خواص روغن پرتقال
روغن پرتقال از سطح پوسته میوه پرتغال گرفته می شود و ارزش غذایی بالایی دارد، استفاده از روغن پرتغال برای شادابی پوست و از بین بردن جوش ها هم بسیار مفید است.

روغن پرتقال چیست؟

روغن پرتقال

اسانس پرتقال همانطور که احتمالاً حدس زده اید، از میوه پرتقال حاصل می شود. با این حال، از خمیر میوه حاصل نمی شود ، بلکه از پوست لایه برداری می شود. این ماده از طریق فرآیندی به نام فشرده سازی سرد بدست می آید که روغن را از پوست جدا می کند و آن را قابل استفاده می کند. این گیاه حاوی تمامی مواد مغذی پرتقال به شکل قوی تر و همچنین تمام اجزای شیمیایی پرتقال ها است. دارای بوی مرکبات قوی است و به دلیل خواص فراوانی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به دلیل رایحه ای که دارد، در آروماتراپی نیز محبوب است.

ارزش غذایی روغن پرتقال:

ارزش غذایی در هر 100 گرم

  • کالری:47
  • چربی کل: 0.1 گرم
  • پتاسیم:181 میلی گرم
  • کربوهیدرات کل:12 گرم
  • پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی:0.9 گرم
  • ویتامین A
    4 ٪
  • کلسیم:0.04
  • ویتامین سی:88٪
  • ویتامین b-6 :
  • 5%
  • منیزیم:2٪

 

فواید روغن پرتقال

کمک به درمان یبوست

یبوست یکی از دلایل اصلی بیماری ها و عوارض دیگر در بدن شماست. یبوست همچنین، بدن شما را تنبل، کسل و بی حال می کند. با این حال، روغن پرتقال به درمان یبوست کمک می کند. این روغن گرما را القا می کند و به سهولت در هضم غذا کمک می کند. همچنین، ماساژ روغن پرتقال (اما با روغن حامل رقیق شده) روی شکم به شما کمک می کند تا معده خود را پاک کنید. با این حال، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید، از رژیم غذایی غنی از فیبر پیروی کنید و به طور مرتب برای درمان یبوست مزمن ورزش کنید.

حفظ براق بودن پوست

پرتقال منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. این به نوبه خود به شما در مبارزه با آکنه، التهاب، لکه های تیره و لکه های پیری کمک می کند. استفاده از روغن پرتقال رقیق شده به طور مرتب پوست شما را مرطوب، درخشنده و تغذیه می کند. این خواص به لطف خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان، قابض و ضد التهاب آن است. ترکیبات لیمونن و اپیننن این خواص را در روغن پرتقال به وجود می آورند.

رقیق کردن روغن پرتقال با روغن حامل مناسب قبل از استفاده از آن بر روی پوست بدن بسیار مهم است زیرا شکل غلیظ آن بسیار قدرتمند است. هم روغن نارگیل و هم روغن زیتون با روغن پرتقال خوب ترکیب می شوند.

کاهش احتباس

بدن انسان برای حفظ آب در بدن دارای چندین سیستم نظارتی است. احتباس آب، به دلیل عدم تعادل در هر یک از این سیستم های نظارتی رخ می دهد. با این حال، خیلی ها نمی دانند که روغن پرتقال شیرین می تواند باعث کاهش احتباس آب شود. این روغن یک گرمابخش طبیعی است و باعث تحریک تولید گرما در بدن می شود. روغن پرتقال، با افزایش ادرار و تعریق، احتباس آب را کاهش می دهد.

2 قطره روغن پرتقال را به 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد گرم اضافه کنید. دو بار در هفته بدن را با استفاده از این مخلوط ماساژ دهید. برای تسریع روند کار، مسواک زدن روی بدن و ماساژ لنفاوی را مرتباً انجام دهید.

