تعویض پوشک بچه
یکی از کارهای هر روزه مادرانی که نوزاد و کودک زیر 2 سال دارند تعویض پوشک بچه است که هرچند به نظر کار ساده ای است نیاز به آگاهی هایی در مورد روش صحیح انجام آن خواهند داشت.

چگونه پوشک فرزندمان را عوض کنیم؟ تعویض پوشک بچه را با روش صحیح انجام دهید

قبل از مادر شدن شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه پوشک فرزندتان را عوض کنید ؟ خب ، ما کاملا شما را درک می یکنیم و می دانیم که این یک دغدغه برای شما می باشد و بدین وسیله می خواهیم به شما در این امر کمک کنیم تا بتوانیم به درست ترین نحو پوشک فرزتان را عوض کنید. اگر به خوبی نتوانید پوشک فرزندتان را عوض کنید ممکن است پوست پای آنها آسیب ببینند و از کارتان کاملا پشیمان باشید. پس فقط آرام باشید و این مراحل را دنبال کنید و با خواندن ادامه این مطلب کاربردی در بخش بارداری و نوزاد نمناک به بهترین نحو می توانید پوشک نوزادتان را عوض کنید.
تعویض پوشک بچه

نکات مهمی در مورد تعویض پوشک بچه و نوزاد

لوازم مورد نیاز برای تعویض پوشک بچه

زیر اندازی که هنگام تعویض پوشک نوزاد استفاده می شود
  • پوشک(یکبار مصرف از برند و جنس مرغوب)
  • پارچه تمیز
  • دستمال مرطوب یا توپ پنبه خیس شده با آب مقطر
  • کرم ضد خارش 

آموزش مرحله به مرحله تعویض پوشک بچه :

مرحله 1 :
دست هایتان را کاملا با آب و صابون بشویید و همچنین می توانید از ضد عفونی کننده ها هم استفاده کنید. اگر هیچ کدوام از این ها در دسترس نبودند می توانید دست هایتان را با پشت پوشک کودکتان تمیز کنید ، تمیز کردن دست ها بسیار ضروری هستند و باید جدی گرفته شود زیرا شما نمی خواهید که نوزادتان آسیب ببیند پس اگر احساس می کنید دستانتان در جریان کارهای منزل آلوده هستند حتما قبل از عوض کردن پوشک نوزاد آنها را بشویید.

مرحله 2 تعویض پوشک بچه: 

نوزاد را در کنارخودتان ثابت نگه دارید و همچنین پوشک و پارچه تمیز را نیز در کنار خود بگذارید. ابتدا شما باید کاملا مطمئن باشید که پوشک نوزادتان کاملا تمیز است. زیر اندازی که هنگام تعویض پوشک نوزاد استفاده می شود را باز کنید و سپس پوشک جدید را نیز در کنار خود بگذارید و کودکتان را کنار خود نگه دارید ، حالا نوزادتان را بر روی زیرانداز بخوابانید و مطمئن باشید که حداقل نیمی از بدن او بر روی زمین است.

تعویض پوشک بچه

تعویض پوشک بچه

مرحله 3 تعویض پوشک بچه :

در این مرحله بطور آهسته پوشک کهنه نوزادتان را باز کنید و قسمت جلویی پوشک را به آرامی باز کنید و قسمت انتهای آنرا کمی سریعتر باز کنید و نکته اصلی این است که مراقب باشید که محتوای کثیف روی زیرانداز زیر نوزاد ریخته نشود . اینک از نوزادتان کمی فاصله بگیرید و به سمت عقب بیایید و بتوانید به راحتی و با فضای بیشتری پوشک زیر نوزادتان را بیرون بیاورید (پاهای نوزاد را به بالا بلند کنید) و پوشک کهنه را از زیر او به سمت خود بکشید.
هنگام بیرون کشیدن پوشک کهنه از زیر نوزاد ممکن است که دست نوزاد به محتوای کثیف برخورد کند و بنابراین اطمینان حاصل نمایید که دستان نوزادتان از محتوای کثیف دورتر و در همین فاصله دور ثابت نگه دارید.
تعویض پوشک بچه

