خطرات قلیان
قلیان در مقایسه با سیگار عوارض و خطرات بیشتری دارد و منجر به ایجاد بیماری های قلبی یا بیماری های عفونی جبران ناپذیری می شود.

خطرات قلیان که باید بدانید

قلیان کشیدن نوعی از مصرف دخانیات است که قرن ها پیش در ایران و هند پایه گذاری شده است.دستگاه مورد استفاده اش شامل یک لوله آب با یک محفظه دود، یک جام، یک شلنگ و یک لوله است.

برای مصرف، زغال آتشین روی لوله قرار می گیرد که زیرش یک مخلوط توتون است و دود را ایجاد می کند، که از طریق عبور آب فیلتر می شود.به طور شگفت انگیزی تصور می شود که قلیان اصلی از یک لوله آب و از پوسته نارگیل و شیر برای تصفیه تریاک یا حشیش استفاده می شده است.

قلیان کشیدن ممکن است که موجب اثرات مضر زیر شود:

سرطان:

به طور متوسط، به نظر می رسد که قلیان کش ها غلظت بالاتری از دود سمی را نسبت به سیگاری ها جذب می کنند. به دلیل ویژگی هایی چون تنفس عمیق دود و تعداد زیاد دود کشیدن در مقایسه با کشیدن سیگار است. به طور معمول، طول یک جلسه قلیان یک ساعت است، که در طی آن ممکن است فرد تا 200 برابر حجم دود سیگار را تنفس کند.

علاوه بر این، چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید با وجود اینکه آب در لوله قلیان به عنوان یک فیلتر عمل می کند، در واقع در حذف سطح بالایی از محصولات سمی مثل مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سرطان زایی که در دود تولید می شوند، تاثیری ندارند.

خطرات قلیان و سرطان

سرطان یکی از خطرات مرگبار قلیان کشیدن

شناخت عوارض و خطرات قلیان

بیماری های قلبی:

فشار ناشی از دود قلیان وارد جریان خون می شود و به آترواسکلروز (تصلب شریان) کمک می کند که به نوبه خود شریان ها را سفت کنند. آستر سرخرگ ها نیز از دود ناشی از انباشته شدن یک رسوب چربی آسیب می بیند (آتروما) که سرخرگ را محدود می کند. این تغییرات ممکن است باعث مشکلات قلبی عروقی مانند گلودرد، نارسایی احتقانی قلب، حمله قلبی یا سکته شوند.

قلیان کشیدن، تقریباً همان میزان نیکوتین را برای مصرف کنندگان فراهم می کند، به همین دلیل اعتیاد به نیکوتین نتیجه تعجب آوری نیست. نیکوتین همچنین تولید آدرنالین را تحریک می کند و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد و قلب را سخت تر می کند و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

بر خلاف سیگار، قلیان با استفاده از زغال یا خاکستر سوزانده می شود، بنابراین مصرف کنندگان ممکن است در معرض میزان بسیار بالایی از گاز مونوکسید کربن قرار بگیرند. این سطح از مونوکسید کربن در دود توتون، ظرفیت حمل اکسیژن خون کاربر را کاهش می دهد، بنابراین قلب آن ها باید سخت تر پمپاژ کند تا اکسیژن کافی بدن را تامین کند.

در یک مطالعه محققان اثرات قلبی قلیان کشیدن را در 48 جوان سالم که عادت به کشیدن قلیان داشتند، بررسی کردند. برای بررسی این اثرات، محققان اندازه گیری های زیر را انجام دادند:ضربان قلب، فشار محیطی و فشار خون مرکزی، یک اندازه گیری سفتی شریانی به نام "سرعت موج ضربانی - استخوان" و یک شاخص از بزرگ شدن آئورت.

سختی شریان یا از دست دادن کشش شریانی، یک پیش بینی کننده قابل اعتماد از سکته است. بزرگ شدن آئورت - که سرخرگ اصلی است که خون را از قلب به بقیه بدن حمل می کند - شرطی است که اگر درمان نشود می تواند مهلک باشد. هر دو دریچه آئورتی و سفتی عروق می توانند خطر حمله قلبی و دیگر رویداده ای منفی قلبی عروقی را افزایش دهند.

