تشخیص سرطان معده
سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است برای تشخیص سرطان معده روش های مختلفی وجود دارد و هر روزه تلاش می شود تا در کمترین زمان این بیماری شناسایی شود.

سرطان معده و راههای تشخیص و درمان آن

به طور کلی، علت وجود سرطان جهشی است که در DNA سلول رخ می دهد. جهش باعث می شود که سلول با سرعت بالایی رشد کرده و تقسیم شود و به حیات ادامه دهد در حالیکه یک سلول طبیعی در حال مرگ است.

تجمع سلول های سرطانی یک تومور را تشکیل می دهد که می تواند ساختارهای نزدیک خود را مورد حمله قرار دهد. سلول های سرطانی می توانند از تومور به سراسر بدن سرایت پیدا کند. 

ارتباط قوی بین یک رژیم غذایی نمکی و دخانیاتی با سرطان معده در نواحی مختلف معده وجود دارد. همانطور که استفاده از یخچال برای نگهداری غذا در دنیا افزایش یافته است، اندازه ابتلا به سرطان معده نیز کاهش یافته است.

سن سرطان معده

انواع راه و روش تشخیصی سرطان معده

سرطان معده چیست؟

سرطان معده در حقیقت رشد سلول های سرطانی در پوشش و دیواره معده را می گویند. 

علائم سرطان معده:

گاهی اوقات سرطان می تواند در معده برای مدت زمان طولانی رشد کند و علائم آن را که قبلا هم در بخش سلامت نمناک عنوان کردیم به وجود آورد. در سطوح اولیه، سرطان معده علائم زیر را به همراه دارد؛

زمانی که توده سرطان بزرگتر شد، می تواند باعث علائم زیر باشد:

  • خون در مدفوع
  • مدفوع سیاه و تیره
  • احساس نفخ بعد از خوردن، حتی بعد از خوردن مقدار کم غذا
  • استفراغ کردن بعد از وعده های غذایی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • درد معده، به ویژه بعد از وعده های غذایی
  • ضعف و خستگی شدید 

بسیاری از این علائم شاید در شرایطی در دیگر سرطان ها نیز پدیدار شود. گرچه اگر شما هر یک از این مشکلات را داربد و از بین نمی روند، با پزشک خود صحبت کنید. اگر سرطان معده در شرایط اولیه تشخیص داده شوند، شانس درمان موثر تر نیز بیشتر است. 

چه چیزهایی باعث ایجاد سرطان معده می شوند؟

احتمال ابتلا به سرطان معده در شما بیشتر است، در صورتی که سابقه عفونت معده ایجاد شده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید، این باکتری ایجاد کننده زخم در معده است. همچنین احتمال سرطان معده در شما زیاد است، اگر؛

  • مذکر باشید
  • سن بالاتر از 50 سال داشته باشید
  • اگر از بستگان نزدیک شما کسی مبتلا به این سرطان باشد
  • استعمال سیگار
  • نژاد آفریقایی، آمریکایی، آمریکای لاتین و آسیایی های در کنار اقیانوس آرام
  • داشتن غدد کوچک چربی (پولیپ) در معده

تست های تشخیصی برای سرطان معده:

آندوسکوپی و بافت برداری

آندوسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا داخل دستگاه گوارش را جهت آزمایش لایه های آن، ببیند. این تست معمولا در روز جراحی انجام می شود. از شما خواسته خواهد شد تا 4 الی 6 ساعت قبل از آندوسکوپی چیزی نخورید و ننوشید. 

سونوگرافی آندوسکوپیک

شما ممکن است این تست را همزمان با خود آندوسکوپی داشته باشید. پزشک یک آندوسکوپ را به همراه یک کاوشگر وارد خواه کرد. کاوشگر امواج صوتی را آزاد می کند که باعث ایجاد پژواک می شود؛ زمانی که با یک جسم جامد مانند عضو یا تومور برخورد می کند. 

تست های اضافه

اگر بافت برداری نشان دهد که شما سرطان معده دارید، احتمالا تعداد دیگری نیز تست خواهی داشت تا تشخیص داده شود که سرطان به قسمت های دیگر گسترش یافته است یا نه. این روش نمایش دادن نامیده می شود.

در این قسمت از بخش سلامت نمناک و در بحث سرطان معده ما تست هایی که معمولا برای کمک به نمایش سر،آن معده استفاده می شوند را توصیف خواهیم کرد. بعضی از تست ها ممکن است در حین یا بعد از درمان تکرار شوند، جهت ارزیابی سلامتی شما و نحوه عملکرد درمان تکرار می شود. 

آزمایش های خون

شما باید آزمایش خون دهید تا سلامتی عمومی خود را ارزیابی کنید و اینکه ببینید کبد و کلیه های شما چگونه کار می کنند. نتایج آزمایش می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا درباره درمان تصمیم گیری کنند. 

سی تی اسکن

سی تی اسکن از اشعه X و کامپیوتر استفاده می کند تا جزئیات تصویری از یک ناحیه در بدن را ارائه کند. این تصویر به چگونگی فاصله گسترش سرطان در ناحیه اولیه گسترش آن کمک می کند. 

پی ای تی - سی تی اسکن

این نوع از اسکن که می تواند با سی تی اسکن ترکیب گردد، یک آزمایش تصویری ویژه است. این دو اسکن اطلاعات جزئی بیشتر و دقیق تری را درباره سرطان ارائه می کنند. یک پی ای تی سی تی اسکن رایج ترین روش استفاده شده جهت کمک به تشخیص گسترش سرطان به نواحی دیگر بدن است. 

لاپاراسکوپی

این فرآیند به پزشکتان اجازه می دهد تا نگاهی به درون شکم شما بیندازد و لایه خارجی معده را آزمایش کند. لاپاراسکوپی برای نمایش سرطان معده استفاده می شود لایه ها و پوشش های داخل شکم در آن دیده می شود. 

آزمایش جهش ژن

بعضی از علل به وجود آمدن سرطان در معده به ناهنجاری های ژنتیکی مرتبط است. این ناهنجاری ها می توانند در رشد تومورها شرکت داشته باشند. اگر آزمایشات دیگر نشان دهند که سرطان معده پیشرفت کرده است، ممکن است پزشک شما یک بافت را مورد آزمایش قرار دهد تا مشاهده کند اگر این بافت حاوی جهش خاص ژنتیکی باشد که به بعضی از داروها واکنش می دهد.

انواع سرطان معده

سرطان معده را چگونه تشخیص دهیم؟ 

راه تشخیص سرطان معده فقط در چند دقیقه

سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است که در آن سلول های بدخیم در معده بدون کنترل رشد می کنند . برای تشخیص سرطان معده اغلب از روش های غربالگری معده استفاده می کنند که در این روش ها یک دوربین به درون گلو و معده فرد مورد نظر وارد می کنند اما اگر فرد دارای علائم سرطان نباشد تمایل به استفاده از این روش های بررسی تهاجمی ندارد.

طبق آنچه سلامت نمناک توضیح داده است محققان در نظر دارند که یک فناوری نوین برای تشخیص سرطان معده عرضه کنند که با تجزیه و تحلیل بازدم، در کمتر از چند دقیقه سرطان معده را تشخیص دهد.

در این آزمایش نسبت به روش های پیشین ارزان قیمت تر، سریعتر و راحت تر است، الگوهای منحصر به فرد از مولکول هایی که هر روز با دم و بازدم تنفس می کنیم ، تجزیه و تحلیل می شود.

برای انجام این آزمایش بیماران باید فقط در یک لوله بدمند تا پزشک واکنش یک سری حسگر را با استفاده از این نمونه تنفسی بررسی نماید. این حسگرها از دو مولفه (یک نوار ارگانیک که در برابر مولکول های خاص واکنش نشان می دهد و لایه دوم که این واکنش را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند ) تشکیل شده اند.

محققان در نظر دارند این حسگرها را درون لوله تنفسی دهند تا پزشک سریع بتواند با بررسی این آزمایش مانند یک تنفس سنج ، سرطان را تشخیص دهد.

