جگر مرغ

جگر مرغ بخوریم یا نه ؟ جگر مرغ چه خواص و عوارضی دارد؟

کد مطلب : 8946تعداد نظرات : 13 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
جگر مرغ اگر ارگانیک تهیه شده باشد خوردن آن برای کاهش استرس و تقویت پوست و مو و درمان برخی بیماری ها بسیار مفید و موثر است.

جگر مرغ مفید یا مضر؟؟؟

جگر مرغ سرشار از آهن است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد و بسیاری از بیماریها را درمان می کند. ولی این غذای سنتی به علت اینکه مواد هورمونی به مرغ ها تزریق می کنند به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است که مصرف آن برای افراد مضر است. در این بخش از سلامت نمناک با نکاتی درباره جگر مرغ آشنایتان می کنیم که شاید نظرتان در مورد خوردن جگر مرغ تغییر کند.

خوردن جگر مرغ

نکاتی در مورد خواص جگر مرغ

جگر مرغ مفید برای مبارزه با استرس

خوردن جگر مرغ برای کسانی که خیلی سخت کار می کنند و استرس دارند، مفید است. مواد مغذی موجود در جگر مرغ، با استرس مبارزه می کنند و موجب بهبود وضعیت خواب می شود.

تقویت ذهن، انرژی و سیستم ایمنی

جگر مرغ سرشار از آهن، زینک، فسفر و منیزیم است و ذخیره سلول های قرمز خون را افزایش می دهد و سبب تقویت ذهن سیستم ایمنی می شود.

سلامت دندان ها و استخوان ها با جگر مرغ

فسفر موجود در جگر مرغ فوایدی عالی برای سلامت دندان ها و استخوان ها دارد و به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کمک می کند.

تغذیه برای دندان

جگر مرغ برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

جگر مرغ حاوی پروتئین است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها کمک می کند.

درمان کم خونی با جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین ب 12 است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد. ویتامین B12 می تواند به تولید سلول های قرمز خون کمک کرده و عملکرد سلول ها را افزایش دهد و در تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد.

تقویت بینایی با خوردن جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است که برای تقویت بینایی مفید است.

تقویت بینایی

جگر مرغ برای رفع و جلوگیری از بیماری ها

جلوگیری از آلزایمر با جگر مرغ

جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر تاثیر دارد و ویتامین B12 موجود در آن به تقویت حافظه کمک می کند.

خواص جگر مرغ برای سلامت بافت های بدن

جگر مرغ حاوی 2.3 میلی گرم ریبوفلاوین است که از ترک یا پوسته پوسته شدن گوشه های دهان جلوگیری می کند. ریبوفلاوین، برای تولید مثل، رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست ضروری است.

درمان پلاگر با جگر مرغ

جگر مرغ از منابع عالی نیاسین هستند و کمبود آن در بدن به شکل پلاگر ظاهر شده و موجب هذیان، اسهال، التهاب غشاء مخاطی و پوسته شدن پوست منجر می شود.

جگر مرغ موثر در کمک به باروری

جگر مرغ حاوی فولات است و برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است و به باروری کمک کرده و از نقص لوله عصبی جنین پیشگیری می کند.

تغذیه قبل بارداری

ارزش غذایی جگر مرغ

مواد و محتویات در 100 گرم جگر مرغ

  • کالری 156 کیلوکالری
  • پروتئین 22٫9 گرم
  • ویتامین B12 45 میکروگرم
  • نیاسین 0.16 میلی گرم
  • پتاسیم 300 میلی گرم
  • منیزیوم 23 میلی گرم
  • آهن 11٫3 میلی گرم
  • مس 3٫8 میلی گرم
  • چربی 7٫1 گرم
  • کلسترول 390 میلی گرم
  • ویتامینB6 0/549 میلی گرم

غذا با جگر مرغ

چرا نباید جگر مرغ را مصرف کرد؟

با همه فواید جگر مرغ که در بالا آورده ایم خوردن این غذای خوشمزه توصیه نمی شود زیرا :

در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود. هنگامی که به مرغ آنتی بیوتیک تزریق می کنند باید 5 تا 14 روز از کشتار آن خودداری کنند اما این مسئله رعایت نمی شود و در بسیاری از مرغداری ها چند ساعت قبل از کشتار مرغ به آن آنتی بیوتیک می دهند.