روش صحیح و بهداشتی تعویض پوشک بچه دختر و پسر

مرحله 4 برای تعویض پوشک بچه:

قسمت پشت کودک را کاملا تمیز کنید. در حالیکه هنوز پاهای فرزندتان بالا است پارچه ای تمیز را زیر فرزندتان بیندازید و هدف از انداختن این پارچه زیر فرزندتان این است که زیر انداز کثیف نشود. اینک با کمک پارچه مرطوب به آرامی قسمت پشت نوزاد را از بالا به پایین تمیز کنید و این کار بسیار مهم است از جمله در نوزادهای دختر که اگر شما از سمت پایین به سمت بالا تمیز کنید ممکن است باعث عفونت در آلت تناسلی نوزادتان شود. سپس در این مرحله اطمینان حاصل نمایید که تمام اعضای بدن فرزندتان تمیز می باشد و هیچ نشانه ایی از مدفوع فرزندتان نمی باشد.
زمانی که همه چیز تمیز است ، پارچه تمیز را بردارید و پاهای فرزندتان را تمیز و خشک نمایید. بعد از خشک شدن پوست پای نوزادتان می توانید از کرم ضد خارش استفاده کنید.

مرحله 5 برای تعویض پوشک بچه :

در این مرحله شما باید نوزاد را روی پوشک قرار دهید. ابتدا پاهای فرزندتان را بلند کنید و سپس پوشک را زیر فرزندتان قرار دهیدو قبل از انجام این کار مطمئن شوید که زیر فرزندتان تمیز است پشت فرزندتان روی زمین است و سپس پوشک را از جلو تا معده نوزاد بکشید و اگر فرزند پسر دارید ابتدا آلت تناسلی نوزاد را به سمت پایین بیاورید.
برای نوزادان تازه به دنیا آمده مراقب باشید که ناف فرزندتان پوشیده نشود و پوشک های جدید به نحوی طراحی شده اند که با ناف نوزاد کمی فاصله دارند و این کار شما را تا حدودی آسان ساخته است.

تعویض پوشک بچه

مراحل تعویض پوشک بچه

مرحله 6 تویض پوشک بچه :

پوشک را ببندید. در این مرحله شما می توانید از پوشک های تجاری که در تمام فروشگاه ها پیدا می شوند استفاده نمایید و این پوشک دارای چسب هایی است که می توانید به کمک آن پوشک را در بدن نوزاد بطور ثانت نگه داشت. در هنگام چسباندن چسب ها مراقب باشید که چسب را روی بدن زیاد نفشارید تا نوزادتان دردی را احساس نکند.

مرحله 7 برای تعویض پوشک بچه :

مرتب کردن وسایل. بعد از پوشاندن پوشک بر روی نوزادتان ، پوشک کهنه را درون سطل آشغال بیندازید و اطمینان حاصل نمایید که پوشک را در آشغال انداخته اید و ممکن است که فرزندتان دست به پوشک کهنه خود بزند و بعد از این مرحله دستان خود را با آب و صابون بشویید و در آخر وسایلی که از آنها استفاده کردید را در جای خود قرار دهید. 

تعویض پوشک بچه

آموزش مرحله به مرحله تعویض پوشک بچه

حرف آخر درباره تعویض پوشک بچه

یادگیری نحوه صحیح پوشاندن پوشک کار سختی نمی باشد و می توانید با دنبال کردن مراحل ذکر شده با این کار آشنا شوید.
یک نکته دیگر که بسیار مهم است مراقب باشید که سایز پوشک برای نوزادتان مناسب باشد وگرنه ممکن است باعث اذیت شدن نوزادتان شود.

تعویض پوشک بچه و آموزش کامل عوض کردن پوشک نوزاد

4.174
این مطلب مفید بود ؟6113
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ف.ن
برچسب : پوشک نوزاد
وبگردی