مغز هسته زردآلو
شاید تاکنون خبرهای ضد و نقیضی درمورد مضرات و فواید خوردن مغز هسته زردآلو شنیده باشید. اما آیا خوردن مغز هسته زردآلو برای ما ضرر دارد یا مفید است؟

اثرات جانبی خوردن مغز هسته زردآلو

هسته ی زردآلو حاوی، آمیگدالین است، که برای ساخت داروی درمان سرطان به نام لتریل از آن استفاده می شود این دارو اجازه مصرف در آمریکا را ندارد، ولی آمیگدالین موجود در هسته ی زردآلو، به عنوان داروی مکمل فروخته می شود. در حالی که تحقیقات آزمایشگاهی پیشنهاد داده است که آمیگدالین خاصیت ضد سرطانی دارد، کلینیک آزمایشیِ موسسه ملی سرطان این ماده را موثر نمی داند.

ضمنا مصرف آمیگدالین، گلیکوزید سیانوژن، ممکن است باعث مسمومیت سیانیدی شود زمانی که شما غذاهایی که حاوی گلیکوزید سیانوژن هستند، می خورید، با آنزیم های بدن شما واکنش نشان می دهند و هیدروژن سیانید رها می شود. این بخش از بهداشت و سلامت نمناک رابا دقت کامل بخوانید تا در مورد عوارض هسته زردآلو بیشتر بدانید.

هسته زردآلو

عوارض و خطرات مصرف مغز هسته ی زردآلو

در مجموع مغز هسته زردآلو به دلیل داشتن آمیگدالین به شدت برای بدن مضر است و مصرف آن توصیه نمی شود چرا که خوردن مغز هسته ی زردآلو مضر است. همچنین هسته این میوه حاوی آمیگدالین است که در بدن به تولید ماده ای تحت عنوان سیانید می انجامد که مانند سیانور عمل کرده و ممکن است در افراد اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ را منجر شود و عوارض جانبی دارد شامل : 

عوارض جانبی ملایم

زمانی که هسته ی زردآلو می خورید، اثرات ملایم مسمومیت سیانیدی که شما تجربه می کنید ، سردرد ، حالت تهوع، استفراغ و احساس گیجی است.

حالت تهوع

عوارض و اثرات جانبی شدید

نظر متخصصین موسسه MSKCC، بر این است که، علائم نگران کننده ی بیشتر که به مسمومیت سیانیدی مربوط است، شامل سطح هوشیاری پایین، سیانوز(کبود شدن پوست، ناخن و لب ها به دلیل کمبود اکسیژن)، افتادگی پلک چشم، و فشار خون پایین است.

این مسمومیت، همچنین موجب آسیب به اعصاب بدن نیز می شود برای مثال، اندرو ویل ، پزشک و موسس مرکز پزشکی جامع در آریزونا، توصیه می کند که شما ممکن است به دلیل آسیب عصبی، در راه رفتن مشکل داشته باشید .مسمومیت سیانیدی، احتمال آسیب به کبد را نیز دارد.

افت فشار

کما و مرگ

بر طبق نظریه موسسه MSKCC، مسمومیت شدید سیانیدی ،می تواند منجر به کما و مرگ نیز شود ، مصرف هسته ی زردآلو و ویتامین C، به طور همزمان مقدار سیانید آزاد شده در بدن شما را افزایش می دهد، که بنا بر گفته ی جامعه ی سرطان آمریکا، اثرات سمی آن را چند برابر می کند.

مغز هسته ی زردآلو را همزمان با چه میوه هایی نباید خورد؟

دکتر ویل می گوید :اثرات جانبی آمیگدالین با خوردن هلو، کرفس، جوانه گندم و هویج نیز چند برابر می شود این، بدین دلیل است که این سبزیجات حاوی آنزیمی هستند که آزاد شدن سیانید را در بدن فعال می کنند.

هلو

مصرف مغز هسته ی زردآلو در دوران بارداری

کارشناسان موسسه ASC، پیشنهاد می دهند که زنان باردار یا مادران شیرده، از خوردن هسته ی زردآلو یا سایر موادی که منبع آمیگدالین هستند ،به دلیل ایجاد مسمومیت سیانیدی ، خودداری کنند.

خوردن مغز هسته زردآلو برای درمان سرطان

آن ها همچنین اعلام کرده اند که استفاده از این درمان به جای درمان های مرسوم برای سرطان اشتباه است، زیرا استفاده از روش های درمانی اثبات نشده، خطرات جدی برای سلامتی دارد.

بر اساس یک بازبینی که توسط ASC در سال 1991 انجام شده است، استفاده از هسته ی زردآلو برای درمان سرطان، به تئوری که توسط شیمیدانی به نام ارنست تی کرب در سال 1920 پیشنهاد داده شده بود، ربط دارد؛ کرب ،عصاره هسته ی زردآلو را برای درمان سرطان امتحان کرده بود اگرچه ASC، ثابت کرده است که این دارو برای استفاده توسط مردم خیلی سمی است.

مغز هسته زردآلو

نکاتی در مورد خرید و مصرف میوه ی زردآلو

  • زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند، این ماده در جلوگیری از ابتلا به سرطان، کاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سکته، آب مروارید بسیار مؤثر است، از شب کوری در سالمندان نیز تا حد بالایی می کاهد پس حتما میوه ی مورد نظر خود را از بین زردآلو های رسیده انتخاب کنید. پتاسیم موجود در میوه زردآلو به بهبود وضعیت سلامت سالمندان و همچنین به بهبود افسردگی در آنها کمک می کند.
  • زردآلود را ترجیحاً به صورت روزانه خریداری شده و ظرف دو روز میل کنید.
  • زردآلوهای نرم، گوشتی و تازه برای مصرف انتخاب کرده و به هیچ عنوان زردآلود با رنگ زرد روشن را خریداری نکنید، چراکه دارای ترکیبات گوگردی است.
  • میوه زردآلو حتماً داخل یخچال و در کیسه پلاستیکی قرار داده شده نگهداری شود و کودکان فقط انواع رسیده آن را مصرف کنند.

مغز هسته زردآلو و عوارض مصرف هسته زردآلو بویژه در سرطان و بارداری

3.91219
این مطلب مفید بود ؟952267
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ/ف.ن
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی