آتش گرفتن لوازم خانگی
لوازم خانگی در حالی که زندگی ما را ساده تر کرده اند اما خطرات زیادی را با خود به همراه دارند از جمله این خطرها آتش گرفتن لوازم خانگی است.

روش جلوگیری از آتش گرفتن لوازم خانگی

اکثر خانه ها دارای لوازم الکتریکی اعم از اقلام کوچک آشپزخانه مانند توستر و مایکروویو تا لوازم بزرگی مانند لباس شویی و ماشین ظرفشویی هستند. این لوازم در حالی که زندگی ما را ساده تر کرده اند، اما خطرات زیادی را هم با خود به همراه آورده اند. یکی از آنها آتش گرفتن لوازم خانگی است. برای حفظ لوازم و سرمایه ی خود از خطر آتش سوزی نکات زیر را در نظر بگیرید.

نکاتی برای جلوگیری از خطر آتش سوزی لوازم خانگی 

  لامپ و لوازمی را که جرقه می زنند یا در حین روشن شدن به شما شوک وارد می کنند، سریعا تعمیر کنید. حتی یک روز را هم از دست ندهید. 

لوازم برقی را مناطق مرطوب، به ویژه نزدیک سینک ظرفشویی، حمام، زیرزمین و پارکینگ دور نگه دارید.

اگر دوشاخی با سه چنگک دارید، هرگز آن را در پریزی با دو سوراخ فشار ندهید. از عدم وجود پارگی در سیم هم اطمینان حاصل کنید. سیم کشی را به طور منظم بررسی کنید. چراغ هایی که چشمک می زنند، پریزهایی که با تماس دست گرم به نظر می رسند و دوشاخه هایی که کار نمی کنند نشان دهنده ی مشکلی در سیم کشی هستند که باید سریعا رفع شود.

لباس، پرده ها، و دیگر اقلام قابل احتراق را حداقل سه فوت از بخاری و دیگر وسایل گرمایشی دور نگه دارید. در زمستان لبس را مستقیما روی بخاری نیاندازید. برای گرم شدن بیش از حد به بخاری نزدیک نشوید، به خصوص اگر لباسی از جنس پلاستیک یا پشم پوشیده اید.

 

آتش گرفتن لوازم خانگی

رعایت نکاتی برای جلوگیری از آتش سوزی لوازم منزل 

لوازم برقی خود، به ویژه ماشین لباس شویی و ماشین ظرف شویی که با آب و برق به طور هم زمان سر و کار دارد، را توسط سرویس کار مجاز نصب و تعمیر کنید.

زمانی که می خواهید بخوابید یا در حال ترک منزل هستید، لوازم برقی مانند ماشین لباس شویی و ظرف شویی را روشن نکنید. ماشین لباس شویی را بیش از حد پر نکنید و از اتصال سیم ارت اطمینان حاصل کنید.

به چند راهی با اتصال دوشاخه های مختلف فشار بیش از حد وارد نکنید. اگر احساس می کنید چند راهی داغ شده است، تعدادی از دوشاخه ها را به مسیر دیگری متصل کنید.

بیشترین آتش سوزی در آشپزخانه و در نزدیکی اجاق گاز روی می دهد. اجاق گاز را از هرگونه لکه ی روغن و چربی پاک کنید. هرگز دستگیره و سایر مواد قابل اشتعال را در نزدیکی شعله رها نکنید. غذای خود را روی اجاق رها نکنید و به کار دیگری مانند تلویزیون دیدن یا حمام رفتن بپردازید. هرگز در نزدیکی شعله از اسپری های قابل اشتعال مانند تمیزکننده ها و عطرها استفاده نکنید. همیشه دسته ی قابلمه و تابه را رو به داخل گاز قرار دهید تا از احتمال افتادن آن در اثر ضربه جلوگیری کنید. در حین آشپزی لباس هایی با آستین بلند و گشاد نپوشید. اگر موهای بلندی دارید، در حین آشپزی آنها را ببندید.

از مایکروفری که در آن خم شده است یا در بدنه ترک دارد، استفاده نکنید. هرگز آن را خالی روشن نکنید. داخل مایکروفر، در و نوارها را از هرگونه چربی و لکه پاک کنید.

چگونه از آتش گرفتن لوازم خانگی جلوگیری کنیم

45
این مطلب مفید بود ؟41
برچسب : لوازم خانگی
وبگردی