پوسته شدن لب

خشکی و پوسته شدن لب را در خانه راحت درمان کنید

کد مطلب : 8968تعداد نظرات : 3 نظرزمان مطالعه : 10 دقیقه
خشکی و پوسته شدن لب ها اغلب به دلیل تغییرات آب و هوا یا استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی می باشد که می توانید با روش های طبیعی درمان کنید.

از شر خشکی و پوسته شدن لبها راحت شوید

آیا عادت دارید هر بار زبان خود را به لب هایتان بزنید ؟ پس این احتمال وجود دارد که لب هایتان خشک و پوسته شود . لب های خشک و پوسته شده فقط به فصل زمستان محدود نمی شوند بلکه ممکن است در هر فصلی نیز اتفاق بیفتند. درمان لب های خشک و پوسته شده می تواند مشکل باشد زیرا آن ها در برابر عناصر و همچنین برخی عادت های بد خودمان آسیب پذیر هستند.

صاف و نرم نگه داشتن لب ها ممکن است یک روش مبارزه ای مداوم به نظر برسد اما در این قسمت از سلامت پوست و موی نمناک چند واقعیت در مورد لب های خشک و پوسته شده و همچنین نکاتی درباره چگونگی خلاص شدن از آن ها با روش های طبیعی در منزل ذکر شده است.

چگونگی درمان لب های خشک و پوسته شده :

قبل از آنکه نکاتی را درباره خلاصی از شر لب های خشک و پوسته شده ذکر کنیم ابتدا باید درمورد برخی از حقایق درباره لب ها و دلایل خشک شدن آن ها بدانیم :

برخی حقایق :

  • لب ها ملانین ( رنگدانه ای که به محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید کمک می کند) ندارند بنابراین در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند.
  • آنزیم های موجود در بزاق که وظیفه تجزیه غذا را برعهده دارند حین انجام این امر هنگام لیسیدن لب ها منجر به خشکی آن ها می شوند.
  • تنفس از دهان نیز ممکن است باعث شود که لب ها خشک شوند.
  • نوشیدن روزانه مقدار زیادی آب نه تنها برای بدن بلکه برای لب ها نیز مفید خواهد بود زیرا یکی از بهترین راه ها برای مرطوب کردن لب ها می باشد.
  • بالم لب نیز می تواند با ایجاد محافظی در بالای غشاهای مخاطی لب ها با حفظ رطوبت ، باعث تسکین لب های خشک و پوسته شده شود.

علل خشک و پوسته شدن لب ها :

1. درجه حرارت :

اگرچه معمولاً گرمای هوا علت خشکی و پوسته شدن لب ها محسوب می شود اما همیشه دلیل اصلی نیست . در حالی که باد و سرما می تواند باعث خشکی و پوسته شدن لب ها شود، حرارت وسایل گرمایشی منزل و همچنین ماشین نیز می تواند هوا را خشک کرده و رطوبت را کاهش دهد که درنهایت به طور طبیعی باعث خشکی لب ها و پوسته شدن آن ها نیز خواهد شد. علاوه بر این، لب ها حتی در روزهای ابری نیز ممکن است پوسته شوند.

2. لوازم آرایشی :

لوازم آرایشی به ویژه رژلب ها معمولاً شامل مواد شیمیایی هستند که تحریک لب ها را به همراه خواهند داشت.

3. کپساسین موجود در فلفل قرمز ، منتول و نعنا نیز ترکیباتی هستند که باید از خوردن آن ها پرهیز کنید.

4. فنل :

فنل ماده ای است که در بسیاری از بالم های لب استفاده می شود و می تواند باعث خشک شدن بیشتر لب ها شود. حتی وقتی از فنل در غلظت کم نیز استفاده شود ، باز هم مزیت شیمیایی خود را حفظ می کند.

5. برخی خوراکی ها :

غذاهای تند و ادویه دار و همچنین اسید موجود در مرکبات می توانند باعث شوند در لب ها احساس سوزش داشته و درنهایت باعث خشکی و پوسته شدن آن ها شوند. علاوه بر این، برشی از پوست انبه شامل ماده شیمیایی به نام توکسی کودندرون است که در پیچک سمی نیز یافت می شود.

