پرواز زدگی
زمانی که به کشور دیگری سفر میکنید به دلیل به هم ریختن ریتم و برنامه ریزی بدنتان دچار پرواز زدگی یا جت لگ می شوید اما روش هایی وجود دارد که می توانید از آن جلوگیری کنید.

هر آنچه لازم است و نیاز دارید در مورد جت لگ یا پرواز زدگی بدانید

جت لگ یا پرواز زدگی چیست ؟

چه عواملی موجب آن می شوند؟

چطور می توان کاری برای جت لگ انجام داد؟

چطور می توانیم سفر هوایی به مناطق مختلف داشته باشیم و دچار پرواز زدگی نشویم و چگونه می توانیم به بدنمان کمک کنیم تا اثرات پروازهای طولانی را دفع کند؟

چگونه می توانیم سازگاری با مناطق زمانی جدید را ساده تر کنیم و به بدن خود کمک کنیم تا با اثرات پروازهای دوربرد کنار بیاید؟

در ادامه این بخش از نمناک پاسخ این سوالات و چگونگی مقابله با جت لگ را برایتان خواهیم گفت.

چه چیزی باعث جت لگ یا پرواز زدگی می شود؟

  • سفر به قاره ای دیگر
  • سفر به غرب
  • سن بالا
  • سفرهای متعدد
  • مشکلات قبلی
  • شرایط پرواز

پرواز زدگی

پرواز زدگی یا جت لگ چیست؟

اما فقط یک مشکل وجود دارد. هر زمانی که به یک کشور دوردست سفر می کنید، بدنتان به طور کامل با هم هم کاری نمی کند. منطقه زمانی ریتم شبانه روزی شما را به هم می ریزد - ساعت داخلی 24 ساعته - و شما جت لگ را تجربه می کنید. چه طور باید خود را به طور موفقیت آمیز در نشست ها و رویدادهای زمانی برسانید؟

دانستن چگونگی جلوگیری جت لگ کار ما را برای مقابله با آن آسان تر می کند. بدن ما به طور طبیعی برنامه ریزی شده اند تا در طول یک دوره 24 ساعته، تعدادی از کارها را مانند خوردن و خوابیدن، انجام دهد.

این کارها در روال عادی شبانه روزی معمول هستند و وقتی پرواز می کنید دچار بی نظمی می شوند. حرکت در مناطق زمانی مختلف می تواند در بدن ما اختلال ایجاد کند و منجر به خستگی شدید همراه با سو هاضمه، مشکلات روده، از دست دادن اشتها، حافظه و موضوعات تمرکز شود.

خشن به نظر می رسد، درست است؟

خوب، اینها رایج ترین اثرات ناشی از جت لگ هستند، اما افراد مختلف ممکن است که به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار بگیرند. و اگر سوال بعدی شما این است " چقدر طول می کشد تا ا ز پرواز زدگی بازیابی شویم؟

متاسفم که برنامه ریزان مشتاق سفر را ناامید می کنم، اما هیچ پاسخ قطعی در این باره وجود ندارد. جت لگ فقط بر افراد مختلف به روش های مختلف تاثیر نمی گذارد. بلکه اثرات جت لگ می تواند بسته به سن، وضعیت سلامتی و استرس افراد متفاوت باشد.

آیا جت لگ یا پرواز زدگی در برخی مناطق و کشورها بدتر است؟

سمت کشور های شرقی بهتر است، و غربی بدتر است، و این درست است. علت این موضوع این است که ساعت خواب به هم میریزد، درست زمانی که می خواهید بخوابید، زمان به گونه ای است که باید بیدار باشید.

به بیان دیگری، بدن شما به یک روز طولانی تربهتر پاسخ می دهد تا یک روز کوتاه تر. مطالعات نشان می دهند که یک روز کامل به طول می انجامد تا از هر منطقه زمانی که در آن سفر کردید، بهبود یابید.

ببینید که چگونه می توان با این راهنمایی ها از قبل، در طول و پس از پرواز از جت لگ جلوگیری کرد. انجام این کارها می تواند تفاوت خوبی به شما ارائه دهد و انرژی و شکیباییتان را در طول سفر افزایش خواهد داد.

پرواز زدگی در سفر

جلوگیری و درمان پرواز زدگی یا جت لگ

راهنمایی هایی برای پیشگیری از پرواز زدگی

1. برنامه خود را تنظیم کنید و آرامش داشته باشید:

دانستن این که چگونه می توان برای پرواز طولانی آماده شد، می تواند به این معنی باشد که تعطیلات خود را به جای خستگی، با سر حالی شروع کنید. اگر شما در خانه زمان بندی سختی دارید، سعی کنید آن برنامه را در طول روز قبل از پرواز ملایم و آرام تر کنید. داشتن یک روتین خوردن و خوابیدن سفت و سخت، پرواز شما را سخت تر می کند.

