تشخیص دروغ
افرادی که دروغگو هستند، در حین گفتن دروغ می توانند با یک سری نشانه ها خودشان رو لو بدهند. اما نشانه هایی که یک فرد دروغگو را مشخص می کنند کدامند؟

راه کارهایی برای تشخیص دروغ گو بودن فرد مقابل

داشتن یک دستگاه دروغ سنج قابل حمل و استفاده آن برای هر شخصی که میخواهد بازجویی کند، ایده خوبی است اما ما آپشن های مورد نیاز را در اختیار نداریم به هر حال، چیزی که ما استفاده می کنیم، احساسات و حس درونیمان است که به ما قدرت تشخیص فرد دروغگو را می دهد و البته ، با استفاده از توجهمان میتوانیم به خوبی از پس این کار برآییم. برای تشخیص یک دروغگو باید به مواردی که در ادامه این بخش از نمناک خواهیم گفت توجه کنید.

 اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد،ولی دروغگویی شدیدا بین انسانها رواج دارد حتی وقتی شخص دروغ می گوید، ممکن است این کار را عمدا انجام ندهد اگرچه تعدادی نیز این کار را به صورت بارز و آشکار انجام می دهند و در این زمان این که بفمهمیم که دروغ می گویند یا خیر، کار راحتی نیست. برای شروع، با یاد گرفتن این علائم که نشان می دهد فرد راست نمی گوید، می توانید فرد درغگو را تشخیص دهید.

نشانه های کلامی و زبان بدن فردی که دروغ می گوید

1. حرف زدن زیاد

افرادی که دروغ میگویند، خیلی سریع حرف میزنند و جزییاتی بیشتر از نیاز میدهند تا فرد را قانع کنند که آنها دروغ نمی گویند این وراجی ها ممکن است با ژستهای افراطی مانند"من حقیقت را می گویم" یا "در حال حاضر من با شما کاملا صادق هستم" نیز همراه باشد.
 
تشخیص آدمهای دروغگو

2. جزییات حرکات چهره

جزییات حرکات چهره ،همان چیزی است که صورت ما بیانگر آن است که اگر به آن توجه کافی نشود، دیده نمیشود و آنها در لحظه ای ظاهر و ناپدید میشوند. وقتی شخصی دروغ می گوید، ممکن است ابروی خود را بالا ببرد، یا با لبهایش حرکات تکراری بکند.
 
 تشخیص آدم دروغگو

3. تضادها

اگر ما صادق باشیم، ماجرا را بارها و بارها بدون هیچ گونه تغییری، حتی حذف یک ویرگول بیان میکنیم اگرچه وقتی دروغ میگوییم، از عبارات کاملا متضاد استفاده میکنیم، مثلا گفتن اینکه هوا بارانی بود و بار دیگر هوا آفتابی بود، یکی از نشانه های دروغگویی است؛ ممکن است همچنین تضادها بین کلمات و زبان صورت و بدن باشد. اگر فردی در مورد یک مسئله ناراحت کننده، صحبت می کند ولی لبخند به لب دارد و یا برعکس، نیز ممکن است دلیلی بر نگفتن حقیقت باشد.

4. لمس کردن بینی و دهان

این یکی از رایج ترین نشانه های فرد دروغگو است، این یک عمل غیر عادی است، که می تواند نشان دهد که فرد در هر حال فکر کردن است."من لبهایم را به خاطر دروغ هایی که می گویم؛ می پوشانم." یا اینکه" نمی خواهم وقتی حقیقت را پنهان میکنم، به لبهایم نگاه کنند." وقتی شخصی اجبارا بینی اش را لمس میکند و این به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی نیست، ممکن است به دلیل افزایش آدرنالین در مویرگهای بینی باشد که به دلیل برانگیختگی و استرس ناشی از دروغ گفتن است.
 
نشانه های آدم دروغگو

5. داشتن رفتار بچگانه

صحبت کردن با لحن تیز، مثل وقتی که با یک بچه یا یک شخصیت لطیف صحبت می کنند، یکی دیگر از علائمی است که به ما هشدار میدهد؛ برخی افراد در خانه ای زندگی میکنند که دروغ گفتن قابل قبول بوده است و بخشید شده است و دروغ گفتن با نمک به نظر می رسیده. بچه های کوچک وقتی دروغ میگویند تا آنجایی که بدی را تشخیص نمیدهند، قابل بخشش است ولی وقتی بزرگسالان این کار را انجام می دهند باید مراقب باشیم.

6. حرکات چشم

یکی دیگر از راه های تشخیص دروغگویی، نگاه کردن به صورت فرد است ؛ از یک طرف وقتی حواس پرت هستید، طبیعی است که به این طرف و آن طرف نگاه کنید. ولی حواستان جمع باشد! وقتی شما تمرکز میکنید تا چیزی را به یاد آورید، به همان شکل نیست، زیرا چشمان با بیشترین سرعت به چپ و راست حرکت می کنند.
مورد آخر می تواند یکی از نشانه های دروغگویی باشد؛ از طرف دیگر فرد دروغگو از تماس چشمی با کسی که در حال صحبت است، اجتناب می کند یا به یک نقطه دور، پشت سر شنونده خیره می شود؛ در این مورد باید مواظب باشیم، زیرا دروغگوهای حرفه ای تمرین کرده اند و یاد گرفته اند که جوری به چشمهای شما نگاه کنند ، که شما فکر کنید انسان راست گویی هستند.

7. تنفس

استرس دروغگویی ممکن است در ریتم تنفس تغییر ایجاد کند، مخصوصا اگر فرد از چیزی که می گوید احساس گناه کند یا تحت فشار صحبت کند، همچنین قورت دادن آب دهان یا صاف کردن گلو نیز برای آنها سخت است برای اینکه دهان آنها خشک شده است ممکن است ببینید که لبهایشان را لیس میزنند یا قفسه سینه شان بالا و پایین می رود. دقت کنید که از راه بینی تنفس میکنند یا اینکه سنگین نفس میکشند.
 
دروغ

8. صدا

به تغییرات صوتی فردی که با او صحبت می کنید، توجه کنید صدا می تواند یک نشانه عالی برای تشخیص این باشد که فرد دروغ می گوید یا حقیقت را. ممکن است که مکالمه را کندتر یا تندتر از حد طبیعی شروع کند، ممکن است تن صدایشان تیز باشد یا زمان صحبت کردن صدایشان بلرزد. یکی دیگر از راه های تشخیص اینکه کسی دروغ می گوید، لکنت داشتن یا نامفهوم صحبت کردن است.

9. عرق کردن

اینکه فردی در شرایط ناراحت عرق کند ،طبیعی است. ممکن است بگویند " اینجا خیلی گرم است" حتی وقتی که تصفیه هوا روشن است یا زمستان است. اندازه گیری میزان عرق کردن فرد یکی از پارامترهایی است که به وسیله ی دستگاه دروغ سنج تجزیه و تحلیل می شود. اگر کف دست فرد یا لباسهایش بر اثر عرق کردن خیس است، ممکن است به این دلیل باشد که راست نمیگوید.
 
علامت های دروغگویی

 10. جوابهای احساسی

واکنش ها یا زمان گیری پاسخ ها برای اینکه بفهمید کسی دروغ می گوید، می تواند کمکتان کند. برای مثال اگر شما چیزی می پرسید و آنها فورا پاسخ میدهند، احتمال اینکه دروغ بگویند وجود دارد. ممکن است جوابهایشان تجدید نظر شده و تمرین شده باشد، همچنین اگر دائم از خودشان دفاع میکنند، یا اینکه سوال را به وسیله ی پاسخ هایی که هیچ ربطی به سوال پرسیده شده ندارد، منحرف میکنند و به تغییر حالات بدنشان وقتی صحبت خاصی میشود، باید توجه خاصی داشته باشید. آنها همان کلماتی که از آنها سوال شده برای پاسخ دادن استفاده میکنند یا با سوال به سوال شما جواب میدهند نیز مراقب باشید.

حرکتی که دروغگو بودن فرد مقابل را لو می دهد!

4.1247
این مطلب مفید بود ؟20443
منبع : بخش سبک زندگی نمناک / ن / ف.ن
برچسب : دروغ
وبگردی