روستای پلکانی ایران

روستای پلکانی ایران + تصاویر

تاریخ انتشار : 3 آذر 1393کد مطلب : 9810زمان مطالعه : 2 دقیقه
جایی در دل همین آذربایجان شرقی هم روستای زنوزق تمام ویژگی های روستاهای ماسوله و ابیانه را یک جا در اختیار دارد. با ما همراه شوید تا زیبایی های این روستا را بیشتر بشناسید.

زنوزق نام روستایی است که با منظره ای بسیار زیبا و مردمانی میهمان نواز در شمال غربی آذربایجان شرقی قرار گرفته است و بی شک یکی از منحصر به فردترین روستاهای تاریخی و طبیعی ایران است.

روستایی در دل کوه های سرسبز و طبیعتی زیبا با خانه هایی پلکانی که نشان از صفا و صمیمیت مردمان آن دارد. زنوزق علاوه بر زیبایی مسحورکننـده و مردمان مهمان نوازش عنوان بزرگ ترین روستای پلکانی ایران را به خود اختصاص داده است.
این روستا یکی از باسوادترین روستاهای کشور است که هر ساله نیز به تعداد افراد تحصیل کردهٔ این روستا افزوده می شود.

 

روستای پلکانی ایران

روستای پلکانی ایران

زنوزق روستای پلکانی زیبایی است. مثل تمام روستاهای پلکانی، پشت بام خانه پایین دست، حیاط خانه بالا دست است و اینگونه زندگی آرام و مسالمت آمیزی میان مردم جریان دارد.

روستای پلکانی ایران



زنوزق در بخش مرکزی شهر مرند واقع شده و از نظر آب و هوایی جزو مناطق سردسیر ایران است که زمستان های سرد و طولانی و بهار و پاییز نسبتاً سرد و تابستان های معتدلی را دارد.
به نظر کارشناسان قدمت این روستا به دوره ایلخانان می رسد، قبرستان زنوزق سال ها قبل سنگ های قبری داشته که به زبان عربی حجاری شده بودن اما الان تعداد کمی از اون ها باقی مانده است و خیلی از این سنگ قبرها به دلیل ناآگاهی تخریب شده اند.

روستای پلکانی ایران


این روستا شکل کوهستانی منحصربه فردی دارد و شامل ده ها چشمه جوشان، باغ های زیبا، کوه ها و تفرجگاه ها می شود، که می توان برای گردشگرا خیلی جذاب باشد.

 

روستای پلکانی ایران

روستای پلکانی ایران


روستای زنوزق در هر فصلی، دیدنی خاصی دارد، از زمان شکوفه دادن این درختان که همه جا رنگین می شه گرفته، تا رسیدن میوه ها و پاییز باشکوه این درختان و حتی زمستان سفید و بسیار سرد روستا، که هر کدام زیبایی خاص خودش رو دارد.

روستای پلکانی ایران


علاوه بر تمامی این جاذبه ها می توانید به خوشمزه ترین قسمت این روستا بروید، روی بیشتر پشت بام ها می توانید طبق های بزرگ چوبی را ببینید که رویشان برگه های آلو قیسی رو به آفتاب با سلیقه متفاوتی چیده شده است که خشک شوند تا راهی برای امرار معاش اهالی روستا شود.

 

روستای پلکانی ایران


«زنوزق» روستایی است که مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی آن می تواند آن را به یکی از ممتازترین روستاها در مباحث فرهنگی و گردشگری تبدیل کند؛ امری که تا به حال محقق نشده است اما آنچه مشهود است مجموعه جاذبه های طبیعی و تاریخی که در این روستا و مناطق اطراف آن وجود دارد یکی از نادرترین ظرفیت های گردشگری ایران است.

 

روستای پلکانی ایران + تصاویر

4.111
این مطلب مفید بود ؟92
برگرفته از ويستا - / ل
وبگردی