تری گلیسرید
می توان گفت کلسترول در مقایسه با تری گلیسرید خطرات بیشتری برای قلب و مغز دارد، اما چه چیزی باعث افزایش کلسترول خون و تری گلیسرید می شود و چگونه می توان از کلسترول و تری گلیسرید بالا جلوگیری کرد؟

چیزی که باید در مورد کلسترول و تری گلیسرید بالا بدانید

چربی های خون را می توان به 2 نوع تری گلیسرید و کلسترول تقسیم بندی کرد. کلسترول در مقایسه با تری گلیسرید خطر بیشتری برای قلب، مغز و عروق دارد.

اختلال چربی چیست؟

اگر پزشک شما می گوید که یک اختلال چربی دارید، به این معنی است که شما لیپوپروتئین کلسترول خون بالا (ldl) و یا چربی به نام تری گلیسرید بالا و یا هر دو را به میزان بالایی دارید.
میزان بالای این مواد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

کلسترول:

برای درک اینکه اختلالات چربی به چه معنی است, باید در مورد کلسترول بدانید. دو نوع عمده کلسترول موجود در بدن شما لیپوپروتئین با دانسیته کم (ldl) و لیپوپروتئین با دانسیته بالا (hdl) هستند.
که ldl گاهی به عنوان " کلسترول بد " شناخته می شود، توسط بدن شما ساخته می شود و همچنین توسط غذاهای غنی از کلسترول مانند گوشت قرمز و فراورده های لبنی جذب می شود. ldl می تواند با دیگر چربی ها و مواد موجود در خون شما ترکیب شود و باعث انسداد شریان ها شود.
انسداد در شریان ها می تواند جریان خون شما را کاهش دهد و باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی, حمله قلبی یا سکته شود.
به دلیل اثرات بالقوه آن, پزشکان داشتن سطوح پایین تری از ldl را توصیه می کنند.
وhdl که گاهی به عنوان " کلسترول خوب " شناخته می شود، اثر محافظتی از قلب شما را دارد. hdl کلسترول مضر را از سرخرگ ها خارج می کند. پزشکان معمولاً توصیه می کنند که سطح بالاتری از کلسترول hdl را داشته باشید.
 کلسترول و تری گلیسرید

هر آنچه باید درباره کلسترول و تری گلیسرید بدانید 

تری گلیسرید:

تری گلیسیرید یک نوع چربی است که چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک گفته ایم بیشتر از غذاها می آید. همچنین بدن شما وقتی کالری اضافی را به چربی تبدیل می کند, آن را تولید می کند. برخی از تری گلیسریدها برای برخی از عملکردهای سلولی خاص ضروری هستند, اما بیش از حد ناسالم است.

چه چیزی باعث افزایش کلسترول خون و تری گلیسرید می شود؟

غذاهایی که غنی از انواع خاصی از چربی ها هستند, شرایط پزشکی خاص و دیگر عوامل می توانند باعث کلسترول خون بالا و تری گلیسرید بالا شوند.

غذا:

دو نوع چربی برای افزایش سطح کلسترول شناخته شده است.

چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می شود:

چربی های اشباع شده می توانند سطح ldl را افزایش دهند. برخی غذاهای گیاهی مانند روغن خرما و روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع شده هستند. با این حال, چربی اشباع شده اغلب در محصولات غذایی بر پایه حیوانی یافت می شود، مانند:
 سطح بالای کلسترول

دلایل افزایش کلسترول خون و تری گلیسرید

چربی های ترانس:

برخی چربی های ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شوند. برخی دیگر در غذاهایی که فرآیند هیدروژناسیون نامیده می شوند, مانند انواع مارگارین و چیپس سیب زمینی مشاهده می شوند.

تاثیر مشکلات پزشکی بر سطح کلسترول :

مشکلات پزشکی مشخصی می توانند بر سطح کلسترول شما تاثیر بگذارند. سطح کلسترول خون بالا می تواند به صورت زیر باشد:
سندروم متابولیک
سندروم کوشینگ
بیماری کلیوی
علل دیگر:

علل دیگر سطوح کلسترول بالا، عبارتند از:

ورزش نکردن:

ورزش نکردن به اندازه کافی باعث افزایش سطح ldl شود. ورزش می تواند سطح hdl را افزایش می دهد.
 ورزش نکردن

ورزش نکردن باعث افزایش سطح ldl می شود

سیگار کشیدن باعث افزایش کلسترول می شود:

سیگار کشیدن هم می تواند کلسترول بد شما را افزایش دهد و باعث ایجاد پلاک در شریان های شما می شود.

تاثیرات ژنتیک بر افزایش کلسترول:

اگر کلسترول بالا در خانواده شما وجود دارد, بخاطر داشتن کلسترول بالا را افزایش می دهید.

