خواص عسل

خواص عسل و خواص دارویی ، درمانی و زیبایی عسل

کد مطلب : 619تعداد نظرات : 8 نظرزمان مطالعه : 13 دقیقه
عسل یک ماده غذایی پرطرفدار است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، عسل همچنین دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است و برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد.

خواص عسل در بخش دارویی ، درمانی و زیبایی

عسل مایعی شیرین است، که توسط زنبورها از شهد گلها ساخته می شود. عسل از لحاظ رنگ و شفافیت طبقه‌بندی می شود، مانند عسل کهربایی طلایی رنگ که اغلب مقداری قیمت بیشتری از انواع تیره رنگ خود دارد. عطر و طعم خاص عسل، با توجه به نوع گل هایی که از آن شهد به دست آمده است، متفاوت است.

هر دو نوع عسل خام و پاستوریزه در دسترس همگان است. عسل خام به طور مستقیم از کندو جدا شده و بسته بندی می شود و البته به همان میزان حاوی مقدار کمی مخمر، موم و گرده خواهد بود. این باور وجود دارد که مصرف عسل خام به درمان آلرژی کمک می کند. عسل پاستوریزه شده گرما داده شده است و ناخالصی های آن گرفته شده است.

عسل حاوی مقدار زیادی موادی مانند مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حدود 70 الی 80 درصد قند می باشد که شیرینی آن را فراهم می کند. عسل همچنین از ویژگی های ضد عفونی و ضد باکتریائی برخوردار است. علم پزشکی مدرن در صدد است تا از عسل در بهبود زخمهای مزمن و مبارزه با عفونت استفاده کند.

حقایقی درباره عسل!

عسل از پنج هزار سال پیش برای امور گوناگون استفاده می شده است. عسل می تواند جایگزین قند در وعده های غذایی باشد که یک انتخاب بهتر است. عسل را به کودکان زیر یک سال ندهید.

ویژگی های عسل :

یک قاشق سوپ خوری عسل شامل 64 کالری، 17/3 گرم قند و عاری از فیبر، چربی و پروتئین است.

استفاده از عسل فرآوری شده و بدون قند می تواند باعث فواید طولانی مدت باشد. عسل به اثرات تسکین دهنده مواد آنتی اکسیدان و ضد میکروب شناخته شده است. همچنین عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیوم است.

مشخصات ارائه شده در ادامه بخش سلامت نمناک نشان دهنده مواد تشکیل دهنده عسل است.

38/2 درصد فروکتوز

31/3 درصد گلوکز

7/1 درصد مالتوز

1/3 درصد سرکاری

17/2 درصد آب

1/5 درصد قندهای پیچیده

0/2 درصد خاکستر

3/2 درصد مواد دیگر

مقدار کمی از حالت اسیدی عسل به ممانعت از رشد باکتری ها کمک می کند در حالی که اجزای آنتی اکسیدانی آن، رادیکال های آزاد و بیماریهای مرتبط با آن را از بین میبرد.

ویژگی های فیزیکی عسل با توجه به گل ها و آبی که از آن تهیه شده است، متفاوت است.

تاریخچه عسل:

انسان ها از هشت هزار سال پیش شروع به کشت عسل کردند قدیمی ترین عسل به جا مانده در گرجستان کشف شد. عسل به طور گسترده در مصر و یونان باستان استفاده می شده است. بعد از طی سالها عسل جایگاه خود را در طب سنتی چینی و هندی نیز پیدا کرد.

خاصیت عسل

ویژگی ها و تاریخچه عسل

فواید و خواص درمانی عسل

کمک به درمان سرفه و سرماخوردگی

تحقیقات نشان می دهند که عسل برای درمان سرفه می تواند مؤثر می باشد. در یکی از مطالعات یافت شد که عسل می تواند سرفه های شبانگاهی را کاهش داده و خواب کودکان را بهبود بخشد. این مطالعه همچنین عنوان می دارد که عسل حتی می تواند به اندازه ی داروی ضد سرفه دکسترومتورفان مؤثر باشد. البته قبل از دادن عسل به کودکان خود با پزشک خود مشورت کنید. ترکیب آبلیموی گرم با عسل می تواند التهاب گلو را کاهش دهد. همچنین حالت احتقان در گلو را از بین برده و مانع از کم آبی می شود. استفاده از عسل همچنین می تواند دوره درمان سرماخوردگی را تا دو روز کاهش دهد.