بنابراین مقدار زیادی از این دارو ها، در جگر مرغ باقی می مانند زیرا جگر، محل سم زدایی است و بسیاری از دارو ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش های مختلف آنزیمی، خنثی می شوند.

به همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی بیوتیک ها دارند. اما گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و این دارو بیشتر در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند.

مضرات جگر مرغ

چرا نباید جگر مرغ بخوریم؟

آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتردر بافت نرم تجمع می یابند و از آنجایی که جگر هم بافت نرمی است این گونه مواد در این بافت رسوب می کنند و با خوردن جگر، آنتی بیوتیک ها، به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامتی می شوند. پس اگر از نحوه پرورش مرغ مطلع نیستید آن را مصرف نکنید.

متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم مرغداری ها استفاده می شوند به همین علت باید مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و پیش از مصرف گوشت مرغ آن را حسابی بپزید زیرا فرآیند پخت و پز باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها می شود.

همچنین مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. جگر مرغ از غذاهای با کلسترول بالا محسوب می شود، مصرف زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری قلبی می شود. 

جگر مرغ بخوریم یا نه ؟ جگر مرغ چه خواص و عوارضی دارد؟

4.51783
این مطلب مفید بود ؟1598185
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /ح.ب/آ
برچسب : جگر مرغ
13 نظر به ثبت رسیده است
محمدرضا1398-10-05
نه جگر مرغ رو باید از جاهای معتبر گرفت و موقع پختن هم مواد مضرش از بین میره ...درضمن تاریخ مصرفش رو هم نگاه کنید...واسه کم خونی هم عالیه و خیلی خوشمزش
11841
جواد1397-09-24
باسلام اگر میخواین کم خونیتون جبران شه حتما از گوشت گوسفند استفاده کنید اون هم به این روش .....گوشت چربی نداشته باشه گوشتی رو که میخواین مصرف کنید رو به همرا ه مقدار کمی آب بریزد داخل ظرف شیشه ای در بسته مثلا شیشه مربا......بعد خود همون ظرف رو بذارید داخل قابلمه پر از آب (درحدی که آب رو شیشه رو بگیره )بعد بگذارید آب جوش بیاد تا گوشت داخل شیشه بپزه (مث این می مونه که گوشت آب پز شده باشه.............ویا اینکه از خوراک عدسی استفاده کنید
8626
10201397-09-01
اگر قصدتون جبران کم خونی حتما از جگر گوسفند استفاده کنید نه مرغ
12126
الیاسی1397-08-30
سلام. سنگدان وجگر مرغ مصرف میکنم بخاطر داشتن اهن چون کم خونی دارم ایا خوردنش مانعی نداره بچه دوساله هم دارم وبه اونم میدم ممنون میشم پاسخ بدین.
17843
علیان1400-09-12
سلام اگر کمبود آهن دارید از قرص های آهن که بسیار ارزانتر از جگر است استفاده کنید
3341
یاسر1397-08-20
اتیشی بپزیش مشکلی نداره بنظره من
5157
مصطفی1397-06-22
یا شما حساسیت داشید یا اینکه زیاد مونده بوده بعد از مصرف باعث مصمومیت شده
10539
فاطمه1397-03-26
تو رو خدا دیگه جگر مرغ نخورین هیچوقت من الان حدود یه هفته س دارم درد تحمل میکنم و سه روز بیمارستان بستری بودم چون جگر مرغ خوردم و بعدش همه جای بدنم کهیر زد و خارش گرفت و تب و طپش قلب و تنگی نفس هم داشتم و آزمایش خون که گرفتن مشخص شد که جگری که مصرف کردم سمی بوده الان هم که از بیمارستان مرخص شدم هنوز سرگیجه دارم لطفا هرکی می خونه اطلاع رسانی کنه چون این علائم ها خدایی نکرده خطر ایست قلبی همراه داره
201104
حسین جهان شیری1402-12-28
شما حساسیت داشتین بانو
00
هانیه1396-04-29
هورمون براثر حرارت از بین میره
21574
ن1396-02-12
آخه خیلی خوشمزس
12540
Mazdak1394-12-29
بله درسته مامان. بزرگ من ميگه كه به مرغ هرمون ميزنند و مصرفش به ضرر إنسان است ولي دل مرغ هم بهتر و خوشمزه تَر است
10766
پارسا پارسا1402-02-28
سلام
اولا به مرغ هورمون نمیدن،اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
ولی برای جلوگیری از تلفات به مقدار زیاد آنتی بیوتیک میدن.
255
وبگردی