شستن ملحفه
رفع لکه های مختلف و شستن منظم ملحفه های روتختی که هر کدام روش خاص خود را دارند به از بین برفتن میکروب ها و باکتری ها هم کمک میکند.

شستن ملحفه روتختی با اصول و روش صحیح

ملحفه های رو تختی نیاز به نگهداری و شستشوی منظم دارند تا یک خواب راحت و سالم را فراهم کنند پس از انجام مراحل خاصی می توانید از این که ملحفه های جدید به درستی خشک می شوند اطمینان حاصل کنید.

قبل از شستشو دریابید که ماشین لباسشویی تان چه اندازه بار را می تواند تحمل کند، ملحفه ها معمولا باید در آب گرم برای از بین بردن میکروب ها و باکتری ها شسته شوند، اما همان طور که لباس ها را میشورید، در بخش نکات خانه داری نمناک قبل از هرچی باید بگوییم که ابتدا مطمئن شوید که برچسب های مراقبت را خوانده اید، توجه داشته باشید که برخی از پارچه های خاصی وجود دارند که نیاز به مراقبت های ویژه و تنظیمات شستشوی خاصی دارند.

شستن رو تختی

نکات شستن ملحفه

قبل از شستن، مراقب دستورالعمل های مواد خاص در مورد حذف لکه ها باشید.

موارد ضروری محصول

قبل از فرآیند شستشو و خشک کردن، دقت کنید تمام محصولاتی را که برای تمیز کردن ملحفه های تخت نیاز دارید را داشته باشید.

مواد شوینده

این ترجیح شخصی است، زیرا برخی از مواد شوینده ی عطری را دوست دارند، در حالی که دیگران، که بسیار حساس هستند، ممکن است صابون هایی که رنگ و بوی ندارند، دوست داشته باشند.

حذف لکه

اطمینان حاصل کنید که یک ماده ی افزودنیِ ضد عفونی کننده مخصوص قبل از شستشوی لکه در دسترس داشته باشید.

 نرمیِ ملحفه

اگر می خواهید نرمیِ ملحفه را افزایش دهید، می توانید از نرم کننده استفاده کنید.

شستن ملحفه

اجتناب از اشتباهات متداول در شستن ملحفه

برای تمیز کردن ملحفه های تخت نباید به راحتی آن ها را در ماشین قرار دهید، بدون هیچ توجهی به اجتناب از اشتباهات رایج، اگر پیش از شروع فرآیند تمیز کردن از اشتباهات پیشگیری کنید، می توانید از استرسی که می تواند خواب را خراب کند، خودتان را نجات دهید.

کم کردن اضافه بارِ ماشین های شستشو;

همه ماشین های شستشو هم اندازه نیستند و نمی توانند بارهای بزرگ را تحمل کنند.، یک ملحفه ی تخت دو نفره ی بزرگ می تواند کاملا فضای ماشین لباسشویی را اشغال کند .

تنظیمات اشتباه ماشین شستشو:

به طور کلی ، تنظیمات قوی ِ شستشو برای پارچه های کثیف محسوب می شود، مانند لباس های کار و ملحفه ها باید در شستشو در یک تنظیمات معمولی قرار گیرند، تنظیمات معمولی نیز برای جلوگیری از چروک شدن بیش از حد موثر است.

شستشوی ملحفه

بیش از حد خشک کردن:

از آنجا که رو تختی ها فضای زیادی را اشغال می کنند، به نظر می رسد که ممکن است طول بکشد تا خشک شوند.

خشک کردن ملحفه های تخت با حوله:

اشتباه بزرگ این است که هنگام خشک کردن یعنی پهن کردن روبا حوله روی ملحفه های تخت را بکشید، حوله ضخیم تر و قوی تر از ملحفه است و زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد، ملحفه های نویِ امروزی باید بلافاصله پس از خرید و قبل از انداختن روی تخت شسته شوند، سپس ملحفه باید به طور منظم حداقل یک بار در هفته تمیز شود.

خشک کردن ملحفه ها:

خشک کن باعث می شود ملحفه قبل از قرار گیری روی تخت، نرم شود، یک محیط بسیار گرم می تواند باعث شود که ملحفه ها عمر کوتاه تری داشته باشند.

 لکه روتختی

شستن ملحفه جدید

ملحفه های تازه که از بسته در آورده می شوند، ممکن است بدلیل مواد شیمیایی اضافه شده در طول فرایند تولید کمی زبر باشند، مواد شوینده معمولی می توانند در مواد شیمیایی قفل شوند و از این طریق مانع نرم شدن نهایی ملحفه تختخواب شوند، برای مقابله با این موضوع، مهم این است که قبل از استفاده از ملحفه ، آن را با جوش شیرین و سرکه ، بشورید، از یک فنجان جوش شیرین استفاده کنید تا شستشو را شروع کنید و سپس یک فنجان سرکه سفید را به چرخه شستشو اضافه کنید، بعد از این شستشو ، ملحفه های تخت برای استفاده آماده می شوند.

فرآیند شستن ملحفه های رو تختی

رو تختی ها معمولا یک بار در هفته باید شسته شوند، بسته به شیوه زندگی شما این قانون می تواند تغییر کند، برای کسانی که اغلب سفر می کنند و از تخت خود استفاده نمی کنند، می توانند شستشو را بر حسب روز هایی که روی تخت میخوابند، محاسبه کنند ، کسانی که هر شب در تخت خواب می خوابند و یا چند روزی بیمار بودند در تخت خواب خوابیده اند ، باید ملحفه رو تختی خود را بیشتر بشورند.

رو تختی را از روی تخت بردارید و آن را آماده شستن کنید اگر ماشین لباسشویی شما جا دارد می توانید چند تی شرت کتانی همرنگ را همراه با رو تختی خود، بشورید اما حوله را با رو تختی خود درون ماشین لباس شویی قرار ندهید، زیرا زبری حوله باعث می شود روتختی شما خراب شود، مراقب باشید تعداد زیادی از لباس و غیره را در ماشین نریزیرد، زیرا هم باعث تمیزی لباس ها نمی شود و هم ممکن است باعث سوختن موتور ماشین شود.

تنظیمات ماشین لباسشویی

مواد شوینده را اضافه کنید، پس از قرار گرفتن ملحفه ها در دستگاه وقت آن است ک طبق دستورات داده شده مواد شوینده را اضافه کنید، اطمینان حاصل که از مواد شوینده بیش از حد استفاده نکنید، زیرا این کار باعث می شود ملحفه ها سریع تر از موعد دچار پوسیدگی شود.

به طور معمول یک چهارم فنجان مایع برای یک بار شستشوی به طور منظم کافی است، سپس چرخه شستشو را انتخاب کنید، ماشین لباسشویی های جدید تنظیمات زیادی دارند که مانند یک هواپیما است، مهم این است که چرخه ماشین مناسب را به تناسب نیازهای شستسوی ملحفه انتخاب کنید.

برخی از ماشین های جدید یک چرخه یا برنامه ی مخصوص برای ملحفه ها دارند، اگر شما دارای این تنظیمات نیستید، پس آن را در یک چرخه منظم قرار دهید، توجه داشته باشید که شستشوی مداوم در محیط بسیار گرم باعث می شود ملحفه ها سریع تر بپوسند، سپس آن ها را در مکمل های شستشو قرار دهید.

مواد طبیعی ای وجود دارد که می توانند فرآیند شستشو را ارتقا دهند، یک چهارم فنجان آب لیمو در چرخه شستشو باعث درخشندگی می شود، آب لیمو یک جایگزین مناسب برای سفید کننده های قوی یا افزودنی های شیمیایی است.

شستن ملحفه روتختی

شستن ملحفه های راحتی

اگر از ملحفه های راحتی، رویِ روتختی هر روز استفاده می کنید، باید هر ماه یک بار شسته شوند، اما اگر از انها برای روی روتختی استفاده نمیکنید و خود را به طور مستقیم با یک ملحفه راحتی و یا تزئینی می پوشانید، باید این موارد را هر هفته شستشو دهید، اگر از یک ملحفه ی راحتی سنتی استفاده می کنید، آن ها به ندرت باید شسته شوند. مگر اینکه متوجه شوید که بیش از حد گرد و خاک گرفته است.

پارچه های خاص رو تختی

برخی از پارچه های رو تختی ممکن است نیازهای خاصی در هنگام شستشو داشته باشد، ابریشم، ساتن و پارچه کتان، پارچه های منحصر به فردی هستند که باید مراقبت ویژه ای را برای نگهداری از آنها انجام دهید.

شستن انواع جنس ملحفه

ابریشم و ساتن

شما می خواهید از مواد شوینده مخصوص پارچه های ظریف برای شستن ابریشم و ساتن استفاده کنید، برای این جنس های منحصر به فرد، مطمئن شوید که در آب سرد آن ها را شستشو می دهید، پارچه های زخیم تر را با پارچه های ابریشمی قاطی نکنید، از سفید کننده یا افزودنی شیمیایی استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند باعث آسیب به پارچه های ظریف شود، وقتی شستشو به پایان رسید، پارچه ی ابریشم را در خشک کن قرار ندهید، در عوض، پارچه ها را مانند لباس هایتان خشک کنید.

ملحفه از جنس کتان

اگرچه پارچه کتانی شبیه پنبه است، اما فیبرهای آن ضعیف هستند و نیاز به دقت بیشتری دارند ، مراقب استفاده از مواد شوینده طبیعی برای شستن پارچه های کتانی در دمای سردتر برای چرخه شستشو باشید.

شستن انواع روتختی

پاک کننده ی لکه های ملحفه

رو تختی ها لک می شوند، چه از بیماری و یا غذا، و یا فقط زندگی و خوابیدن عادی، اگر بتوانید همان موقع که لک می شوند اقدام به تمیز کردن آن کنید، به نتایج بهتری برای از بین بردن آن دست پیدا می کنید.

لکه های تازه:

ملحفه ی رو تختی و یا رو بالشتی را در بیاورید و لکه ی آن را با آب سرد تمیز کنید.

خون:

آب سرد اولین دفاع برای مبارزه با لکه های خون است، اگر آب به تنهایی کار نکند، اضافه کردن کمی از شامپو یا مواد شوینده برای کمک به شستشوی مناسب است.

روغن بدن:

خوابیدن بین ملحفه های رو تختی و روی رو بالشتی، روغن را از بدن و مو بر روی ملحفه انتقال می دهد، برای لکه های روغن بدن، ملحفه ها را در ماشین لباسشویی با یک چهارم فنجان بوراکس با کمی صابون های مایع ظرفشویی مخلوط کنید و یک سوم فنجان سرکه سفید به آب اضافه کنید و طبق آنچه در بخش خانه داری نمناک گفته شده است پس از خیساندن سی دقیقه ای در مخلوط انها را در اب گرم قرار دهید، دوم خشک کردن ملحفه ی تخت رنگی، یک نقطه که سایه ای بیشتری دارد پیدا کنید تا از بی رنگ شدن پارچه جلوگیری شود، برای جلوگیری از آسیب های باد، ملحفه را در گوشه ها قرار دهید و نه در وسط.

شستن روتختی

مراقبت از بالش:

اگر شما یک بالش با کیفیت بالا، ضد حساسیت را انتخاب کنید، معمولا باید فقط آن را یک بار در سال شستشو دهید، دستورالعمل های برچسب تولید کننده را دنبال کنید، برخی از بالش ها باید خشک شوند و برخی را می توان در شستشو در چرخه ای گرم و یا خنکِ ملایم با مواد شوینده ضعیف قرار داد، پس از شستن، بعضی از بالش ها بعد از هشت ساعت خشک می شوند.

در آخر بدانید که:

رو تختی و ملحفه های خود را جدا کنید، به طوری که آن ها به طور جداگانه شستشه شوند ، این کار به اطمینان از تمیزکاری کامل تر کمک می کند.

مناسب ترین روش شستن ملحفه و روتختی + رفع انواع لکه

3.789
این مطلب مفید بود ؟6623
منبع : repairaid / ghostbed / cleanipedia / blog.cariloha / بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی