روزه در بارداری
همانطور که می دانید روزه گرفتن در بارداری واجب نیست ولی خیلی از زنان باردار می توانند با مشورت پزشک و رعایت شرایط خاص روزه بگیرند.

شرایط و تغذیه زن حامله برای روزه در بارداری

بسیاری از خانم های باردار با آغاز ماه رمضان بدون هیچ مشکلی روزه می گیرند . روزه گرفتن زنان باردار در ماه رمضان بر طبق نظرات مراجع تقلید واجب نیست و اگر خانم بارداراحساس کند با روزه داری به جنین و خودش آسیب می رسد ، نباید روزه بگیرد .

اما خانم های بارداری که سه ماهه اول بارداری را گذرانده اند ، مادر و جنین در رحم هر دو قوی هستند و بارداری سالم و بی خطری را بدون ابتلا به بیماری های زمینه ای می گذرانند ، در صورت تمایل و مشورت با پزشک خود می توانند روزه بگیرند اما باید نکاتی را رعایت کنند. در این بخش از نمناک به بیان نکاتی درباره روزه گرفتن خانم های باردار می پردازیم.

محدودیت های روزه در بارداری

روزه داری در 3 ماهه اول بارداری؛ ممنوع!

مغز جنین در سه ماهه اول به گلوکز مستقیم مادر احتیاج دارد و در حال رشد است بنابراین خانم های باردار نباید در سه ماهه اول بارداری روزه بگیرند . همچنین در سه ماهه اول بارداری میزان کتون موجود در خون جنینی افزایش می یابد و این افزایش سبب رشد نکردن جنین می شود و بر قدرت یادگیری کودک تاثیرگذار است.

شرایط روزه داری در 3 ماهه دوم و سوم

خانم های بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری قرار دارند و مبتلا به هیچ بیماری زمینه ای نیستند و از نظر جسمی سالم هستند ، می تواند با رعایت مواردی روزه بگیرند.

1. این خانم ها باید حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند .

2. غذاهای دارای فیبر مثل میوه و غلات مصرف کنند.

3. به علت احتمال ابتلا به دیابت شیرینی و قند زیاد مصرف نکنند و از مصرف قندهای کنستانتره مثل زولبیا و بامیه خودداری کنند و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف نمایند.

4. این خانم های روزه دار بهتر است هر روز کتون ادرار خود را در ساعت های 12، 14، 16، 18 و 20 آزمایش کنند. اگر کتون ادرار آنها در ساعت 12 یا 14 افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما در ساعت 18 و 20 بالا بودن کتون ادرار عادی است و مانعی ندارد.

چگونگی اندازه گیری کتون ادرار : برای اندازه گیری کتون ادرار نوارهایی وجود دارد که می توان آنها را از داروخانه تهیه کرد و طریقه استفاده از این نوارها را از پزشک خودپرسید.

5. از 36 هفتگی به بعد روزه گرفتن برای زنان باردارتوصیه نمی شود زیرا آنها باید در این روزها به مصرف مایعات و مواد غذایی کافی بپردازند و خود را برای زایمان آماده کنند.

6. یکی از عوامل مهم در زمینه روزه گرفتن زنان باردار مدت زمان روزه داری است. اگر ماه رمضان در فصل تابستان باشد و ساعات طولانی و گرمی را به روزه داری بپردازید در این شرایط خانم های باردار در معرض خطر کم آبی قرار می گیرند و روزه داری برای آنها ضرر دارد.

احکام روزه گرفتن زن باردار

شرایط روزه گرفتن در بارداری

آمادگی برای روزه گرفتن در بارداری

اگر در دوران بارداری به سر می برید و تمایل به روزه داری دارید قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

با پزشک خود درباره روزه داری صحبت کنید و از او بخواهید با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن مانند ابتلا به دیابت حاملگی، و کم خونی سلامتی شما را بررسی کنند.

هنگام روزه داری باید قند خون خود را زود به زود کنترل کنید.

در صورت مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه ، نوشابه،چای سبز و شکلات و ... ، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای پیشگیری از بروز سر درد، مصرف این نوع نوشیدنی ها راکم کنید. توجه کنید یک خانم باردار نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین یا 2 فنجان نسکافه در روز مصرف کند .

در صورت اشتغال به کار ازکارفرمای خود بخواهید تا زمان استراحت بیشتری برای شما در نظر بگیرد و یا در این ماه شما را از اضافه کاری معاف کند.

