پاسخ به سوالات احکام و مسائل شرعی مبتلا به مکلفین
احکام و مسائل شرعی مبتلابه مکلفین با توجه به فتاوای مراجع معظم تقلید
دردین اسلام احکام و مسائل شرعی وجود داردکه دانستن آنها برای همه ی ما مسلمان واجب ولازم است که ما در این مطلب به چند نکته از آنها اشاره میکنیم . همه این احکام پیش رو مورد اتفاق همه علما و مراجع می باشد.
مسئله 71) قربانی کردن در دو مورد مشروع است:
1 ـ قربانی در روز عید قربان چه در منا و چه در غیر منا.
2 ـ عقیقه( گوسفندی که روز هفتم تولد نوزاد قربانی می کنند.)
مسئله 72) آب مضاف بر دو قسم است:
1 ـ آبی که از چیزی گرفته باشند، مانند آب میوه.
2 ـ آبی که با چیز دیگر مخلوط شده باشد، مانند آب گل آلود.
مسئله 73) جنایت دو صدمه زدن به غیر، که باعث ضمان می شود، بر دو صورت است:
1 ـ مباشرت ( خود شخص، مستقیما به دیگری صدمه ای وارد کند.)
2 ـ تسبیب (دیگری را وادار به انجام جنایت کند) که در هر صورت باید طرف قوی جریمه بدهد(1)
مسئله 74 ) همه عبادات را می توان از نظر اجزای آن به دو قمست تقسیم کرد:
1 ـ بسیط ( عبادتی که از اجزای مختلف تشکیل نشده است، مانند غسل ارتماسی که یک عمل بیش نیست و یا مانند پرداخت وجوه شرعیه)
2 ـ مُرَکب ( عیادتی که از اجزایی تشکیل شده، مثل وضو، غسل ترتیبی و مانند اینها)
احکام مورد اتفاق همه علما و مراجع
مسئله 75 ) نشانه حد ترخص(2) برای مسافر دو چیز است:
1 ـ خفای اذان (نشنیدن اذان محل)
2 ـ خفای جُدران ( ندیدن دیوارهای آن محل)
مسئله 76 ) تحقق ربا به دو چیز است(یعنی دو چیزی باعث می شود که معامله ربوی شود)
1 ـ شرط زیادی (یعنی شرط کند زیادتر از آنچه داده است به او برگردانند)
2 ـ همجنس بودن کالاهایی که مبادله می کنند، مثل گندم با گندم و جو با جو.
پی نوشت:
1 ـ اگر انجام جنایت به مباشرت باشد، جریمه بر عهد مباشر است، و اگر به تسبیب باشد، دو صورت دارد:
الف ـ چنانچه سبب قوی تر باشد، باید جریمه را مسبِب بدهد، مانند اینکه شخص عاقل و بالغ، فرد دیوانه یا طفق و یا حیوانی را وادار به جنایت کند که در این صورت، جریمه بر عهده آن شخص است.
ب ـ اگر مباشر قوی تر است، باید جریمه را مباشر بدهد، مانند اینکه شخص عاقل مکلفی ، فردی دیگر مانند خود را وادار به جنایت نماید که در این صورت جریمه بر عهده فرد دوم است که مباشر است.
2 ـ حد ترخص برای کسی که به سفر می رود، به جایی گفته می شود که اگر روزه دار است، می تواند افطار کند و نماز را باید شکسته بخواند.