آیا میتوان مانع از سرطان معده شد یا از آن اجتناب کرد؟

هیچ راهی نیست که از سرطان معده جلوگیری کند. گرچه شما می توانید به کاهش ریسک سرطان معده به وسیله عدم مصرف دخانیات کمک کنید. همچنین میوه و سبزیجات در یک رژیم غذایی خوب داشته باشید. 

درمان سرطان معده

درمان ها برای سرطان معده شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیو درمانی و یا ترکیبی از این موارد می باشد. انتخاب درمان به شرایط سرطان بستگی دارد که آیا سرطان فقط در معده است یا اینکه در قسمت های دیگر نیز گسترش یافته است. سن شما و سلامتی کلی شما نیز به انتخاب درمان تاثیر گذار است. 

نابود کردن سرطان معده در تشخیص زود هنگام:

  • برداشتن قسمتی از معده
  • برداشتن کل اندام معده
  • برداشتن گره های لنفاوی
  • جراحی برای التیام علائم آن

زندگی با سرطان معده

درمان های پزشکی ممکن است سرطان را از بین ببرند. حتی زمانی که احساس التیام یافته اید ممکن است نگران باشید. شاید هم نگران باشید که سرطان بازگردد. بسیار طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید.

شاید احساس راحتی کنید که دکتر میخواهد شما را از نزدیک زیر نظر بگیرد. ممکن است هر 3 تا 6 ماه پزشک خود را برای چند سالی ملاقات کنید.

اگر قسمتی از درمان سرطان شما شامل برداشتن قسمتی یا کل معده شد، دکتر شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع می دهد. متخصص تغذیه به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی کمک خواهد کرد که بتوانید ویتامین ها و مواد معدنی که بدن شما نیاز دارد را تامین کنید. ممکن است شما به مکمل های ویتامینی نیز نیاز داشته باشید.

با دنبال کردن درمان، سرطان از شما به طور کامل دور نمی شود. ممکن است در شرایط مزمنی بازگردد. این می تواند برای شما و دوستداران شما استرس آور باشد.

ممکن شیمی درمانی یا درمان های دیگری را برای کنترل سرطان نیاز داشته باشید. این درمان ها توده سرطانی را کوچک نگه داشته و مانع از رشد آن می شود. زمانی که دیگر رشد نکند، می توانید تا زمانی که رشدش مجددا شروع شود، استراحت کنید.

اگر سرطان مزمنی دارید، بسیار مهم است که حمایتی برای خود و خانواده بیابید. با یک مشاور، مسئول، روحانی یا گروه های حمایتی صحبت کنید. بدانید که در مواجه با سرطان تنها نیستید.

مقابله با سرطان

تشخیص سرطان معده و مقابله با آن

مراحل تشکیل و رشد سرطان معده

مرحله ابتدایی سرطان معده (بخش مری) شامل؛

مرحله اول:

در این مرحله تومور محدود به لایه فوقانی و خارجی پوشش بافت محدوده ابتدایی معده می شود. سلول های سرطانی ممکن است به تعداد محدودی از گره های لنفاوی سرایت کنند.

مرحله دوم:

سرطان در این مرحله عمیق تر گسترش یافته و به لایه عمقی ماهیچه انتهای مری یا دیواره معده سرایت کرده و در حال رشد است. سرطان ممکن است به گره های لنفاوی بیشتری گسترش یابد.

مرحله سوم:

در این مرحله، سرطان ممکن است به تمامی لایه های انتهای مری یا معده و ساختارهای نزدیکش رشد کرده باشد باشد یا اینکه سرطان کوچکتری گسترش دامنه دارتری به گره های لنفاوی داشته باشد.

مرحله چهارم:

این مرحله نشان دهنده این است که توده سرطانی به نقاط دورتر بدن نیز منتشر شده است.

 

تشخیص سرطان معده فقط در چند دقیقه + تمام روش های نوین

4.1551
این مطلب مفید بود ؟447104
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : mayoclinic / nhsinform / cancercouncil / familydoctor / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : سرطان معده
وبگردی