ترس از رانندگی
برخی افراد به دلایل سرعت بالا، رانندگی در شب و... ترس از رانندگی دارند، انجام برخی کارها برای فوبیای رانندگی و درمان ترس از رانندگی بسیار موثر می باشند.

ترس از رانندگی ؛ آیا شما هم دچارش هستید؟

احساس نسبت به رانندگی برای افراد مختلف متفاوت می باشد و متاسفانه بسیاری از افراد از آن می ترسند. گاهی اوقات این ترس آنقدر زیاد است که حتی افراد حاضر نیستند امتحان رانندگی بدهند. این اضطراب باعث می شود که برای همیشه پشت فرمان نشینند. در واقع این افراد به نوعی فوبیای رانندگی دارند. البته دلایل زیادی برای موضوع وجود دارد که در این قسمت از نمناک راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

ترس از رانندگی چیست ؟

ترس از رانندگی یا اختلال و یا بیماری نیست که نام خاصی داشته باشد. تنها احساسات و عواطفی است که با ترس از رانندگی گره خورده و شدیداً بین افراد رایج می باشد و می تواند با علائم خفیف خودش را نشان دهد. برای بعضی از افراد ترس از شرایط خاص مانند موارد زیر می تواند منجر به ترس از رانندگی شود:

  • سرعت بالا
  • از دست دادن کنترل
  • یاد گرفتن رانندگی
  • رانندگی به تنهایی
  • رانندگی در شب
  • گیر کردن در یک ترافیک
  • رانندگی در هوای خراب
  • رانندگی در محیط های ناشناخته
  • رانندگی کنار ماشین های بزرگ و سنگین

اما برای بعضی از افراد دیگر، نشستن پشت فرمان کاملا عادی و طبیعی می باشد. بسیاری از فوبیا های رانندگی هیچ علت خاصی ندارند و بعد از گذشت چند سال باز هم از بین نمی روند.

ترسیدن از رانندگی

چه عوامل و چه چیزهایی می تواند عامل ترس از رانندگی باشد؟

هنوز نمی توانیم پاسخ دقیقی به این سوال بدهیم بیشتر افراد از رانندگی می ترسند. برای اکثر افراد ترکیبی از عوامل عامل این ترس و اضطراب شده است که رایج ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم.

اضطراب برای پیش بردن یک عملکرد:

 این ماهیت همه ما انسان هاست که از مسئولیت های مختلف می ترسیم. بعضی از مسئولیت های بزرگ ممکن است نقش امنیتی داشته باشند. بسیاری از افراد در اعتماد به توانایی های خود ناتوان هستند که همین امر عاملی برای ترس از رانندگی می شود.

ترس از سفر کردن :

 بیشتر فوبیا های خاص در رانندگی به دلیل ترس از سفر می باشد. این افراد معمولاً از حرکت و مسیر می ترسند و دوست ندارند چیزهای جدید را کشف کنند.

تجربه بد :

این تجربه می تواند برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده باشد. مثلاً آن ها شاهد یک تصادف جاده ای بودند یا خودشان در این تصادف حضور داشتند. به همین دلیل خاطره بدی دارند و نمی خواهند پشت فرمان بنشینند.

ترسیدن

ترس از پلیس :

بسیاری از افراد فوبیای مواجهه با پلیس دارند. رانندگی هم یکی از آن مواردی است که ممکن است به هر دلیلی در بین راه با پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه شوید. به همین دلیل بعضی از این افراد به دلیل ترس از پلیس حاضر به رانندگی نیستند.

فوبیای جای تنگ :

 یکی از رایج ترین انواع فوبیا ها، فوبیای جای تنگ می باشد. این جای تنگ می تواند داخل ماشین باشد که راننده و مسافر داخل آن قرار دارند.

ترس از تصادف کردن :

هیچ کدام از ما تصادف را دوست نداریم اما افرادی هستند که به شدت از این ترس بزرگ رنج می برند و نمی توانند این نوع خطر کردن را قبول کنند.

ترس از تصادف

علائم ترس از رانندگی چیست ؟

رانندگی افراد را به شدت درگیر می کند اما در افراد مختلف، علائم متفاوت را از خودش نشان می دهد در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از نمناک در این مورد باید بگوییم که این علائم شامل موارد زیر هستند:

بعضی از افراد این علایم جسمی را تجربه نمی کنند اما باز هم از رانندگی سرباز می زنند. در واقع ترس آن ها کاملا بدون علامت است.

سرگیجه داشتن

برای درمان ترس از رانندگی چه کارهایی می توان انجام داد ؟

همه موارد قابل درمان نیستند اما حداقل می توان راهکارهایی را به صورت تمرینی انجام داد که در طول زمان به غلبه بر ترس از رانندگی منجر شود. اگر در حال یاد گرفتن رانندگی هستید، تغییر ساختارها می تواند ساده تر باشند. بعضی از این راهکار های عمومی شامل موارد زیر می باشند:

از مصرف کافئین و خالی بودن معده دوری کنید :

نوشیدنی های کافئین دار به شدت اثر مثبتی روی میزان اضطراب و استرس دارند. بعضی از آن ها یک عامل تحریک کننده برای اضطراب هستند. همچنین زمانی که معده تان خالی می باشد و یا به اندازه کافی نخوابید، رانندگی نکنید زیرا اثر آن شبیه به کافئین است.

مدیریت استرس :

متاسفانه افراد در بعضی از موارد با استرس و اضطراب بسیار بالا مواجه می شوند که باید آن ها را به حالت متعادل در بیاورند. تکنیک های استاندارد مثل استراحت حین کار، اختصاص زمان برای ورزش کردن، یوگا و مدیتیشن کمک کننده خواهد بود.

مدیریت کردن استرس

در صورت تسلط نداشتن رانندگی نکنید :

اگر تازه رانندگی یاد گرفته اید هیچگاه در بزرگراه ها و مکان های شلوغ رانندگی نکنید و تا مسلط شدنتان در مکان های خلوت رانندگی کنید و شخصی را که در رانندگی ماهر است، همراه خود ببرید.

تمرین یوگای چشمی داشته باشید :

برای درمان استرس رانندگی، با چشمان باز و غیر متمرکز روی نقطه ای خاص، بدون تکان دادن سرتان، 5 بار، آرام، علامت بی نهایت را با چشمان خود بکشید و برای رفع خستگی چشمهایتان، کف دستتان را یک دقیقه روی چشم ها قرار دهید تا تاریکی و گرما خستگی چشم شما را رفع می کند.

تراپی واقعیت_ مجازی :

محققان این تراپی را یک درمان موثر برای مشکلات فوبیای رانندگی می دانند. تکنیک های کامپیوتری مانند ویدیو گیم ها به تراپیست تا اجازه می دهد که سناریوهایی را فعال کنند که راننده ها را در معرض شرایطی قرار می دهند که می توانند ترس و استرس خود را از تونل، پل و غیره را از بین ببرند.

تمرکز روی داخل ماشین :

زمانی که در حال رانندگی هستید، نباید اجازه دهید که هیچ چیز حواس شما را پرت کند و عاملی برای نگرانی شما شود. مثلاً موبایلتان را از جلوی چشمتان بردارید. اگر کمک خواستید، سرعت خود را کم کنید. هر چقدر که سریع تر رانندگی کنید، نیاز به پردازش اطلاعات بیشتری دارید.

تمرکز داشتن

تکنیک های تراپی :

به دنبال تمرین هایی مانند تراپی های مختلف باشید و خودتان را در شرایطی قرار دهید که بتوانید استرستان را سرکوب کنید. می توانید شبیه سازی انجام دهید و ساعت ها تصور کنید که پشت فرمان نشسته اید، بدون این که ترس به شما غلبه کرده باشد.

تکنیک آرامش ژاپنی را انجام دهید:

دست ها روی بینی بگذارید و روی پوست خود، به طرفین صورت بکشید. پس از رسیدن به موها انگشت ها را مانند شانه داخل موها ببرید. سپس با دست هایتان گردنتان را ماساژ دهید. شست هایتان را جلوی گوش ها بگذارید وانگشتان سبابه را روی چشم ها قرار دهید. با انگشتان سبابه روی ابروهای خود بکشید و لاله گوشتان را با شست ها و انگشتان سبابه، داخل جمع کنید و برجستگی پایین گوش را به سمت پایین بکشید.

هیچ وقت نگذارید بنزینتان تمام شود :

اگر همیشه نگران تمام شدن بنزین خود هستید و استرس به سراغ تان می آید، هیچ وقت نگذارید باک بنزین تان تمام شود.

به مزاحم ها توجه نکنید :

راه خودتان را بروید و همه قوانین را رعایت کنید و به کسی کاری نداشته باشید و آرامشتان را در هر شرایطی حفظ نمایید.

توجه به بیرون

هنگامی که دیرتان شده رانندگی نکنید:

اگر عجله دارید و دیرتان شده و مجبور هستید سریع رانندگی نمایید، هیچگاه خودتان پشت خودرو ننشینید زیرا ممکن است دچار استرس شده و تصادف کنید.

از صحت و درستی ماشین مطمئن شوید :

رانندگی با ماشینتان که نیاز به سرویس دارد، شما را دچار استرس می کند پس ابتدا از صحت و درستی ماشین مطمین شوید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

در صورتی که اضطراب دارید، رانندگی نکنید :

اگر قرار مهمی دارید و به جای مهمی می خواهید بروید و نگران و مضطرب هستید، ذهنتان درگیر انجام این کار است پس با این اوصاف رانندگی نکنید زیرا با هر بوق و ترافیک و... به هم می ریزید.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید :

باید به خود و توانایی هایتان اعتماد داشته باشید و مطمئن شوید که مانند بقیه افراد می توانید از پس کارهای سخت بر بیایید. بدانید که به راحتی قادر هستید عادت های بد را ترک کنید و عادت های خوب را در خودتان به جریان بیندازید.

داشتن اعتماد بنفس

رفته رفته با ترس خود کنار بیاید:

برای اینکه ترس شما از رانندگی رفع شود، با ترس خود کنار بیایید و آن را تحمل کند. مثلا اگر از رانندگی می ترسید، ابتدا پشت یک خودرو پارک شده در اتوبان بنشینید. در مراحل بعد، خودرو را روشن کرده و حرکت نکنید تا ترستان کمتر شود. در مراحل بعدی چند دقیقه ای در یک مکان خلوت رانندگی کرده و به تدریج، زمان بیشتری را رانندگی نمایید.

با درمان شناختی ترس از رانندگی را کنار بگذارید :

افرادی که عمل رانندگی را بسیار خطرناک و توانایی های خود را کمتر از واقعیت می دانند، باید از درمانگر کمک بگیرند. درمانگر به تغییر افکار و باورهای فرد می پردازد تا بتواند او بر ترس از رانندگی غلبه کند. برای غلبه بر ترس از رانندگی از گروه درمانی یا مشاوره کمک بگیرید و با مدیریت ترس و اضطراب خود و درمان آنها از رانندگی نترسید. عدم درمان باعث تبدیل ترس خفیف از رانندگی به فوبیای شدید می شود طوری که نمی توانید هیچگاه رانندگی کنید.

جملات مثبت بنویسید:

برای اینکه آرامش خود را حفظ نمایید، روی کاغذ در مورد تواناییتان در رانندگی جملات مثبت بنویسید و همیشه بخوانید.

با یک مربی دیگر تمرین کنید:

ممکن است ترس از رانندگی در شما به دلیل حرف های مربی یا فرد خاصی باشد. پس یک مربی دیگر را انتخاب کنید که در آموزش به افراد مبتدی صبور و باتجربه باشد تا بتواند دیدگاه شما نسبت به مهارت هایتان را تغییر دهد.

تمرین با مربی

اگر نتوانستیم به این ترس غلبه کنیم ، چه؟

گاهی اوقات میزان این ترس آنقدر بالا است که نمی توانید به آن غلبه کنید. در چنین شرایطی اصلاً نباید خودتان را اجبار به انجام کاری کنید. ترس را از خود دور کنید و سعی کنید که نیاز خود به رانندگی را به گونه ای دیگر برطرف کنید. مطمئن باشید که هیچ ایرادی در شما وجود ندارد.

علل و علائم ترس از رانندگی + بهترین راه حل فوبیای رانندگی

4.648
این مطلب مفید بود ؟444
منبع : بخش سرگرمی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی