دخالت خانواده همسر
دخالت خانواده همسر می تواند به زندگی مشترک زوجین آسیب جدی بزند که خود زوجین می توانند با تعیین کردن حد و حدودی از این دخالت ها راحت شوند.

بهترین رفتار در زمان و بعد از دخالت خانواده همسر در زندگی 

معیار برخی از افراد برای ازدواج، داشتن استقلال شخصی است گاهی افراد برای پیدا کردن استقلال تصمیم به ازدواج می گیرند. آنها دوست دارند پس از ازدواج، بدون دخالت هیچ فردی، برای زندگی خود تصمیم بگیرند، اما وقتی به این فکر می کنند که بعد از ازدواج، خانواده همسر در زندگی انه دخالت خواهد کرد و برای انجام هرکاری باید به آنها جواب پس دهند، کلافه می شوند. داشتن برخورد نامناسب در مواجهه با دخالت های خانواده همسر تاثیر مثبتی در شرایط ندارد و وضعیت را بدتر نیز می کند. روش درست در زمان و بعد از دخالت های آنها چگونه است و چطور می توان از دخالت های آنها در زندگی خود پیشگیری کرد ؟ برای رسیدن به پاسخ این بخش از خانواده پلاس نمناک را با دقت بخوانید.

پیشگیری از دخالت خانواده همسر

شناخت درست احساسات 

قدم اول برای مدیریت اوضاع ، شناسایی احساسات ناخوشایند است. زمانی که فرد عصبانیت خود را شناسایی نکرده است پس واکنش درستی نیز نسبت به آن نخواهد داشت. مثلا اگر بعد از هر بار تماس با مادر شوهر یا آمدن او به خانه شما، اگر با فرزند خود دچار مشکل شده و یا او را تنبیه بدنی می کنید باید بدانید که رفتارهای ناخوشایند مادر شوهر موجب عصبانیت شما شده است اما تاکنون به آن توجهی نداشته اید و عصبانیت خود را بر سر فرزند خردسال تخلیه می کردید.

زندگی زناشویی

مشخص کردن مواضع خود 

برخی باورهای اشتباه نشان می دهد که والدین فکر می کنند اگر فرزندشان همسر خوبی است، برای آنها فرزند خوبی نمی باشد و بالعکس. برخی از زوجها نیز به اشتباه فکر می کنند اگر همسرشان، فرزند خوبی برای والدین است، پس همسر خوبی نخواهد بود . برقراری تعادل در این شرایط کار بسیار مشکلی است. مشخص کردن جایگاه هر کس در زندگی و قبولاندن آن به همسر و والدین، نوعی هنرمندی است .یکی از اختلافات شایع در میان زوج ها این است که شخص تصمیم خود را گرفته و سپس به والدین خود اعلام می کند و در نهایت همسر او آخرین فردی است که از موضوع مطلع می شود. این مسئله این حس را به همسر او منتقل می کند که جایگاه واقعی در زندگی همسرش ندارد و در دراز مدت منجر به سست شدن روابط عاطفی خواهد شد. 

یافتن راه های آرام سازی متناسب 

شناخت راه های درست و کارآمد برای آرام سازی قدم دوم در مدیریت احساست است. قانون ثابتی در این زمینه وجود ندارد. اما نکته مهم شناسایی روش های متناسب با وضعیت خود است که مفید و کارآمد باشد. 

یافتن منابع حمایتی جایگزین 

در اوایل که دخالت های خانواده همسر را مشاهده کردید و هنوز از نظر هیجانی آرام نشده اید، اگر دیدگاه همسرتان با شما یکی نیست هرگز با او در این زمینه گفتگو نکنید و تلاشی برای متقاعد کردن او نکنید. بسیاری از افرادی که این توصیه را در زندگی خود به کار می گیرند دچار مشکلی دیگر می شوند. این افراد به شدت احساس تنهایی و بی پنهایی می کنند. بهترین روش برای غلبه بر این احساسات، یافتن فردی امین و منصف برای حمایت کردن شما است. البته باید توجه داشت که اگر هنگام درد و دل کردن با شخصی ، واکنش های او شما را عصبانی می کند، مطمئن باشید که گزینه مناسبی را انتخاب نکرده اید. همچنین باید رازدار خوبی باشد حرفهای شا را با دیگران در میان نگذارد. نکته مهم دیگر این است که راه حل همیشگی برای هر موضوعی ندانید، زیرا نباید فرد دیگری را جایگزین همسر خود برای درد و دل کردن کنید. از روش صحبت کردن با فردی مطمئن فقط برای رهایی از بحران و شرایط موقتی استفاده کنید. 

خود واقعی تان باشید 

تا اندازه ممکن به خانواده همسرتان احترام بگذارید و به آنها محبت کنید اما خودتان را تغییر ندهید. همشه اولویت های خود را داشته باشید. شما مجبور به تغییر خود به خاطر دیگران نیستید مگر این که فایده ای برای شما داشته باشد. اگر به خود و تصمیم های خود احترام بگذارید دیگران نیز به شما احترام می گذارند. 

تاثیر مهربانی و محبت بیش از هر چیزی است 

همیشه گفته شده است که مهربانی، سخت ترین دل ها را نرم می کند .برای نشان دادن محبت خود به خانواده همسرتان از هر موقعیتی استفاده کنید. مانند یک فرزند واقعی نگرانی خود را نسبت به آنها ابراز کنید. از کمک کردن به انها دریغ نکنید. مثلا اگر در مسافرت هستند از خانه ها مراقبت کنید و یا در هنگام بیماری، به آنها رسیدگی کنید تا کم کم محبت در وجود هر دو طرف جوانه زند. 

مشخص کردن مرزهای خانواده 

قبل از ازدواج با همسر خود بدون هیچ تعارفی در مورد میزان و نحوه رفت و آمد با خانواده های هر دو طرف، زمانبندی ارتباط خود با آنها ، ارتباط اقتصادی و سایر موارد مرتبط صحبت کنید. 

زن و شوهر باید درباره میزان کمک های احتمالی مالی به خانواده پدری خود را با یکدیگر درمیان بگذارند. در بسیاری از موارد، زن یا شوهر از الگوی ارتباطی یا مالی همسر خود ناراضی می باشند و زمانی که در مورد آن صحبت می کنند ، با واکنش تند و غیرمنطقی او مواجه می شوند، بنابراین سکوت را ترجیح می دهند و خشم خود را فرو می خورند. هیچ خشمی با اندازه خشم های فرو خورده شده برای به هم ریختن عاطفه ها در خانواده ها دارای قدرت نیست. خشم های سرکوب شده یکی از دلایل مهم روابط خارج از زندگی مشترک است. 

زن و مرد هر تصمیم مهم یا مشکلی قبل از دیگران با همسر خود مشورت کنند. باید دانست که با چه افرادی می توان مشورت کرد و چه صحبت هایی را می توان با آنها مطرح نمود، علاوه بر این که تا چه اندازه به مشاوره افراد دیگری غیر از همسر نیاز است. 

با تجربه و بالغ بودن 

سازگاری با خانواده همسر نیازمند بلوغ بسیاری است . این مسئله که آنها پدر و مادر شما نیستند، همیشه وجود دارد بنابراین کمی فاصله را حفظ کنید. هنگام برخورد با خانواده همسرتان، خود را جای آنها قرار دهید و به جای اینکه از تبعیض قائل شدن نسبت به شما شاکی شوید از غریزه خود کمک گرفته و هوشمندانه رفتار کنید. 

کوچک تر کردن دایره دخالت ها 

دخالت با دلسوزی و مشورت متفاوت است. فردی که در زندگی شما دخالت می کند با نادیده گرفتن صلاحیت شما، در هر مورد کوچک و بزرگی سعی در اعمال نظر خود را دارد و اگر به غیر از نظر او رفتار کنید با سرزنش او مواجه می شوید. بنابراین اگر کسی سعی در دخالت و اظهارنظر در مورد زندگی شما داشت باید در نهایت ادب و احترام از محبت و توجه او تشکر کرده و بگوئید که تصمیم اخر را پس از مشورت با همسرتان خواهید گرفت. 

نسبت ندادن هر رفتار ناخوشایند به نیت های بد 

اگر رفتاری را از سر بدجنسی تشخیص دهیم به طور ناخودآگاه ، برای اثبات ادعای خود به دنبال رفتارهایی هستیم که آن را تائید می کنند، آن وقت با گذشت مدت زمانی متوجه خواهیم شد که بیشتر رفتارهای مثبت یا بدون مشکل به دلیل نسبت دادن به نیت های بد تبدیل به رفتارهای غیر قابل تحمل و آزار دهنده شده اند. بنابراین برای کاهش احساسات ناخوشایند خود سعی کنید موضوع اختلاف فرهنگی و تفاوت دیدگاه ها را همیشه در نظر بگیرید زیرا تفاوت فرهنگی منشا بسیاری از رفتارهایی است که موجب اختلاف خانواده با عروس یا داماد می شود و نیت خاصی برای انجام آنها وجود ندارد.

دخالت دیگران

هر شخص مسئول رفتار خویش است 

اگر شما به خاطر رفتار خانواده همسرتان از دست همسر خود عصبانی شوید به طور حتم مشکلات شما روز به روز بیشتر می شود زیرا از موضوعی ناراحت و عصبانی هستید که همسرتان روی آن کنترل و تقصیری ندارد. 

شاید فکر کنید که همسرتان در برابر خواسته شما برای صحبت با خانواده اش مقاومت کرده و نمی خواهد که به آنها تذکر دهد. شاید فکر کنید که او می تواند با تذکر موجب توقف رفتارهای بد آنها می شود.

اگر این طرز فکر را دارید به نکات زیر توجه کنید : 

1 . شاید گاهی اوقات صحبت کردن همسرتان با خانواده اش خوب باشد اما معجزه ای رخ نمی دهد. بنابراین زیاد به این موضوع امیدوار نباشید. 

2 . برای جلوگیری از تشدید اختلافات میان خود و همسرتان ، همیشه ماجرا را از دریچه نگاه او نیز در نظر بگیرید. به همین دلیل به خاطر داشته باشید صحبت کردن و تذکر به خانواده برای هر شخصی مشکل است و مقاومت و تعلل همسرتان شاید به دلیل اخلاق مداری و داشتن علاقه به خانواده باشد 

3 . با اینکه همسر شما در رابطه با صحبت نکردن با خانواده خود مسئول است اما نمی توان مسئولیت تمام رفتارهای ناخوشایند خانواده اش را بر عهده او گذاشت و از دست او عصبانی شد. 

پذیرفتن رفتارها و کم کردن توقعات 

این موضوع را مدام با خود تکرار کنید که هر فردی عقاید و سلیقه منحصر به فرد خود را دارد که شاید مورد قبول من نباشد اما برای خودش قابل احترام است. مثلا اگر مادرشوهر شما توقعی دارد یا حرفی می زند که منجر به ناراحتی شما می شود و ... با خود تکرار کنید که نظر او این است و عقیده هر کس برای خودش محترم است بنابراین نباید اعتراض کنم که چرا این گونه رفتار می کند. 

اگر سرک کشیدن مادر شوهرتان در بسیاری از کارهای شما را می بینید دلیل بر بدجنسی او نیست زیرا ممکن است از روی نگرانی های مادرانه یا کنجکاوی های زنانه باشد. بسیاری از مادرها در اوایل زندگی فرزندانشان چنین مسئله ای را تجربه می کنند .زیاد نگران این موضوع نباشید، چرا کهمقطعی است و با گذر زمان با مستقل شدن فرزندشان کنار خواهند آمد. 

چنانچه در خانواده پلاس نمناک اشاره کرده ایم مدام تصور نکنید که مادرشوهرتان از روی قصد و غرض حرف یا کنایه می زند ، شاید تلقین بسیار شما موجب این طرز فکرتان می شود . به طور مثال اگر مادر شوهر از عروس می پرسد که کجا می روید ، چه می خورید ، چرا نرفتید ، چه می پوشید ؟ و ... قصد او فضولی کردن نیست. دخالت و فضولی چند مفهوم دارد. گاه مادر شوهر بدون هیچ نیتی سوالاتی که به طور معمول از دختر خود می پرسد را از عروس نیز می پرسد، شاید هدف خاصی دارد که صرفا دخالت محسوب نمی شود. شاید هم فقط برای وقت گذرانی و داشتن مکالمه بیشتر سوال می کند. اما شخص فضول تمایل دارد تمام جزئیات زندگی فردی را بداند یا آنها را به دیگران بگوید و یا در مورد مسائلی که به دردش نمی خورد پرس و جو می کند. این افراد نه برای بهبود شرایط قدمی بر میدارند و نه برای زندگی دیگران غصه خورده و مشکلی را حل می کنند. 

افرادی که دخالت بی جا می کنند به نوعی تخریب دست می زنند یا با دانستن مشکل، هیچ واکنشی برای بهبود شرایط نشان نمی دهند و شاید اوضاع را بدتر نیز کنند شاید هدف مادر شوهر از سوالاتی که می پرسد دانستن سطح زندگی و کمک به خانواده فرزندش باشد نه این از ضعف مالی آنها ذوق زده شود. 

متاسفانه عروس ها و مادر شوهرها تمام رفتارهای فرد مقابل را زیر ذره بین قرار می دهند اما با کمی توجه به رفتارهای خود خواهند دید که این رفتارها گاه با مادر یا دختر خود به مراتب بدتر است اما اصلا دیده نمی شود.

رفتار درست

واضح صحبت کنید 

اگر می دانید که خانواده همسرتان در حق شما اجحاف می کنند و یا با شما مشکل دارند، با آنها رودرو صحبت کنید و صحبت خود را از طریق شخص دیگر به آنها منتقل نکنید. قبل از دیر شدن مشکل خود را به طور واضح با آنها در میان بگذارید. 

احترام گذاشتن به خانواده همسر 

به خانواده همسرتان به چشم افرادی که می توانستند دوست شما باشند، نگاه کنید، هرگز با لحن بد با آنها صحبت نکنید، به آنها توهین نکنید، حتی اگر شما را زیاد دوست ندارند کاری نکنید که باعث بدتر شدن اوضاع شود، علاقه خود را به آنها نشان دهید، به حرف آنها گوش کنید تا به مرور کدورت و ناراحتی ها رفع شوند. 

یافتن زمان درست برای حرف زدن 

برای صحبت کردن با همسرتان در مورد رفتار خانواده او بهتر است زمان مناسبی را انتخاب کنید که هردو خسته و بی حوصله نباشید. برای کاهش جبهه گیری های احتمالی همسرتان و جلوگیری از سوء تفاهمات، احساسات را با بیانی درست و با استفاده از جملاتی که با «من» آغاز می شوند، توضیح دهید. 

با لبخند پاسخ نیش و کنایه را دهید 

افزودن کمی طنز به رفتار خود در رابطه با خانواده همسر و مخصوصا مادر شوهر، بسیار تاثیرگذار است. در برخورد با کنایه آن ها، با لبخند و طنز آن را رد کنید زیرا عصبانیت باعث تشدید اوضاع می شود. لبخند زدن باعث کمتر شدن کنایه ها می شود. 

تهیه لیستی از ویژگی های مثبت خانواده همسر 

گاهی اوقات به اندازه ای از برخی رفتارهای خانواده همسر ناراحت شده و تحت تاثیر قرار می گیریم که ویژگی های مثبت آنها را فراموش می کنیم. نوشتن لیستی از ویژگی های مثبت خانواده همسر که می کند تا در بدترین شرایط نیز به خاطر داشته باشید که آنها نیز مانند شما علاوه بر نقط ضعف، دارای نقاط مثبت نیز هستند. قضاوت با انصاف در کوتاه مدت به شما در مدیریت هیجانات کمک می کند و در طولانی مدت نیز باعث می شود تا از نظر شناختی با موضوع ف بهتر کنار بیایید و قضاوت درستی داشته باشید. این لیست را در مورد همسرتان نیز تهیه کنید تا شاهد کاهش چشم گیر بگومگوهای خود باشید. 

دادن فرصت دفاع به همسر 

اگر از خانواده شما حتی به درستی گله و شکایتی کنند به طور یقین ناراحت شده و شروع به توجیه رفتار آنها را دفاع می کنید شاید هم به دلیل شناخت دقیق تر خود از آنها ، بهتر بتوانید رفتار آنها را درک کرده و درباره آن توضیح دهید. مثلا بگوئید که فلان رفتار آنها از روی بدجنسی نیست و به دلیل سادگی زیاد آنها می باشد. با درک این موضوع می توان گفت که اگر قصد ابراز نارحتی خود از خانواده همسرتان در باربر او را دارید باید فرصتی واکنش از سر محبت و البته تعصب را نیز به او بدهید. نداشتن تعصب بر روی افرادی که دوست داریم تقریبا غیر ممکن است. در نظر داشتن چنین حق دفاعی موجب می شود تا کمتر وارد مشاجراتی شوید که می خواهید دیدگاه درست خود را ابراز کنید.

زندگی موفق

آیا امکان پیشگیری از دخالت خانواده ی همسر وجود دارد ؟ 

برخی افراد از همان دوران عقد نگران دخالت کردن های خانواده همسرخود هستند و ترس این را دارند که مبادا در زندگی آنها دخالت کنند و در این شرایط چه کاری باید انجام دهند .در حقیقت آنها بر روی مسائلی تمرکز می کنند که علاقه ای به مواجه با آن ندارند. در حالی که تمرکز و فکر کردن به یک موضوع باعث جذب آن می شود.

معمولا خانواده ها وقت دخالت کردن را ندارند مگر اینکه شخص از قبل ناتوانایی خود در تصمیم گیری را نشان دهد که این مسئله را می توان در دوران شناخت قبل از عقد بررسی کرد. اگر شخصیت فرد به طوری باشد که برای انجام هر کاری نیاز به تائید چند نفر دارد می توان متوجه شد که او به حمایت فکری دیگران نیاز دارد . به طور کلی پدر و مادرها زمانی به خود اجازه دخالت می دهند که فرزندان این اجازه را به آنها داده باشند و فرزندان به جای اینکه درباره مشکلات و تصمیمات، خود را صاحب نظر بدانند، نظر خانواده برایشان مهم است. در این شرایط به مرور خانواده ها به خود اجازه می دهند تا با کنجکاوی در مورد تمام مسائل از فرزند خود سوال کنند و هدف خود را کمک توجیه می کنند. با بیش از حد تکرار شدن این کمک ها، حضور دائمی آنها در تمامی تصمیم گیری ها فعال می شود و دوست دارند تا هر موضوعی را درباره زندگی فرزندان بدانند و در صورت ندانستن موضوعی، دلخور می شوند. 

این موضوع را باید به مرور زمان رفع کرد .تنها راه حل ممکن برای جلوگیری از دخالت های خانواده همسر قبل از ازدواج این است که نباید به آن زیاد فکر کنید. باید محک زدن همسر خود بدانید که اگر او فردی وابسته است باید مهارت های زندگی و قدرت تصمیم گیری را به اویاد بدهید تا از دخالت های پیش رو جلوگیری به عمل آورید.

بهترین راه جلوگیری از دخالت خانواده همسر

3.9118
این مطلب مفید بود ؟9226
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی