خواص لواشک
لواشک در واقع نوعی عصاره تغلیظ و خشک شده میوه ها است، البته گفتنی است که مصرف لواشک خواص بسیاری برای بدن و درمان برخی بیماری ها دارد.

فواید و خواص قابل توجه لواشک برای بدن

لواشک یکی از خوشمزه ترین خوراکی های پرطرفدار است که طعم ترش و شوری دارد و از یک، دو یا چند نوع میوه مانند انواع آلوها، سیب، گلابی، زرشک، لیمو، زغال اخته و انار تهیه می شود. روزهای تابستان را غنیمت بشمرید و در این فصل پر میوه لواشک های خانگی با طعم های مختلف مخصوص ذائقه خودتان تهیه کنید. لواشک جدا از طعم بی نظیرش که باعث می شود کسی آن را رد نکند، خواص تغذیه ای و درمانی زیادی نیز دارد که در این بخش از سلامت نمناک و در ادامه مطالب بررسی خواص خوردنی ها شما را با فواید لواشک آشنا می کنیم.

لواشک خانگی یا لواشک غیر بهداشتی

احتمالا روی چرخ دوره گردها لواشک های خوش رنگ و خوشمزه ای را دیده اید و ترغیب به خرید این لواشک ها شده اید اما باید بدانید در تهیه این نوع از لواشک ها از مواد افزودنی غیرمجاز استفاده می شود و فاقد مواد اولیه مرغوب و باکیفیت هستند و برای بالا بردن ماندگاری این فرآورده ها در آنها از مواد نگه دارنده به اندازه زیاد استفاده می کنند. برای اینکه از خواص بی نظیر لواشک بهره مند گردید در خانه و با رعایت کامل نکات بهداشتی لواشک تهیه کرده و نوش جان کنید.

خواص لواشک

خواص لواشک های خانگی و استانداردهای فروشگاهی :

ویتامین ها و مواد مغذی فراوان :

لواشک دارای ویتامین های A و B می باشند. لواشک یا میوه های خشک شده دارای مواد مغذی مانند فیبر، مواد معدنی، فسفر، کلسیم و آهن هستند.

مبارزه با خستگی :

لواشک با دارا بودن ویتامین ها و مواد غذایی فراوان باعث سلامتی می شود و با خستگی و سایر مشکلات سلامتی مبارزه می کند.

خواص لواشک

کمک به کاهش وزن :

مقدار فیبر موجود در لواشک باعث می شود که فرد برای مدت زمان طولانی تر احساس سیری کند. لواشک جایگزین بهتری برای شیرینی ها است و با کاهش مصرف کربوهیدراتها و قندها بطور به کاهش وزن کمک می کند. لواشک به دلیل کالری پایین، به عنوان یک میان وعده مناسب می باشد و مصرف آن سبب افزایش وزن نمی شود.

رفع ناراحتی های معده :

مصرف لواشک آلو سبب رفع ناراحتی معده شده وبرای کم خونی مفید است.

رفع یبوست :

لواشک آلو ضدباکتری و ویروس، ایجادکننده تحریکات در روده است و کار دستگاه گوارش را تنظیم می کند. زمانی که به یبوست دچار هستید، توصیه می شود لواشک آلو مصرف کنید تا یبوست شما درمان شود.

فواید لواشک

جلوگیری از عفونت ادراری :

مصرف لواشک زغال اخته سبب پیشگیری از عفونت های ادراری در خانم ها می شود.

پاکسازی بدن :

لواشک حاوی فیبر طبیعی است. فیبر موجود در لواشک روند هضم را بهبود می بخشد و دستگاه گوارش را پاکسازی و از بیماری هایی مانند یبوست و سایر مشکلات مثانه جلوگیری می کند.

بهبود سلامت پوست :

فیبر موجود در لواشک سبب دفع سموم از بدن شده و همین امر بر روی پوست اثر مثبت دارد و باعث بهبود سلامت پوست می شود.

سلامت پوست

خاصیت ضدسرطانی :

لواشک لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها باعث از بین بردن رادیکال های آزاد و نوسازی سلول های تخریب شده، می شوند و خاصیت ضدسرطانی دارند.

