سرطان ریه

سرطان ریه | روشهای پیشگیری از بیماری سرطان

کد مطلب : 5780تعداد نظرات : 3 نظرزمان مطالعه : 6 دقیقه
در این مطلب سعی شده ضمن آشنایی شما با بیماری سرطان ریه و روشهای تشخیصی آن عوامل ساده برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک نیز بیان شود.

عوامل و راه های پیشگیری و درمان سرطان ریه

یکی از بیماریهای رایج امروزه که ارتباط مستقیم با آلودگی هوا دارد میتوان به سرطان ریه اشاره داشت. شهرهای با جمعیت بالا و وجود آلاینده های زیست محیطی مانند کارخانجات صنعتی و خودروها سبب بالا رفتن آمار ابتلا به سرطان ریه می شود.

بطور کلی 2 نوع سرطان ریه وجود دارد که به انواع سلول کوچک و غیر سلول کوچک تقسیم می شود.

 
چرا سرطان ریه می گیریم ؟
اولین علت - اصلی ترین علت بروز سرطان ریه سیگار کشیدن است. دود سیگار بیش از 4000 نوع ماده شیمیایی دارد که اغلب آنها سرطان زاست. هر وسیله دیگری نظیر پیپ یا قلیان نیز شرایطی مشابه سیگار دارد و این باور که مصرف قلیان عوارض کمتری از جمله در ایجاد بدخیمی دارد، کاملاً نادرست است.
حتی در پژوهشی که انجام شده استفاده یک قلیان مساوی است با مصرف 20 نخ سیگار که این موضوع اثر مخرب قلیان را بیشتر نشان می دهد.
هر چه مدت زمان استفاده از سیگار و مقدار مصرف آن در روز بیشتر باشد، شانس بروز سرطان نیز بالاتر خواهد بود.اما در صورت قطع سیگار سالانه شانس بروز سرطان بطور قابل ملاحظه ای کم می شود، بطوری که بعد از 10 سال از ترک آن شانس ابتلا به 3 / 1 تا نصف افرادی که هنوز سیگار می کشند،خواهد رسید. بعلاوه ترک سیگار منجر به کاهش قابل ملاحظه سایر بیماری های وابسته به سیگار نظیر بیماریهایی قلبی، سکته مغزی، آمفیزم و برونشیت مزمن خواهد شد.
بعلاوه باید گفت که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای کسانیکه بطور غیر مستقیم در معرض آن قرار دارند می تواند خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان ریه شود.
 
دومین علت - علت دیگر بروز سرطان ریه گاز رادون است. این ماده که گازی رادیواکتیو است بر اثر تجزیه طبیعی اورانیوم در سنگ ها و خاک در هوا منتشر می شود و به راحتی می تواند از جداره خا ها، و از طریق لوله ها و فاضلاب شهری انتشار پیدا کند و از آنجایی که فرد نمی تواند این گاز را ببیند یا بوی آن را حس کند، تنها راه ارزیابی تماس فرد با این گاز، اندازه گیری اش در محیط است. تماس با رادون همراه با کشیدن سیگار به میزان قابل ملاحظه ای شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد
 
سومین علت - بروز سرطان ریه تماس با مواد شیمیایی موجود در محیطهای کاری نیز مرتبط است. از این میان آزبستوز یا همان پنبه نسوز از جمله مواد شناخته شده در این گروه است.
 
استفاده از ماسک در محیطهای کار با مواد شیمیایی

عوامل ابتلا به سرطان ریه 

 
 
این ماده بسیار سمی در صنایع عایق کاری و لنت ترمز خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و با این که یکی از تعهدات زیست محیطی سازندگان خودرو حذف این ترکیب است، اما همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و این بدان معنی است که با هر بار توقف خودرو هنگام رانندگی، این سم سرطان زا در هوای استنشاقی ما پراکنده می شود. اما علاوه بر آن به مواد دیگری نظیر اورانیوم، آرسنیک و بعضی مشتقات نفتی نیز باید اشاره شود. زمانی که تماس های شغلی همراه با سیگار کشیدن باشد، شانس ابتلا به سرطان ریه چند برابر می شود.
 
سرطان ریه برای ایجاد شدن نیاز به مدت زمان زیادی دارد. اما تغییراتی که در ریه ایجاد می شود تقریباً از همان ابتدای تماس با مواد سرطان زا شروع می شود. بلافاصله بعد از شروع تماس یکسری سلولهای خاص در داخل پوشش جدار مجاری هوایی قرار می گیرند. این سلولها غیرطبیعی بوده و در صورت ادامه تماس، سلولهای بیشتری پدید می آیند و زمینه برای ایجاد سرطان فراهم می شود.
 
چگونه با خبر شویم سرطان ریه داریم ؟
در مراحل اولیه این سرطان هیچگونه علامتی ایجاد نمی کند. معمولاً زمانی که علایم ظاهر می شوند، سرطان در مراحل پیشرفته است. علایم سرطان ریه شامل:سرفه مزمن، خشونت صدا، خلط همراه با خون،کاهش وزن و کاهش اشتها، تنگی نفس، تب بدون هیچ علت مشخص، خس خس، تکرر بیماری هایی نظیر برونشیت یا ذات الریه و درد قفسه سینه می باشد.
این علایم در سایر بیماریهای ریوی نیز ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین در صورت وجود این علایم می باید به پزشک مراجعه نمود تا علت آن مشخص شود. زمانیکه فرد برای معاینه مراجعه می کند، پزشک سؤالات متفاوتی در مورد تاریخچه پزشکی فرد و نیز تماس با مواد سرطان زا را از وی خواهد کرد، بعلاوه وی بیمار را معاینه نیز می کند.
 
سرفه کردن

نحوه اطلاع از داشتن سرطان ریه 

 
اگر بیمار دارای سرفه های خلطی باشد، خلط باید از نظر وجود سرطان بررسی شود. بعلاوه ممکن است عکسبرداری از قفسه سینه یا سی تی اسکن نیز به منظور شناسایی هرگونه حالت غیر طبیعی در ریه ها درخواست شود. ممکن است به منظور مشاهده مستقیم مجاری تنفسی و ریه ها و نمونه گیری یا بیوپسی از تومور از وسیله ای بنام برونکوسکوپ، نیز استفاده شود. تمامی موارد مذکور از جمله راه هایی است که برای تشخیص سرطان ربه مورد استفاده قرار می گیرد.
ممکن است از نوع خاصی سی تی اسکن استفاده شود که در آن می توان سرطانهای بسیار کوچک که شانس درمان بالاتری دارند مورد شناسایی قرار داد. مجموعه مطالعات انجام شده بر روی روشهای تشخیصی نشاندهنده کارایی آن در تشخیص زود هنگام سرطانها، حتی به اندازه های کوچک است.
در صورت تشخیص سرطان باید تستهای دیگری نیز انجام شود تا مشخص شود که آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا نه. این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کند. این تستها شامل سی تی اسکن، ام آر آی و اسکن استخوان می باشد.
 
راه های درمان یک سرطان سخت
نوع درمانی که برای سرطان ریه انتخاب می شود بر اساس نوع سرطان، اندازه تومور، محل آن و وسعت آن و وضعیت عمومی مریض، متفاوت است. چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به تنهایی یا بصورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند که شامل موارد ذیل است.
 
جراحی:این روش در مراحل اولیه سرطان کاربرد دارد. نوع جراحی به محل تومور بستگی دارد. بعضی از سرطانها بعلت اندازه و محل خاصی که دارند قابل جراحی نیستند و باید از روش های جایگزین استفاده کرد.
 
پرتو درمانی : در این روش از پرتوهای یونیزان و با انرژی بالا برای کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. این روش می تواند در ترکیب با شیمی درمانی یا جراحی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این روش می توان درد و انسداد راههای هوایی را تسکین داد.
 
دستگاه پرتو درمانی

راه های درمان سرطان ریه

 
شیمی درمانی: در این روش از داروهای خاص برای مقابله با سرطان استفاده می شود. این داروها از طریق رگ قابل تزریق است. اما فرمهای خوراکی آن نیز قابل مصرف است. این روش می تواند همراه با جراحی یا پرتودرمانی مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه در مراحل پیشرفته سرطان و به منظور تسکین علایم و بهبود کیفیت زندگی بیمار سودمند خواهد بود. در همه مراحل سرطان ریه از نوع سلول کوچک، می توان از این روش استفاده نمود
 
چگونه می توان از سرطان ریه جلوگیری نمود؟
* اگر سیگاری هستید، آنرا ترک کنید.
* مصرف قلیان را حتما کنار بگذارید. مصرف هر وعده قلیان معادل ده ها نخ سیگار است و به شدت سرطانزاست.
 
کشیدن قلیان در قهوه خانه

جلوگیری از سرطان ریه 

 
* اگر سیگاری نیستید در محیط کار یا محیطهای عمومی عاری از آلودگی با دود سیگار یا هرگونه آلاینده قرار بگیرید.
* اگر در محیط های کار با گرد و غبار و بخارهای مختلف در تماس هستید در مورد نحوه حفاظت خود سؤال کنید.
* هرگز سیگار نکشید چرا که در صورت کار در محیط های آلوده شانس ابتلای شما بسیار زیادتر خواهد بود.
* درصورت بروز هرگونه علایم هشدار دهنده مانند سرفه های غیر قابل توجیه وطول کشنده بیشتر از دو هفته به پزشک مراجعه کنید.
* مراقب باشید هوای خانه هرگز راکد نماند یعنی همیشه راهی برای تهویه هوای اتاق ها به شکل منظم باقی بگذارید تا در صورتی که منزل تان عایق کاری نامناسب دارد و رادون از آنها تولید می شود، دستکم این گاز کمتر در منزل انباشته شود.

 

سرطان ریه ، روشهای پیشگیری از بیماری سرطان

4.5141
این مطلب مفید بود ؟12714
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از سلامت نیوز - /م
3 نظر به ثبت رسیده است
نادری1397-08-04
پدر منم حدود نه ماه رفته ماه هیچ کاری نتونستم بکنیم خیلی خیلی سخته عزیز ت مقابل چشمت پرپر بشه وتو نتونی کاری بکنی الهی که دشمن هم این مریضی رو نگیر
21
علی1397-03-26
سلام پدرم الان حدود۶ماهه که سرطان لعنتی گریبانشو گرفته اصلا نمیتونم باور کنم پدر من اون هیکل و ابهت یهو ایجور جلوم خورد شده...هر دری که فکرمون رسیده زدیم اما!!!!نمیدونم چی میشه درد داره سرفه میزنه خواب نداره خدا خودش کمکش کنه داریم میسوزیم و هیچ کاری ازدستمون برنمیا ....بر پدر اونی که سیگار رو ساخت لعنت که زندگی مارو سیاه کرد.خدا بحق حسین همه مریضا رو شفا بده
71
محمدجواد1396-08-27
خدا قسمت هیچکس نکنه.مامانم سرطان ریه داشت جوابش کردن رفت گرگان اونجا هم گفتن کاری نمیشه کرد برو بشین خونه از زندگی لذت ببر بابام بردش مشهد تا امام رضا خودش شفا بده اما قسمتش نشد رفت قبل از بیمارستان با آمبولانس جلو حرم سلام داد رفت بیمارستان قائم بعد بیست روز در دومرحله شیمی درمانی تموم کرد بدنش نکشید و فقط تو بهشت رضا غسلش دادن و تابوتشو بردن مقابل ضریح مطهر بعد آوردنش دوباره استان گلستان.کلا سالمه سالم بود از وقتی که سرفه کرد یک ماه نکشید از دنیا رفت.واقعا سخته من 18 سالمه بی مادر شدم و امیدوارم پزشکها بتونن این سرطانو درمان قطعی براش پیدا کنن
140
وبگردی