تکه های سفید داخل گلو
تکه های سفید داخل گلو که معمولا بد بو هستند نشانه ای از عفونت و التهاب لوزه هستند و باعث بلع دردناک می شوند که با مراقبت و درمان از بین می روند.

اون چیزهای - تیکه های - سفید داخل گلو چیه؟ 

تیکه های سفید رنگ ته گلو که هنگام بلعیدن احساسش می کنیم ، چیست؟ به این ها تونسیلولیت یا عفونت لوزه می گویند. اگرچه بیشتر مردم این دایره های سفید را ته گلو حس می کنند که گاهی اوقات باعث سرفه نیز میشود، اما در مورد آن صحبت زیادی نمی شود و آگاهی افراد در مورد آن بسیار کم است.

خیلی از افراد فکر می کنند که فقط خودشان این تیکه ها را حس می کنند و بسیاری دیگر فکر می کنند که اینها پسمانده غذای دیشب هستند. یکی دیگر از دلایلی که خیلی از مردم این مشکل را بیان نمی کنند ،به علت بوی بد و نامطبوع آن است که باعث می شود احساس خجالت زدگی کنند. 

تونسیلولیت به نام سنگ لوزه نیز مشهور است ،که به ذرات ریز خلط و بدبو، سلول های مرده، آلودگی و باکتری می گویند که به شکل حفره های لوزه ای درآمده اند و کوچک و باریک هستند و در لوزه هر فردی دیده می شود.

زمانی که سلول های مرده، خلط و آلودگی ها محصور می شوند، به شکل توپ های سفید یا زرد در لوزه می شوند، آن ها معمولا به شکل تکه های ریز گل کلم ظاهر می شوند و بوی آن ها می تواند کاملا آزار دهنده باشد .

رایحه ناخوشاید و قوی به علت تولید باکتری ها ا ست که از سنگ لوزه تغذیه می کنند و در حفره های لوزه جمع می شوند. این حفره ها ترکیبی از سولفید، متیل مرکاپتن و دیگر مواد بدبو هستند.

عفونت یا همان سنگ های لوزه از سایز کوچک به اندازه دانه فلفل تا سایزهای بزرگ تر باعث می شود که فرد در گلوی خود احساس ناراحتی کند و در بعضی موارد اثرات جانبی آن را محتمل شود که شامل گلو درد، گوش درد و التهاب لوزه می باشد و همچنین بدبویی دهان نیز می تواند یکی از این اثرات باشد.

سنگ های لوزه معمولا در نوجوانان یا کودکان دیده می شود، اگرچه آن ها اغلب در افرادی رخ می دهند که از التهاب مزمن لوزه رنج می برند یا لوزه های بزرگ دارند. مطالعات نشان می دهد که اکثر افرادی که لوزه شان را خارج کرده اند، سنگ لوزه را تجربه نمی کنند.

بعضی از درمان های موثر برای کاهش به وجود آمدن سنگ لوزه وجود دارد که در بخش سلامت نمناک به انها خواهیم پرداخت.

خارج کردن لوزه یک انتخاب است اما بهترین راه نیست، زیرا لوزه در سیستم ایمنی نقش دارد و وظایفی از قبیل به دام انداختن باکتری ها و ویروس ها را دارد که از گلو عبور می کنند. درمان های ساده خانگی نیز مثل قرقره کردن آب نمک، استفاده از شوینده دهان بدون الکل وجود دارد که در این مواقع پیشنهاد می شود.

چرخاندن آب خالی در دهان نیز می تواند این توده لوزه ای را از بین ببرد. ساده ترین راه حل استفاده از اسفنج نخی یا مسواک است که می تواند آلودگی ها را خارج کند و دهان را شستشو دهد.

tonsillolith چیست

تکه های سفید داخل گلو یا tonsillolith چه هستند؟ 

حقایق مربوط به عفونت غده لنفاوی و التهاب و عفونت لوزه

لوزه و غدد لنفاوی ترکیبی از بافت های ساده از گره های لنفاوی و غدد می باشند.التهاب شدید لوزه نوعی عفونت لوزه است که در اثر ویروس ها و باکتری های مختلفی ایجاد می شود.التهاب مزمن لوزه عفونتی پایدار در لوزه هاست و باعث تشکیل سنگ لوزه می شود. 

