رفتار با کودک زورگو
پرخاشگری و زورگویی کودکان جزء مشکلات بزرگ والدین است و آن ها را آزار می دهد، نحوه رفتار با کودک زورگو بسیار مهم است و می تواند از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در آینده جلوگیری کند.

شیوه رفتار مناسب با بچه های زورگو و پرخاشگر

اگر فرزند شما از نظر جسمی یا عاطفی به کودکان دیگر صدمه می ‎زند و بارها و بارها مرتکب این خطا شده ، به این معناست که کودک شما پرخاشگر است. شیوه مناسب رفتار با این کودکان ، به آن ها کمک می‎ کند تا در آینده با سایر هم سن و سالان خود همراه شده و از بروز رفتارهای پرخاشگرانه خودداری کنند. بیشتر کودکان در برخی از مراحل کودکی خود ، سایر هم سن و سالان شان را اذیت می ‎کنند اما زورگویی چیزی فراتر از این است که در این بخش از خانواده پلاس در نمناک به بررسی نکات مهمی در مورد آن خواهیم پرداخت.

علائم رفتاری کودکان زورگو

این گونه که کودکان :

- بارها و بارها کودکان دیگر را آزار می ‎دهند.

- کودکان دیگر را نادیده می ‎گیرند و به آن ها اجازه مشارکت داشتن در بازی ها و فعالیت های خود را نمی ‎دهند.

- در مورد سایر کودکان بدگویی کرده و اسرار آن ها را افشا می ‎کنند.

- آن ها را با نام های ناپسندی صدا می‎ زنند.

- اسباب بازی های سایر کودکان را از آن ها گرفته و یا کسی را به انجام این کار تشویق می‎ کنند.

- صحبت کردن درمورد سایر کودکان به صورت تهاجمی و منفی

- داشتن پول ، اسباب بازی و یا چیزهایی که متعلق به فرزند شما نیست.

- البته هیچ یک از این علائم نشان دهنده قطع به یقیق زورگو بودن فرزند شما نیست اما بهتر است در صورت مشاهده علائم فوق ، با معلم فرزند تان صحبت کنید و حقیقت را دریابید.

رفتار با کودک زورگو

چگونه می ‎توان فهمید که فرزند من، نسبت به سایر کودکان زورگویی می ‎کند ؟

اگر فرزند شما فردی پرخاشگر و زورگو با سایر هم سن و سالانش باشد ، احتمالا دوستان ، معلمان و والدین سایر فرزندان این موضوع را با شما در میان قرار خواهند داد.

برای مقابله با زورگویی کودک چه اقداماتی باید انجام داد ؟

مهم است که در این رابطه با فرزند خود گفتگو کنید و به او بگویید که این رفتار درست نیست. سعی کنید در حالت آرام و خونسردانه با فرزند خود گفتگو کنید اما به او نشان دهید که قاطعانه خاستار تغییر این رفتار در او هستید.

علت زورگویی کودکان

اقدامات مناسب برای تغییر رفتار زورگویی در کودکان توسط والدین :

- برای فرزند خود توضیح دهید که زورگویی چیست. با او در رابطه با کار های اشتباهی که مرتکب شده صحبت کنید و از او بپرسید که علت انجام این کار ها چیست. به او گوش فرا دهید و از سرزنش کردن او خودداری کنید.

- به کودک خود کمک کنید تا درک کند که رفتار زورگویانه اوچه تاثیری بر سایر کودکان خواهد گذاشت. به عنوان مثال به او بگویید " آیا دوست داری کسی با تو این گونه رفتار کند ؟" یا " فکر می ‎کنی که آن کودک چه احساسی داشته است ؟ "

- مراقبت استفاده فرزندانتان از اینترنت و تلفن های همراه هوشمند باشید.

- به فرزند خود نشان دهید که انجام اعمال زورگویانه را به هیچ عنوان تحمل نخواهید کرد و در صورت انجام این گونه اعمال، برخی از امتیازات را از او سلب کنید . برای مثال، اگر فرزندتان به انجام اعمال زورگویانه اینترنتی پرداخت ، اجازه استفاده از تلفن همراه را برای مدتی از او دریغ کنی و همچنین اگر فرزندتان با خواهر و برادر خود با خشونت رفتار کرد ، با استفاده از روش های مناسب تنبیهی او را مواخذه کنید.

- به فرزند خود بیاموزید که با دیگران با مهربانی و عطوفت رفتار کند و دیگران را به خاطر تفاوت های ظاهری ، مذهبی ، نیاز های ویژه، مسائل اقتصادی و ... مسخره نکند.

- گاهی اوقات نیز، کودکان به دلیل این که در مهارت های اجتماعی خود ضعف دارند ، دست به اعمال زورگویانه می ‎زنند. برای مثال وقتی آن ها توانایی حل صحیح مسئله ای را ندارند ، دست به اعمال خشونت آمیز می‎ زنند؛ وقتی از پس انجام کاری بر نمی ‎آیند و یا احساس نا امنی و نادیده گرفته شدن می‎ کنند، زورگویی می ‎کنند. بنابراین کمک کردن به تقویت مهارت های اجتماعی و توسعه مهارت های برقراری ارتباط درست با سایر کودکان ، به برطرف شدن این گونه اعمال خشونت آمیز کمک زیادی خواهد کرد.

رفتار با کودکان زورگو

اقدامات لازم برای تغییر رفتار زورگویی در مدرسه

صحبت کردن با مدرسه فرزندتان و ارائه راهکار های مناسب برای تغییر رفتار کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. می‎ توانید در مورد نحوه عملکرد در این زمینه با مدرسه فرزند خود مشورت کنید و از آن ها راهنمایی بخواهید و همچنین بهتر است برای مطلع بودن از وضعیت رفتاری فرزندتان در مدرسه ، مرتبا با مسئولین مدرسه در ارتباط باشید.

به دنبال دلایل بروز رفتار زورگویی در فرزند خود باشید

پیدا کردن دلیل بروز این رفتار در فرزندتان به شما در پیدا کردن راه حل مناسب برای تغییر آن کمک زیادی خواهد کرد :

آیا فرزند شما نیز مورد زورگویی سایر افراد اطراف خود قرار می ‎گیرد ؟ بعضی از کودکان به این دلیل به هم سن و سالان خود زورگویی می ‎کنند زیرا خودشان نیز مورد زورگویی سایر افراد هم سن و سال شان قرار می ‎گیرند و بنابراین در این مورد از فرزند خود سوال کنید.

آیا فرزندتان برای این که مورد زورگویی سایر افراد قرار نگیرد، این گونه رفتار را از خود نشان می ‎دهد ؟ با مدرسه و یا باشگاه فرزند خود صحبت کنید تا آگاه شوید که فرزند شما چگونه به انجام این گونه رفتار ها می ‎پردازد.

آیا فرزند شما در خانه و یا فضای مجازی هم رفتار زورگویانه ای دارد ؟ گاهی اوقات کودکان به این دلیل که مورد توجه دیگران قرار بگیرند این گونه رفتار را از خود نشان می ‎دهند. این امر به دلیل کمبود اعتماد به نفس در کودکان اتفاق می ‎افتد.

آیا فرزندتان نسبت به انجام اعمال زورگویانه تشویق می ‎شود؟ گاهی اوقات اظهار نظر مثبت در مورد رفتارهای پرخاشگرانه باعث تشویق کودک به انجام این گونه اعمال می ‎شود.

کودک زورگو

اگر کودک به انجام اعمال زورگویانه ادامه دهد، چه باید کرد ؟

در صورتی که فرزندتان بارها و بارها اعمال زورگویانه از خود نشان داده است و شما قبلا راهکارهای فوق را بر روی او امتحان کرده اید ، ممکن است نیاز به انجام اقدامات جدی تری برای جلوگیری از بروز این گونه اعمال در وی باشد.

اگر زورگویی در مدرسه و یا باشگاه اتفاق می ‎افتد، همکاری با مدرسه و باشگاه کمک زیادی به مقابله با این رفتار در کودکتان به شما خواهد کرد.

به کودکتان با ارائه کار هایی که می تواند به جای زورگویی کردن انجام دهد کمک کنید و همچنین می ‎توانید از او بخواهید که از سایر کودکانی که به آن ها زورگویی کرده با نوشتن نامه ای عذرخواهی کند.

مشاوره

ممکن است کودک شما برای جلوگیری از بروز رفتار های پرخاشگرانه و زورگویانه نیازمند صحبت کردن با مشاور باشد. در صورتی که فرزندتان در عزت نفس ، اعتماد به نفس و خویشتن داری در هگنام عصبانیت مشکل داشته باشید ، مشاور کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در صورتی که فرزندتان در مدرسه به اعمال زورگویانه متوسل شود ، ممکن است مسئولین مدرسه او را به مشاور موجود در مدرسه و یا شخصی دیگر ارجاع دهند.

پرخاشگری کودکان

نحوه آموزش به کودک برای جلوگیری از بروز رفتار های پرخاشگرانه و زورگویانه در آینده

- برای این منظور می ‎توانید به فرزند خود آموزش دهید که چگونه با ابراز حس همدلی و احترام به هم نوعان خود کمک کند.

بهترین کار برای عملی ساختن این موضوع الگو بودن برای فرزندتان است ، یعنی با داشتن رفتار مثبت و توام با احترام و مهربانی با دیگران ، این ویژگی ها را در فرزند خود نیز تقویت کنید.

به رفتار های خود در منزل توجه کنید. کودکانی که معمولا مورد خشم و ضرب و شتم والدین شان قرار می ‎گیرند، بیشتر به انجام اعمال خشونت آمیز روی می ‎آورند و بنابراین در لحظات خشم و عصبانیت خود ، از بروز هرگونه خشونت ، فریاد و از این دست رفتار ها خودداری کرده و با آرامش و خونسردی با فرزند تان رفتار کنید.

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در فرزندتان به جلوگیری از بروز اینگونه رفتار ها در او کمک زیادی خواهد کرد. برای این کار او را در انجام فعالیت های خوب تشویق و حمایت کنید که این فعالیت ها ممکن است شامل فعالیت های ورزشی ، هنری ، موسیقی و یا هر چیز دیگری باشد.

همچنین برای تقویت عزت نفس در فرزندتان، توجه ویژه ای به او داشته باشید. کودکانی که به خوبی مورد توجه والدین خود قرار می ‎گیرند، کمتر به انجام اعمال زورگویانه روی می ‎آورند و معمولا کودکانی که مورد بی مهری و بی توجهی والدین قرار می‎ گیرند و احساس بی ارزشی می ‎کنند ، به انجام اعمال خشونت آمیز و زورگویانه روی می ‏‎آورند.

داشتن نظم و انضباط نیز کمک زیادی به جلوگیری از بروز این گونه رفتار ها درکودکان می‎ کند. داشتن نظم و انضباط به این معناست که رفتار های خوب را در وی تقویت کنید و او را از انجام اعمال نادرست بازدارید.

همچنین باید به فرزند خود بیاموزید که در رویارویی با شرایط پر تنش و در برخورد با افرادی که با آن ها اختلاف نظر دارد ، با آرامش و بدون بروز هیچ گونه خشونتی موضوع را حل کند که این امر به فرزند تان کمک می ‎کند تا شرایط بحرانی را مدیریت کند.

شیوه رفتار مناسب با بچه های زورگو و پرخاشگر

4.462
این مطلب مفید بود ؟557
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : تربیت کودک
وبگردی