والیبال

خداحافظی والیبال با لیگ ملت‌ها و المپیک؟!

تاریخ انتشار : 29 آبان 1402کد مطلب : 9346زمان مطالعه : 4 دقیقه
فدراسیون والیبال ایران روزهای حساس و مهمی را سپری می کند.

خبرآنلاین:والیبال این روز های حال و خوش خوبی ندارد. در روزهایی که فدراسیون والیبال باید برای هدایت سرمربی تیم ملی والیبال تصمیم گیری نهایی خود را انجام دهد و برنامه خود برای انتخابات کنفدراسیون والیبال آسیا را ارائه دهد و در حالی که یکی از نامزدهای میزبانی مسابقات قهرمانی جهان در سال 2025 و قهرمانی پسران زیر 17 سال جهان در سال 2024 و همچنین چند رویداد آسیایی است، معادلات بهم خورده و باید منتظر تصمیم گیری وزارت برای برگزاری مجمع باشد.

انتخاباتی که با وجود اینکه دو ماه و نیم پیش پروسه آن آغاز شده بود ولی بنا به دلایلی نامعلوم هیچ اقدامی از سوی وزارت ورزش برای برگزاری این انتخابات انجام نشده است. با وجود اینکه برای تعیین سرپرستی این فدراسیون تمامی اعضا 29 آبان ماه به آکادمی ملی المپیک دعوت شده بودند، به دلیل عدم موافقت سئول نشنیان مجمع لغو گردید و والیبال با متوقف کردن تمام برنامه های خود منتظر تعیین تکلیف کیومرث هاشمی به عنوان وزیر ورزش و جوانان هستند. خانواده ای که عادت ندارند کسی را به غیر از داورزنی رئیس خود ببینند و خارجی ها هم والیبال ایران را با داورزنی و داورزنی را با والیبال ایران می شناسند.

همچنین طبق اساسنامه ای که فدراسیون جهانی والیبال ابلاغ کرده است و در مجمع دی ماه 1401 به اعضا مجمع و نمایندگان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش جوانان ابلاغ شده، مجمع عمومی فدراسیون بالاترین مرجع تصمیم گیری در والیبال اعلام شده است. موضوعی که در تاریخ 31 شهریور 1401 در اجلاس فدراسیون جهانی در هلند در مورد تاکید قرار گرفت. در این کنگره، قانونی بازنگری و تأیید شد که به فدراسیون جهانی مجوز می‌دهد با ورود به اختلافات داخلی فدراسیون ملی اطمینان حاصل کند تا این رشته ورزشی در کشورها هرگز تحت تاثیر مسایل حاکمیتی قرار نگیرد و دخالت دولت در والیبال و مسائل داخلی این رشته ورزشی ممنوع شد و دولت ها حق دخالت مستقیم در انتصابات فدراسیون های ورزشی ندارد.

از این رو فدراسیون ها می بایست به عنوان انجمن های مستقل در کشورها فعالیت کنند. راهی که فدراسیون والیبال مدت هاست پیموده و در حل حاضر وابستگی خود را به منابع دولتی به حداقل رسانده است و در استقلال مالی در بین فدراسیون های ورزشی به عنوان یک الگو در ادوار مختلف از سوی وزیران ورزش و روسای کمیته المپیک وقت معرفی شده است.

در صورتی که وزارت ورزش و جوانان تدبیری به خرج ندهد و به صورت مستقیم بدون برگزاری مجمع عمومی حتی محمدرضا داورزنی را به عنوان سرپرست معرفی و یا شخص دیگری را به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال منصوب کند، بلافاصله فدراسیون جهانی والیبال و کمیته حقوقی این فدراسیون وارد عمل خواهد شد و از فدراسیون والیبال و کمیته ملی المپیک و محمدرضا داورزنی به عنوان رئیس و عضو هیات رئیسه علت عدم برگزاری مجمع را جویا خواهد شد. آن ها به محض اینکه متوجه انتصاب مستقیم توسط وزارت ورزش و جوانان و دخالت نهادهای دولتی شود، کلیه فعالیت های بین المللی فدراسیون والیبال ایران را متوقف خواهد کرد و دیگر هیچ مکاتبه ای با این فدراسیون انجام نخواهد داد و کلیه امور را تا برگزاری مجمع عمومی یا انتخاباتی از طریق مکاتبه کمیته ملی المپیک و منابع دیگر انجام خواهد داد.

بر این اساس والیبال که در حاضر پرافتخار ورزش گروهی در کشور است، در سال قبل از المپیک و دقیقا پیش از مهمترین رویداد سال 1403 که اخرین سکوی صعود به المپیک 2024 خواهد بود، به وضعیت تعلیق بین المللی در خواهد آمد و مطمئنا با این تفاسیر حضور والیبال ایران در لیگ ملت ها و بازیهای المپیک و دیگر مسابقات بین المللی در سطح جهان و آسیا در تمامی رده های سنی منتفی خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور دیگر نمی توان والیبال را به عنوان پرافتخارترین رشته گروهی نامید.

نکته قابل توجه این است که فدراسیون والیبال طبق تقویم و برنامه زمان بندی تمام فعالیت های خود را تا به امروز انجام داده و در خصوص برگزاری انتخابات تمامی مراحل را زیر نظر وزارت ورزش و جوانان به مرحله انجام رسانده و الان وزارت ورزش و جوانان باید با تدبیر خود ضمن اجرای قوانین داخلی شکل اساسنامه ابلاغی از سوی فدراسیون جهانی والیبال را حفظ کند. با این حال شایعاتی مطرح است که سرنوشت این رشته ورزشی تحت فعالیت افرادی است که حتی یک روز هم سابقه مدیریت ورزشی در سطح کلان را ندارند؛ سال‌ها از والیبال به دور بوده‌اند، به صورت مستمر چند ماهی است که مهمان هر روز سئول نشینان هستند و بدون داشتن برنامه ای برای حفظ کرسی های بین المللی و درامد زایی 200 میلیاردی برای والیبال تلاش مصاعفی برای تخریب ارکان والیبال ایران می کنند و بدون هیچ روزمه ای در نهاد های بین المللی و دانش دیپلماسی و مراودات بین المللی دم از عدم تعلیق از سوی FIVB می زنند. وزارت ورزش اگر می‌خواهد والیبال به سمت تعلیق نرود و نهادهای بین المللی روی ایران حساس نشوند و منافع والیبال تامین شود بهتر است تصمیمی بگیرد که هم به نفع والیبال باشد، هم وزارت‌خانه و هم ورزش ایران!

انتهای پیام/م

خداحافظی والیبال با لیگ ملت‌ها و المپیک؟!

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : والیبال
وبگردی