مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ یکی از سرشناس ترین کارآفرینان در سطح جهان با سرمایه بسیار زیاد می باشد که بزرگترین اقدام او در تعیین سرنوشتش، وب سایت فیسبوک بود.

زندگی شخصی و خانوادگی مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک

مارک زاکربرگ یکی از جوان ترین کارآفرینان مشهور جهان و میلیونر خود ساخته است. او موسس و برنامه نویس شبکه جهانی فیسبوک است که با سن کم موفقیت هایی را تجربه کرده است . این میلیونر خود ساخته جوان به الگویی برای نسل جوان تبدیل شده است ، به طوری که بسیاری از جوانان دوست دارند با زندگی و موفقیت ها و اندیشه مارک زاکربرگ آشنا شوند. اگر می خواهید با زندگی یکی از موفق ترین افراد جهان آشنا شوید، این بخش از نمناک را مطالعه فرمایید تا با مدیر جوان و موفق فیس بوک بیشتر آشنا شوید.

تولد و خانواده مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ در تاریخ 14 می 1984 در شهر کوچک وایت پلینز نیویورک متولد شد. مارک زاکربرگ دارای ملیت بلغاری-آمریکایی است که نام وی از نام پدربزرگش "مارکو” گرفته شده است.نام پدر او ادوارد زاکربرگ و نام کارن کمپنر بود. پدر او دندان پزشک و مادرش روانشناس بودند. او چهارمین فرزند و تنها پسر خانواده و دارای سه خواهر بزرگ به نام های رندی، دانا و امیل زاکربرگ می باشد.

کودکی مارک زاکربرگ

او از همان کودکی استعداد عجیبی داشت و از دوره دبستان از کامپیوتر استفاده می کرد و با کمک پدرش برنامه نویسی بیسیک آتاری را آغاز کرد. پدر او به دلیل یادگیری و پیشرفت سریعش یک مدرس متخصص برنامه نویسی به نام دیوید نیومن را استخدام نمود تا به او آموزش دهد.

مارک در سن 12 سالگی از مبانی برنامه نویسی بیسیک آتاری استفاده نمود و یک نرم افزار پیام رسان خانگی به نام زاکنت ساخت . زاکنت نسخه ابتدایی مسنجر AOL است که سال ها بعد وارد بازار شد . او برای تفریح، با تغییر در برنامه ی بازی های کامپیوتری آن ها را به نسخه های پیشرفته تری تبدیل می کرد.

مارک زاکر برگ

پیشنهاد همکاری غول های آی تی به مارک در دوران دبیرستان

مارک علاقه زیادی به ادبیات کلاسیک داشت بنابراین در دبیرستان، با رفتن به آکادمی معتبر فیلیپس اکستر در نیوهمپشایر در رشته های علوم ادبیات نتایج فوق العاده ای کسب کرد و در رشته ادبیات کلاسیک دیپلم گرفت. گر چه او کاپیتان تیم شمشیربازی مدرسه بود به ادبیات علاقه داشت اما علاقه او به برنامه نویسی و توسعه نرم افزاربیش از چیزهای دیگر بود. 

او در دوران دبیرستان با توسعه یک نرم افزار پخش رسانه ای هوشمند به نام سیناپس برای فایل های صوتی MP3 (نوعی هوش مصنوعی که عادات کاربران در گوش دادن به موسیقی را شناسایی میکرد) ،  توانست توجه شرکت های مایکروسافت و AOL را جلب کند اما مارک مؤدبانه پیشنهاد خرید نرم افزار توسط شرکت ها را رد کرد و درخواست آن ها برای همکاری را نپذیرفت. 

جوانی و دانشگاه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در سال 2002  از فیلیپس اکستر،فارغ التحصیل شد و سپس وارد دانشگاه هاروارد گشت. او در لیست توانمندی های خود برای دانشگاه هاردوارد اعلام کرده بود که می تواند به زبان های انگلیسی، فرانسوی، عبری، لاتین و یونان باستان بنویسد و بخواند.

سال دوم دانشگاه او با نوشتن برنامه ای دانشگاهی به نام CourseMatch  برای کمک به انتخاب واحد دانشجویان و تشکیل گروه های مطالعاتی به چهره معروف برنامه نویسی کمپ دانشگاه تبدیل شد. 