دفع سنگ کلیه :

لواشک لیمو دارای خواص اسیدی و ضدعفونی کننده قوی است که برای دفع سنگ کلیه، آلرژی و لاغری موثر می باشد.

پایین آمدن تب :

برای کاهش تب، کنترل فشارخون و ضربان قلب، تسکین درد های روماتیسمی و مفصلی لواشک زرشک مصرف نمایید.

خواص لواشک

کنترل اوره و کلسترول :

لواشک انار جزو لواشک های ترش و خوشمزه است و مصرف آن برای کنترل اوره و کلسترول و دفع سموم و تعدیل مایعات بدن بسیار مفید است.

رفع بی خوابی :

اگر دچار اختلالات خواب هستید و خواب منظمی ندارید، برای رفع بی خوابی خود مصرف مقداری لواشک زغال اخته می تواند کمک کننده باشد.

 رفع بی خوابی

فواید و عوارض خوردن لواشک در بارداری

آیا لواشک برای زن باردار ضرر دارد؟

ویار یا میل به یک ماده غذایی خاص در دوران بارداری بسیار شایع است و بسیاری از مادران در بارداری بیشتر ویار ترشی جات و لواشک دارند. اگر لواشک، قره قروت و سایر ترشیجات توسط زن باردار به اندازه و نه بیش از حد مصرف شود، مشکلی پیش نخواهد آمد و خوردن لواشک خانگی در دوران بارداری می تواند فوایدی زیر را داشته باشد. در دوران بارداری خوردن لواشک انبه به علت وجود باکتری لیستریا ممنوع خواهد بود.

فواید خوردن لواشک در بارداری

خانم های باردار خواص را بخوانند و بدانند اما مثل همیشه بدون اجازه ی پزشک هیچ خوردنی که لواشک هم جزو آنهاست را مصرف نکنند.

حفظ تعادل الکترولیت های بدن مادر

لواشک دارای مقدار زیادی سدیم و پتاسیم است و می تواند تعادل الکترولیت های بدن مادر را حفظ کند.

لواشک برای لاغری

جلوگیری از اضافه وزن در بارداری:

لواشک فاقد کلسترول و چربی است و یک میان وعده غذایی سالم می باشد و از افزایش بیش از حد وزن زن باردار جلوگیری می کند.

پیشگیری از یبوست بارداری :

لواشک موجب هضم بهتر مواد غذایی شده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و از یبوست بارداری پیشگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی مادر

مصرف لواشک در بارداری موجب تقویت سیستم ایمنی مادر شده و از سقط جنین جلوگیری می کند زیرا لواشک خواص آنتی اکسیدانی دارد و منبع خوبی از ویتامین های K، A و C است.

لواشک در بارداری

مضرات خوردن لواشک در بارداری

در تهیه لواشک از نمک زیادی استفاده می شود، نمک موجب ورم بیش از حد دست ها و پاها و افزایش فشار خون مادر می شود.

مصرف زیاد لواشک به علت وجود سدیم و پتاسیم آب بدن را دفع و موجب کم آبی بدن شود.

خوردن لواشک برای افراد مبتلا به ریفلاکس مضر است.

به علت وجود باکتری در لواشک های غیر بهداشتی، ممکن است مسمومیت در بارداری ایجاد شود.

مصرف زیاد ترشی و لواشک به علت وجود اسید زیاد، موجب از بین رفتن تدریجی مینای دندان می شود.

اگر از بیرون لواشک می خرید به نکات زیر توجه نمایید :

لواشک باید بهداشتی باشد :

هنگام خرید لواشک، به بهداشتی بودن لواشک توجه کنید و از دارا بودن مجوز های بهداشتی آن اطمینان یابید.

لواشک

به ویژگی های فیزیکی لواشک توجه کنید :

لواشکی سالم است که :

به رنگ طبیعی میوه های به کار رفته در تهیه آن باشد.

دارای بو و مزه طبیعی باشد و بو و مزه مانند ترشیدگی، سوختگی یا کپک زدگی نداشته باشد.

در لواشک مواد خارجی مانند تکه های پوست، هسته، دانه و دم میوه، برگ، خاک و شن، کاه و... وجود نداشته باشد.

دارای آفت زنده (مانند شش پایان، کنه ها وکپک ها) نباشد.

ضخامت ورقه آن یکنواخت باشد از یک میلیمتر کمتر و از 5 میلیمتر بیشتر نباشد.

به جز مواد زیر هیچ ماده دیگری نباید به لواشک افزوده شود:

هرگونه مواد طعم دهنده و نگهدارنده به لواشک نباید افزوده شود. افزودن، نمک خوراکی (نمک طعام) حداکثر 2 درصد، مواد شیرین کننده مانند ساکاروز و گلوکز، اسید های میوه ای مانند اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک، بو افزاهای طبیعی با منشاء گیاهی به لواشک بلا مانع است.

لواشک

به بسته بندی لواشک دقت کنید :

لوازم استفاده شده برای بسته بندی لواشک باید سالم، نو، خشک و بدون بوی ناخوشایند باشد. بسته بندی لواشک باید طوری باشد که فرآورده را در برابر رطوبت، آفت ها و عوامل فساد حفظ نماید. هر ورقه لواشک باید در یک بسته کوچک بسته بندی شود.

روی بسته بندی لواشک باید نام و نوع کالا، نام و نشانی سازنده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، عبارت «ساخت ایران»، وزن خالص به گرم یا کیلوگرم، تاریخ تولید و انقضاء ، شماره سری ساخت و مواد به کار رفته نوشته شده باشد.

ویژگی های شیمیایی لواشک اینگونه باشد :

  • رطوبت لواشک 15 درصد
  • حداکثر خاکستر کل 5/4 درصد (لواشک زردآلو تا 5 درصد و لواشک آلو تا 7 درصد)
  • باقیمانده دود گوگرد (انیدرید سولفورو) در لواشک تهیه شده از میوه های خشک کمتر از 200 بخش در میلیون (ppm)
  • حداکثر خاکستر نامحلول در اسید 1/0درصد
  • حداکثر اسیدیته کل لواشک بر حسب اسید سیتریک 7 درصد
  • میزان PH بین 5/4 - 5/2

مضرات لواشک

لواشک خانگی تهیه کنید :

این روز ها بهترین زمان برای خرید میوه های رنگارنگ برای تهیه لواشک است. آلو انواع مختلفی دارد و در رنگ های زرد، سرخ و بنفش و با طعم های ترش، شیرین و ملس دیده می شود.

برای تهیه لواشک همانطور که در مطالب بخش آشپزخانه نمناک به صورت کامل گفته ایم باید آلوهای رسیده و آبدار بخرید و خوب شسته و درون قابلمه بریزید. دو لیوان آب را روی آلو ها بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. شعله را زیاد کنید تا آب جوش بیاید، اما بعد از جوش آمدن، شعله را کم کنید و نمک را اضافه کرده و خوب هم بزنید. آلو را با حرارت کم و زمان زیادتری بپزید، تا آلو ها شکل خود را از دست داده و وقتی هم می زنید، هسته ها جدا شوند.

پس از خنک شدن آلو های پخته را داخل آبکش یا صافی که زیر آن ظرف مناسبی قرار داده اید، بریزید و هم بزنید تا به تدریج از صافی رد شده فقط هسته ها آلو در آبکش باقی بمانند. سپس درون سینی بزرگی مشمع بیندازید و روی آن را با روغن چرب کرده، حالا مایع لواشکی را که آماده کرده اید، داخل سینی بریزید تا یک لایه نازک تشکیل شود. سینی را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا لواشک خوب خشک شود.

ویتامین لواشک

لواشک ها را بعد از خشک شدن با چاقو یا قیچی آشپزخانه برش دهید و در پلاستیک مناسبی قرار دهید. می توانید از زرد آلو، گلابی، سیب، آلبالو، زرشک و انارنیز لواشک تهیه کنید و یا می توانید خلاقیت به خرج دهید و ترکیبی از همه میوه های داخل یخچال را داخل قابلمه ریخته و لواشکی با طعم جدید درست کنید. پایه و اساس درست کردن همه لواشک ها مثل هم است یعنی؛ جوشاندن میوه، گرفتن عصاره آن، پهن و خشک کردن لواشک زیر نور خورشید یا جلوی باد پنکه.

باخواص بی نظیر لواشک و عوارضش آشنا شوید

4.6170
این مطلب مفید بود ؟15614
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : لواشک
وبگردی