زائران اربعین

مرز مهران | مرز مهران کجاست؟

کد مطلب : 38956تعداد نظرات : 5 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
زائران بیش از 16 استان کشور از مرز مهران برای شرکت در پیاده روی اربعین به نجف و کربلا سفر می کنند که عمده علل آن مسافت کوتاه تر مهران تا کربلا است.

دسترسی به مرز مهران

بانزدیک شدن به اربعین فعالیت های خدماتی در مرز مهران افزایش یافته است و امسال برای نخستین بار مهران به 5 پهنه خدماتی برای مدیریت سفر زائران تقسیم شده است.

ایلام در غرب کشور باوجود مرز مهران و تردد میلیونی زائران اربعین طی روزهای آینده به یکی از پرترددترین استان های کشور تبدیل می شود اما نکات مهمی برای سفر به استان وجود دارد که زائران حتماً باید به آن توجه کنند.

اولین نکته اینکه زائران بیش از 16 استان کشور از مرز مهران برای شرکت در پیاده روی اربعین به نجف و کربلا سفر می کنند که عمده علل آن مسافت کوتاه تر مهران تا کربلا است.

برای سفر به استان ایلام می توان از طریق سه استان کرمانشاه، لرستان و خوزستان وارد استان ایلام شد که اگر زائران استان های مختلف سفر خود را مدیریت کنند به هیچ وجه در ترافیک جاده های این استان معطل نخواهند شد.

مهم ترین نکته برای سفر به استان ایلام لزوم توجه جدی به جاده های کوهستانی استان است که رانندگان باید بااحتیاط در محورهای مواصلاتی این استان تردد کنند و حتماً به جاده های کوهستانی استان توجه داشته باشند.

راه های ورود به استان ایلام

اولین و مهم ترین مسیر به استان از طریق استان کرمانشاه صورت می گیرد که خود از دو مسیر یعنی کرمانشاه- حمیل- ایلام و کرمانشاه- اسلام آباد غرب- ایلام امکان تردد وجود دارد و به دلیل ازدحام در مسیر ایلام- حمیل- کرمانشاه می توان از مسیر کرمانشاه- اسلام آباد غرب- ایلام تردد کرد.

دومین مسیر دسترسی به استان ایلام از طریق استان لرستان است، مسیر خرم آباد- پلدختر- پل سیمره- حمیل- ایلام و همچنین خرم آباد- پلدختر- دره شهر- بدره- ایلام می توان وارد استان شد.

سومین راه دسترسی به استان مسیر اهواز- اندیمشک- دهلران است که این مسیر با توجه به نزدیکی به مهران دیگر نیاز به ورود به شهر ایلام نیست و به راحتی می توان وارد شهرستان مهران شد.

راه های ورود به مهران

بعد از ورود به استان ایلام از چند مسیر می توان سفر خود را به شهرستان مهران مدیریت کرد، موج اصلی ترافیک در محور ایلام- مهران است ولی راه های دیگر نیز وجود دارد که زائران می توانند وارد شهرستان مهران شوند.

زائرانی که از استان کرمانشاه وارد استان ایلام می شوند می توانند از طریق ایلام- صالح آباد- مهران، ایلام- ماربره- صالح آباد- مهران و یا ایلام- ملکشاهی- بان رحمان- مهران خود را به مقصد برسانند ولی حتماً در مسیرهای شهرستان ملکشاهی باید به جاده ها هنگام رانندگی توجه جدی داشت.

هزینه پارکینگ در مهران

مسیر دیگر رسیدن به شهرستان مهران جاده دهلران- مهران است که این جاده به دلیل بیابانی بودن دارای پیچ های کمتری است ولی باز نیاز است رانندگان حتماً با احتیاط حرکت کنند.

زائرانی که از استان لرستان وارد ایلام می شوند می توانند از مسیرهای دره شهر- بدره- ملشکاهی- مهران استفاده کنند ودیگر نیاز به سفر به مرکز استان نیست.

محل های مناسب برای اسکان

به طورقطع بیشتر زائران به دلیل اشتیاق زیارت خیلی کم در شهرستان مهران ماندگار هستند ولی زائرانی هستند که می خواهند قبل از گذشتن از مرز به استراحت بپردازند، در شهر ایلام می توان در منطقه تفریحی «چغاسبز» که در همان اول شهر ایلام است، ساکن شده و استراحت کنند.

زائرانی که به سفر در جاده ایلام- مهران ادامه می دهند می توانند در صالح آباد کنار امامزاده علی صالح(ع) به راحتی استراحت کنند و در مسیر استان لرستان نیز زائران می توانند در شهرستان «بدره» ساکن شوند.

تعدادی زیادی از خانه های مردم شهرستان مهران برای اسکان شناسایی شده که زائران می توانند در این محل ها اسکان یابنداز سمت خوزستان نیز می توان در شهرستان دهلران در کنار دو پارک بزرگ این شهر اسکان کرد. البته به طور معمول اکثر شهرستان های استان دارای موکب پذیرایی و محل اسکان زائران هستند.

تعدادی زیادی از خانه های مردم شهرستان مهران که علاقه مند به اسکان زائران هستند شناسایی شده اند که زائران می توانند در این محل ها اسکان یابند، ستاد اسکان با فراخوانی که داشته توانسته تاکنون 200 بیت الحسین را شناسایی و اطلاعات صاحبان آن ها را احصا کرده تا در وقت لزوم بتواند به آن ها دسترسی داشته باشند.

در صورت لزوم مساجد، تکایا و حسینیه ها نیز تجهیز و در مرحله بعد مدارس و نمازخانه های ادارات نیز در صورت کمبود جا حتماً تجهیز و در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

با بنزین و ویزا وارد شهرستان مهران شوید

یکی از مهم ترین نکات کلیدی در سفر به استان ایلام بحث سوخت است، قبل از ورود به شهر مهران باید باک بنزین خوردمان را پر کنیم چراکه شهر مهران با ازدحام خودرو برای دریافت سوخت مواجه است و بسیاری از زائران در صورت نداشتن سوخت کافی برای برگشت با مشکل مواجه می شوند.

مثلاً اگر از مسیر کرمانشاه- ایلام- مهران در حال حرکت هستید در شهر ایلام بنزین بزنید یا در مسیر اندیمشک- دهلران- مهران در شهر دهلران باید بنزین زد.

اکثر شهرهای ایلام دارای جایگاه سی ان جی هم هستند و معمولاً از پمپ بنزین نیز برخوردار هستند، شهر ایلام در همان مسیر کنارگذر شرقی برای ورود به جاده ایلام-مهران دارای پمپ بنزین و پمپ گاز است.

یکی دیگر از مهم ترین نکات برای رفتن به کربلا از طریق مهران، نبود دفاتر صدور ویزا در شهرستان مهران است و باید حتماً در شهرهای تعیین شده نسب به اخذ ویزا اقدام کرد چراکه ازدحام جمعیت بدون ویزاها در مرز بسیار زیاد است و اغلب باعث معطلی چندروزه زائران می شود.

به دلیل ترافیک در محورهای ارتباطی استان ایلام حتماً باید مواد غذایی، آب و... به همراه داشت چراکه در بعضی از مسیرها مثل ایلام- مهران به دلیل ترافیک پر حجم خودرو ممکن است زائران معطل شده و چندین ساعت ها در راه باشند، بنابراین مسافران حتماً با امکانات لازم وارد استان شوند.

لزوم استفاده از پارکینگ های مخصوص ماشین های زوار

افرادی که از ماشین شخصی در سفر استفاده می کنند حتماً به پارکینگ های تعیین شده از سوی فرمانداری مراجعه کنند و به همین منظور دو پارکینگ بزرگ طراحی شده است. افراد حتی المقدور خودرو خود را در پارکینگ های آسفالت قرار دهند چراکه سال گذشته به دلیل بارندگی تعداد زیادی از خودرودها در پارکینگ های خاکی دچار مشکل شدند و به گل نشستند.

 زائران اربعین

راه های دسترسی زائران اربعین به مهران

مردم مهران نیز با مراجعه به ستاد اربعین و معرفی املاک اعم از زمین، حیاط خانه و حتی کوچه و خیابان از آمادگی برای ایجاد پارکینگ های صلواتی خبر داده اند.

فاصله مهران تا کربلا 280 کیلومتر، کاظمین283، سامرا 444 و نجف 303 کیلومتر است و علاوه بر نزدیکی، امنیت بسیار بالای این منطقه و مسیرهای این مرز تا شهرهای مذهبی عراق باعث شده زائران بیشتر از مرز مهران در ایام اربعین استفاده کنند.

روال قانونی در ارائه خدمات پارکینگ ها

مراد ناصری فرماندار مهران در گفت وگو اظهار داشت:با تمهیدات اندیشیده شده قطعاً مشکلات اربعین سال گذشته را نخواهیم داشت و زائران به راحتی می توانند به سفر خود برای شرکت در مراسم اربعین حسینی ادامه دهند.

وی ادامه داد:مهران به پنج منطقه تقسیم شده تا با نظم خاصی زائران بتوانند به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای خودروهای خود را پارک کنند و گره ترافیکی در معابر اصلی ایجاد نشود.

ناصری با اعلام اینکه 250 هکتار زمین برای پارکینگ 200 هزار خودرو سواری در ایام اربعین حسینی اختصاص داده شده است، تصریح کرد:در این پارکینگ ها کار استاندارد سازی انجام شده و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید.

فرماندار مهران ادامه داد:پارکینگ های در نظر گرفته شده با روال قانونی به پارکبانان محله ای از طریق شهرداری سپرده خواهد شد.

هزینه های پارکینگ در مهران

شاپور پولادی معاون استانداری ایلام نیز در این زمینه اظهار داشت:هزینه پارک خودرو در پارکینگ اربعین به ازای هر چهارشبانه روز 25 هزار تومان است و مازاد بر آن هزینه پارک خودرو در پارکینگ اربعین به ازای هر چهارشبانه روز 25 هزار تومان است و مازاد بر آن شبانه روزی پنج هزار تومان بابت پارک خودرو باید پرداخت شودشبانه روزی پنج هزار تومان بابت پارک خودرو باید پرداخت شود.

وی افزود:یکی از مهم ترین مشکلات سال گذشته کمبود فضا برای پارک خودروهای زائران بود که امسال با تمهیدات اندیشیده شده 80 هکتار زمین برای پارکینگ اختصاص یافته در حالیکه این مقدار سال گذشته 42 هکتار بود و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته این پارکینگ در غرب کشور از نظر وسعت بی نظیر است.

معاون استاندار ایلام همچنین از جانمایی 150 موکب در 10 نقطه برای استقرار ایستگاه های صلواتی به منظور پذیرایی از زائران خبر داد و یادآور شد:این نقاط در مکان هایی برپا می شوند که منجر به بروز گره ترافیکی در نتیجه ازدحام جمعیت نشوند.

پولادی ادامه داد:خوشبختانه هماهنگی میان ارگان های مسئول در مقایسه با سالیان گذشته بسیار بهتر است و تلاش خواهیم کرد کمترین خللی در روند عزیمت زائران و بازگشت آنان پس از اربعین حسینی ایجاد نشود.

آماده سازی مسیرهای جدید برای تردد زائران اربعین

نورالله دلخواه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام نیز اظهار داشت:با توجه به حجم تردد زائران به عتبات عالیات از مرز بین المللی مهران و جوابگو نبودن محور ایلام به مهران و برای استفاده از محور مهران به ملکشاهی این اداره کل به حذف گردنه ترشاوه، تغییر و اصلاح مسیر، کوه بری، تعریض جاده در محل پیچ پرحادثه در این نقطه از گردنه برای بالا بردن ضریب ایمنی، روان سازی ترافیک جاده ای و کاهش حوادث رانندگی اقدام کرده است.

وی گفت:اجرای این طرح در قالب ساماندهی و رفع نقاط پرحادثه در محورهای ارتباطی صورت می گیرد و تکمیل آن علاوه بر تسهیل در تردد و روان سازی ترافیک عبوری، نقش بسیار مهمی در کاهش سوانح رانندگی دارد.

دلخواه اظهار داشت:گردنه مذکور در محور ملکشاهی به مهران به عنوان مسیر دوم زوار اربعین است و از محورهای پرترافیک شهرستان محسوب می شود که اصلاح و تعریض این محور اولویت دارد.

مرز مهران ، مرز مهران کجاست؟

4.417
این مطلب مفید بود ؟152
برگرفته از مهر -/ر
5 نظر به ثبت رسیده است
مهدی1396-08-11
خداوندا تو خود گفتی که در قلبی شکسته جای داری شکست قلب من جانا برعهد خد وفا کن
00
مهدی1396-08-11
ینی میتونم یه روز برم کربلا . ای خدا یکی پول داره نمیره من پولشو ندارم چطوری برم پیش اقام
31
علی حسینی1396-08-06
راه ایلام به ملکشاهی وملکشاهی به مهران باتوجه کم عرض بودن جاده ودوطرفه بودن آن وپیچ های خطرناکی دارد برای رانندگانی که به این جاده آشنایی ندارند باید کاملا احتیاط کنند وآن ساعتی که متن آمده صحیح است
50
احمدی1395-08-25
مسیر ایلام- ملکشاهی کمتر از نیم ساعته نه 1 ساعت،من خودم ساکن همینجام لطفا اصلاح کنید.
40
عسکری1395-08-19
دوست عزیزی که این مطلب را نوشتید ضمن تشکر از اطلاعاتی که در اختیار زوار عزیز قرار دادید باید عرض کنم که مسیر ملکشاهی اونطوری که شما گفتی نیست و حداقل از مسیر ماربره(که در نقشه های گوگل ارث چیزی شبیه یک ماری است که پیچ خورده است)یا مسیر دره شهر بدره (که همانطور که از نامش پیداست بد ره یعنی بد راه یا جایی که راهش بد و صعب العبور است)بهتر است/قابل توجه هموطنان عزیز ،شهر ملکشاهی شهری است که افتخارش خدمتگزاری به زائران امام حسین است و آنقدر عاشق آن امام همام هستند که به بهترین شکل ممکن و با بهترین غذاها(مانند کباب ملکشاهی،نان ساجی و خوراکیهای بسیار خوشمزه و مقوی از زائران سید الشهداء پذیرایی میکنند.
50
وبگردی