آنتی بیوتیک برای مغز
دستگاه گوارش با مغز ارتباط خاصی دارد و مصرف طولانی مدت داروهای آنتی بیوتیک می تواند اثرات مخربی روی عملکرد مغز و حافظه داشته باشد.

آنتی بیوتیک‌ها و تاثیر آن بر مغز انسان

آنتی بیوتیک‌ها دسته‌ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کننده بسیاری از بیماری‌های عفونی، به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می‌شوند. اما آیا از تاثیر این دارو بر مغز آگاهی دارید؟ مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک مغز را دچار مشکل می‌کند. بهتر است این بخش از سلامت نمناک را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

چگونه آنتی بیوتیک می‌تواند عملکرد مغز را کاهش دهد؟

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند مانع از رشد سلول حافظه و مغز و همچنین سلامت روده شود. ارتباط بین دستگاه گوارش و مغز بیش از یک سال تحت توجهات پزشکی قرار گرفته است.

اما مقاله علمی اخیر که در ماه آوریل منتشر شد، یک ارتباط روشن بین میکروب‌های روده، سیستم ایمنی و مغز را نشان داد.محققان معتقدند که مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عملکرد مغز را مختل کند.

درمان طولانی مدت ممکن است بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد اما پروبیوتیک‌ها می‌توانند انعطاف پذیری مغز را متعادل کنند و به عنوان یک گزینه درمان واقعی در نظر گرفته می‌شوند.

آنتی بیوتیک مغز

ارتباط مغز، سیستم ایمنی، روده:

ده سال پیش محققان مشاهده کردند که وضعیت سیستم ایمنی تاثیری بر رشد سلول‌های مغزی دارد. روده، التهاب و خود ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدل‌های حیوانی نشان داده اند که میکروب‌ها می‌توانند پاسخ ایمنی بدن را تنظیم کنند و بر بیماری دیابت و آرتریت روماتوئید تاثیر بگذارند.

هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و سلامت مغز می‌باشد.محققان همچنین نشان دادند که یک سلول ایمنی اختصاصی در مغز، نوعی مونوسیت، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، هنگامی که درمان به نقطه "خاموش کردن" کاهش یافته است.

با وجود مونوسیت ها، ممکن است یک مسیر ارتباطی عمومی جدید از محیط تا مغز کشف کنند.

مضرات آنتی بیوتیک

دستگاه گوارش مغز ما را شکل می‌دهد:

دستگاه گوارش و مغز با هم از طریق هورمون‌ها و یک ارتباط عصبی با عنوان محور روده - مغز در تماس هستند.

در این مطالعه بر روی آنتی بیوتیک‌های رایج، نورون زایی و روده تحریک پذیر که در گزارش‌های سلولی منتشر شده است، تیم تحقیقاتی مقدار زیادی آنتی بیوتیک تجویز کرد تا بیشتر میکروب‌های روده را در یک گروه از موش‌ها را از بین ببرد.

این مطالعه نشان می‌دهد که شواهد در حال رشد حاکی از آن است که ترکیب میکروبی روده ممکن است باعث کاهش کاراکتر و سطح پاسخ ایمنی در مغز شود. به تازگی نشان داده شده است که کبد، بلوغ و عملکرد میکروگلیا، سلول‌های ایمنی ذاتی سیستم عصبی مرکزی (سیستم عصبی مرکزی) را شکل می‌دهد.

علاوه بر این، ارتباط بین اختلالات عصب شناسی و عناصر عصبی مغز و میکروبیایی روده‌ای بررسی شد.

ارتباط مغز با گوارش

عملکرد مغز در طول عمر زندگی:

زمانی که آنتی بیوتیک میکروب‌ها را از بین برد، موش‌ها در معرض آزمون حافظه قرار گرفتند. موش‌ها در مقایسه با گروهی از موش‌هایی که تحت درمان قرار نگرفتند، بد عمل کردند.

هنگامی که مشاهده نورون زایی (تولید سلول مغزی جدید) در ناحیه هیپوکامپ مغز موش آزمایشی مشاهده شد، دانشمندان شاهد کاهش معنی دار آن بودند و هیپوکامپ برای حل حافظه لازم است.

همزمان این تیم در مغز استخوان و خون مغز میزان کمتری از گلبول‌های سفید خون را نیز تشخیص داد. مطالعات قبلی نشان داده اند که مونوسیت و سایر سلول‌های سیستم ایمنی به حفظ نورون زایی و حافظه کمک می‌کنند.

علت مختل شدن مغز

عوارض جدی آنتی بیوتیک روی مغز

بر اساس داده‌ها از تقلیل و در آزمایش‌های درون شیشه‌ای، نظریه‌ای داده شد که مونوسیت‌ها به عنوان یک پیوند بین روده و مغز عمل می‌کنند و به تعدیل نورون زایی در سلامتی و بیماری کمک می‌کنند.

محققان همچنین دریافتند که آنتی بیوتیک ممکن است به طور مستقیم بر نورون زایی تاثیر بگذارد و نه فقط از طریق عمل بر باکتری‌های روده.

این مطالعه همچنین نگرانی نسبت به اختلال در سلامت روانی و جسمانی بیشتر از طریق استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد. شواهد بالینی و آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ارتباط مغز - روده در رشد بیماری‌های متابولیک و روانی نقش حیاتی دارد.

آنتی بیوتیک ها و تاثیر مخرب آن روی مغز انسان

3.952
این مطلب مفید بود ؟4111
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : longevitylive / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی