمتر شما را وسوسه میکنند که بیشتر مصرف کنید. 

14.  نوشیدنی های شیرین

نوشابه و بسیاری از نوشیدنی های قندی حاوی مقدار بسیار زیادی قند هستند و مصرف اینگونه نوشیدنی ها میتواند سبب تشدید مشکلات دیابت شما و چاقی و دیگر مشکلات سلامتی شود. برخی از مواردی که در ابتدای این بخش از نمناک نام بردیم، می توانند فرد را مستعد بیماری آلزایمر کنند که قطعاً یکی از بیماری های شایع و چالش برانگیز برای سالمندان محسوب می شود.

نوشابه

توصیه های مفید برای داشتن دوران سالمندی سالم

  • تغذیه و رژیم غذایی سالمندان نباید پر چرب و پر نمک باشد.
  • از غذا های سرخ شده در تغذیه و رژیم غذایی خود استفاده نکنید.
  • مواد غذایی سفت و سخت هضم را نخورید.
  • در صورت داشتن مشکلات دندانی غذا ها را به صورت چرخ کرده و یا پوره استفاده کنید.
  • همراه سالاد و سبزیجات سس مایونز نخورید.
  • مصرف سوسیس، کالباس و همبرگر را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.
  • از روغن های جامد، کره و چربی های حیوانی استفاده نکنید.
  • از مصرف کله پاچه، دل، جگر و احشا داخلی حیوانات پرهیز نمایید.

روغن جامد

سالمندان نباید پرخوری و یا کم خوری کنند

افراد بالاتر از 65 سال یا سالمندان با تغییراتی در توان فرد و حواس روبرو می شوند. کاهش حواس مثل حس چشایی و بویایی یکی از عوارض مهم دوران سالمندی است. حتماً شنیده اید که افراد پیر می گویند غذاها دیگر مزه قدیم را ندارد زیرا آنها نیمی از حس خود را از دست داده اند. از این رو دقت در تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی آن ها اهمیت دارد.

بسیاری از سالمندان به دلیل کاهش حواس بیش از حد مواد غذایی مصرف کرده که موجب بروز چاقی و بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و... در آن ها می شود. گرفتن رژیم های سخت و افراطی و تک قطبی برای سالمندان ممنوع است.

بسیاری از سالمندان نیز به دلیل کاهش حواس دچار سوء تغذیه می شوند که خطرات خاصی به همراه دارد. 

بعضی اوقات سالمندان نیز در اثر کم خوراکی دچار سوء تغذیه می شوند که ناشی از عدم اشتها یا مسائل جانبی دیگر است که این نیز خطرات خاصی به همراه دارد و مراقبت های مربوط به خود را می طلبد.

تغذیه سالمندان ؛ آنچه نباید بخورند

4.612
این مطلب مفید بود ؟111
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /س
برچسب : سالمندان
وبگردی