مدل خوابیدن
شما اغلب در چه وضعیتی به خواب رفته و نحوه دراز کشیدن شما بیشتر به کدام سمت است؟ دانشمندان میان خواب دیدن و نحوه خوابیدن ارتباطی یافته اند که دیدن انوع خواب را می تواند ثابت کند.

ارتباط نحوه خوابیدن و خواب دیدن

نحوه خوابیدن هر فرد با دیگری متفاوت است ، جالب است که بدانید در تحقیقاتی از سوی محققان ثابت شده که طرز خوابیدن هر فرد بر نوع خواب او تاثیر می گذارد زیرا نحوه دراز کشیدن ، بر نحوه فعالیت مغز در زمان خواب تاثیر گذار می باشد. همچنین بین کیفیت خواب و نحوه دراز کشیدن ارتباطی وجود دارد چرا که نحوه کارکرد مغز ممکن است با حالت بدن ارتباط داشته باشد. با این بخش از نمناک همراه شوید تا با ارتباط نحوه خوابیدن و خواب دیدن آشنا شوید.

دلیل خواب دیدن افراد

خواب مکانیزمی برای در هم آمیختن خاطرات، حل مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با احساسات است و خواب دیدن برای حفظ سلامت روانی و احساسی افراد واجب است.

انسان با شروع خواب وارد 3 مرحله می شود که هر یک از آنها نسبت به مرحله قبل عمیق تر است. بعد از گذشت این 3 مرحله فرد وارد مرحله ای سطحی ترکه حالتی بین خواب و بیداری است وخواب رم (REM:نام دارد ، می شود.

در زمان خواب و به خصوص در زمان REM فعالیت های عصبی زیادی در مغز، در جریان است که این فعل و انفعالات مغزی می تواند سبب خواب دیدن افراد شود.برخی از دانشمندان نیز فکر می کنند که خواب دیدن به دلایل روانی در انسان ها تکامل یافته است.

خواب REM زمان عمده خواب دیدن است و بیدار شدن در این زمان از خواب سبب می شود که رویاهای خود را به وضوح به یاد آورید.

مدل خوابیدن

علت خواب دیدن افراد چیست؟

همه افراد خواب می بینند

همه افراد اعم از مرد و زن و کودک خواب می بینند و حتی کسانی که ادعا می کنند خواب نمی بینند هم خواب می بینند. افراد معمولاً در طول شب چند خواب می بینند که هر یک بین 5 تا 20 دقیقه به طول می انجامد و در مدت عمر، به طور متوسط شش سال را خواب می بینند.

چرا بیشتر خواب هایتان را فراموش می کنید

بیشترخواب ها به سرعت و در مدت کوتاهی پس از بیدار شدن فراموش می شوندچرا که به وجود آمدن تغییراتی حین خواب در مغز از پردازش اطلاعات و ذخیره سازی آنها به گونه ای که برای شکل گیری خاطره مورد نیاز است حمایت نمی کند. لوب فرونتال که نقش کلیدی در شکل گیری خاطره دارد ، در طول خواب رم (REM) یعنی مرحله ای که در آن خواب می بینیم، غیر فعال است.

خواب خوب و مناسب

دلیل خواب دیدن افراد 

ارتباط نحوه خوابیدن و انواع خواب

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است ، نحوه خوابیدن افراد با نوع خوابی که می بینند، ارتباط دارد . در ادامه به انواع نحوه خواب و ارتباط آن با خوابیدن اشاره می کنیم.

خوابیدن به سمت راست

برخی دیگر از افراد عادت دارند که بر سمت راست بدن خود بخوابند، بیشتر این افراد خواب هایشان را به خاطر می اورند و در خواب هایشان حس امنیت و راحتی دارند.

خوابیدن به سمت چپ

بسیاری از افراد هنگام خواب بر روی سمت چپ بدنشان می خوابند ، در تحقیقاتی که از این افراد به عمل آمده است آنها بسیار بیشتر از دیگر گروه ها خواب های پریشان می بینند.

خوابیدن سمت چپ

خوابیدن بر روی سمت چپ بدن 

خوابیدن بر روی شکم

افرادی که بر روی شکمشان می خوابند و صورتشان به سمت تخت است، بیشتر رویاهای شفاف و واضح مانند اجسام فضایی، حبس شدن در مکان و... می بینند.

خوابیدن به صورت نشسته

افرادی که به صورت نشسته میخوابند، به دلیل اینکه به حالت بیداری نزدیک ترند خواب های شفاف تر و واضح تری نسبت به افراد دیگرمی بینند.

توصیه هایی برای بهتر شدن کیفیت خواب

زمان مشخص برای خواب داشته باشید.

قبل از خواب از انجام فعالیت های استرس زا اجتناب کنید. ورزش منظم در طی روز داشته باشید. چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک هم گفته شد انجام ورزش با فاصله کمتر از 4 ساعت از زمان خواب با افزایش حس نشاط و ترشح هورمون های سروتونین و کورتیزول در خون و سرکوب عملکرد پیام رسان های مربوط به خواب باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه می شود.

قبل از زمان خواب غذاهای سنگین نخورید. دمای اتاق خوابتان را قبل از خواب تنظیم کنید. قبل از خواب وسایل الکترونیکی مانند موبایل که ممکن است در نیمه شب شما را از خواب بیدار کند، خاموش کنید.

اتاق خواب باید تاریک باشد. قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید. در اتاق خواب از وسایل کاراستفاده نکنید.

قبل از خواب مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان مثل شیر گرم، کره بادام زمینی، پنیر، ماست، بستنی، مرغ، بوقلمون، موز و سیب که خواص آرامبخشی دارد ، مصرف کنید مثلا همراه با شام یک کاسه ماست مصرف کنید تا برای شما بسیار کمک کننده باشد.

مصرف شام با فاصله کم از زمان خواب، باعث اختلال در خواب می شود پس شام را حدود ساعت 6 و 7 عصر یا ابتدای شب با فاصله 3 تا 4 ساعت از زمان خواب مصرف کنید. در صورت خوردن زود هنگام شام اگر تا زمان خواب گرسنه شدید از یک میان وعده سبک قبل از خواب استفاده کنید.

از مصرف غذاهای سنگین، شیرین و پرادویه در وعده شام اجتناب کنید زیرا این غذاها با افزایش ترشح اسید معده و ایجاد ریفلاکس، در خواب اختلال ایجاد می کنند.

کمبود عناصری مثل مس، کلسیم، آهن و روی در خون سبب بی خوابی می شود.

کیفیت خواب

بهتر شدن کیفیت خواب 

مهم ترین دلایل سبکی خواب و بیدار شدن های مکرر

وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی حین خواب

گرم بودن بیش از حد هوای اتاق خواب

پرصدا یا پرنور بودن محل خواب

خوابیدن طولانی مدت در طول روز

هرچقدر بیداری طولانی تر شود، میزان آدنوزین و به دنبال آن خواب آلودگی نیز افزایش می یابد.خواب بعد از ظهر یا ابتدای شب سبب کاهش تولید آدنوزین و هنگام خواب شبانه دچار افزایش هوشیاری می شود پس با کوچک ترین صدا یا عامل محرک از خواب بیدار می شود و خواب باکیفیتی ندارد. خواب روز هیچگاه کیفیت خواب شب را ندارد زیرا فقط در خواب شبانه گروهی از هورمون ها ترشح می شوند.

خواب سبک

دلایل سبکی خواب چیست؟

 

تاثیر مدل خوابیدن در نحوه خواب دیدن + بهترین مدل خوابیدن

4.271
این مطلب مفید بود ؟6011
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی