شرکت سایپا

برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم

تاریخ انتشار : 22 آذر 1401کد مطلب : 7112زمان مطالعه : 5 دقیقه
وزیر صمت با اعلام اینکه اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود، راهکار کاهش قیمت خودرو را افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه دانست.

ایلنا:سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 22آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت:اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.

وی افزود:در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال گذشته 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه 122 هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد 5 ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز 176 درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد:سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود 70 هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به 200 هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از 7 درصد به 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود 10 هزار دستگاه و سایپا حدود 8 هزار دستگاه تولید کند.

فاطمی امین یادآور شد:هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته 15 هزار دستگاه و سایپا حدود 11 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. همچنین اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و موضوع واردات ارز اوایل سال جاری به صورت جدی پیگیری شد و با همراهی رئیس سابق کمیسیون صنایع در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردیم و استدلال‌های ما را پذیرفت که برای تنظیم بازار به واردات نیاز داریم و در نهایت طرح مذکور تصویب شد و دغدغه‌هایی در مورد تأمین ارز خودرو وجود داشت که با مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی موفق شدیم و اوایل شهریور 1401 آیین‌نامه خودرو در دولت تصویب و هیأت تطبیق ایراداتی به آن وارد کرد که در اوایل آبان ماه در نهایت آیین‌نامه قطعی شد.

وی ادامه داد:طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و 400 متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد 27 متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و 4 متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودروهای وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد در حالی که سال 1382 تا 1384 که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت:بر این اساس برخی از خودروها از قرعه‌کشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی 3 تا 4 سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد.

فاطمی امین بیان کرد:برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، گفت:این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است؛ تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه صنعت خودرو صنعتی پرچالش است، یادآور شد:ما 4 سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای 3 مرحله‌ای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:در سال جاری 3 خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز 12 خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از 100 پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی کردیم.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت:مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالش‌های این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد.

انتهای پیام/م

برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم

51
این مطلب مفید بود ؟10
وبگردی