6. داروهای خاص :

برخی از داروهای آکنه خوراکی ممکن است منجر به خشکی و پوسته شدن لب ها شوند حتی اگر در تماس مستقیم با آن ها قرار نگیرند. داروهایی که بصورت موضعی اعمال می شوند، به ویژه داروهای آکنه و محصولات ضد پیری مانند بنزوئیل پراکسید ، آلفا هیدروکسی اسیدها یا رتینوئید ها نیز می توانند به محض تماس با لب ها باعث تحریک آن ها شوند.

علت خشکی لب ها

لب های خشک و پوسته شده معمولاً در نتیجه عوامل محیطی و عادات شخصی ایجاد می شوند اما عوامل زیر نیز گاهی در این امر دخیل هستند :

  • هوای سرد
  • هوای خشک
  • آسیب آفتاب
  • قرار گرفتن در معرض باد
  • زبان زدن بیش از حد به لب ها
  • استعمال سیگار
  • نوعی ماده شیمیایی در خمیر دندان
  • برخی داروهای خاص مانند رتینوئید ها و داروی شیمی درمانی

برخی درمان های خانگی برای خشکی و پوسته شدن لب ها :

1. ماسک عسل و وازلین

عسل خواص ضد باکتریایی دارد و یکی از بهترین داروهای درمانی موجود در طبیعت می باشد. همچنین یک جاذب رطوبت است . وازلین نیز به طور معمول برای نرم کردن ، تغذیه و جلوگیری از خشک شدن پوست مورد استفاده قرار می گیرد . با ترکیب این دو ماده، یک درمان خانگی بسیار مؤثر برای لب های خشک و پوسته شده خود تهیه خواهید کرد.

مواد لازم :

  • وازلین
  • عسل خام

نحوه استفاده :

ابتدا یک لایه عسل و یک لایه وازلین بر روی لب های خود بمالید . به مدت 10-15 دقیقه صبر کنید و درنهایت برای پاک کردن آن از یک دستمال مرطوب یا پارچه ای مرطوب استفاده کنید . برای موثر واقع شدن ، این مخلوط را روزی یکبار به مدت یک هفته برروی لبهایتان بمالید.

2. روغن نارگیل :

روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن کرچک از مرطوب کننده ها و روان کننده های طبیعی هستند زیرا حاوی اسیدهای چرب سالمی هستند که لب ها را آبرسانی کرده و باعث نرم شدن آن ها می شوند.

استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای یا روغن هسته انگور باعث تسریع در روند بهبودی لب های خشک و پوسته شده ، می شوند. آن ها همچنین از بروز عفونت ها جلوگیری می کنند به خصوص اگر خشکی لب ها منجر به ترک خوردگی شود.

مواد لازم :

روغن نارگیل یا روغن زیتون یا روغن کرچک یا روغن بادام یا روغن جوجوبا1-2قطره ،همچنین می توانید از روغن درخت چای یا روغن انگور یا روغن چریش نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده :

ابتدا بسته به اینکه چه نوع روغنی در دسترس شماست چنانچه لازم است آن را با 1- 2 قطره روغن حامل به خوبی مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی لب های خود مالیده و چند دقیقه صبر کنید. چنانچه قبل از خواب استفاده می کنید مخلوط را شب تا صبح برروی لب هایتان بگذارید و برای اثر بخشی بیشتر، از این مخلوط 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.

روغن نارگیل

3. میوه گل سرخ :

میوه گل سرخ حاوی ویتامین E است و بنابراین، می تواند پوست شما را تغذیه رسانی کند . همچنین به حفظ رنگ طبیعی لب ها نیز کمک می کند . شیر حاوی اسید لاکتیک است که پوست مرده را از سطح لب به آرامی حذف کرده و علاوه براین ، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر به آبرسانی و تغذیه لب های خشک و پوسته شده کمک خواهند کرد.

