ماهیچه بدن انسان
بیش از 650 ماهیچه اسکلتی در بدن انسان وجود دارد اینکه کدام یک از ماهیچه های بدن انسان قوی تر است از نظر دانشمندان متفاوت است.

قوی ترین ماهیچه ی بدن انسان کدام است؟ 

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد، به این علت که روش های اندازه گیری قدرت ماهیچه ها با یک دیگر متفاوت است، ماهیچه دارای قدت آزاد (نیروی حداکثری)، قدرت محرک (حرکات تکراری)، نیروی ارتجاعی (اعمال نیروی سریع) و قدرت پایداری ( مقاومت در هنگام خستگی) می باشند، در بدن انسان سه نوع ماهیچه وجود دارد:قلبی، صاف و اسکلتی ؛ بخش سلامت نمناک در متنی جالب در مورد شگفت انگیز ترین حقایق ماهیچه های بدن توضیح خواهد داد.

معرفی انواع ماهیچه های موجود در بدن انسان 

ماهیچه قلبی دیواره قلب را می سازد و مسئول نیروی انقباض قلب است، ماهیچه های صاف دیواره روده، رحم، رگ های خونی و ماهیچه درونی چشم را می سازد، ماهیچه های اسکلتی به استخوان و در بعضی نواحی پوست (ماهیچه های صورت) متصل هستند، انقباض ماهیچه های اسکلتی به دست و پا و دیگر اندام ها برای حرکت کمک می کنند.

بسیاری از منابع مطالعاتی اثبات می کنند که بیش از 650 ماهیچه اسکلتی در بدن انسان وجود دارد، اگرچه که در بعضی مطالعات این عدد 840 می باشد، این اختلاف به دلیل این است که ماهیچه های پیچیده را جزء ماهیچه های اسکلتی به حساب می آورند،

مثلا عضله دو سر بازو یک ماهیچه پیچیده است که دو سر با دو منبع متفاوت دارد و روی شعاع استخوان ها قرار می گیرند، آیا شما این ماهیچه را جزء اسکلتی ها به حساب می آورید؟

ماهیچه های اسکلتی

آیا ماهیچه های بدن انسان را می شناسید؟

اگرچه که بیشتر افراد، مجموعه ماهیچه ای یکسانی دارند، اما ممکن است تفاوت هایی هم در جزئیات آنها دیده شود، عموما ماهیچه های صاف بافت سلولی دارد و تعداد آنها به بیلیون می رسد، برای مفهوم ماهیچه قلبی، ما تنها قلب را برای معرفی آن داریم. 

ماهیچه ها نام های لاتین دارند و بر حسب مکان، اندازه، شکل، فعالیت، ریشه و تعداد عضوهایشان دسته بندی می شوند، مثلا ماهیچه فلکسور لونگوس (عضله تا کننده) هالیسیک یک ماهیچه بلند است که به تا شدن شصت کمک می کند. 

فلکسور:ماهیچه ای که خم کننده است.

هالیسیک: انگشت بزرگ

لانگوس: بلند

ماهیچه شصت

قوی ترین ماهیچه های بدن انسان

ماهیچه های زیر طبق تعاریق مختلف قدرت، جز قوی ترین ماهیچه ها شناخته شده اند. 

ماهیچه بیرونی چشم :

عضله چشم در طول روز به دفعات زیادی برای تنظیم حالت خود جابجا می شود، زمانی که سر در حال تکان خوردن است، ماهیچه بیرونی چشم در حال تنظیم کردن خود برای ثابت شدن چشم می باشد، اگرچه ماهیچه بیرونی چشم می تواند دچار خستگی نیز بشود، با یک ساعت مطالعه کتاب، چشم تقریبا حدود 10000 حرکت انجام می دهد. 

ماهیچه سرینی بزرگ :

ماهیچه سرینی بزرگ، بزرگ ترین ماهیچه در بدن انسان است، این ماهیچه بزرگ و قوی است، چون وظیفه آن نگهداری تنه انسان در حالت ایستاده و قائم است، این ماهیچه مسئول مقاومت در برابر جاذبه است و در راه رفتن به ما کمک می کند. 

قلب :

چنانچه در نمناک میخوانید سخت کوش ترین ماهیچه، ماهیچه قلب است، قلب 71 گرم خون را در هر تپش پمپاژ می کند، پمپاژ روزانه قلب حداقل برابر با 2500 گالون (9450 لیتر) خون می باشد، قلب توانایی 3 بیلیون تپش را در زندگی هر فرد دارد.

ماهیچه قلب

ماهیچه مخصوص جویدن :

قوی ترین ماهیچه بر اساس وزن، ماهیچه مخصوص جویدن است، تمام عضلات فک با یکدیگر کار می کنند و می توانند با نیرویی بیشتر از 25 کیلوگرم، دندان های فرد را ببندند و به دندان آسیاب نیرویی برابر با 90.7 گرم وارد کنند. 

ماهیچه های رحم :

محل قرارگیری رحم نزدیک به لگن است، قدرت این ماهیچه به دلیل توانایی هل دادن نوزاد برای به دنیا آمدن می باشد، غده هیپوفیز هورمون اکسی توسین را ذخیره می کند که باعث انقباض می شود. 

ماهیچه نعلی یا سولئوس : 

این ماهیچه در زیر عضله ساق پا قرار می گیرد و برای قدم زدن، دویدن و رقصیدن بسیار مهم می باشند، یک ماهیچه قدرتمند در طول ساق پا وجود دارد، علت قوی بودن آن نیرویی است که ساق پا به جاذبه زمین وارد می کند و پا را ایستاده و محکم نگه می دارد.

ماهیچه نعلی پا

زبان : 

زبان یک عضله سفت است و از گروهی از ماهیچه ها تشکیل شده و مثل قلب، همیشه آماده بکار است. زبان در میکس مواد غذایی در دهان نقش دارد؛ این عضله باعث تکلم نیز می شود، عضله زبان شامل لوزه نیز می باشد که جرم ها را از بین می برد، حتی زمانی که انسان می خوابد، زبانش به طور مداوم بزاق را به سمت گلو هل می دهد. به عقیده ی بسیاری زبان قوی ترین ماهیچه ی بدن انسان است اما این نظر میان دانشمندان همچنان متفاوت است. 

انواع ماهیچه های بدن انسان + قوی ترین و پرکارترین آنها

3.6172
این مطلب مفید بود ؟12349
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ/ح.ب
برچسب : عضلات
وبگردی