تحصیلات مارک زاکر برگ

دریافت اخطار انضباطی از طرف دانشگاه هاروارد

دانشجویان هاروارد عکس و اسامی افرادی که در خوابگاه دانشجویی زندگی می کردند  را در کتابچه هایی به نام فیس بوک داشتند. مارک وقتیکه در حال تحصیل در رشته روان شناسی بود، سایت اینترنتی Facemash را راه اندازی کرد و به طور تصادفی عکس چهار دانشجو را انتخاب کرد و از کاربران خواست با توجه به تصاویر در مورد میزان جذابیت هر یک از دانشجویان نظر بدهند.

این اقدام او که برای سرگرمی بود سبب شد او بین دانشجویان به شهرت دست یابد اما وب سایت او به دلیل این وب سایت ابتدا به خاطر حجم بالای دانلودها، سرور وب سایت دانشگاه هاروارد دچار اختلال و استفاده از اینترنت را با مشکل روبرو نمود. به همین علل و اینکه برخی از دانشجویان دوست نداشتند، عکسشان بدون اجازه وارد وب سایت شود ، سبب شد دانشگاه وب سایت او را مسدود و به او اخطار انضباطی دهد. 

هاروارد کانکشن

قبل از ماجرای سایت اینترنتی Facemash ، یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام دیویا نارندرا ایده یک شبکه اجتماعی بین دانشجویی و استفاده از ایمیل رسمی دانشگاه به عنوان نام کاربری برای آن را مطرح نمود. شرکای او دانشجویان دوقلو، تایلر و کامرون وینکلووس بودند که از خانواده پولداری بودند و برای تأمین سرمایه اولیه شبکه اجتماعی مشکلی نداشتند. 

پس از بسته شدن سایت فیس مش، نارندرا با گفتگو با مارک پروژه اش را هاروارد کانکشن نامید (که بعدتر به کانکت یو تغییر نام داد) و بیان کرد هدف وب سایت این است که دانشجویان عکس و نام و اطلاعات شخصی و لینک های مفید خود را ارسال کنند و از مارک خواست برنامه نویسی وب سایت با یک منبع کد ویژه انجام دهد تا سرعت سیستم بالا رود. زاکربرگ در برآورد پتانسیل شرکای خود دچار تردید بود ، سرانجام موافقت کرد با آن ها همکاری کند. 

راه اندازی فیس بوک

بعد از آغاز کار پروژه ی هاروارد کانکشن، ایده ی یک شبکه اجتماعی فوق العاده به ذهن مارک رسید و او در 4 فوریه سال 2004  برنامه نویسی وب سایت جدیدی را با دامنه thefacebook.com  با همکاری دوستانش ادواردو ساورین، اندرو مک کالم، کریس هیوز و داستین موسکوویتز شروع کرد. 

این وب سایت برای دانشگاه هاروارد طراحی شد ، اما در کالج ها و دانشگاه های دیگر هم توسعه یافت . با پیشرفت سریع این پروژه اجتماعی مارک دانشگاه را ترک کرد و وقت خود را صرف این وب سایت نمود و فیس بوک را به روی تمامی دانشجویان باز نمود.

شرط اصلی داشتن یک ایمیل قابل دسترس آموزشی، پر کردن فرم ثبت نام و ارائه یک عکس بود. اگر کسی به جای عکس واقعی خود از آواتار استفاده می کرد، پروفایلش حذف می شد.

مارک با ملاقات پیتر تیل  در تابستان همان سال توانست کاری کند که او مبلغ 500 هزار دلار روی فیس بوک سرمایه گذاری کند. دفتر کاری مارک و تیمش خانه کوچکی در پالوآلتو بود.

فیسبوک

ادواردو ساورین و زاکربرگ بعد از نام نویسی 4000 کاربر در فیس بوک تصمیم گرفتند برنامه نویسان جدیدی استخدام کنند که یکی از آنها دارن مسکوویتزهمسایه مارک بود که قبل از این سرویس فیس بوک را برای دانشجویان دانشگاه کلمبیا، استنفورد و ییل راه اندازی کرده بود. مارک قصد برگشت به دانشگاه را داشت اما با پیشرفت فیس بوک از این کار انصراف داد و تصمیم گرفت در کالیفرنیا بماند.

در اولین عرضه سهام فیس بوک ، مارک زاکربرگ با 503.6 میلیون سهم 60 درصد آرای شرکت را از آن خود کرد و مرد شماره یک فیس بوک شد. پس از او ادواردو ساورین با 35 درصد و مسکوویتز با 5 درصد آرا در رتبه های بعدی شرکت قرار گرفتند. کریس هیوز هم به عنوان رابط مطبوعاتی فیس بوک انتخاب شد. در پایان سال 2004  کاربران فیس بوک به بیش از یک میلیون رسیدند. 

آنها برای توسعه فیس بوک نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشتند بنابراین اکسل پارتنر 12.7 میلیون دلار و گریلوک پارتنر  27.5 میلیون دلار روی فیس بوک سرمایه گذاری کردند. سال بعد فیس بوک گسترش بیشتری یافت و برای تمامی افراد بالای 13 سال آزاد شد. 

در فیس بوک افراد می توانستند به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند. با رشد مخاطبان فیس بوک  این فکر به نظر مارک و دوستانش رسید که چگونه از راه فیس بوک درآمد کسب کنند. اولین ایده آگهی های تجاری و تبلیغاتی بود گرچه زاکربرگ علاقه ای نداشت صفحات وب سایتش را از آگهی های تجاری پر کند.

پس از اینکه کاربران فیس بوک از مرز 50 میلیون نفر گذشت، شرکت های بزرگ مانند یاهو پیشنهادهای خوبی برای خرید آن دادند و  با هم به رقابت پرداختند اما  زاکربرگ موافق فروش نبود زیرا هدف او و همکارانش قرار دادن یک جریان باز اطلاعات در اختیار مردم بود.

دلیل جالب آبی رنگ بودن فیس بوک

جالب است بدانید فیس بوک به رنگ آبی طراحی شده است زیرا زاکربرگ کورنگی قرمز- سبز دارد و آبی بهترین رنگی است که وی می‎تواند ببیند. 

شکایت دوستان زاکربرگ از او

زاکربرگ در نهایت به تقلب محکوم شد. "کامرون وینکلوس”، "تایلر وینکلوس”و "دیویا نارنیا” از دانشجویان اروارد با ارسال نامه‎ای به مارک زاکربرگ از او خواستند تا از ادامه‎ی توسعه‎ی com خودداری کند زیرا آنها او را به سرقت ایده ی خود متهم کردند و می گفتند او برای تکمیل پروژه هاروارد کانکشن استخدام شده ولی در افتتاح فیس بوک از منبع اصلی اطلاعاتی آن ها استفاده کرده است. در اقدامی غیراخلاقی، یکی دیگر از دانشجویان هاروارد به نام جان تامسون مدعی شد تأسیس فیس بوک یکی از ایده های او بوده و با انتشار این مطلب در روزنامه ها زاکربرگ را به شدت رنجاند.

مارک زاکربرگ بیان نمود هارواردکانکشن هیچ رابطه ای با فیس بوک ندارد. سرانجام دادگاه پرونده ای علیه مارک زاکربرگ توسط دوقلوهای وینکلووس و نارندرا را رد کرد. در سال 2009 زاکربرگ برای حل وفصل ماجرای دادگاه، مبلغ 45 میلیون دلار (20 میلیون دلار نقد و باقی آن از سهام فیس بوک) به هاروارد کانکشن که حالا کانکت یو نام داشت، پرداخت. اما دوقلوهای وینکلووس شکایت دیگری را به دادگاه تجدید نظر تسلیم کردند اما دادگاه درخواست محاکمه مجدد را نپذیرفت. 

بیل گیتس و فیس بوک

مایکروسافت در سال 2007 ، 1.6 درصد از سهام فیس بوک را به مبلغ 240 میلیون دلار از آن خود کرد. پس ازاین معامله، بیل گیتس حساب کاربری خود را در فیس بوک باز کرد اما به دلیل اینکه تعداد زیادی از مردم می خواستند با او گفتگو کنند حساب کاربری خود را بست. گیتس کمپین بزرگی برای فیس بوک در سراسر جهان به راه انداخت که اهمیت فراوانی برای مایکروسافت داشت و بزرگ ترین توافق تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی محسوب می شد.

مارک زاکر برگ و بیل گیتس

مارک زاکربرگ و خرید اینستاگرام و واتساپ

درآمد اصلی فیس بوک از تبلیغات متنی در صفحات شبکه های اجتماعی به دست می آید. مابقی درآمد فیس بوک هم به واسطه خریدوفروش مجازی از طریق این وب سایت تأمین می شود.

اینستاگرام در آغاز یک اپلیکیشن iOS بود که توسط مایک کریگر و کوین سیستروم برنامه نویسی شده بود . مارک زاکربرگ در آوریل سال 2012  اینستاگرام را خریداری کرد. 

شرکت آکیولس ریفت  توسط پالمر فریمن لاکی رهبری می شد. زاکربرگ در ماه مارس سال 2014  اقدام به خرید شرکت آکیولس ریفت و امتیاز هدست واقعیت مجازی کرد و برای خرید آن 200 میلیون پول نقد پرداخت و 23.1 میلیون دلار از سهام فیس بوک را واگذار کرد. اگر این شرکت در آینده نقطه عطفی داشته باشد، فیس بوک 300 میلیون دلار دیگر نیز پرداخت خواهد کرد.

واتساپ یک اپلیکیشن مسنجر پیام رسان است که در سال 2009 توسط یان کوم و برایان اکتون راه اندازی شده است . مارک زاکربرگ در اکتبر 2014 پروژه واتس اپ را به مبلغ 22 میلیارد دلار خریداری کرد. 

سرمایۀ مارک زاکربرگ

دراین مورد نمیتوان مبلغ ثابتی عنوان کرد چرا که سالانه ثروت مارک در حال تغییر است اما طبق آخرین آمار ثروت مارک زاکربرگ حدود 73.8 میلیارد دلار آمریکاست. او دارای 50 کمپانی دیگر است و خانه ای در پالو آلتوی کالیفورنیا به ارزش 7 میلیون دلار و مساحت 5000 متر می باشد. او چهار خانۀ دیگر نیز به ارزش 30 میلیون دلار دارد.

او خانه ای در نئو ولیِ سانفرانسیسکو به ارزش 10 میلیون دلار و زمینی به مساحت700 آکر (هر آکر برابر است با 4047 متر مربع) در جزایر کائوای هاوایی دارد که ارزش آن 100 میلیون دلار است.مارک زاکربرگ همچنین مالک سواحل شن سفید، کارخانۀ نیشکر و یک مزرعۀ ارگانیک نیز است. 

خودروهای مارک زاکربرگ یک آکورای تی.اس.ایکس با ارزش 40000 دلار و یک وی.دابلیو ولف جی.تی.آی به قمیت 30000 دلار و یک هوندار به قیمت 19435 دلار و پاگانی هوایرا به قیمت 1.4 میلیون دلار می باشد.

ثروت مارک زاکر برگ

ازدواج مارک زاکربرگ و همسرش پرسیلا

مارک الیوت زاکربرگ در تاریخ 19 می سال 2012 با «پریسیلا چان» هم دانشگاهی قبلی خود که بانوی موفقی بود ، ازدواج کرد. همسر او "پریسیلا چان” متولد بوستون است، والدین او از پناهندگان ویتنامی – چینی بودند.

جشن ازدواج آنها یک روز بعد از عرضه سهام فیسبوک به بازار بورس با حضور حدودا صد نفر در پالو آلتو اجرا شد. در مراسم ازدواج آنها برای میهمانان غذاهایی مکزیکی و ژاپنی آماده شده بود که از رستوران مورد علاقه این زوج یعنی Fuki Sushi تهیه شده بود. هر پرس غذای مکزیکی برای هر نفر 7٫5 دلار هزینه داشت و دسر هم شکلات هایی به شکل سر موش بودکه با هزینه 3 دلار تهیه شده بود. این مراسم با کمترین هزینه برگزار شده بود.

پریسیلا زاکربرگ پزشک متخصص کودک  و زن خیری است که با راضی نمودن مارک زاکربرگ سبب شد او  99% سهام فیسبوک (معادل 45 میلیارد دلار) را به بنیاد چان زاکربرگ هدیه نمود.

چان همسر زاکربرگ از اولین افرادی بود که به شرکت فیس‎بوک پیوست، او یک روز پس از راه اندازی رسمی این شرکت در تاریخ 4 فوریه 2004 به عضویت آن درآمد و در یکی از مصاحبه های خود شرح داد در مهمانی مرکز Alpha Epsilon برگزار کرده بود، نخستین جرقه های ازدواج او با مارک زده شد. در سپتامبر 2010، زاکربرگ به چان پیشنهاد ازدواج داد و از وی خواستگاری کرد.در آن زمان چان دانشجوی رشته‎ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا بود. زاکربرگ پیش از اینکه خانواده چان را در دسامبر 2010 ملاقات کند، یادگیری زبان چینی را شروع کرد.

زاکربرگ حلقه‎ی همسرش چان را خودش به تنهایی طراحی کرده است، این حلقه ازدواج یک سنگ یاقوت در وسط داشت که دو طرف آن دو الماس قرار می‎گرفت. این حلقه چیزی بالغ بر 25 هزار دلار قیمت دارد. 

همسر مارک زاکر برگ

فرزندان زاکربرگ 

در نوامبر سال 2015مارک زاکربرگ و پریسیلا چان صاحب فرزندی دختر به نام ماکسیما شدند. آنها به خاطر تولد فرزندشان99 درصد از سهامشان در فیسبوک را به خیریه هدیه دادند.  زاکربرگ به یمن پدر شدنش دو ماه مرخصی گرفت. 

جالب است بدانید:

  1. زمانیکه زاکربرگ و همکارانش در جلسه هستند اگر فردی گرسنه باشد، به او اجازه خروج از جلسه را نمی‎دهد. 
  2. زاکربرگ اولین فرد زیر 30 سال است که بزرگ ترین هدیه بشر دوستانه را در جهان اهدا کرده است. 
  3. زاکربرگ سرش بسیار شلوغ است و تقریبا هر روز یک تی‎شرت خاکستری می‎پوشد تا در وقت صرفه جویی کند.
  4. خواننده و نوازنده مورد علاقه او "لیدی‎گاگا” و "دافت پونگ” هستند.
  5. کتاب مورد علاقه مارک زاکربرگ کتاب ” بازی اندر”  می باشد. 
  6.  مارک زاکربرگ براساس گزارشی از سوی بیزینس اینسایدر در خانه‎اش تلویزیون ندارد.
  7. او به اندی سامبرگ و برنامه SNL علاقه زیادی دارد. 
  8. جمله مورد علاقه او این جمله انیشتین است:"همه چیز را تا آنجایی که ‎می توانید ساده کنید اما هیچ گاه ساده ترین حالت آن را ارائه ندهید.”
  9. دوستان زاکربرگ به او "زاک” و مادرش به او "شاهزاده” می‎گوید.

جملات انگیزشی مارک زاکربرگ

او می‎گوید:

  1. در این دنیا که هر لحظه در حال تغییر است، بزرگترین ریسک این است که ریسک نکنید، استراتژی که به شکست منتهی می‎شود این است که خطر نکنید.
  2.  من هر روز از خودم این سوال را میپرسم:آیا من امروز موفق شده ام  مهم ترین کاری را که قادر به انجام دادن آن بودم انجام دهم ؟
  3. هیچ چیز بی نقص نیست پس همیشه راهکاری برای بهتر شدن وجود دارد.
  4.  به جای حرف زدن خالق باشید زیرا مردم برای چیزی که خلق میکنید ارزش قائل هستند.
  5.  هیچ گاه به دیگران اجازه ندهید به شما بگوید که خودتان را تغییر دهید.
  6. به جای اینکه تنها خواب موفقیت را ببینید از خواب بیدار شوید و برای موفقیت سخت تلاش کنید.
  7. سریع حرکت کن و همه چیز را به هم بریز. تا زمانی که هنجارشکن نباشید، نمی توانید پیشرفت کنید.
  8. اگر محصولی داشتید که از آن راضی بودید، باید بر رشد آن محصول متمرکز کنید.

زندگی شخصی مارک زاکربرگ و همسرش + بیوگرافی

4.8166
این مطلب مفید بود ؟1597
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ف.ن/ن
وبگردی