برای تعیین یک برنامه تغذیه ای عالی بهتر است نزد دکتر تغذیه بروید.

- هر آنچه از غذاها و نوشیدنی که مصرف می کنید در یک برگه بنویسید تا بدانید چه مواد غذایی را کمتر و کدام را بیشتر می خورید.

پیش از فرا رسیدن ماه رمضان کارها و خرید های خود را انجام دهید.

وزن خود را مرتب در زمان روزه داری در خانه چک کنید.

وزن گیری در بارداری

چگونه در بارداری روزه بگیریم؟

علائم خطر روزه در بارداری

اگر هنگام روزه داری علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

1. اگر حرکت جنین تغییر نمود و احساس کردید جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.

2. اگر دچار دردهای انقباضی که می تواند علامت زایمان زودرس باشد، دچار شدید.

3. اگردچار سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی شدید و پس از استراحت نیز خوب نشدید ، سریع روزه خود را باطل کنید و مقداری آب حاوی نمک و شکر بنوشید و با پزشک خود تماس بگیرید.

4. اگر با روزه اری متوجه شدید که وزن اضافه نمی کنید و دائما وزنتان کاهش می یابد.

5. اگر علائم کم آبی بدن مانند تشنگی شدید ، ادرار کم ، ادرار تیره رنگ ، بوی بد ادرار را دارید . این علائم ممکن است شما را به عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر مبتلا نماید.

6. اگردچار سر درد، تب، و درد در نواحی مختلف بدن می شوید.

7. اگر دچار حالت تهوع می شوید.

توصیه هایی برای روزه گرفتن آسان در بارداری

خود را در ماه رمضان فقط به افطار و سحر محدود نکنید و به جای خوردن زیاد غذا در این دو وعده ، چندین وعده متعادل و مغذی بخوریدتا بتوانید وزن خود را حفظ کنید و دچار یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی حالی نشوید.

برای حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن یک بار در هفته شیرینی جات مصرف کنید.

بعد از شام استراحت کنید و سپس کارهایتان را انجام دهید.

قبل از خواب و دیرهنگام اسنک مصرف نکنید، و بهتر است آن را در وعده سحری بخورید.

روزه داری زن حامله

نکات مهم برای روزه گرفتن در بارداری

بهترین وعده سحری برای زنان باردار

مهم ترین وعده غذایی در ماه رمضان که سبب تامین انرژی لازم برای کل روز می شود ، سحری است ، پس این وعده غذایی را از دست ندهید؛ زیرا چنانچه در نمناک توضیح داده ایم اصلی ترین بخش سوخت بدن را طی روز تامین می کند و سبب کاهش احساس گرسنگی، سردرد و خواب آلودگی می شود.

غذاهای با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و حبوبات مصرف کنید زیرا زمان زیادی طول می کشد تا بدن این ترکیبات را شکسته و استفاده کند پس سبب تامین بهتر انرژی در طی روزمی شود.

یک وعده غذایی سالم سحری می تواند شامل:

نان تهیه شده از غله کامل و پخته شده با روغن ، صبحانه غله کامل مانند کرن فلکس "corn flakes" و مشابه آن یا شیر نیمه چرب؛ میوه های تازه و خشک شده مثل موز و خرما؛آجیل بدون نمک باشد.

بهترین افطار برای زنان باردار روزه

برای متعادل ساختن قند خون سه عدد خرما، آبمیوه و شیر

سالاد یا سبزیجات فصل تازه

سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات

حلیم

غذای مناسب افطار

غذاهای مناسب افطار برای زنان باردار روزه دار

بهترین شام برای خانم باردار روزه

مصرف پروتئین مانند مصرف مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات

مصرف ترکیبی از کربوهیدرات هامانند برنج قهوه ای، پاستا با غله کامل و نان کامل مانند سنگک

مصرف سبزیجات

از خوردن غذاهای سرخ شده پر روغن و چاق کننده پرهیز کنید زیرا سبب پر شدن معده و سوء هاضمه می شود و مواد مغذی کامل را به شما نمی رساند .

به جای خوردن شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه یک کاسه سالاد میوه یا کاسترد بخورید.

 

روزه گرفتن در بارداری کدام ماه مجاز و کدام ماه ممنوع!

4.7320
این مطلب مفید بود ؟30218
منبع : parenting / babycentre / بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی