خواص برگ بو
گیاه برگ بو، از گیاهان پر خاصیت می باشد که حتی روغن این گیاه نیز در دسترس می باشد و با استفاده از آن می توانید از فواید سلامتی و درمانی برگ بو بهرمند شوید.

لیست کامل خواص برگ بو، این برگ های پرفایده

از برگ های لاورل یا برگ بو اغلب در آشپزخانه ها به عنوان یک ادویه و گیاه کاربردی استفاده می شود و برای سلامتی بسیار مناسب هستند. از هزاران سال پیش مردم از این برگ های معطر، نه تنها در غذاها استفاده می کردند بلکه یکی از مهم ترین داروهای گیاهی محسوب می شد و از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. برگ بو نه تنها خاصیت درمانی دارد بلکه در آروماتراپی یا بو درمانی نیز از این گیاه استفاده می شود. اگر در مورد این گیاه اطلاعاتی نداشته اید به خواندن ادامه این مطلب از بهداشت و سلامت نمناک بپردازید که قطعا پس از اطلاع از خواص برگ بو از آن استفاده خواهید کرد.

ارزش غذایی برگ بو (100 گرم)

  • کالری : 313
  • پروتئین : 7 گرم
  • کربوهیدرات : 75 گرم
  • چربی : 8 گرم
  • فیبر : 26 گرم

طبع برگ بو

برگ بو دارای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و طبیعت این گیاه، گرم و خشک می باشد.

برگ بو

فواید و خواص برگ بو برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

برگ بو خواص قابل توجه بسیاری دارد و برای رفع مشکلات جسمی متعددی که در ادامه خواهید خواند پیشنهاد می شود.

کاهش اضطراب

بعد از خوردن و جویدن برگ بو موادی در دهان ترشح می شوند که همانند یک مسکن بی ضرر در بدن عمل کرده و استرس را به طور چشمگیری کاهش می دهند. لینالول موجود در برگ بو نیز به کاهش سطح هورمون استرس در بدن کمک می کند، به همین خاطر از برگ بو در آروماتراپی استفاده می شود. در خوردن برگ بو باید محتاط بود و باید در مقدار معینی از این گیاه مصرف شود، زیرا زیاده روی در استفاده از این برگ ها ممکن است برای شما منجر به ایجاد برخی مسائل فیزیکی شود.

کاهش اضطراب

کاهش التهاب

برگ بو شامل مقداری اوژنول می باشد که از این ترکیب به عنوان یک ضد التهاب قوی یاد می شود. بنابراین با استفاده از برگ بو می توانید التهاب را از جمله در مفاصل بدن کاهش دهید.

تقویت سیستم ایمنی

برگ لاورل همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این خاصیت به دلیل وجود اوژنول در برگ بو است که به عنوان آنتی اکسیدان نیز کاربرد دارد. بنابراین می توانید برگ لاورل را نیز به این دلیل استفاده کنید.

بهبود مشکلات دستگاه گوارش

برگ بو به دلیل ترکیبات عالی، نه تنها به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند بلکه برای تسکین ناراحتی های معده، تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائم بیماری سلیاک بسیار مؤثر است.

آنزیم های خاص موجود در برگ بو سبب هضم بهتر پروتئین های پیچیده ی موجود در رژیم غذایی شده و سبب می شوند مواد غذایی بهتر جذب شوند. برگ بو برای جلوگیری از تخمیر غذا در معده مفید است و گاز و نفخ معده را خارج می کند. برای هضم بهتر غذا، این گیاه را به غذاهای سنگین اضافه کنید یا دم کرده آن را بنوشید.

مشکلات گوارشی

کاهش سموم بدن

برگ بو باعث کاهش سموم بدن می شود زیرا دفع ادرار را بیشتر می کند و سبب پاکسازی بدن می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک داروی تهوع آور، هنگام مصرف ماده ی مسموم، استفاده کرد.

درمان دیابت

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده، مصرف روزانه 1 تا 3 گرم برگ بو ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. برگ بو سبب بهبود عملکرد گیرنده های انسولین شده و سطح قند خون بدن را تنظیم می کند. افراد دیابتی می توانند برگ بو خشک و یا پودر برگ بو را به مدت 30 روز، به غذاها اضافه کرده و استفاده کنند تا قند خون کاهش یابد.

سلامت قلب

برگ بو به دلیل دو ترکیب آلی کافئیک اسید و روتین نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین، سبب تقویت دیواره های مویرگی قلب و کافئیک اسید سبب حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی می شود.

سلامت قلب

پیشگیری از سرطان

برگ بو سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای ترکیباتی مانند:فیتوکمیکال ها، فلاوانول، لینالول و پارتنولید است که در برابر رادیکال های آزاد که سبب می شوند، سلول های سالم بر اثر یک جهش به سلول های سرطانی تبدیل شوند، از بدن محافظت می کند.

تقویت سیستم تنفسی

برگ بو قادر به باز کردن راه های تنفسی در بدن می باشد. با برگ بو به سیستم تنفسی خود کمک نمایید و مشکلات تنفسی خود را رفع کنید. برای درمان سیستم تنفسی با کمک برگ بو به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم :

  • 1 قاشق چایخوری برگ لاورل خشک (5گرم)
  • 1 فنجان روغن بادام (200 گرم)
  • 1 شیشه که گنجایش 200 میلی لیتر دارد.

ابتدا شیشه را کاملا بشویید، سپس برگ های لاورل را شسته و سپس اضافه کنید.

در این مرحله روغن بادام را اضافه کنید.

درب بطری شیشه را ببندید و اجازه دهید تا 40 روز استراحت کند و بعد از این مدت از آن استفاده کنید.

برای درمان مشکلات تنفسی می توانید از بخور برگ بو استفاده نمایید. تنفس کردن بخور برگ بو موجب شل شدن خلط و از بین بردن باکتری های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می شود. برای تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی نیز پماد تهیه شده از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید و اجاره دهید تا در طول شب، باقی بماند.

استفاده از برگ بو

لاغری و کاهش وزن

مصرف برگ بو متابولیسم و سوخت و ساز را افزایش داده و موجب افزایش چربی سوزی شده و می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. برای استفاده از خواص این گیاه برای لاغری 1 قاشق چایخوری پودر دارچین (5 گرم) و 6 عدد برگ بو را به 1 لیتر آب در حال جوشیدن اضافه و 5 دقیقه پس از جوشیدن ظرف را از روی حرارت برداشته تا کمی خنک شود. از این دمنوش 1 لیوان با معده خالی نوشیده و باقی مانده را در طول روز میل کنید.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

خواص ضد باکتریایی برگ بو سبب شده که این گیاه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت مؤثر باشد. برای درمان سرماخوردگی 2 تا 3 برگ بو را در یک ظرف آب بریزید و بگذارید به جوش آید، پس از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن یک پارچه نخی را با این آب خیسش کرده و روی سینه بگذارید تا برونشیت و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی کاهش یابد.

کاهش تب

از گیاه برگ بو می توان برای درمان تب بالا، ناشی از سرماخوردگی نیز استفاده نمود. برای درمان تب می توانید از روغن برگ بو استفاده کنید و یا 2 تا 3 برگ بو را در یک لیوان بزرگ آب جوش بیندازید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس هر روز این دمنوش را بنوشید.

کاهش تب

درمان سنگ کلیه

برای درمان بیماری های کلیوی به خصوص عفونت و سنگ کلیه از برگ بو کمک بگیرید. برای درمان سنگ کلیه و بیماری های کلیوی 5 گرم برگ بو را در 200 میلی لیتر آب جوشانده تا فقط 50 میلی لیتر از این آب باقی بماند، سپس این جوشانده را روزی دو بار بنوشید. البته مثل همیشه در نمناک توصیه می کنیم هیچ یک از نسخه ها را بدون مشورت با متخصص طب سنتی و پزشک معالج خود استفاده نکنید.

سفید کردن دندان ها

برای سفید شدن دندان ها پودر برگ بو را 3 روز مانند خمیر دندان بر روی دندان ها مسواک کنید تا دندان هایتان سفید و درخشان شود.

درمان قاعدگی های نامنظم

برگ بو خواص بسیار زیادی دارد که یکی از آنها کمک به درمان بی نظمی قاعدگی و پریود خانم ها است. خانم ها برای درمان بی نظمی قاعدگی و پریود باید برگ بو را به صورت خوراکی مصرف نمایند.

درمان قاعدگی ها

درمان گرفتگی عضلات

اگر گاهی عضلاتتان سبب گرفتگی می شود، می توانید از روغن برگ بو استفاده نمایید. استفاده از روغن لاورل یا برگ بو می تواند گردش خون بدن را تنظیم کند و برای گرفتگی عضلات بدن بسیار مناسب و عالی می باشد. اگر اعضای بدن شما دچار گرفتگی شده، با روغن لاورل، قسمت مربوطه را ماساژ دهید.

بهبود خواب

مصرف برگ بو سبب بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی می شود. برای بهبود کیفیت خواب چند قطره عصاره برگ بو را با آب مخلوط کرده و قبل از خواب میل کنید.

دفع کننده حشرات

برگ بو به دلیل داشتن اسید لوریک، برای دفع حشرات عالی است. برای دفع حشرات یک ظرف پر از برگ بو را کنار خود یا در خانه قرار دهید. همچنین برای کاهش درد و التهاب نیش حشرات مصرف موضعی مخلوط برگ بو خرد شده و روغن آن مفید است.

دفع حشرات

درمان اسید اوریک

برگ بو برای درمان اسید اوریک مفید است. برای این منظور جوشانده 10 عدد برگ بو در 10 لیوان آب جوشانده را هر روز دو بار بنوشید.

کاهش کلسترول خون

برگ بود برای کاهش کلسترول خون مفید است. برای درمان خانگی کلسترول خون 10 تا 15 عدد برگ بو را بشویید و در 3 لیوان آب بجوشانید تا 1/3 آن باقی بماند. سپس جوشانده را پس از سرد شدن و عبور از صافی هر شب یک بار بنوشید.

درمان اسهال

برای درمان اسهال 15 برگ بو را شسته و با 2 لیوان آب بجوشانید و پس از افزودن نمک و خنک شدن آن را تا خوب شدن کامل بنوشید.

درمان اسهال

بند آمدن خونریزی بینی

برگ بو برای درمان خونریزی بینی و خون دماغ مفید است. برای بند آمدن خون دماغ 2 تا 3 عدد برگ بو تازه یا خشک را خرد کرده و در 200 میلی لیتر آب بجوشانید تا 100 میلی باقی بماند سپس مخلوط صاف شده را بنوشید.

برگ بو برای زنان باردار

اسید فولیک موجود در برگ بو در دوران بارداری از نقص های عصبی جنین جلوگیری می کند و برای زایمان زودرس در زنان باردار مفید می باشد. برگ بو برای درمان ناباروری نیز مفید است. دوران بارداری دوران حساسی است پس خانم های باردار برای مصرف هرگونه گیاه دارویی و برگ بو باید با پزشک خود مشورت کنند.

برگ بو برای زنان شیرده

خانم ها در دوران شیردهی نباید از برگ بو استفاده کنند زیرا برگ بو برای جنین مضر است و تاثیر منفی روی شیر مادر و نوزاد به جای می گذارد.

خواص برگ بو

فواید روغن برگ بو

از برگ های این گیاه، روغنی تهیه می شود که به آن حب الغار گفته می شود و در پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. فواید روغن برگ بو عبارتند از:

  • درمان ورم و درد ناشی از پیچ خوردگی
  • درمان درد آرتروز
  • کاهش دردهای عمومی
  • تسکین سردرد و میگرن
  • رهایی از شوره سر با افزودن چند قطره روغن این گیاه به شامپوی خود
  • کاهش درد و التهاب نیش حشرات
  • تقویت معده
  • بهبود اشتها
  • رفع جوش و آکنه و رفع لک های روی پوست
  • تنظیم دمای بدن
  • بهتر شدن زخم های مختلف
  • برطرف کردن بسیاری از مشکلات تنفسی
  • رفع حواس پرتی و تقویت حافظه
  • از بین بردن لکه های کبود خون مردگی

خواص برگ بو

روش و موارد استفاده برگ بو

برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را می توان برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده کرد. برگ های تازه را هم می توان مورد استفاده قرار داد، اما طعم آن ها بسیار تلخ است. می توان از دمنوش برگ بو نیز برای بهره مندی از خواص آن استفاده نمود.

طرز تهیه دمنوش برگ بو

30 گرم برگ بو را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. سپس حرارت را خاموش کرده تا سرد شود. هر روز صبح به صورت ناشتا دمنوش برگ بو را به همراه عسل یا سایر شیرین کننده های طبیعی میل نمایید.

دمنوش برگ بو

عوارض احتمالی و مضرات برگ بو

  • تداخل با برخی داروها مانند داروهای فشار خون
  • ابتلا به یبوست
  • افزایش واکنش های آلرژیک
  • اگزما، التهاب و مشکل پوستی
  • ایجاد مسمومیت

استفاده از برگ بو برای افراد زیر مضر است:

  • مبتلایان به آسم
  • خانم های باردار و شیرده

خواص برگ بو و تمام فواید درمانی گیاه برگ بو و لاورل + نسخه

4.886
این مطلب مفید بود ؟833
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ ف.ن/ن/ح.ب
برچسب : برگ بو
وبگردی