نشانه ها و علائم عفونت غدد لنفاوی و لوزه شامل موارد زیر است:

  • گلودرد
  • تب
  • نفس بدبو
  • بلع سخت و دردناک
  • گره لنفاوی متورم در جلوی گلو
  • لوزه متورم و قرمز با دانه های سفید
  • صدای ضعیف یا خفه
  • سردرد
  • سرفه خونی
  • دل درد 

با بزرگ شدن غدد لنفاوی تنفس از بینی سخت می شود و ممکن است علائم زیر پدیدار شود:

  • تنفس از دهان مخصوصا در کودکان
  • تنفس از راه بینی در روز و سرفه در شب
  • صدای تودماغی 

زمانی که حالت سرماخوردگی یا گلودرد داشته باشید، مثل گرفتگی یا آبریزش بینی ، عطسه، و سرفه می توان گفت که عفونت ویروسی است. عفونت ویروسی لوزه و غدد لنفاوی معمولا بدون درمان دو هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کند.

زمانی که گلودرد با تب ملایم و ناگهانی همراه باشد، و هیچ نشانه ای از عفونت دستگاه تنفسی نباشد، احتمالا عفونت باکتریایی است و گروه بتا-همولیتیک استرپتوکوک نوع A می گویند. اگرچه گلو درد میکروبی معمولا با درمان نیز بهبود می یابد ، اما عفونت باکتریایی در صورت درمان نکردن می تواند باعث تب روماتیسم شود که به قلب آسیب می زند.

غده لنفاوی

تکه های سفید داخل گلو با چه علائمی همراهند؟ 

آیا التهاب لوزه واگیر دارد؟

التهاب می توان واگیردار یا بدون واگیر باشد ، که بستگی به علت آن دارد. اگر علت ان ویروس باشد، معمولا واگیردار است، البته به شرط این که فرد قبلا در معرض آن ویروس قرار گرفته باشد.

عفونت ویروسی تک هسته ای که با گلودرد همراه است، در اولین باری که فرد در معرض ویروس قرار بگیرد واگیردار است و معمولا در کودکان و نوجوانان نیز رخ می دهد.

اگر علت التهاب لوزه باکتری باشد، نیز واگیردار است. به عنوان مثال، گلودرد میکروبی واگیردارتر از همه است.

اگر التهاب لوزه و بزرگ شدن غدد لنفاوی مزمن باشند یا باعث شرایط مزمن مثل سینوزیت، تب یونجه یا ورم مخاط بینی شوند، واگیردار نخواهند بود. 

چه چیزهایی باعث ایجاد عفونت غدد لنفاوی و التهاب لوزه می شود؟

یکی از رایج ترین مشکلات التهاب روده و غدد لنفاوی ایجاد عفونت های مزمن، شدید و برگشت پذیر است. 

التهاب شدید لوزه

التهاب شدید لوزه نوعی عفونت لوزه است که توسط یک یا دو نوع باکتری یا ویروس ایجاد می شود. نشانه های التهاب شدید لوزه می تواند ناگهانی یا تدریجی رخ دهد که معمولا با تب و گلودرد همراه است.

دیگر علائم و نشانه های التهاب شدید لوزه شامل:

  • سختی بلع بزاق دهان
  • تراوش آب از دهان
  • گوش درد
  • قرمز روشن شدن سطح لوزه یا لایه سفید روی گلو را پوشاندن
  • گلودرد میکروبی نوع خاصی از عفونت است که از باکتری استرپتوکوکوس ایجاد می شود.

التهاب میکروبی لوزه می تواند باعث آسیب رسیدن به دریچه قلب و کلیه شود. همچنین می تواندخارش پوست، سینوزیت، ذات الریه، و عفونت گوش شود. 

ویروس اپستین-بار نیز باعث عفونت شدید گلو می شود که بزرگی لوزهف غدد لنفاوی و گره های لنفاوی گردن را در پی دارد و چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم باعث بیقراری و خستگی شدید می شود. گلودرد و متورم شدن غده ها می تواند یک تا دو ماه طول بکشد و به آنتی بیوتیک های تجویزشده پاسخ ندهد. 

التهاب مزمن لوزه

التهاب لوزه مزمن یک عفونت پایدار در لوزه است. عفونت های تکراری باعث تشکیل ذرات ریز در لوزه می شود که باکتری را می پروراند. سنگ های ریز بدبو نیز در درون این غده ها زیاد می شوند.

این سنگ ها حاوی مقادیر بالایی سولفانیلامید می باشند که هنگام شکسته شدن بوی تخم مرغ فاسد را می دهند و باعث بدبویی نفس می شوند. آنها همچنین این حس را به فرد می2دهند که انگار چیزی در گلویشان بریده شده است. 

آبسه پری تونسیلار

آبسه پری تونسیلار مجموعه ای از چرک ها در اطراف لوزه است که لوزه را به سمت زبان کوچک هل می دهد. این اتفاق عموما دردناک است و توانایی فرد را برای باز کردن دهان کم می کند. اگر این مورد درمان نشود، عفونت می تواند در گردن فرد پخش شود و باعث انسداد رفت و آمد هوا در دستگاه تنفسی شود.

انسداد تنفسی

مشکلات تکه های سفید داخل گلو  

بزرگ شدن لوزه و غدد لنفاوی

انسداد راه نفس به علت بزرگ شدن لوزه و غدد لنفاوی باعث سرفه و پراکندگی الگوهای خواب می شود که خفگی در خواب یکی از نتایج آن است. 

سایر نشانه ها و علائم شامل:

بعضی از ارتودنتیست ها باور دارند که لوزه ها و غدد لنفاوی بزرگ باعث چینش نامنظم دندان ها در فرد می شود. 

عفونت و بزرگ شدن غدد لنفاوی باعث عفونت در اطراف بینی و بسته شدن راه بینی می شود و ممکن است شیپور استاش گوش ها تاثیر بگذارد و عفونت مزمن گوش را ایجاد کند. 

ممکن است متخصصان التهاب لوزه و عفونت غدد لنفاوی را تشخیص دهند ، که تشخیص آنها بر پایه سوابق دارویی و آزمایش هاست. 

اگر نشانه ها خبر از گلودرد میکروبی دهد، پزشک از شما تست می گیرد که در آن متخصصان ته گلو را از باکتری پاکسازی می کنند، این کار می تواند در مطب پزشک انجام شود.

اگر متخصص ویروس اپستین-بار را ببیند، که به دلیل التهاب لوزه به وجود آمده، احتمالا آزمایش خون را تجویز کند. 

برای عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. در موارد شدید تر، این عفونت های برگشت پذیر یا در موارد مزمن با جراحی غده ها یا لوزه را بیرون می کشند.

روش های خانگی برای درمان این عفونت و التهاب دردناک چیست؟

اگر پزشک التهاب لوزه را تشخیص دهد، می توان برای بهبودی آن راه های خانگی را در پیش گرفت: 

  • اسپری یا قرص لوزی گلو:اینها میتوانند گلو را مرطوب کرده و بپوشانند و درد را از بین ببرند.
  • مصرف نوشیدنی های گرم مثل چای با عسل یا آبگوشت برای نرم شدن گلو
  • خوردن خوراکی های سرد مثل بستنی یا آبنبات چوبی برای کاهش درد
  • نارون آمریکایی با شکل لوزی به کاهش درد کمک می کند.
  • آنزیم سراپپتاز که خواص ضدالتهابی دارد و در کاهش درد و التهاب کمک کننده است.
  • آنزیم پاپائین برای درمان التهابات کمک کننده است.
  • آندروگرافیس برای درمان تب و گلودرد مناسب است. 

قبل از استفاده از این مواد با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان خیلی از این درمان های خانگی را برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد نمیکنند.

درمان التهاب لوزه

تکه های سفید داخل گلو چگونه ازبین می روند؟

چه زمانی باید غدد لنفاوی یا لوزه خارج شود؟

لوزه برداری یا خارج کردن غدد لنفاوی نشان از عفونت های مداوم و پشت سرهم است.

آکادمی گوش و حلق و بینی در آمریکا این عفونت ها را در کودکان در هفت بخش در یک سال یا پنج بخش در دو سال یا سه بخش هر سه سال یکبار تعریف میکند.

خارج کردن لوزه و غدد لنفاوی در مواردی است که بزرگ شدن لوزه و غدد به حدی برسد که مشکلاتی از قبیل نفس تنگی در خواب، کج شدن دندان ها و سختی بلع را ایجاد کند.

بزرگ شدن غدد لنفاوی به تنهایی یا همراه با بزرگی لوزه می تواند راه بینی را مسدود کند یا باعث عفونت گوش و سینوزیت شود.

اگر این وضعیت ها در برابر درمان های دارویی مقاوم باشند، باید به سراغ جراحی رفت.

 

تونسیلولیت با عفونت لوزه چیست؟ + عوارض لکه های سفید لوزه

4.5192
این مطلب مفید بود ؟17220
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : ncbi / medicinenet / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : سلامت دندان
وبگردی