افزایش سطح کلسترول با داروها:

برخی داروها مانند داروهای دیورتیک می توانند سطوح کلسترول شما را افزایش دهند.
 اختلالات لیپیدی

علل سطح کلسترول بالا 

علائم کلسترول و تری گلیسرید بالای خون:

کلسترول بالا معمولاً باعث هیچ علائمی نمی شود.
علائم ممکن است تنها پس از افزایش کلسترول ظاهر شوند.
 
برای مثال, علائم ممکن است به صورت بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه یا تهوع و خستگی باشد. حمله قلبی یا سکته ممکن است ناشی از کلسترول کنترل نشده باشد.

چگونه یک اختلال لیپیدی تشخیص داده می شود؟

برای بررسی میزان کلسترول خود, پزشک شما یک آزمایش خون به نام پروفایل لیپیدی و یا پانل لیپید را ترتیب خواهد داد. این تست کلسترول کلی شما (هم ldl و هم hdl) و تری گلیسرید را اندازه گیری می کند.
در واقع, چربی ها استفاده های زیادی دارند، از جمله تولید سلولی, ذخیره سازی انرژی و مصرف انرژی. بیایید با بررسی شباهت های بین تری گلیسرید و کلسترول شروع کنیم. همانطور که قبلاً گفته شد, آن ها هم چربی دارند. آن ها در خون جریان می یابند و تحت هدایت لیپوپروتئین ها برای توزیع در رگ های خونی مختلف هستند.
آن ها می توانند ناشی از غذا خوردن ها یا تولید داخل بدن باشند. این را درست شنیده اید, بدن انسان کلسترول و تری گلیسرید خود را تولید می کند. در حالی که مقدار کلسترول تولید شده توسط بدن معمولاً کافی است, تری گلیسرید بیشتری مورد نیاز است و بدن این مقدار را عمدتاً از غذاها می گیرد.
با توجه به عملکرد بدن, تری گلیسرید و کلسترول نقش هایی متفاوت دارند. کلسترول به عنوان بلوک های سازنده سلول ها عمل می کند و جز مهمی از هورمون های جنسی مانند پروژسترون و استروژن در زنان و تستوسترون در مردان است.
علاوه بر این چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم کلسترول, هورمون استرس موجود در زنان و مردان را تولید می کند. مهم ترین کارکرد کلسترول شامل تشکیل صفرا است. این، ماده ای است که در کبد وجود دارد و نقش ویژه ای در هضم چربی ها و جذب ویتامین های A,E,D دارد.
از طرف دیگر, بدن تری گلیسرید را برای تولید انرژی مصرف می کند. این فرآیند همانند زمانی است که زغال سنگ به کوره یک موتور بخار تغذیه می شود تا سریع تر بدود.
در ابتدا, تری گلیسرید در داخل کبد ذخیره می شود و سپس در سراسر بدن توزیع می شود تا در ماهیچه ها ذخیره شود. زمانی که بدن کمبود انرژی دارد, تری گلیسرید فرآیندی را شروع می کند که اسیدهای چرب را می شکند و منجر به تولید گلوکز می شود. اسیدهای چرب پایین شکسته و گلوکز به میتوکندری در ماهیچه ها نفوذ می کنند و انرژی لازم را به آن ها می دهند. اسیدهای چرب که توسط فرآیند جذب انرژی مورد استفاده قرار می گیرند به جریان خون به سمت کبد که دوباره به صورت تری گلیسرید در آن قرار دارند, انتقال می یابند.
نقش منحصر به فرد تری گلیسیرید و کلسترول به بدن این امکان را می دهد که به شرایط خود ادامه دهد, به خصوص زمانی که تحت استرس زیادی است. هم تری گلیسرید و هم کلسترول به عنوان لیپیدها در بدن انسان طبقه بندی می شوند.
آن ها کارکردهای مختلفی دارند. تری گلیسرید در تولید انرژی نقش دارد, در حالیکه کلسترول یک عامل کلیدی در تولید و نمو سلول است. تری گلیسرید, انرژی را تامین می کند چون توسط بدن انسان تجزیه می شود, اسیدهای چرب و گلوکز تولید می کند که توسط ماهیچه ها جذب می شوند. از سوی دیگر, کلسترول, رشد هورمون های جنسی در مردها و زن ها و همچنین تولید صفرا در کبد را تعدیل می کند.

چگونه می توان ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به حداقل رساند؟

برای مدیریت خطر cvd تان, دانستن فشار خون, کلسترول و تری گلیسرید مهم است. سطح تری گلیسرید طبیعی کم تر از 1.7 میلی مول بر لیتر است.
اگر سطح تری گلیسیرید بالا باشد, تغییرات سبک زندگی می تواند به بازگشت آن به حالت عادی کمک کند:
مقدار کل چربی دریافتی خود را تا 02-53 % از کالری روزانه محدود کنید, به ویژه چربی های اشباع شده و ترانس. از پرخوری اجتناب کنید و کالری زیادی مصرف نکنید.
کاهش کالری از مواد قندی خیلی ارزشمند است. فعال باشید و در یک وزن سالم بمانید. حداقل دو بار در هفته ماهی چرب بخورید. ماهی های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش سطح تری گلیسرید کمک کنند.
پروفایل لیپید, کلسترول را در میلی گرم (mg / dl) اندازه گیری می کند. سطح کلسترول کل شما نباید بالاتر از 002 mg / dl باشد.
سطح کلسترول بالا

ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی 

گزینه های درمانی برای اختلال لیپیدی چیست؟

ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی یک برنامه درمانی رایج برای اصلاح کلسترول و تری گلیسیرید است. پزشک شما ممکن است مکمل های مشخصی را پیشنهاد کند.