مواد لازم :

  • 5-6 عدد میوه گل سرخ
  • یک چهارم لیوان شیر

نحوه استفاده:

ابتدا میوه گل سرخ را به مدت 2-3ساعت در شیر خیس کنید، سپس گلبرگ ها را به آرامی در شیر له کنید تا خمیری یکدست بدست آید. این خمیر را روی لب های خود بمالید و حدود 20 دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب سرد بشویید . این عمل را می توانید هرروز به مدت یک هفته تکرار کنید.

4. خیار :

این میوه با طبع سرد می تواند بهترین دوست لب ها در طول تابستان باشد بنابراین از آن برای درمان لب های خشک و پوسته شده خود استفاده کنید. خیار یک آبرسان عالی برای پوست است که علاوه براین تأثیر تغذیه کنندگی و تسکین دهندگی بر روی لب ها نیز خواهد داشت.

مواد لازم:

یک عدد خیار

نحوه استفاده :

ابتدا برشی از خیار را به مدت 1-2دقیقه به آرامی روی لب هایتان بمالید . به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا آب خیار جذب پوست لب شود . همچنین می توانید خیار را پوره کرده وبه عنوان ماسک روی لب خود اعمال کنید.

شما می توانید این عمل را روزی یک تا دوبار برروی لبهایتان تکرار کنید تا شاهد نتیجه شگفت انگیز آن باشید پ.

5. آلوئه ورا :

آلوئه ورا دارای خواص چسبندگی طبیعی می باشد که سلول های پوسته پوسته را به هم متصل می کند تا پوست نرم بنظر برسد . علاوه براین ، پوست را نیز تسکین داده و سلول های مرده سطح پوست را به آرامی از بین می برد . همچنین اثر محافظتی و خنک کنندگی روی لب ها خواهد داشت.

مواد لازم :

یک عدد برگ آلوئه ورا

نحوه استفاده :

ابتدا ژل یک عدد برگ آلوئه ورا را استخراج کنید و در یک ظرف دربسته نگهداری نمایید .سپس مقداری از ژل را روی لب های خود بمالید وبه مدت یک شب صبر کنید. این عمل را بطور مرتب قبل از خواب تکرار کنید.

آلوئه ورا

6. چای سبز کیسه ای :

چای سبز حاوی پلی فنول هایی است که اثر آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و محافظت کنندگی برای پوست دارد.

در واقع ، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه چای سبز می تواند لب های خشک و پوسته شده را بهبود بخشد وجود ندارد . با این وجود، چای سبز کیسه ای می تواند احساس سوزش لب های خشک و پوسته شده را که ناشی از خشکی آن ها است تسکین بخشد.

مواد لازم :

  • یک عدد چای سبز کیسه ای
  • یک فنجان آب گرم.

نحوه استفاده :

ابتدا چای سبز کیسه ای را برای چند دقیقه در آب گرم فرو ببرید و سپس کیسه چای را روی لب های خود قرار دهید و به مدت چند دقیقه صبر کنید . این عمل را می توانید روزانه یکبار تکرار کنید.

7. کره کاکائو :

کره کاکائو حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به طور عمیق باعث احیا ، تغذیه و محافظت از پوست کم آب می شود . محصولات لبنی نیز مانند ماست و کره به بهبود سلامت پوست کمک می کنند.

مواد لازم :

نحوه استفاده:

ابتدا مقداری کره کاکائو را روی لب هایتان بمالید و به مدت یک شب صبر کنید و از طرف دیگر می توانید از کره شی نیز استفاده کنید.

اگر قصد استفاده از کره بادام زمینی، ماست یا کره را دارید ، فقط بگذارید تا به مدت 5-10 دقیقه روی لب هایتان بماند و سپس شستشو دهید زیرا اعمال آن طی شب تا صبح باعث کثیفی روکش بالشت خواهد شد . این امر را روزانه به مدت چند روز تکرار کنید.

8. اسکراب شکر :

دانه های درشت شکر برای لایه برداری از سطح پوست خشک شده لب ها بسیار عالی عمل می کند که در نتیجه باعث می شود لب هایتان نرم وصاف تر به نظر برسند.

مواد لازم :

  • یک قاشق چای خوری شکر قهوه ای یا شکر سفید
  • چند قطره روغن زیتون
  • یک دوم قاشق چای خوری عسل

نحوه استفاده:

ابتدا شکر را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید اما نگذارید که کاملا حل شوند ، سپس این مخلوط را روی لب های خود اعمال کنید و به آرامی بصورت دورانی لب های تان را ماساژ دهید و در نهایت این اسکراب را با آب ولرم از سطح لب هایتان بشویید . برای موثر واقع شدن این عمل را ابتدا هرروز و سپس هفته ای 1-2 بار برای حفظ نرمی لب هایتان ادامه دهید.

اسکراب لب

9. عصاره وانیل:

شکر و جوش شیرین در این مخلوط به عنوان لایه بردار عمل می کنند و عصاره وانیل به علت عطر و بوی دلپذیری که به این اسکراب میدهد نیز باید افزوده شود.

مواد لازم :

  • دو قاشق چای خوری شکر
  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین
  • دو قاشق چای خوری روغن جوجوبا یا روغن زیتون
  • یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل

نحوه استفاده:

ابتدا تمام مواد لازم را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید .سپس مقدار کمی از این مخلوط را با نوک انگشتتان برروی لب ها بمالید ، به مدت یک دقیقه صبر کنید سپس اسکراب را از سطح لبهایتان پاک کرده و به خوبی بشویید و باقی مانده اسکراب را می توانید به مدت 7 روز درظرفی دربسته نگهداری کنید.

به منظور نتیجه گیری بهتر این اسکراب را روزانه به مدت3-4روز برروی لب هایتان تکرار کنید.

10. وازلین :

وازلین یک لایه محافظ بر روی لب ها تشکیل می دهد که برای تسریع در روند تجدید پوست خشک شده به خوبی عمل می کند . از آنجا که وازلین به لایه های داخلی نیز نفوذ می کند ، می تواند سطح پوست را صاف و نرم تر کند.

مواد لازم:

وازلین.

نحوه استفاده:

مقدار کمی از وازلین را به آرامی روی لب های خود بمالید. برای موثر واقع شدن این عمل می توانید چندین بار در روز آن را تکرار کنید.

11. موم زنبور عسل:

موم زنبور عسل حاوی هیدروکربن ها ، اسیدهای چرب و سایر داروهای ضد باکتری طبیعی است که می تواند به جلوگیری از التهاب دردناک ناشی از عفونت و به بهبود زخم ناشی از ترک خوردگی لب ها کمک کرده و گردش خون سلول های پوستی را تحریک کند . بنابراین، به شما در خلاص شدن از شر خشکی و پوسته شدن لب ها کمک کرده و باعث نرم شدن آن ها خواهد شد.

مواد لازم:

هرگونه محصول لبی حاوی موم زنبور عسل

نحوه استفاده:

ابتدا محصولی مخصوص لب مانند بالم یا روغن لبی حاوی موم عسل را خریداری کنید و سپس آن را برروی لب های خود بمالید وبه مدت چند ثانیه به آرامی ماساژ دهید.

این عمل را می توانید چندین بار در طی روز تکرار کنید.

خشکی و پوسته شدن لب را در خانه راحت درمان کنید

4.51285
این مطلب مفید بود ؟1154131
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : مشکلات لب
3 نظر به ثبت رسیده است
Zahra1399-03-21
عزیزم بهتره زیاد لباتو با زبونت لیس نزنیو شبا موقع خواب از روغن کرچک و روغن نارگیل استفاده کنی منم دقیقا تو این موقعیت بودم چن روزه از این دو روغن استفاده میکنم نتیجه گرفتم????????????
148
هر شب وازلین بزن رول1397-05-21
هرشب وازلین بزن به لب وبخواب
9474
مترسک1397-03-21
من لب هام زیاد پوسته پوسته میشه و خودم هم عادت دارم این پوست ها رو با دست از روی لبم جدا کنم که هم باعت اومدن خون میشه هم لب هام ورم می کنه و سوزش پیدا می کنه تو رو خدا راهنمایی کنید چیکار کنم؟؟
15948
وبگردی