خواص روغن پرتغال

کمک به سم زدایی

بدن انسان هر روز با مواد شیمیایی خطرناک مختلفی روبرو می شود. این مواد باید از بدن دفع شود. هنگامی که سموم در بدن جمع می شوند، مشکلاتی را ایجاد می کنند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که 1 یا 2 قطره روغن پرتقال به حمام خود اضافه کنید و خود را در آن خیس کنید. این کار باعث می شود شما سرحال، پر انرژی و فعال باقی بمانید.

خواب راحت

اگر خوابیدن سخت است، پس مراقب خود باشید. روغن پرتقال یک آرام بخش خوب و راحت است. این روغن به شما کمک می کند که زود به خواب روید و از راحت بودن خواب اطمینان حاصل کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روغن را برای مدتی در اتاق خود پخش کنید. قبل از رختخواب دراز بکشید و ترکیبات معطر آن را استنشاق کنید.

تسکین استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یکی از شایع ترین و در حال رشد مشکلات در جهان است. استرس بخشی از مکانیسم بدن شما برای جلوگیری از بروز مشکلات است. اما هنگامی که این امر در مقابل اراده شما قرار می گیرد، مخرب می شود و تا حد زیادی به اندام های داخلی شما آسیب می رساند.

هنگام استرس، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول را در بزاق شما تولید می کند. این مضر است. اما، استنشاق عطر روغن پرتقال به شما کمک می کند تا از استرس خلاص شوید. این روغن شما را آرام می کند.

 تسکین استرس

محافظت از لثه ها

روغن پرتقال خاصیت ضدمیکروبی دارد و از دندان ها و لثه در برابر عفونت ها محافظت می کند. برای درمان گلودرد این روغن را همراه آب نمک غرغره کنید. برای رفع زخم های دهانی نیز می توانید از ترکیب این روغن با آب به عنوان دهان شویه ای خانگی استفاده کنید.

تقویت ایمنی

یکی از دلایل سلامتی ضعیف، پایین بودن سطح ایمنی است. با افزایش سطح ایمنی می توانید سلامت کلی خود را بهبود بخشید. اسانس پرتقال همچنین دارای خواص ضد سرطانی قوی است و آن را به یک بهبود دهنده ایمنی قوی تبدیل می کند. این بیشتر به دلیل ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در آن است.

مبارزه با افسردگی

اگر احساس افسردگی می کنید، از کمک خواستن از عزیزان دریغ نکنید. دریافت کمک حرفه ای در زمان مناسب مهم است. چه بخواهید بر افسردگی غلبه کنید و چه بخواهید یک سلامتی مغز را حفظ کنید، روغن پرتقال مفید است. استنشاق ذرات معطر روغن پرتقال احساس مثبت و امید می دهد. این به عنوان یک کمک کننده عمل می کند، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و مغز شما را فعال نگه می دارد.

کاهش فشار خون

فشار خون و دیابت یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی است که مردم این روزها تجربه می کنند. علاوه بر درمان های مختلف، روغن های طبیعی نیز می توانند به عنوان کمک کننده عمل کنند. به طور خاص، روغن پرتقال می تواند کمک بزرگی به شما کند. وقتی چند قطره از آن با روغن حلال مخلوط شود و روی معده ماساژ داده شود، جریان خون را تقویت کرده و فشار خون را کاهش می دهد.

روغن پرتقال

کاهش سلولیت

سلولیت خجالت آور و رایج است. برای افراد چاق که علائم کششی دارند برطرف شدن سلولیت یک رویا است. تمام کاری که شما باید انجام دهید. رقیق کردن 2 تا 3 قطره روغن پرتقال در 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل است. تمام بدن خود را ماساژ داده و بیشتر روی علائم کشش تمرکز کنید. ورزش مناسب، رژیم غذایی و ماساژ روغنی باعث کاهش چشمگیر سلولیت در پوست شما می شود .همچنین این روغن گیاهی می تواند اشتها را کاهش دهد. با کاهش علائم افسردگی نیز می تواند از چاقی و افزایش وزن جلوگیری کند.

پاک کننده طبیعی آشپزخانه

حفظ یک آشپزخانه بهداشتی برای راحتی شما مهم است. اگر نمی خواهید از محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی در آشپزخانه خود استفاده کنید و هنوز هم می خواهید آن را تازه نگه دارید، در این صورت اسانس پرتقال می تواند مفید باشد. این روغن آشپزخانه شما را از میکروب ها دور نگه داشته و از بوی عالی اطمینان می دهد.

ضد باکتریایی قوی

جدا از خصوصیات معطر آن، خاصیت ضد باکتریایی روغن اسانس پرتقال، آن را به یک ماده مؤثر به طور طبیعی در محصولاتی که برای بهبود ایمنی مواد غذایی استفاده می شود، تبدیل می کند.

روغن پرتقال دارای خواص ضد باکتریایی قدرتمندی است، که در جلوگیری از آلوده شدن غذا به باکتری هایی مانند E-coli کمک می کند.

همچنین، اسانس پرتقال توانایی مقابله با باکتری های سالمونلا را دارد. این موجودات به عنوان باکتری های مخوف در نظر گرفته می شود که باعث مشکلات شدید دستگاه گوارش (در نتیجه غذای آلوده و آب) می شوند.

خواص ضد نفخ

ایجاد گاز اضافی در بدن می تواند برای سلامتی شما بسیار بد باشد. این می تواند درد و آسیب زیادی به سیستم گوارش شما وارد کند. اسانس پرتقال دارای خواص باد شکن است. این بدان معنی است که روغن پرتقال به بیرون راندن گاز اضافی از سیستم شما کمک می کند. با توجه به این خواص، همچنین به شما کمک می کند تا از همه علائم ناراحت کننده و گاه شرم آور نفخ مانند دردهای قفسه سینه، سردرد، گرفتگی شکم، افزایش نفخ، سوء هاضمه، اسیدیته ، ورم و ناراحتی عمومی رهایی یابید. حتی می تواند با اطمینان از حرکت همه چیز در روده، به هضم غذا کمک کند.

روغن پرتقال برای صورت

ادرار آور

ادرار یک عملکرد مهم بدن است که کل بدن را تمیز نگه می دارد. این ماده به حذف سموم ناخواسته، اسید اوریک، آب اضافی، چربی های اضافی، نمک و کلسیم اضافی بدن کمک می کند و باعث می شود عملکرد آن به خوبی حفظ شود. اسانس پرتقال یک ادرارآور شناخته شده است به این معنی که می تواند ادرار منظم و مکرر را بهبود بخشد. این می تواند به شما در افزایش اشتها و بهبود هضم غذا کمک کند. با از بین بردن چربی های اضافی، می توانید به سمت کاهش وزن نیز کارآمدتر عمل کنید. علاوه بر این، از بین بردن کلسیم اضافی از بدن می تواند به جلوگیری از بروز سنگ کلیه کمک کند.

جلوگیری از بروز عفونت

اسانس پرتقال دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و می توان از آن برای التیام بریدگی، زخم و ساییدگی استفاده کرد تا از رشد و گسترش باکتری ها جلوگیری کند. این به جلوگیری از بروز عفونت های باکتریایی کمک می کند. این روغن همچنین دارای خاصیت ضد قارچی است و می تواند از رشد قارچ هایی که منجر به عفونت های قارچی در خارج از بدن می شوند جلوگیری کند. در برابر بیشتر عفونت های میکروبی موثر است. علاوه بر این ، اسانس پرتقال همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده است. عفونت میکروبی می تواند باعث ایجاد زخم شود و بدن بعداً دچار کزاز شود. این بسیار مهم است که بدن خود را از انواع میکروب ها در امان نگه دارید.

عمل مانند یک محرک

اسانس پرتقال به عنوان یک محرک عمل می کند. این ماده در سیستم های غدد درون ریز و برونگرای بدن بسیار مؤثر است. این بدان معنی است که ترشح هورمون ها و آنزیم های مهم را تحریک می کند، که در نهایت بر نحوه عملکرد سیستم شما تأثیر می گذارد و سلامت کلی بدن شما را تضمین می کند. از روغن پرتقال نیز می توان برای تحریک تعدادی ترشحات مهم دیگر نیز استفاده کرد. این روغن عادت ماهانه، ترشح شیره های مهم گوارشی، شیردهی، صفرا و سایر آنزیم های مورد نیاز بدن را تحریک می کند. بنابراین، می تواند در ارتقاء سلامت کلی بدن شما مفید باشد.

تقویت کننده جنسی

روغن پرتقال به مقدار کم سبب تقویت جنسی می شود و میتواند مشکلات کم تمایلی جنسی,سفت شدن الت تناسلی در اثر شق شدن خون, ناتوانی جنسی,هیجان از دست رفته رابطه را حل کند و موجب افزایش گرایش جنسی می شود.

عوارض روغن پرتقال

درمان اسپاسم

روغن پرتقال خاصیت ضد اسپاسمی دارند. اسپاسم در انقباض غیر ارادی عضلانی که در هر نقطه از بدن وجود دارد ایجاد می شود و این می تواند از خفیف تا شدید باشد. اسپسام در بهترین حالت می توانند ناراحت کننده باشند و در بدترین حالت ممکن است درد و آسیب زیادی به اندام یا دستگاه شما وارد کنند. روغن پرتقال به درمان و کنترل اسپاسم ها کمک می کند. این بیماری می تواند به مشکلات عدیده ای مانند تشنج، سرفه مداوم، اسهال و گرفتگی عضلات منجر شود. این روغن می تواند به جلوگیری از بروز اسپاسم عضلانی و عصبی در بدن کمک کند.

دستور تهیه ی شامپو با روغن پرتقال

این شامپو موجب ایجاد تعادل در PH طبیعی موها می شود، موها را مرطوب کرده و باکتری ها را از بین می برد، همچنین موها را براق و شوره را درمان می کند.1 فنجان آب؛5 قاشق غذاخوری عسل طبیعی؛5 قطره روغن پرتقال؛5 قطره روغن لیمو را با هم مخلوط کنید و در بطری یا ظرف موردنظرتان بریزید و سپس بر روی موهایتان اسپری کنید.

درمان آکنه با عسل و روغن پرتقال

برای جلوگیری از خشک شدن پوست ، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست ، از بین رفتن لک ها، نقاط سیاه و جوش های سرسفید و سرسیاه، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص؛3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی؛1 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب؛20 قطره روغن پرتقال ،2 کپسول پروبیوتیک را با هم ترکیب کنید و در بطری بریزید، سپس در جایی خنک نگهداری کنید.

چگونه روغن پرتقال درست کنیم؟

از پوست پرتقال روغن تهیه کنید. برای این کار پوست پرتقال را جدا کنید و خشک نمایید سپس آن را اسیاب کنید و کمی الکل غلات را پس از گرم کردن روی پوست پرتقال بریزید . مخلوط را خوب تکان دهید و اجازه دهید 2 تا 3 روزبماند سپس آن را از صافی رد کنید.

اثرات جانبی روغن پرتقال

برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید روغن پرتقال در مقادیر متوسط استفاده شود. تلاش برای مصرف و استفاده از آن در دوزهای سنگین تر یا با ترکیبات قوی تر از روغن پرتقال برای دستیابی به نتایج بهتر ایده خوبی نیست.

عوارض جانبی احتمالی روغن اسانس پرتقال شامل موارد زیر است:

روغن پرتقال فتوتوکسیک است. 12 تا 24 ساعت پس از استفاده از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

همیشه از روغن تازه استفاده کنید. به ماندگاری آن توجه کنید.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف روغن پرتقال خودداری کنند.

روغن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

کاربرد موضعی ممکن است گاه به گاه باعث تغییر رنگ پوست شود.

این بیماری می تواند باعث ایجاد حساسیت خفیف تا متوسط در افراد دارای پوست حساس شود.

این امر باعث ایجاد مشکل در حیوانات خانگی می شود.

خواص عالی روغن پرتقال برای پوست ، سلامت و زیبایی + عوارض

3.88
این مطلب مفید بود ؟62
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : uncategory / drjockers / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی