درمان ضرب دیدگی و کبودی

درمان ضرب دیدگی و کبودی در طب سنتی

کد مطلب : 42259تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
ضرب دیدگی و کبودی به علت های گوناگونی در بدن ایجاد می شوند ، با ما همراه باشید تا باعلائم و درمان های گیاهی و بدون دارو ضرب دیدگی و کبودی آشنا شوید.

علائم و راههای درمان ضرب دیدگی و کبودی

کبودی تغییری در رنگ پوست است که به دلیل پاره شدن مویرگهای خیلی ظریف در زیر پوست و خونریزی بعد از جراحات ایجاد می شود. خون در ناحیه ی جراحت نزدیک سطح پوست جمع خواهد شد و ما یک قسمت به رنگ آبی تیره خواهیم دید این، به این دلیل است که سلول های قرمز و ترکیبات خون موجب تغییر رنگ پوست می شوند.

دلایل عمده ی ایجاد کبودی چه هستند

دلایل ایجاد کبودی

دلایل ایجاد کبودی 

علایم و نشانه های معمول کبودی چه هستند

علائم کبودی

علائم کبودی 

در ابتدا، ممکن است کبودی قرمز باشد، سپس بعد از چند ساعت آبی تیره و یا بنفش و بعد از چند روز در نهایت زرد یا سبز خواهد شد. کبودی ها اغلب حساس هستند و بعضی اوقات ، روزهای اول دردناک هستند ،ولی با محو شدن کبودی ، درد نیز از بین می رود. به دلیل اینکه کبودی به پوست آسیب نمی زند ، خطر ابتلا به عفونت نیز وجود ندارد.

چه کسی در معرض خطر کبودی است

کبودی ،یک وضعیت معمولی است که ممکن است برای همه اتفاق بیفتد ،ولی بیشتر درافراد مسن و کسانی که مشکلات خونی دارند دیده می شود ، مخصوصا کسانی که بیماری های خونی دارند بیشتر در معرض کبودی قرار دارند.

چه زمانی به دلیل کبودی باید به پزشک مراجعه کنیم

کبودی بدن

علائم و دلایل ایجاد کبودی بدن

اگر این علائم را داشتید نزد پزشک بروید:

  • کبودی بعد از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون
  • ورم و درد درناحیه ی کبودی
  • کبودی ایجاد شده بعد از افتادن شدید
  • کبودی همراه با شکستگی
  • کبودی ای که بعد از دو تا سه هفته بهتر نشده است و یا بعد از چهار هفته اصلا تغییری نکرده است
  • کبودی زیر ناخن و همراه با درد
  • کبودی همراه با خونریزی لثه، بینی و دهان
  • کبودی همراه با خون در ادرار ، مدفوع و چشم ها
  • کبودی های بی دلیل مخصوصا دوره ای
  • کبودی های بدون درد
  • کبودی هایی که در یک ناحیه بدون جراحت ، دوباره تکرار می شوند
  • کبودی عمیق بر روی پاها

درمان خانگی برای مداوای کبودی های صورت، دستها و پاها

در این بخش از سلامت نمناک بهترین درمان های خانگی و طب سنتی برای رفع مشکل ضرب دیدگی و کبودی را خواهیم گفت.

1. درمان سریع کبودی با استفاده از یخ

راحت ترین راه برای استفاده از این روش درمانی به این طریق است:تکه های یخ را داخل حوله بپیچید و مستقیم روی کبودی بگذارید ، این روش باعث کاهش فشار خون، ورم و درد می شود.به یاد داشته باشید که این درمان را فقط برای افراد جوان که مشکل هیپوترمی (ناهنجاری کمی حرارت بدن) ندارند ، استفاده کنید.

درمان کبودی

درمان کبودی در طب سنتی

2. کمپرس گرم روشی برای رفع کبودی

زمانی که جراحت اتفاق می افتد، خون لخته می شود و جریان خون سخت می شود در این هنگام از یک حوله ی گرم برای قرار دادن بر روی کبودی استفاده کنید. به آرامی ماساژ دهید تا خون جریان پیدا کند ؛ این روش را برای بچه ها و سالمندان انجام دهید، زیرا اگر ما جسم سردی روی بدن آن ها قرار دهیم و سلامتشان را به خطر بیندازیم، احتمال ابتلای آن ها به هیپوترمی وجود دارد.

3. مارگارین بهترین روش تسکین کبودی

بعضی از کودکان از سرما وحشت دارند ، بنابراین از یخ برای آن ها استفاده نکنید.می توانید از مارگارین برای مالیدن به قسمت کبود شده استفاده کنید. مارگارین همچنین خطر ورم کردن زخم را کمتر می کند. روش استفاده خیلی راحت است تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقدار کمی مارگارین روی کبودی بگذارید سپس به آرامی یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.

4. روی کبودی تخم مرغ بغلتانید

درمان خانگی کبودی

درمان خانگی کبودی با تخم مرغ

این نیز یکی دیگر از روشهایی است که حتما باید انجام دهید. تخم مرغ وسیله ی خیلی خوبی برای درمان کبودی است. بر روی سطح تخم مرغ منافذ و شیار های ریزی است که به زرده می رسند. وقتی که از تخم مرغ آب پز برای خوب شدن یک کبودی جدید استفاده می کنیم، دمایش کمی داغ است. بنابراین، یک فشار مکنده بر روی زرده خواهد داشت . با ادامه دادن این کار، کبودی از بین می رود.

برای اجرای این روش، لطفا مراحل زیر را انجام دهید:

تخم مرغ و آب را آماده کنید. تخم مرغ را داخل قابلمه همراه با آب 8 تا 10 دقیقه بجوشانید. وقتی که تخم مرغ پخته شد، اجازه دهید دمایش به 60 درجه برسد که پوست نسوزد.تخم مرغ را پوست بکنید و روی کبودی بغلتانید. این کار باعث از بین رفتن کبودی می شود.

5.درمان کبودی با آلوئه ورا و جعفری

آلوئه ورا و جعفری را بشویید. گوشه ها را ببرید و پوست آلوئه ورا را بگیرید. جعفری را خرد کنید و هر دوی آن ها را داخل آسیاب بریزید تا آسیاب شوند. برای رهایی از درد و کبودی 3 بر در روز ترکیب به دست آمده را روی کبودی بمالید.

6. کلم یکی از بهترین مواد برای رفع کبودی

رفع کبودی

درمان خانگی کبودی با کلم

400 گرم کلم آماده کنید ؛ کاملا بشویید و خرد کنید. تمام کلم را داخل مخلوط کن بریزید تا خرد شود.آب کلم را بگیرید و یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و 4 تا 5 دقیقه روی کبودی قرار دهید.

7. رفع کبودی با پیازچه

200 گرم پیازچه ی تازه را آماده کنید. آنها را بشویید و قسمت پایینی که سفید است را ببرید. قسمت سفید پیازچه را له کنید و روی کبودی بگذارید بعد از 15 تا 20 دقیقه کبودی کلا از بین خواهد رفت.

8. آناناس و خواص آن برای درمان کبودی

بهبود کبودی

درمان خانگی کبودی با آناناس

نصف یک آناناس را آماده کنید. تمام پوست آن را بگیرید و تکه تکه کنید. همه ی آن را داخل مخلوط کن بریزید و استفاده کنید. این رو ش می تواند به عنوان نوشیدنی و یا گذاشتن بر روی کبودی انجام شود. اگرچه نباید خیلی زیاد آناناس بخورید.

9. استفاده از قهوه برای رفع کبودی

یک پارچه که در قهوه ی تلخ خیس خورده را بر روی چشم ها قرار دهید و 10 دقیقه استراحت کنید. برای قسمتهای دیگر پوست از پودر قهوه برای پوشاندن قسمت کبودشده استفاده کنید ، سپس برای یک ساعت باند پیچی کنید. پودر قهوه را روی چشم نپاشید زیرا می تواند خیلی خطرناک باشد.

10. درمان کبودی با زینک

زینک به افزایش سلولهای سالم و درمان زخم و جلوگیری از ورم کمک می کند. متخصصین توصیه می کنند روزانه 50 تا 100 میلی گرم زینک مصرف کنید.

11. برگ درخت نارنگی روشی مناسب برای رفع کبودی

درمان سریع کبودی

برگ نارنگی روشی برای درمان خانگی کبودی 

20 گرم برگ نارنگی را بشویید و اجازه دهید خشک شود. برگ ها را داخل ماهیتابه بریزید و حرارت دهید. 400 میلی لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید و به دو قسمت تقسیم کنید. این روش را 3 تا 5 روز انجام دهید. علاوه بر آن ، می توانید برگ نارنگی را بشویید ، آسیاب کنید و روی کبودی قرار دهید. 3 ساعت صبر کنید و این کار را 3 تا 5 روز ادامه دهید.

12. سرکه سیب بهترین درمان کبودی

چند تکه پیاز خشک را برش بدهید و با سرکه سیب مخلوط کرده و روی ناحیه کبودی قرار دهید. از یک دستمال نخی استفاده کنید ،تا سرکه سیب را مستقیما روی زخم بگذارید و یا اینکه سرکه را با سفیده ی تخم مرغ مخلوط کنید و روی کبودی قرار دهید.

13. برای بهبود سریع کبودی از زردچوبه استفاده کنید

درمان خانگی کبودی

زردچوبه درمان کننده کبودی

5 گرم پودر زردچوبه و 100 میلی لیتر شراب سفید آماده کنید و باهم مخلوط کرده تا خمیری درست شود. سپس خمیر را 30 دقیقه روی کبودی قرار دهید.

14. پیاز یک درمان رایج برای کبودی

پیاز یک درمان رایج برای کبودی است. علاوه بر از بین بردن درد، پیاز یک روش شناخته شده برای درمان زخم است که تاثیر فوق العاده ای برای درمان بیماری هایی مانند گرفتگی، رگ به رگ شدن و ورم ها دارد. روش استفاده از این درمان خیلی راحت است؛ تنها چیزی که به آن احتیاج دارید این است که پیاز را همراه با نمک آسیاب کنید و روی زخم بگذارید و یک شب ببندید. روز بعد تغییر بزرگی را خواهید دید.

15. روغن نارگیل و خواص آن در رفع کبودی

درمان کبودی

درمان کبودی با روغن نارگیل

روغن نارگیل قادر است با التهابات مبارزه کند. علاوه بر مالش آن بر روی کبودی ، می تواند کبودی را کاملا از بین ببرد. طرز کار با آن هم خیلی راحت است. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید یک حوله ی نرم است که به آن روغن نارگیل بزنید و روی کبودی قرار دهید.

علائم و نشانه های ضرب دیدگی

  • منطقه جراحت به رنگ آبی ارغوانی تغییر رنگ می دهد
  • درد و تورم در ناحیه تورم

درمان های پیشنهادی برای تسکین ضرب دیدگی با گیاهان دارویی

ضرب دیدگی

درمان ضرب دیدگی در طب سنتی

تسکین ضرب دیدگی با ترکیب سرکه با عسل

اگر سرکه را با عسل مخلوط کرده و بر محل ضرب خوردگی بمالید تاثیر عالی خواهد داشت به خصوص اگر این ضرب خوردگی در ناحیه اطراف چشم باشد.

گیاه دم اسب درمان کننده سریع ضرب دیدگی

درمان ضرب دیدگی

درمان ضرب دیدگی با گیاه دم اسب

مصرف جوشانده دم اسب به نسبت یک کیلوگرم گیاه در یک لیتر آب برای کمپرس بر روی ضخم ها یا ضرب خوردگی های اعضاء به کار می رود.

با روغن شتر یا کوهان شترضرب دیدگی را بهبود بخشید

یکی از روش های قدیمی و نسخه های طب سنتی مصریان این بوده است که مومیایی را در روغن شتر یا کوهان شتر آب کرده به قدر یک قاشق چای خوری از آن را می خوردند و روزی 3 مرتبه عضو ضرب خورده را با آن چرب میکردند. شما هم اگر مایل هستید می توانید این عمل را چندین بار تکرار کنید تا کاملا خوب شود. به شرط اینکه مومیایی، مومیایی اصل هندی یا افغانی یا مومیایی بهبهان باشد نه مومیایی تقلبی.

ضرب دیدگی

ضرب دیدگی چگونه درمان می شود

ریوند چینی بهترین درمان برای ضرب دیدگی

ضماد ریوند چینی بر محل ضرب خوردگی بسیار نافع است. (خوزی) گوید:برای این منظور باید دو درم ریوند را با شراب سیاه انگوری که با آب مخلوط نشده قاطی کرده به محل ضرب ضماد کنند.

درمان ضرب دیدگی با ریشه پامچال

درمان ضرب دیدگی و کبودی

درمان ضرب دیدگی با ریشه پامچال

برای درمان ورم و کوفتگی که در اثر ضربه ایجاد شده است و دفع خون مردگی حاصل از ضرب خوردگی استفاده از کمپرس جوشانده ریشه پامچال درمان کننده عالی است. برای تهیه این روش درمانی یکصد گرم از ریشه تازه پامچال را در یک لیتر آب بجوشانید تا حدود یک سوم حجم آب به جوش برود و کم شود. سپس آن را صاف کنید و با آن محل ضرب دیده را کمپرس کنید.

 

درمان ضرب دیدگی و کبودی در طب سنتی

4162
این مطلب مفید بود ؟13131
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک / ن / ف
1 نظر به ثبت رسیده است
مریم1401-01-03
سرکه و عسل برای ضرب دیدگی جواب داد ممنون از مطلب مفیدتون
00
وبگردی