عسل برای تنظیم فشار خون:

در یکی از مطالعات که در سال 2011 منتشر شد، مشخص شد که عسل اثر مفیدی بر روی فشار خون بالا دارد. همچنین در یک آزمایش اثر مطلوبی بر روی موش های آزمایشگاهی که کالری زیادی مصرف کرده بودند، داشت.

عسل برای التیام سوختگی ها و زخم ها:

در زخم ها و به خصوص، استفاده زودهنگام از عسل می تواند ریسک زخم شدن و تورم آن را کاهش دهد. در مورد سوختگی های کوچک، می توانید ابتدا بلافاصله با ریختن آب و کاهش دمای آن، مقداری عسل بر روی قسمت آسیب دیده بریزید. عسل همچنین می تواند به درمان زخم معده و زخم های مزمن کمک کند.

عسل برای بهبود سلامتی قلب:

آنتی اکسیدان های موجود در عسل به محافظت از قلب کمک می کنند. عسل همچنین می تواند، بی نظمی ها و در هم ریختگی های ناشی از اکسیداسیون که به کلسترول بد خون مربوط است را کاهش دهد. این موضوع به صورت پیش فرض سلامتی قلب را بهبود می بخشد.اخیرا یافته شد که عسل شکل موادی که باعث تنگ شدن شریان های قلب می شوند و عامل بروز حمله قلبی هستند را کاهش می دهد. از طرفی پلی فنل موجود در عسل می تواند در سلامتی قلب نقش داشته باشد.

ویژگی عسل

بهبود سلامت قلب با عسل

عسل برای از بین بردن ریسک دیابت:

دامنه شاخص قندی عسل در هر جا بین 45 تا 64 است که یک معیار متعادل است. چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم با توجه به مطالعات انجام شده ؛ مصرف عسل برای کاهش وزن و از بین بردن چربی بدن افراد مبتلا به دیابت، آثار مفیدی دارد. در مطالعه دیگری نشان داده شد که اگر داروهای ضد دیابتی با عسل ترکیب شود، آثار مفیدتری بر روی بیماران مبتلا به دیابت خواهد داشت.

عسل برای درمان دندان درد:

در یکی از مجلات بین المللی ادعا دارد که عسل می تواند دندان درد را درمان کند. البته علاوه بر آن تحقیقات ثابتی بر روی این ادعا هنوز انجام نشده است لذا درباره این موضوع با دندان پزشک خود صحبت کنید.

عسل برای کمک به مبارزه با سرطان:

ترکیبات فنولیکی موجود در عسل ویژگی های ضد سرطانی دارند که می توانند از بسیاری از بیماری های سرطانی، ممانعت کنند. همچنین عسل فعالیت ضد التهابی دارد که آن را بهترین غذا برای ممانعت از سرطان ساخته است. حتی عسل سیستم بدن انسان را تعدیل می کند که این موضوع آن را برای درمان سرطان مؤثر تر می سازد.

عسل برای از بین بردن ریفلاکس اسید معده:

از آنجا که عسل غنی از مواد آنتی اکسیدان است و از آنجا که می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد پس می تواند رفلاکس اسیدی او را نیز از بین ببرد. (به طوری که رادیکال های آزاد، پوشش سلول های دستگاه گوارشی را از بین می برد). عسل ممکن است برای درمان التهاب مری نیز به کار گرفته شود. می تواند به ساختارهای غشای مخاطی مری کمک کند. عسل حتی می تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند، که به این منظور آن را با چای گیاهی ترکیب کرده و مصرف می کنند تا آن را بهبود دهد.

عسل برای درمان مشکلات معده:

ویژگیهای آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی عسل می تواند دامنه گسترده ای از مشکلات معده را درمان کند. شما می توانید عسل و آبلیمو را در آب گرم حل کرده تا تاثیر خوب آن را ببینید. یک قاشق از عسل خام می تواند از تولید بیش از حد گاز معده ممانعت کند. همچنین عسل می تواند آثار زیانبار مایکوتوکسین (سم تولیدی قارچ ها) را مهار کرده و سلامتی روده را بهبود دهد.

عسل برای سرفه

درمان مشکلات معده با استفاده از عسل

عسل برای درمان آلرژی ها:

یک فرضیه می گوید که خوردن عسل مانند خوردن گرده های گل است که با این کار حساسیت ناشی از گرده ها را کاهش می دهد.

عسل برای مقابله با عفونت ها:

فعالیت ضد باکتری عسل می تواند نقشی در درمان عفونت ها داشته باشد. شرایط زخم های تازه را بهبود می بخشد و خاصیت چسبناکی بالای آن سد مقاومی را در مقابل عفونت ها به وجود می آورد. در حقیقت از دوران باستان از عسل برای درمان زخم های عفونی بهره می بردند. این مسئله مهم است که از عسل به عنوان مکمل استفاده شود نه به عنوان جایگزین. استفاده از عسل تنها در صورتی مورد ملاحظه است که دیگر فرآیندهای درمانی به شکست انجامیده باشند.

عسل برای افزایش انرژی:

عسل خالص حاوی مقدار کمی از آنزیم ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آمینو اسید هایی است که در افزایش انرژی بدن می توانند مشارکت داشته باشند. همچنین قند موجود در عسل می تواند انرژی بیشتری از قندهای مصنوعی به بدن بدهد.

عسل برای افزایش ایمنی:

عسل و به خصوص عسل مانوکا حاوی متیل گلیوکسال بیشتری است که مسئول فعالیت ضد باکتری عسل است این ترکیب همچنین می تواند ارتقای ایمنی بدن نقش داشته باشد. از طرفی این ترکیب تولید سیتوکینز (پیام رسان سلولهای ایمنی بدن) را تحریک کنند.

عسل برای کمک به درمان ورم لوزه:

اطلاعات تحقیقی میگویند که عسل مانوکا می تواند یک درمان امیدوار کننده برای ورم لوزه باشد. که به این علت که محتوای بالای متیل گلیوکسال باکتری استرپتوکوکوس (عامل ورم لوزه) را می کشد. مخلوط آب گرم با عسل نیز می تواند برای درمان ورم لوزه مفید باشد.

عطر عسل

درمان ورم لوزه با مصرف عسل

عسل برای کمک به کم کردن وزن:

ترکیب منحصر به فرد قندها در عسل می تواند آن را به یک غذای ایده آل برای کم کردن وزن بدل کند. جایگزین کردن عسل با قندهای مصنوعی و خوردن روزانه یک قاشق از عسل با یک نوشیدنی داغ میتواند میل شدید به قند را در مغز شما از بین ببرد.

هرچند مطالعات سفت و سخت انجام نشده است اما تحقیقات اولیه نشان می دهد؛ 1 قاشق سوپخوری عسل دقیقاً قبل از خواب می تواند یک خواب راحت را بهبود دهد، شاید به این علت که گلیکوژن کبد به بالاترین حد خود رسیده است (در این حالت در کبد چربی ها و پروتئین ها به گلوکز تبدیل شده و این فرایند شخص را کاملا به خواب وا می دارد)

عسل برای درمان حالت تهوع:

آبلیمو با عسل می تواند حالت تهوع را درمان کرده و مانع از استفراغ شود. حتی خوردن یک قاشق سوپخوری از سرکه سیب به همراه عسل و مخلوط کردن آن با آب سرد قبل از رفتن به رختخواب شرایط حالت تهوع را بهتر میکند.

عسل برای بهبود سلامتی ناخن ها:

هرچند شواهد کافی وجود ندارد، یکی از مطالعات میگوید که شاید عسل بتواند سلامتی ناخنها را بهبود بخشیده و به درمان قارچ انگشت پا کمک کند.

عسل برای درمان آسم:

عسل می تواند به درمان سرفه کردن و خس خس سینه مربوط به آسم، کمک کند. تجمع خلط در مجاری نای عمده بیماری است که عسل آنها را از بین میبرد.

عسل برای از بین بردن اضطراب:

می تواند خواب بهتری را ارتقا دهد، پس می تواند درمان خوبی برای بی خوابی باشد که یکی از علائم اضطراب است. تحقیقات نشان داده اند که خوردن عسل به همراه قبل از زمان خواب می تواند به از بین بردن اضطراب کمک کند.

 اضطراب و استرس

از بین بردن اضطراب

رفع اثرات زیانبار دخانیات:

یکی از مطالعات دریافته است که مصرف عسل می تواند آسیبهای بیضه که ناشی از سیگار کشیدن است را کاهش دهد. عسل همچنین با استرس های ناشی از دخانیات مبارزه می کند. بعضی از کارشناسان می گویند عسل می تواند به خروج از اعتیاد کمک کند، که به تحقیقات بیشتری در این موضوع نیاز است.

فواید عسل برای پوست:

به کار بردن عسل روی پوست خود به صورت روزانه می تواند فواید بسیار خوبی داشته باشد. استفاده از ماسک عسل می تواند به درمان آکنه و نقاط سیاه روی صورت کمک کند. عسل همچنین می تواند مشکلات دیگری مانند پوست خشک را نیز درمان کند.

عسل برای مبارزه با کنه:

عسل آلودگی های منافذ پوست را جذب خود کرده و مانند یک پاکسازی کننده پوست عمل می کند و از آنجا که یک ضد عفونی کننده طبیعی به شمار می رود و می تواند به پوست شما پاکی و التیام دهد. شما می توانید به راحتی یک لایه نازک از عسل را روی صورت خود به نحوی که روی گردنتان نچکد استفاده کنید و بعد از 30 دقیقه با آب ولرم صورت خود را بشویید.

اطمینان حاصل کنید که تست عسل روی پوست صورت خود را از قبل انجام داده اید چرا که بعضی به عسل حساسیت دارند. به این منظور مقدار کمی از آن را به مدت 30 دقیقه روی چانه خود چکانده و بعد از آن اگر مشکلی نبود می توانید استفاده کنید.

مهم است که بدانید اگر آکنه رو صورت به علت عفونت ناشی از باکتری به وجود آمده آن گاه عسل،می تواند آن را درمان کند.

عسل برای کمک به درمان چین و چروک:

عسل یک روان‌کننده طبیعی است که می تواند لایه های بالایی پوست را مرطوب کند. این رطوبت اضافی می تواند به بهبود چین و چروک کمک کند. عسل همچنین میتواند نقاط خشک، تحریک شده و حساس را التیام دهد. از طرفی خواص آنتی اکسیدانی عسل باعث به تاخیر انداختن روند پیری پوست می شود.

برای داشتن یک ماسک ضد پیری نیاز دارید به یک قاشق سوپخوری عسل را با مقادیر مساوی از پاپایا، شیر چرب یا ماست مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بر روی صورت خود مالیده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی صورتتان باقی بماند، همچنین شما می توانید در حین مالیدن ماست بر روی صورت خود آن را ماساژ دهید که باعث بهبود گردش خون و استحکام پوست میشود. سپس ماسک را با آب گرم شسته وصورت خودرو با حوله خشک کنید.

همچنین عسل پوست را نرم و هیدراته میکند و چین و چروک و فاصله های خطوط را کم می کند. هر چند ماسک های عسل یک درمان کامل برای چین و چروک نیستند و از طرفی تمامی ماسک های عسل نمی توانند این کار را انجام دهند. پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

عسل برای محو شدن زخم های آکنه:

از آنجا که عسل یک مرطوب‌کننده طبیعی است. شاید به درمان زخم های آکنه کمک کند. گرچه تحقیق دقیقی در این زمینه اثبات نشده است.

عسل برای آکنه

کمک به درمان زخم های آکنه با عسل

عسل برای نرم کردن لبهای خشک:

استفاده از عسل خالص بر روی لبها می تواند به این موضوع کمک کند. فقط مقداری از عسل را روی لب هایتان قبل از خوابیدن در شب بمالید. عسل به داخل پوست جذب شده و لب ها یتان را نرم می کند. همچنین استفاده از عسل می تواند درمان خوبی برای از بین بردن ترک لب ها باشد. اما قبل از این کارها با پزشک خود مشورت کرده چراکه مالیدن عسل روی لب ها در شب ریسک بوتولیسم را به همراه دارد.

عسل برای از بین بردن زگیل:

عسل مانوکا می تواند تاثیر بسیار خوبی برای این موضوع داشته باشد. صرفا شما باید لایه ضخیمی از عسل را روی زگیل گذاشته و آن را برای 24 ساعت نگه دارید.

