خواص گوشت شتر
گوشت شتر، یکی از لذیذترین گوشت ها با خواص و فواید متعددی برای سلامتی می باشد که می توانید با خیالی آسوده از گوشت شتر، به میزان مناسب استفاده کنید.

خواص گوشت شتر برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

شتر، پستاندار است و دارای پاهای دراز و برآمدگی در پشت آن است. دو نوع شتر وجود دارد. شترهای درومداری و شترهای باکترین. شترهای درومداری دارای یک کوهان و شترهای باکترین دارای دو کوهان می باشند. شترها همچنین به عنوان کشتی های بیابان شناخته می شوند زیرا می توانند بدون نوشیدن آب به مدت طولانی زندگی کنند. متوسط عمر یک شتر 30 تا 50 سال است. در صورت کمبود غذا و آب، چربی های شتر می توانند چربی هایی را که در بیابان مصرف می کنند، را در کوهان های خود ذخیره کنند.

شترها منبع عالی شیر و گوشت هستند. گوشت شتر منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی (سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منیزیم)، پروتئین ها و ایمونوگلوبولین ها است. شیر شتر حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به شیر گاو است. شیر شتر دارای چربی کم و لاکتوز است. برای تهیه بستنی، پنیر و کره می توان از شیر شتر استفاده کرد.

گوشت شتر

شتر منبع خوبی از گوشت است و گوشت شتر به دلیل مقدار زیاد مواد مغذی موجود در آن مشهور است. گوشت شتر نسبت به سایر گوشت های قرمز چربی کمتری دارد. گوشت شتر به طور عمده در مناطقی از جمله عربستان سعودی، مصر، سوریه، لیبی، سودان، اتیوپی، قزاقستان و سومالی مصرف می شود. اما این ماده را باید در همه نقاط جهان مصرف کرد زیرا سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین ها است.

کالری گوشت شتر

فواید و مزایای گوشت شتر

سرشار از پروتئین

گوشت شتر غنی از پروتئین است و دارای کلسترول کمی می باشد. افراد مبتلا به دیابت و کلسترول بالا می توانند از گوشت شتر استفاده کنند زیرا این گوشت برای آنها بسیار مفید است. سطح کلسترول موجود در گوشت شتر حتی نسبت به گوشت گاو، بز، شتر مرغ و طیور نیز پایین‌تر است. بنابراین گوشت شتر به دلیل داشتن چربی کم و کلسترول پایین می تواند به عنوان جایگزین گوشت گاو، مخصوصا برای افراد مسن استفاده شود.

بهبود درد مفاصل

گوشت شتر سرشار از کلسیم و فسفر می باشد؛ از این رو برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید و اثر بخش می باشد.

مناسب برای دستگاه گوارش

ویژگی های منحصر به فردی مانند خاصیت طعم دهندگی و معطری که گوشت شتر دارد سبب می شود تا مصرف آن ترشح شیره معده را افزایش داده و قدرت جذب آن را بالا ببرد.

خواص گوشت شتر

پیشگیری از سرطان

گوشت شتر نقش حیاتی در پیشگیری از سرطان دارد. گوشت شتر حاوی اسید لینولئیک چرب غیر اشباع است، این اسید چرب از تعامل با سایر اسیدهای چرب اشباع نشده جلوگیری می کند و منجر به پیشگیری از سرطان می شود. گوشت شتر دارای انرژی مناسب برای سلول های عصبی است که از این انرژی برای رفع خستگی مغز، فرسودگی و درد عصبی استفاده کنند.

سرشار از ویتامین ها

گوشت شتر سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین B است که باعث حفظ سلامت پوست و سلول های غشای مخاطی انسان می شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با عفونت های خارجی برمی انگیزد. عملکرد دیگر ویتامین A این است که مانند آنتی اکسیدانی عمل می کند و از سلول ها در برابر سرطان و سایر بیماری ها محافظت می کند. در بدن انسان، ویتامین B برای تبدیل گلوکز به انرژی مورد نیاز است. همچنین برای عملکرد اساسی سیستم عصبی ضروری است و کمبود آن می تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود. بنابراین گوشت شتر منبع عالی ویتامین B است.

سرشار از آهن

گوشت شتر منبع غنی آهن می باشد. آهن یکی از مواد بنیادی مربوط به هموگلوبین خون می باشد که خطر ریسک ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به کم خونی سفارش می شود حتما مصرف این گوشت را در لیست تغذیه خود قرار دهند.

فاقد مواد هورمونی

یکی ارزشمندترین خاصیت های گوشت شتر، بدون هورمون بودن آن است زیرا این حیوان اغلب در طبیعت بوده و مراکز پرورش آن بسیار محدود می باشد.

خرید گوشت شتر

جلوگیری از بیماری های قلبی

تمام گوشت های قرمز حاوی مقدار زیادی چربی هستند و دریافت این چربی ها در بدن باعث بروز بسیاری از بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری های قلبی و فشار خون بالا می شود. همانطور که می‌دانیم گوشت شتر چربی کمتری دارد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری هایی مانند چاقی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

تقویت بدن

اگر به دنبال یک ماده غذایی غنی و پر کالری می گردید مصرف گوشت شتر به شما توصیه می شود، چرا که علیرغم مضرات کم، دارای کالری بسیار زیادی می باشد.

خواص گوشت شتر برای قوای جنسی

از زمان های بسیار قدیم و در طب سنتی برای برطرف نمودن ضعف قوای جنسی، مصرف گوشت شتر توصیه می شده است زیرا روی موجود در آن موجب تقویت قوای جنسی می شود.

درمان بسیاری از بیماری ها

گوشت شتر در درمان بیماری های مختلف مفید است که عبارتند از :

  • گوشت شتر می تواند تب فصلی، درد سیاتیک و درد شانه را درمان کند.
  • سوپ گوشت شتر می تواند موجب درمان کدر شدن قرنیه و تقویت بینایی شود.
  • از چربی شتر برای کاهش درد بواسیر استفاده می شود.
  • از چربی موجود در گوشت شتر می توان برای از بین بردن کرم استفاده کرد.
  • ریه های خشک شتر می توانند آسم را به ویژه در صورت مصرف با عسل درمان کند.

فواید گوشت شتر

کاهش وزن

همچنین گوشت شتر به کاهش وزن کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که گوشت شتر به دلیل داشتن چربی کم از سایر گوشت ها بهتر است، بنابراین مصرف گوشت شتر برای کاهش وزن سالم و مفید است.

درمان سرفه

همانطور که می‌دانیم سرفه بسیار نگران کننده است و ما را در فعالیت های روزمره با مشکل مواجه می کند. سرفه باعث می شود گلوی ما دچار درد و خارش شود؛ برای کنترل سرفه، کبد شتر را سرخ کرده و با خیساندن آن در آب داغ، مایعی تهیه کنید. با نوشیدن این مایع به مدت 3 بار در روز گلوی شما خوب می شود.

طعم خوب

طعم خوب گوشت شتر مورد علاقه بسیاری از مردم به ویژه برای جهان عرب است. بسیاری از رستوران ها در ابوظبی، دبی و ریاض غذاهای تهیه شده توسط گوشت شتر را به دلیل طعم خوشمزه آن، سرو می کنند.

طعم گوشت شتر

خواص گوشت شتر در بارداری

وجود انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین B، فسفر و کلسیم در گوشت شتر در رشد جنین مؤثر و مفید می باشد.

ترکیبات موجود در گوشت شتر از بسیاری از اختلالات رشد جنین جلوگیری می کند.

مصرف این گوشت قرمز از زایمان زودرس جلوگیری می کند.

کالری فوق‌العاده ای که در گوشت شتر وجود دارد برای بانوان شیرده بسیار مفید می باشد.

فواید گوشت شتر برای کودکان

چنانچه در ابتدای این بخش از سلامت نمناک گفته شد، به دلیل داشتن کالری فراوان، مصرف گوشت شتر برای کودکان به ویژه کودکان دارای تحرک بالا توصیه می شود.

در سنین رشد کودکان، به سبب دارا بودن کلسیم و فسفر بالا مناسب است.

برای کودکانی که هنوز قادر به حرکت نیستند بهتر است از روغن قلم شتر استفاده گردد.

دلیل سالم بودن گوشت شتر برای ما

دلایل زیادی ثابت می کند که گوشت شتر برای ما بسیار سالم است. وجود برخی از مواد غذایی گوشت شتر مانند پروتئین نسبت به انواع دیگر، آن را منحصر به فرد می کند.

گوشت شتر حاوی چربی و کلسترول کم است، بنابراین برای ما بسیار سالم است.

گوشت شتر حاوی ویتامین های زیادی است؛ این ماده غذایی چند ویتامینه برای ماهیچه های ما بسیار مناسب است.

گوشت شتر اسیدهای آمینه اساسی مورد نیاز بدن ما را تأمین می کند. این ماده حاوی اسیدهای آمینه مانند:met، Val، Trp، his، ile و leu است.

جویدن گوشت شتر بسیار آسان است و به همین دلیل برای افراد مسن مناسب است.

گوشت شتر آبدار است بنابراین می توان آن را در سوپ ها اضافه کرد تا عطر و طعم آن را افزایش دهد.

خواص گوشت شتر

نمودار تغذیه ای گوشت شتر

اگر 1 کیلوگرم گوشت شتر مصرف کنیم، مواد مغذی موجود در آن به شرح زیر است.

مقدار مواد مغذی گوشت شتر

  • کالری :1000
  • کربوهیدرات:0٪
  • چربی :9 گرم
  • پروتئین :213 گرم

ارزش غذایی موجود در گوشت شتر کمی بیشتر از سایر گوشت هاست و در این بین گوشت شتر جوان بهتر است، بنابراین باید در سراسر جهان در کنار گوشت گوسفند، بز و گاو به بازار عرضه شود. علاوه بر این، گوشت شتر برای بسیاری از بیماری های مهلک از جمله فشار خون، بیماری قلبی و سرطان اثرات درمانی زیادی دارد، بنابراین باید بدون توجه به ارزش های فرهنگی آن، بیشتر در برنامه غذایی روزانه ما استفاده شود.

مضرات گوشت شتر

در بین اجزای شتر، مانند کوهان آن دارای چربی زیادی می باشد به همین علت مصرف آن برای افراد دارای بیماری قلبی عروقی و مسن توصیه نمی گردد.

خواص گوشت شتر برای سلامت در طب سنتی + نکات مهم

4.5116
این مطلب مفید بود ؟10412
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : nutritionride / blogspot / blogspot / blogspot / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : شیر شتر
وبگردی