آلرژی

مواد غذایی آلرژی زا

کد مطلب : 6447زمان مطالعه : 2 دقیقه
با شروع فصل بهار عطسه, سرفه و آب ریزش بینی در مبتلایان به آلرژی آغاز می شود که این افراد برای راحتی باید در تغذیه خود به نکاتی توجه کنند.

این مواد غذایی آلرژی زا هستند

 

آلرژی غذایی، همان عکس العمل ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین موادغذایی است. این واکنش ها ممکن است  معمولا پوست و مجاری گوارشی و تنفسی را با علایمی مانند کهیر، استفراغ، اسهال و آسم درگیر می کنند. خس خس سینه به عنوان یک تظاهر شایع آلرژی غذایی در همراهی با سایر علایم است اما به ندرت ممکن است تنها علامت باشد.

تشخیص و درمان

 تشخیص و درمان آلرژی غذا با گرفتن یک شرح حال دقیق و توجه به نکته های خاص مانند زمان شروع علایم و ارتباط آنها با خوردن غذا شروع می شود زیرا واکنش های حساسیتی چند ثانیه تا چند دقیقه پس از خوردن غذا آغاز می شوند و به ندرت ممکن است پس از 2 ساعت از خوردن غذا رخ دهند. حمله های آسم غیرقابل توجیه هم که یک ماده غذایی ممکن است به عنوان آغازگر و تشدید کننده زمینه ای دخیل باشد، با توجه به جزئیات دقیق شرح حال و در نظر گرفتن سابقه رژیم غذایی در ارتباط با حمله های آسم باید تشخیص داده شوند. 
 
خوراکی های آلرژی زا مخصوصاً کدامند؟
ماهی, گندم, سویا, بادام زمینی, تخم مرغ, غذاهای دریایی, مغزها, شیر گاو 
 
خوراکی

نکاتی که باید در مورد مصرف مواد غذایی  بدانید.

 
نکته این است که :
آلرژی غذایی و آسم ممکن است با هم همراهی داشته باشند بنابراین باید توجه ویژه ای به بیمارانی که هم مبتلا به آسم هستند و هم آلرژی غذایی داشت زیرا این بیماران در معرض خطر بالایی برای حمله های آنافیلاکسی مرگبار هستند.
 
مهم ترین اصول درمان عبارتند از:
 
1. حذف ماده غذایی آلرژن از برنامه غذایی بیمار
 
2. استفاده از داروهای مناسب با شدت بیماری و عوارض جانبی کم و ایمنی بالا
 
 
آلرژی به بادام زمینی، مغزها و غذاهای دریایی تقریبا در تمام عمر باقی می مانند. در بزرگسالان هم شایع ترین آلرژن ها شامل بادام زمینی6/0 درصد، مغزها 5/0 درصد و ماهی 4/0 درصد هستند.
 
معمولا آلرژی به سویا و گندم تا سنین مدرسه و بعد از آن  بهبود پیدامی کند.
 
تحقیقات جدید نشان داده است که  آلرژی به شیر گاو در 19 درصد کودکان تا 4 سالگی، 42 درصد تا 8 سالگی و 64 درصد تا 12 سالگی و 79 درصد تا 16 سالگی برطرف می شود.
 
آ لرژی به تخم مرغ در حدود 4 درصد تا 4 سالگی،12 درصد تا 6 سالگی،37 درصد تا 10 سالگی و 68 درصد تا 16 سالگی قابل درمان است.

 

مواد غذایی آلرژی زا

3.7104
این مطلب مفید بود ؟7727
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از مجله پزشکی دکتر سلام/ن
برچسب : درمان آلرژی
وبگردی