عسل برای کمک به سفید کردن پوست:

ممکن است عسل به چندین روش به سفید کردن پوست شما کمک کند. عسل در کنار ماست می تواند تاثیر خوبی داشته باشد. یک قاشق سوپ خوری ماست تازه به همراه نصف قاشق سوپ خوری عسل را با هم مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را به مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید سپس با آب گرم بشویید و هر روز این ماسک را تکرار کنید.

عسل برای بهبود رشد مو:

هرچند شواهد کمی در این باره موجود است اما با امتحان کردن آن نیز زیانی وجود ندارد. می توانید عسل را با روغن زیتون مخلوط کرده تا از آن برای جلوگیری از ریزش مو و استحکام مو استفاده کنید. به سادگی مقداری از روغن زیتون را گرم کرده و 2 قاشق سوپخوری عسل به آن اضافه کنید می توانید یک سفیده تخم مرغ نیز به آن اضافه کنید. به خوبی آن را هم زده و به نرمی آن را روی موهای خیس خود قرار دهید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و بعد از آن طبق معمول با شامپو بشویید. همچنین این مخلوط می تواند موهای خشک را نیز بهبود دهد.

عسل برای از بین بردن شوره سر:

عسل خام در این زمینه تاثیر بهتری دارد. فقط مقداری از عسل خام را با آب با نسبت نه به یک مخلوط کنید، این لوسیون را بر روی پوست سر خود ماساژ داده و اجازه دهید به مدت 3 ساعت بر روی سرتان بماند. این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید.

درمان شوره سر

از بین بردن شوره سر با استفاده از عسل

عسل برای پاکسازی پوست سر:

یک قاشق سوپخوری عسل خام را با 3 قاشق سوپخوری آب تصفیه شده ترکیب کنید. موهای تان را خیس کرده و چند قطره از این محلول را بر روی پوست سر خود بچکانید. در آخر به خوبی شستشو دهید.

عسل برای نرم کردن دستان:

دستان خشک و خشن مسئله ای بسیار مرسوم است که می تواند با عسل حل شود. عسل ویژگی های روان‌کننده ای دارد که می تواند رطوبت را بیش از حد نیاز نگه داشته تا دستان نرم شوند و همچنین با رادیکال های آزاد مقابله کرده تا از علائم پیری پوست بر روی دستان شما جلوگیری کند. مقدار کمی از عسل را بر روی تمامی نقاط دستتان بمالید و 10 الی 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس دستانتان را شسته و یک کرم مرطوب‌کننده بر روی دستانتان بمالید. این کار را روزانه تکرار کنید و از دستان نرم تان لذت ببرید. جایگزین دیگر هم مخلوط کردن میزان مساوی از عسل و گلیسیرین است. این مخلوط را بر روی دستان خود مالیده و صبر کنید تا خشک شود. با آب ولرم آن را شسته و هر روز تکرار کنید.

راحت شدن از اگزما:

مقدار کافی عسل با مقدار مساوی از دارچین را مخلوط کرده و استفاده کنید تا از اگزما راحت شوید.

خواص عسل و فواید این شیرین پرخاصیت در طب سنتی

خواص عسل معجزه ای برای سلامتی بدن

مصرف عسل باکتری های مسبب ایجاد آکنه را از بین می برد همچنین مالیدن عسل بر روی زخم، زخم های دیابتی را درمان می کند.

مصرف عسل به صورت موضعی سبب، نرمی پوست، از بین رفتن سلول های مرده پوست، کاهش خط های ایجاد شده روی صورت و برطرف شدن خشکی آرنج و پاشنه پا می شود.

اگر می خواهید موهایتان براق شود و از ایجاد موخوره جلوگیری نمایید حتما از نرم‌کننده حاوی عسل، استفاده کنید.

مصرف عسل سبب تسریع روند سوخت و ساز و کاهش وزن می شود.

برای از بین رفتن ویروس و عفونت های باکتریایی، عسل را با سیر خام،مصرف کنید.

مصرف عسل تقویت کننده بینایی و تسکین دهنده گلودرد است و به عنوان شربت سینه نیز مصرف می گردد.

مصرف عسل سبب افزایش انرژی، برطرف شدن خستگی مفرط و افزایش میزان هوشیاری ذهن می شود.

مصرف عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و سبب رسیدن ماده مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان های لازم به بدن می شود.

مصرف عسل جریان خون سازی را بهبود بخشیده و اینگونه از بیماری قلبی و آسیب به رگ ها و به خصوص مویرگ ها جلوگیری می کند.

مصرف عسل سبب تنظیم عملکرد روده و درمان قولنج و سندروم بی قراری روده ها می شود.

مصرف عسل سبب تسکین سوختگی، ضد عفونی شدن زخم ها، کاهش التهاب و درد و تسریع روند درمان می شود.

مصرف عسل سبب کاهش میزان اضطراب شده و مانند مسکن عمل می کند.

اگر عسل مصرف نمایید آرامش و خواب شما بهبود یافته و میزان PH بدن را قلیایی می کند.

مصرف عسل از شکل گیری تومورهای سرطانی جلوگیری می کند.

مصرف عسل سبب کاهش سوء هاضمه و رفلاکس اسیدی و درمان زخم های دستگاه گوارش می شود.

آنزیم های طبیعی موجود در عسل سبب بهبود روند هضم غذا می شود.

برای پاکسازی بدن یک لیوان آب ولرم با عسل و آب لیمو را به صورت ناشتا مصرف کنید.

عسل خاصیت ضد قارچی دارد و جویدن موم آن، علایم تب یونجه را برطرف می کند.

مصرف عسل سبب برطرف شدن تشنگی و علایم گرمازدگی شده و سبب متوقف شدن سکسکه می گردد.

عسل خاصیت ملین دارد و از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند.

برای تسکین آسم، عسل را با فلفل سیاه و زنجبیل به صورت مخلوط مصرف کنید.

برای کنترل فشارخون آب سیر را همراه با عسل مصرف کنید.

برای بهبود آرتریت، عفونت مثانه و نفخ معده مخلوط عسل، دارچین در آب جوش بنوشید.

مصرف عسل سبب کاهش کلسترول مضر می شود.

برای کند شدن روند پیری، تقویت قدرت شنوایی و رفع بوی بد دهان عسل مصرف نمایید.

برای متوقف شدن دندان درد و کاهش ریزش مو از مخلوط عسل، دارچین و روغن زیتون داغ به صورت موضعی استفاده نمایید.

هرگز به نوزادان زیر یکسال خود عسل ندهید زیرا عسل حاوی هاگ های قارچ است و سیستم ایمنی بدن نوزادان نمی تواند با آن مقابله کند.

خواص عسل و خواص دارویی ، درمانی و زیبایی عسل

4.71108
این مطلب مفید بود ؟103474
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : stylecraze / top10homeremedies / draxe / medicalnewstoday / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
برچسب : عسل
8 نظر به ثبت رسیده است
سمیه1398-08-02
سلام روز بخیر
ببخشید این روش های درمانی با عسل برای خانم های باردار مشکلی نداره؟
229
محیا1398-07-10
عسل برای قوه‌ی بینایی مفید است. استفاده‌ی منظم از عَسَل مخلوط شده با آب هویج کمک می‌کند تا قوه‌ی بینایی‌تان بهبود بیابد. این ترکیب را باید صبح‌ها مصرف کنید.
217
بی نام1399-04-27
سلام برای رفع یبوست ثنا از عطاری تهیه کرده و آن را آسیاب کنید تا پودر شود سپس یک تا دو قاشق مربا خوری بخورید و اثرات آن راببینید
83
امیر1398-06-25
سلام میتونم بپرسم آیا عسل برای یبوست هم مفیده؟
357
هنگامه1398-05-25
عسل خالص برای نوزادان مضر یا اگه کمی داخل غذای کمکی باشه هم مضر؟
265
سیده فاطمه1397-10-03
ببخسی میشه بگید عسل از لحاظ کالری برای کسانی که رژیم دارند چطوره؟
236
مینا1396-07-04
عسل برای پوست فقط به شکل ماسک صورت کاربرد داره ؟
305
رضا1395-08-01
ببخشید تاثیر عسل روی اعصاب چطوره ؟ آیا برای آرامش اعصاب میتونه مفید باشه ؟
8011
وبگردی