2. قبل از پرواز یک خواب خوب و کامل داشته باشید:

افراد اغلب به مدت چند ساعت قبل از پرواز طولانی می خوابند - چه به خاطر هیجان قبل از تعطیلات یا تلاش عمدی برای خستگی درکردن باشد، به هر حال یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

آخرین تغییرات در برنامه روتین شما تنها آن را سخت تر می کند که با مناطق زمانی جدید سازگار شوید. یک شب قبل از پرواز یک خواب خوب داشته باشید تا برای مقابله با جت لگ یا پرواز زدگی تجهیز شوید.، اما داشتن خواب خوب به منزله بیشتر خوابیدن نیست.

3. از پرواز کردن در شب اجتناب کنید:

در صورت امکان پروازی را انتخاب کنید که در روز می رسد. این کار باعث می شود بیدار ماندن آسان تر شود - اگر خورشید می درخشد و شما یک روز کامل جلوتر از خود دارید، بیشتر وسوسه خواهید شد که بیرون بروید و همه چیز را بررسی کنید و حالتان بهتر خواهد بود.

4. آگاه بودن از هواپیما:

شما مجبور نیستید یک متخصص هواپیما باشید تا بدانید که A350s و A380s دوتا از بهترین هواپیماها برای هر کسی هستند که پرواز زده می شوند. چنانچه در نمناک توضیح داده ایم سیستم های گازی پیشرفته به هوا کمک می کنند تا رطوبت و سیستم های روشنایی LED را حفظ کنند که قادر به ایجاد 16.7 میلیون سایه از رنگ طبیعی روز هستند و به دفع پرواز زدگی کمک می کنند.

مورد دیگر یک سیستم تصفیه هوا است که هر دو دقیقه هوا را تجدید می کند.، پس آگاهی از این مسائل پرواز را برای شما راحت تر خواهد کرد.

5. از سفر لذت ببرید:

سعی کنید یک توقف داشته باشید، و تا حد ممکن از پرواز های مستقیم دوری کنید. اینگونه بدن شما زمان بیشتری برای سازگار شدن با برنامه جدید دارد. این هم چنین می تواند قیمت بلیت هواپیما را کاهش دهد. جستجو برای پرواز چند شهره می تواند به شما کمک کند تعطیلات کامل یک روزه را انتخاب کنید و از سفر خود نیز بیشتر لذت ببرید.

لذت بردن از سفر

درمان و جلوگیری از پرواز زدگی با لذت بردن از سفر

از پرواز زدگی یا جت لگ اینگونه جلوگیری کنید

6. قرص های خواب آور نخورید:

تکیه کردن بر قرص های خواب آور برای پروازهای طولانی مدت یک ایده بد است. آن ها ارزش این کار را ندارند. برای کمک به بهبودی شما از پرواز زدگی کاری انجام نمی دهند و تنها زمانی که شما زمین را ترک می کنید، احساس ناراحتی می کنید.

اگر به بستن چشم ها نیاز دارید، این کار را طبیعی انجام دهید. آب داغ یکی از بهترین سرویس های رایگان است، که با چای های گیاهی کیسه ای گزینه خوبی خواهند بود.

7. . از خوردن قهوه دوری کنید:

از نوشیدنی های سنگین کافئین دار مثل قهوه، کولا و نوشابه های انرژی زا دوری کنید. این محرک های مصنوعی بر توانایی شما برای خوابیدن و افزایش زمان بهبود تاخیر جت تاثیر خواهند گذاشت. بدن شما زمانی که هیدراته است عملکرد خوبی دارد، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب راهی خوب برای جبران کردن اثرات تاخیر پرواز زدگی است.

8. ساعت خود را تنظیم کنید:

زمانی که سوار هواپیما می شوید، ساعت خود را با زمان مقصد تان تنظیم کنید تا از نظر روانی آرام تر شوید.

9. فعالیت داشته باشید:

مرتب به اطراف حرکت کنید و حرکت کنید تا جریان خون را حفظ کنید و اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چطور می توانید از DVT اجتناب کنید، باید بدانید که گردش مناسب، کلید است. خرید یک جفت جوراب مخصوص پرواز خطر را به حداقل می رساند و گردش خون شما را افزایش می دهد (کند شدن آن یکی از رایج ترین اثرات ناشی از پرواز زدگی است).

10. درست غذا بخورید:

یک نکته مهم تر این است که شروع به خوردن سه وعده غذا در روز با توجه به منطقه زمانی جدید بکنید، حتی اگر این به معنای خوردن کورن فلکس در ساعت 11 شب باشداگر شما از افرادی هستید که به خوردن شام عادت دارند، ممکن است چنین شرایطی فراهم نباشد.

جلوگیری از پرواز زدگی

پیشگیری از پرواز زدگی یا جت لگ با خوردن صحیح غذا

روش های جلوگیری و درمان جت لگ یا پرواز زدگی

11. نور خورشید را دریافت کنید:

تا آنجا که می توانید نور روز را بگیرید. نور روز باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. مگر اینکه تمام شب بیدار باشید. که هرگز پیش از پرواز طولانی ایده خوبی نیست.

12. کمی ورزش کنید:

کمی تمرین کنید تا اندورفین خود را بالا ببرید و زانوها را کشش دهید تا در مسافت های طولانی مشکل نداشته باشد. این روزها تقریباً همه مجلات خطوط هوایی بخشی تمرینات ساده ای برای پروازهای طولانی دارند.

13. نوشیدن چای گیاهی آرام بخش:

این یکی از قدیمی ترین و موثر ترین روش ها خواهد بود.اگر نمی توانید شب بخوابید، بابونه یا اسطخدوس را امتحان کنید. چای بابونه برای درمان بی خوابی به مدت چندین سال است که مورد استفاده قرار گرفته و مشهور است که دارای ویژگی هایی برای تحریک خواب و آرامش است. تحقیقات نشان داده اند که اسطوخودوس باید در تسریع خواب و تسکین بی قراری موثر باشد.

14.بلافاصله بعد از رسیدن، نخوابید:

این نکته مربوط به مسافرانی است که صبح یا بعد از ظهر به مقصد خود می رسند. با گرفتن یک دوش سریع، با طراوت بمانید - از چرت زدن اجتناب کنید چون ممکن است به جای خوابیدن در شب، الان به خواب بروید.

اما اگر واقعاً مجبور هستید، یک چرت کوتاه بزنید، اگر می خواهید بیدار و سرحال شوید نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد. برای اینکه مطمئن شوید که چرت زدن شما به یک خواب چند ساعته نمی رسد، می توانید از کارکنان هتل بخواهید که یک تماس بیداری به شما بگیرند.

15. در معرض نور بودن خود را کنترل کنید:

ساعت بدن شما با تغییرات نور طبیعی تنظیم می شود، بنابراین از این واقعیت استفاده کنید. اگر میل دارید در اواسط بعد از ظهر چرت بزنید، کمی نور خورشید بگیرید.

غروب آفتاب را تماشا کنید و یا در هنگام غروب قدم به خیابان بگذارید، همان طور که غده پینه آل شما "هورمون خواب" را آزاد می کند - وقتی نور محو می شود. در شب، از روشنایی گرم در اتاق هتل استفاده کنید.

هنگامی که چراغ ها را خاموش کردید، از استفاده از تلفن همراه خود خودداری کنید، چون بدن شما ممکن است "نور آبی" صفحه را با نور روز اشتباه بگیرد. به خاطر داشته باشید که بدن شما تا حدی بر سیگنال های نور برای آزاد کردن "ملاتونین" تکیه دارد.

16. استفاده از یک نورپردازی خوب و موثر:

یک متخصص برای کمک به طراحی یک تجربه پرواز که می تواند باعث کاهش جت لگ شود، می گوید:هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. استراتژی های او شامل تنظیم نورپردازی کابین و زمان وعده غذایی مناسب برای منطقه زمانی کشور مقصد تا حد ممکن است. با استفاده از این نکات، می توانید میزان خستگی خود را کاهش داده و اثرات منفی تاخیر جت بر عملکرد خود را کاهش دهید.

17.. سعی کنید ملاتونین را امتحان کنید:

در حالی که ما طرفدار بزرگ مکمل ها نیستیم، اما برای کمک به هنگام تطبیق با پرواز زدگی، ملاتونین را پیدا کردیم. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک توضیح دادیم که ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط مغز شما تولید می شود و به بدنتان می گوید که بخوابد. این مکمل به شما کمک می کند تا به مرحله خواب آلودگی آسان تری برسید، برای این منظور مصرف 50 میلی گرم کافی است!

18. مواد غذایی زیادی نخورید:

آیا در مورد این واقعیت فکر کرده اید که غذای هواپیما تاثیری بر پرواز زدگی شما دارد؟ این اغلب درست است! برای مثال، در هوا و هم در زمین غذای غنی از کربوهیدرات می تواند باعث شود که شما احساس خستگی و کسلی کنید.

برنج، سیب زمینی، پاستا و همچنین همبرگر در طول یک دوره، نیاز شما به خواب را افزایش می دهد و می تواند در هنگام پرواز به سمت شرق واقعاً مفید باشد

. اگر به سمت غرب می روید, باید سبک تر باشید و غنی از پروتئین را انتخاب کنید تا به شما کمک کند بیدار بمانید. گوشت, ماهی, یا تخم مرغ شما را پر می کند اما نه زیاد, بنابراین بدن شما می تواند از انرژی برای بیدار ماندن استفاده کند.

 

جت لگ یا پرواز زدگی چیست و چطور درمان می شود؟ + پیشگیری

53
این مطلب مفید بود ؟30
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : skyscanner / medium / off-the-path / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : استفراغ
وبگردی