در مطالعه جدید، پژوهشگران همچنین به سطوح نیکوتین خون و همچنین میزان انتشار مونوکسید کربن نگاه کردند. یک جایگزین خوب دیگر برای سیگار نیست. پس از تنها 30 دقیقه قلیان کشیدن، ضربان قلب شرکت کنندگان در تحقیقی برای بررسی شدت عوارض قلیان تا 16 بار در دقیقه و فشار خون آن ها افزایش یافت.

علاوه بر آن, محققان قلیان کشیدن را برای بالا بردن سفتی سرخرگی در مقایسه با آسیب های ناشی از سیگار کشیدن یافتند. نتایج حاکی از آن است که این مطالعه تنها اثرات نیم ساعت مصرف قلیان را مورد بررسی قرار می دهد, در حالیکه اکثر افراد برای چند ساعت قلیان می کشند.

افزایش بیماری های قلبی

اثرات قلیان کشیدن بر سلامت قلب

خطرات قلیان و بیماری هایی که با قلیان کشیدن ایجاد می شود

بیماری های عفونی:

همچنین خطراتی نیز در ارتباط با روشی وجود دارد که در آن قلیان کشیدن از نظر اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه به طور کلی در میله های ویژه دود قرار دارد و دهانه تهیه شده ممکن است برای تمیزی نامناسب، بهداشتی نباشد.

در نتیجه با استفاده از آن، بیماری های عفونی شامل باکتری، قارچی، بیماری سل (که بر ریه ها تاثیر می گذارد)، هلیکوباکتر (مسئول زخم معده) و ویروس تب خال و هپاتیت گسترش می یابد.

با توجه به این واقعیت که کاربران همیشه از آسیب های ناشی از قلیان کشیدن آگاه نیستند، مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته است که پیشنهاد ابتکارات با هدف بالا بردن آگاهی و متعاقباً کاهش استفاده از قلیان را می دهد.

این موارد عبارتند از:

  • ارائه آموزش به تمام مخاطبان مربوط (از جمله متخصصان بهداشتی و مردم) در مورد خطرات قلیان کشیدن هم به فرد و هم برای مردم به عنوان قرار گرفتن در معرض دود دست دوم.
  • تضمین این که مقررات حاکم بر قلیان و دیگر محصولات دخانیات هم مربوط به قلیان و دیگر مواد مخدر اجرا شود.
  • زدن برچسب با هشدارهای سلامتی مناسب و ممنوعیت آن هایی که گمراه کننده هستند.
  • قلیان کشیدن در مکان هایی که سیگار و دیگر انواع دخانیات ممنوع است.

دود قلیان حاوی بسیاری از مواد سمی است که در سیگار هم وجود دارند، مانند قیر، مونوکسید کربن و فلزات سنگین. این مواد به عنوان عوامل سرطان زا، بیماری های تنفسی و قلبی و انواع دیگر بیماری ها شناخته می شوند. یک جلسه قلیان می تواند شامل استنشاق 5 تا 6.5 برابر مونوکسید کربن و 46.4 بار قیر مانند کشیدن یک سیگار باشد.

علاوه بر خطرات ناشی از دود قلیان، دود زغال مواد سمی منحصر به فردی دارد و خطرات سلامتی را نیز به همراه دارد. از آنجایی که قلیان کشیدن اغلب جمعی است و با استفاده از یک سری افراد است، خطر بیماری های مسری از قبیل هپاتیت و سل نیز افزایش می یابد.

خطرات مصرف قلیان

انتقال بیماری ها به بدن با قلیان کشیدن

مضرات و خطرات قلیان که نمی دانید

نیکوتین:

دود قلیان مانند دود سیگار، حاوی نیکوتین است. در حالی که آب مقداری از نیکوتین را جذب می کند، قلیان کش ها ممکن است در معرض نیکوتین قرار بگیرند تا باعث اعتیادشان شود و استفاده مکرر، با احتمال بیشتر اعتیاد همراه است.

دریافت تنباکو به شدت تحت تاثیر دریافت نیکوتین قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که میزان کاهش نیکوتین در قلیان باعث استنشاق دود بیشتر و قرار گرفتن بیشتر در معرض مواد شیمیایی سمی می شود.

آسیب به دیگران:

علاوه بر داشتن تاثیر منفی بر سلامتی فرد قلیان کش، قلیان می تواند باعث آسیب به دیگران شود. قلیان دست دوم حاوی دود تنباکو و دود ناشی از ذغال سنگ است و افراد غیر دودی را در معرض همان ترکیبات سمی قرار می دهد که دودی ها در معرض آن قرار دارند.

در خانه هایی که قلیان کشیده می شود، کودکان ممکن است در معرض خطر بالایی قرار بگیرند، زیرا اکثر اوقات را در خانه سپری می کنند. نشان داده شده است که مصرف کنندگان قلیان در دوران بارداری همراه با کاهش وزن پایین، نمرات ارزیابی سلامت کم تر و افزایش مشکلات تنفسی در ارتباط هستند.

عوارض مصرف قلیان

آسیب به سلامت دیگران از خطرات قلیان

پاسخ به سوالات رایج در مورد قلیان

شما کاربران عزیز نمناکی سوالاتی در مورد قلیان داشتید که در ادامه این بخش از سلامت نمناک به انها پاسخ داده شده است.

آیا قلیان کشیدن از سیگار کشیدن امن تر است؟

خیر، بسیاری از جوانان نمی دانند که قلیان کشیدن آن ها را در معرض مواد شیمیایی مشابه یا بالاتری از سیگار کشیدن قرار می دهد. علاوه بر این، بسیاری از سیگاری ها نمی دانند که دود قلیان برای همه مضر است، صرف نظر از این که این قلیان حاوی تنباکو است یا خیر.

اگر دود در آب عبور کند فیلتر می شود و همه سمومش دفع می شوند؟

خیر. بیشتر قطران و ذرات ریز از طریق آب فیلتر نمی شوند. تنها 5 درصد از مواد شیمیایی سمی از طریق آب فیلتر می شوند. هم چنین به دلیل فرآیند طولانی تر قلیان کشیدن، اغلب مردم مواد شیمیایی را در مدت زمان طولانی تر (معمولا 15 دقیقه تا چند ساعت) تنفس خواهند کرد.

قلیان در مقایسه با یک سیگار:

  • 2 - 3 برابر مقدار نیکوتین
  • حدود 10 برابر مقدار مونوکسید کربن
  • 25 برابر مقدار قیر
  • تا 50 برابر مقدار سرب.

خطرات مربوط به سلامتی قلیان کشیدن در مشاهدات جدید:

یک کمپین برای بالا بردن سطح آگاهی از خطرات و قانونی بودن قلیان برای مقابله با برداشت های رایج پیرامون قلیان کشیدن ارائه شده است. یک تیم چند ملیتی, به رهبری شورای شهر منچستر, برای ارائه این پیام بهداشتی و اطمینان از این که کافه ها و مشتریان از قوانین پیروی می کنند, از کافه های قلیان دار دیدن کردند.

پرسشنامه های سلامت جمعیت, هشدار خطرات بسلامتی و نیز قانونی بودن قلیان در تمام کافه ها و مشتریان آن ها توزیع شد. شواهد حاکی از آن است که می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

مدیر اجرایی بهداشت و رفاه بزرگسالان در شورای شهر منچستر گفت:" افزایش تعداد کافه های قلیان در شهر جوانان بیشتری را به قلیان می کشند و این اتفاق اخطار جدی است، زیرا از خطرات بهداشتی مرتبط با آن آگاهی ندارند. غیرقابل تصور است که یک نفر قادر به دود کردن 100 عدد سیگار در یک ساعت باشد, اما برای جوانان عادی است که حداقل یک ساعت قلیان بکشند.

کافه ها مجبور به رعایت قانون ممنوعیت مصرف سیگار و قلیان در فضای بسته هستند. قلیان کشیدن می تواند در بیرون یا یک منطقه باز هم اتفاق بیافتد، که به جوانان پیشنهاد می شود مصرف آن را به شدت کاهش دهند.

 

قلیان با خطراتی مرگبار تر و بسیار جدی تر از شوخی + عوارض

4.559
این مطلب مفید بود ؟536
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : bhf / mouthcancerfoundation / cdc / mayoclinic / journalism / cancerresearchuk / cdc / cdph / monitoringthefuture / lungusa2 / cdc / healthxchange / livestrong / sahealth / medicalnewstoday / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : قلیان
وبگردی