بیوگرافی پروفسور سمیعی

پروفسور سمیعی|زندگینامه و جوایز پروفسور سمیعی

کد مطلب : 72809تعداد نظرات : 2 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
زندگینامه دکتر سمیعی به همراه عکسهای همسر و فرزندان پروفسور مجید سمیعی و جوایز و افتخارات او را در سایت نمناک ببینید.

بیوگرافی پروفسور سمیعی

  • نام:مجید
  • نام خانوادگی:سمیعی
  • تاریخ تولد :29 خرداد 1316
  • محل تولد:تهران
  • محل زندگی: هانوفر، آلمان
  • ملیت: ایرانی و آلمانی
  • پیشه:جراحی مغز و اعصاب
  • همسر:مهشید سمیعی
  • فرزندان: امیر و امیره
---------------------------------------------------
بیوگرافی پروفسور سمیعی

زندگی شخصی پروفسور سمیعی 

پروفسور مجید سمیعی درتاریخ 29 خرداد 1316 در شهر تهران و در خانواده ای فرهیخته و اهل گیلان متولد شد.
 
امیر سمیعی

شباهت پسر پروفسور سمیعی با پدرش


تحصیل در آلمان

وی ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به پایان رسانید و سپس عازم آلمان گردید و در دانشگاه ماینتز در رشته پزشکی مشغول به ادامه تحصیل گردیدند.
پروفسور سمیعی

برترین دانشجوی ایرانی مقیم اروپا

نظر به موفقیتهای علمی ایشان در دوران تحصیلات پزشکی و کسب عالیترین نمرات ممکن در امتحانات پایان دوره پزشکی، جایزه ویژه وزارت علوم ایران برای برترین دانشجویان ایرانی مقیم اروپا به ایشان تعلق گرفت. پس از فراغت از تحصیل در رشته پزشکی و همچنین اتمام تحصیلات ثانوی در بیولوژی، ایشان تحصیلات تخصصی خود در رشته جراحی مغز و اعصاب را در دانشگاه ماینتز آغازنمودند و در سال 1970 موفق به دریافت مدرک بورد تخصصی این رشته از کشور آلمان شدند.

 جوانی پروفسور سمیعی

پرفسور سمیعی در دوران جوانی 


ازدواج پرفسور سمیعی

پروفسور مجید سمیعی در سال 1961 و در سن نوزده سالگی عاشق دختر عمویش مهشید سمیعی شده و با او ازدواج نمودند و دارای دو فرزند می باشند. دختر ایشان امیره سمیعی در رشته اقتصاد تحصیل نمودند و پسر ایشان پروفسور امیر سمیعی، پروفسور مشهور جراحی مغز و اعصاب و معاون مرکز جراحی مغز و اعصاب در موسسه بین المللی علوم اعصاب هانوفر می باشند.
 
همسر و پسر پروفسور سمیعی

 همسر و فرزند دکتر سمیعی


فعالیت حرفه ای

وی کار علمی را با سمت استادیاری و معاونت بیمارستان جراحی مغز و اعصاب آغاز کرد. پس از چندی سرپرستی بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال را به عهده گرفت. در سال 1351 به اخذ درجه ی پروفسوری جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه ماینتس نایل گردید. ضمن کارهای پزشکی و تدریس، لحظه ای از تحقیق و تتبع غافل نبود و در زمینه ی تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی اعصاب محیطی مطالعات ارزنده ای انجام داد.
در سال 1350 اولین دوره از دوران آموزشی جراحی میکروسکوپی را آغاز کرد و در سال 1356 نخستین آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی آلمان را با کمک بنیاد فولکس واگن تأسیس نمود.
تجربیات پیوند اعصاب محیطی و بازسازی اعصاب مغز توجه پروفسور سمیعی را به مشکلات جراحی در قاعده ی جمجمه جلب کرد و در این زمینه اولین گامهای پیشرفت را برداشت که مورد توجه جهان پزشکی قرار گرفت.
 پروفسور سمیعی و قالیباف

 تندیس پروفسور سمیعی


ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب را در شهر هانور

در سال 1356، ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب را در شهر هانور به عهده گرفت در همین سال، کرسی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه لیدن هلند به وی اعطا شد و در سال 1366 دانشگاه ماینتس تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب را به وی پیشنهاد کرد.

ریاست انجمن بین المللی قاعده ی جمجمه

در سال 1367 با قبول تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه هانور به کار پرداخت. از سال 1367 تا 1371 ریاست انجمن بین المللی قاعده ی جمجمه را به عهده داشت و در سال 1371 به ریاست فدراسیون جهانی انجمنهای قاعده ی جمجمه انتخاب شد.
بخشی از تجربیات علمی او در 13 کتاب و بیش از 200 مقاله ی علمی منعکس شده است. برای تجلیل از مقام علمی و تجربیات ارزنده وی و همچنین گامهای بلندی که در پیشرفت جراحی مغز و اعصاب برداشته است، رییس جمهوری آلمان غربی در سال1367 نشان خدمت درجه 1 دولت آلمان را به او اهدا کرد.
در همین سال جایزه علمی استان نیدرزاکس آلمان، به پاس فعالیتهای پر ارزش وی در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب به نامبرده اهدا شد. پروفسور سمیعی، طی چند دهه گذشته، در بیش از 200 کنگره علمی شرکت و تجربیات پزشکی خود را ضمن سخنرانی های متعدد ارایه نموده است. وی از سوی مجامع علمی پزشکی جهان تقدیرنامه ها و جوایز گوناگونی دریافت کرده و در جهان پزشکی به عنوان جراح پیشتاز در رشته مغز و اعصاب شناخته شده است.
 
هانوفر آلمان

مرکز مغز و اعصاب هانوفر آلمان 


مشهورترین جراح متخصص مغز و اعصاب

این مشهورترین جراح متخصص مغز و اعصاب که بیش از ٣5 سال مسئولیت بزرگ ترین مرکز بین المللی علوم اعصاب (جامعه جهانی جراحان مغز و اعصاب) را بر عهده داشته، از متخصصان و جراحان زبده ایرانی الاصل مقیم کشور آلمان است و به عنوان پایه گذار و مبدع روش نوین جراحی قاعده جمجمه شناخته شده است.
 
بیمارستان مغز

بیمارستانی در چین به نام پرفسور سمیعی 


اهدای نشان ها به موزه ایران

این چهره ماندگار علمی ایران در سال 1391 در کنار برگزاری همایش ها و کنگره ها و انجام اقدامات علمی، همه نشان های خود را به موزه تاریخ علوم پزشکی ایران هدیه کرد که نشان نوبل، نشان فدراسیون جهانی جامعه جراحان مغز و اعصاب جهان، نشان اهدایی جمهوری فدرال آلمان، جام اهدایی دانشگاه هاروارد و نشان ریاست فدراسیون جهانی جراحان مغز و اعصاب بخشی از آنهاست.
جوایز پروفسور سمیعی

جوایز دکتر مجید سمیعی 


جوایز و افتخارها

جایزه حلقه لایبنیتز

کلوب خبرنگاران هانوفر جایزه حلقه لایبنیتز هانوفر (به آلمانی:Leibniz-Ring-Hannover) را در سال 2013 برای طرح آفریقا صد به مجید سمیعی اهدا کرد. سمیعی در طرح آفریقا صد می خواهد 100 جراح جوان آفریقایی را به آلمان آورده و آن ها را آموزش دهد تا پس از بازگشت پزشکان دیگری را برای قاره آفریقا پرورش دهند. سمیعی در این آیین اهدای جایزه گفت:«این جایزه نه به من، بلکه به قاره ای با نزدیک به یک میلیارد جمعیت اهدا شد.» او گفت:این جایزه برایش ارزش ویژه ای دارد، چون برای کمک به قاره ای است که به نسبت جمعیت اش به شدت از امکانات پزشکی محروم است. به گفتهٔ سمیعی میزان مرگ و میر در آفریقا بر اثر صدمات مغزی سه برابر بیماری ایدز است.»
جایزه پروفسور سمیعی

اهدای جایزه حلقه لایبنیتز به پروفسور سمیعی


جایزه برترین جراح مغز سال 2013

فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز در سال 2013 مجید سمیعی را به عنوان جراح مغز سال معرفی کرد. رئیس این فدراسیون در مقاله ای در بخش ویژه معرفی جراح مغز سال در ژورنال ورلد نوروسرجری نوشت:«هیچ کس در جراحی مغز امروز با مهارت و قوه سنجش، ممتازی در تدریس، دستاوردهای مدیریتی و درک جهانی مجید سمیعی برابری نمی کند. او به طور کامل شایسته عنوان جراح مغز سال 2013 جهان است.»
افتخارات پروفسور سمیعی

جایزه برترین جراح مغز 2014 به دکتر سمیعی

 
مجید سمیعی در سال 2014 برندهٔ جایزه برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب به انتخاب آکادمی بین المللی جراحان مغز و اعصاب شد. این جایزه همه ساله از سوی آکادمی بین المللی جراحان مغز و اعصاب به یکی از پزشکان این رشته اهدا می شود.
 
زندگینامه پروفسور سمیعی
 

اهدای کلید طلایی رشت به پروفسور سمیعی

در شهریور 1393 شهرداری رشت نخستین کلید طلایی رشت در مراسمی به سمیعی اهدا شد. وی در هنگام دریافت این جایزه گفت:
امروز شهردار رشت کلید طلایی شهر را از طرف شما مردم عزیز به من دادند و این جمله آقای روحانی را به من یادآوری نمودند که ما با کلیدهایمان می خواهیم درها را باز کنیم، و من نیز با دریافت این کلید طلایی می گویم:ما با این کلید می خواهیم درهای علم و دانش را برای تمام کشور عزیزمان ایران باز کنیم و اسم این کلید را در آینده باید کلید طلایی شهر رشت برای بازکردن درهای علم و دانش در گیلان بلکه سراسر ایران بگذاریم.
 
پروفسور سمیعی و روحانی
 

دکترای افتخاری

سمیعی در 10 مهر 1390 به دریافت عنوان استاد افتخاری دانشگاه تهران نائل شد.

مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (INI)

در سال 2000 پروفسور سمیعی مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (International Neuroscience Institute) را در شهر هانوفر آلمان بنیان نهاد و پس از اعلام بازنشستگی خود از ریاست دپارتمان های جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر، در سمت ریاست مؤسسه INI به توسعه این مرکز ادامه داد.
 
مؤسسه INI که به دلیل معماری منحصر به فردش به «مغز هانوفر» شهرت دارد، هم اکنون زیر نظر پروفسور سمیعی و با معاونت فرزندشان امیر سمیعی اداره می شود.
 
دکتر سمیعی

فعالیت های پروفسور سمیعی در ایران

در اسفند ماه سال 1387 پروفسور سمیعی با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان، پروژه بیمارستان فوق تخصصی 400 تختخوابی پروفسور سمیعی را در رشت آغاز نمود که بخش جراحی مغز و اعصاب آن با مرکز اعصاب آلمان همکاری خواهد کرد. مرکز مذکور علاوه بر کاربری درمانی، فعالیت پژوهشی نیز خواهد داشت و پروفسور سمیعی شخصاً به مراحل پیشرفت آن نظارت خواهد کرد.
به گفته پروفسور سمیعی، این بیمارستان با ارائه خدمات تخصصی مغز و اعصاب الگویی برای کل کشور خواهد بود و دلیل تأسیس آن در شهر رشت علاقه ایشان به دیار خود عنوان شده است.
 
زندگی شخصی پروفسور سمیعی

بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه 

شهریور 1393، پروفسور سمیعی عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه را در سایت دانشگاه علوم پزشکی لاکان رشت آغاز کرد که برای ساخت این مرکز در زمینی به مساحت 4 هکتار با زیربنای ساختمانی 20 هزار مترمربع 65 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. جالب است بدانید که سازمان شهرداری شهر رشت نیز طی مراسمی در سال 1393 کلید طلایی رشت را به نشانه قدردانی از زحمات پروفسور سمیعی به ایشان اعطا نمود.
گفتنی است پروفسور سمیعی عضویت، بنیان گذاری و ریاست بسیاری از مؤسسات و جوامع بین المللی را به عهده دارد و تا کنون موفق به کسب عناوین بسیاری از جمله استادی و دکترای افتخاری تعداد زیادی از دانشگاه های سراسر جهان شده است. وی جوایز و مدال های ملی و بین المللی بسیاری را کسب نموده و به حق یکی از افتخارات کشور ایران است.
 
عکسهای پروفسور سمیعی

 آثار پروفسور سمیعی

مقالات: بیش از 200 مقاله ی علمی در خصوص دستگاه عصبی مرکزی و محیطی.
کتابها:برش نگاری پنوموآنسفال ـ جنبه های نوین اعصاب محیطی ـ اعصاب جمجمه ای ـ ضربه های وارد بر قاعده ی جمجمه ـ جراحی در ساقه ی مغز و بطن سوم و اطراف آن دو ـ جراحی قاعده مغز ـ ضایعات اعصاب محیطی ـ جراحی منطقه ی زین ترکی و سینوسهای پیرامون بینی جراحی مننژیم قاعده ی مغز ـ جراحی کلیوس ـ روشهای نوین بازسازی استخوان ـ دوخت عروق و اعصاب و نیز پیوند در جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی ـ جراحی قاعده ی مغز ـ اطلس جراحی قاعده ی جمجمه.
 
پروفسور سمیعی در دورهمی

پرفسور سمیعی در دورهمی

پروفسور سمیعی در استانبول

بیمارستانی در استانبول به نام پرفسور سمیعی

 پروفسور سمیعی در ایران

اهدای دکترای افتخاری برای پرفسور سمیعی

پروفسور سمیعی و زنش

همسر پرفسور سمیعی

 پروفسور سمیعی و قالیباف

پرفسور سمیعی و آقای قالیباف شهردار تهران

پروفسور سمیعی ، زندگینامه و جوایز پروفسور سمیعی

4.5612
این مطلب مفید بود ؟55260
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ک
2 نظر به ثبت رسیده است
کوروش1399-06-26
افتخار گیلان و گیلان زمینی....درود بر تو
10626
ليلا شریف نژاد1400-10-25
به داشتن چنین افرادی در سرزمینم و زادگاهم گیلان افتخار میکنم.
6415
وبگردی