دختر
کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین نوع کم خونی تغذیه ای در دختران و زنان محسوب می شود که خستگی زودرس و رنگ پریدگی از علائم شایع آن است.

تمامی مواردی که باید درمورد کم خونی در دختران جوان بدانید رادر ادامه بینید.

 

کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها کمبود آهن در بدن است. اگر کم‏ خونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه ک م‏خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

گلبول قرمز

 کم خونی چیست؟

 
کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین نوع کم خونی تغذیه ای در دختران و زنان محسوب می شود. اگر پس از استراحت کافی برای فعالیت های عادی انرژی ندارید و خسته می شوید، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید. ابتلا به کم خونی می تواند از عوامل اصلی بروز مشکلات روحی روانی باشد. پس موارد زیر را مطالعه کنید.
 
 
کم خونی در دختران

 عوامل کم خونی

 
علل کم خونی
مصرف کم آهن:پیروی کردن از رژیم غذایی فاقد آهن می تواند علت ابتلا به کم خونی باشد.آهنی که در گیاهان و مکمل های دارویی وجود دارد به اندازه آهن موجود در گوشت قرمز نیست. بیماری های گوارشی یا جراحی بای پس معده می توانند سبب کم خونی شوند.
 
مواد غذایی و داروهای زیر اگر همراه مواد غذایی سرشار از آهن مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می کنند:- لبنیات - مواد غذایی سرشار از کلسیم - مکمل های دارویی کلسیم - آنتی اسیدها - قهوه – چای
 
 
قرص آهن

 مواد غذایی موثر در کم خونی

 
 
بعضی از علائم کم خونی و فقر آهن عبارتند از:
• رنگ پریدگی زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم
• خستگی زود رس
 • بی تفاوتی
 • خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها
 • در کم خونی های شدید گودشدن روی ناخن
 
 
آزمایشگاه

روش های درمان این بیماری

 
راه های درمان این بیماری
برای درمان بیماری کم خونی فقر آهن تجویز داروهای حاوی آهن لازم است و معمولاً فقط مصرف غذاهای آهن دار مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و سبزیجات سبز تیره برای درمان کافی نمی باشد.
البته لازم است به اندازه کافی از این مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز استفاده شود، چون اگر افراد در مدت طولانی از گوشت قرمز استفاده نکنند، دچار کم خونی فقر آهن خواهند شد. غذاهای غنی از آهن عبارتند از:گوشت قرمز- ماهی - مرغ- زرده تخم مرغ - سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری- حبوبات مثل عدس و لوبیا.
 
عوامل افزایش دهنده جذب آهن 
اسیدسیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامینC ) موجود در آلو، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی ها، آب پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، سیب و آناناس می توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند و همچنین اسید مالیک و اسید تارتاریک موجود در هویج، سیب زمینی، چغندر، کدوتنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم، سبب افزایش جذب آهن می شود البته محصولاتی همچون سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می شوند.

برای تشخیص قطعی کم ‏خونی باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا علائم کم‏ خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم ‏خونی نیست.

شایع ترین بیماری در دختران جوان

4.338
این مطلب مفید بود ؟335
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از آفتابیر , تبیان - / ک
وبگردی