داروها برای درمان اختلالات چربی:

انواع مختلفی از داروها برای درمان اختلالات چربی استفاده می شوند.

استاتین ها:

این داروها یک ماده ایجاد می کنند که در کبد شما کلسترول را تولید می کند. کبد، کلسترول را از خون می زداید. استاتین ها می توانند کلسترول را در رگ های شما جذب کنند.
اختلالات لیپیدی

درمانی برای اختلالات لیپیدی

رایج ترین استاتین ها عبارتند از:

اتورواستاتین (لیپیتور)
فلوواستاتین (لسکول)
روزوواستاتین (کرستور)
سیمواستاتین (زوکور)
پروستاتین

بازدارنده های جذب کلسترول:

این داروها سطوح کلسترول خود را با محدود کردن جذب کلسترول رژیم غذایی کاهش می دهند. آن ها اغلب در ترکیب با استاتین ها استفاده می شوند.

اسید صفراوی سکوسترانت:

این داروها موادی به نام رزین های صفراوی دارند که حاوی کلسترول هستند و مانع از جذب آن ها از روده کوچک شما می شوند.
 درمان اختلالات لیپیدی

گزینه های درمانی برای اختلالات لیپیدی

کمک فیبرات به میزان تری گلیسیرید:

این داروها به میزان تری گلیسیرید در خون شما کمک می کنند.

مکمل ها:

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در مکمل ها معمولاً برای سطوح تری گلیسرید و ldl پایین استفاده می شوند. اسیدهای چرب امگا 3 اسیده ای چرب غیراشباع هستند که به طور طبیعی در ماهی چرب مانند آزادماهی یافت می شوند. روغن های گیاهی مانند کلزا و روغن زیتون حاوی اسیده ای چرب امگا 3 هستند.
افزایش سطح hdl. نیاسین غیرتجویزی یا تجویزی در دسترس است.

کاهش سطح کلسترول با تغییرات سبک زندگی:

پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش کافی می تواند به شما در کاهش سطح کلسترول کمک کند. این مراحل می تواند به پیش گیری از اختلالات چربی در وهله اول کمک کند.
 سبک زندگی

تغییرات در سبک زندگی 

چطور می توانم از کلسترول و تری گلیسرید بالا جلوگیری کنم؟

انجمن قلب آمریکا (AHA ) توصیه می کند که بیش از 90 درصد کالری روزانه شما نباید از چربی اشباع شده تامین شود. همچنین می توانید هر زمان که ممکن است از چربی های ترانس اجتناب کنید. خوردن زیاد غلات, میوه ها و سبزیجات می تواند کلسترول بالا را کاهش دهد.
روش های دیگری که می توانند به شما در حفظ کلسترول و تری گلیسیرید کمک کنند، عبارتند از:
_خوردن گوشت مرغ بدون چربی
_خوردن گوشت های بدون چربی, در میزان معتدل
_خوردن محصولات لبنی کم چرب و بدون چربی
_مصرف چربی های اشباع نشده و چربی های تک اشباع نشده به جای چربی اشباع شده و چربی های ترانس
_حداقل 10 دقیقه در روز ورزش کنید
_اجتناب از غذاهای آماده, غذاهای ناسالم و گوشت های آماده
_خوردن غذاهای گریل شده و کباب شده به جای غذاهای سرخ شده

تفاوت بین تری گلیسرید و کلسترول:

تری گلیسرید در برابر کلسترول:

تری گلیسرید و کلسترول دو کلمه ای هستند که طرفداران سلامت از آنها وحشت دارند. اینها برای بدن انسان مضر هستند و داشتن سطوح بالایی از آن ها می تواند منجر به بیماری عروق کرونری شود.
امروزه استفاده از مواد غذایی که در سوپر مارکت ها خرید می کنید، به دلیل محتوای کلسترول بالا رایج است.
نکته جالب این است که این غذاها خوشمزه هستند, به ویژه گوشت که مزه خوبی دارند، همه اینها حاوی مقادیر بالای کلسترول هستند. بسیاری از افراد به سختی از کلسترول حرف می زنند.

 

همه مزایا و عوارض کلسترول با تری گلیسرید در بدن + تفاوت این دو

4.337
این مطلب مفید بود ؟325
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : differencebetween / bcliving / healthline / heart / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی