خواص شاه بلوط
شاه بلوط دارای خواص شگفت انگیزی است. همچنین مصرف شاه بلوط به‌طور کنترل شده، می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد و کمک شایانی به درمان بیماری‌ها می کند.

15 خواص و فایده قابل توجه شاه بلوط برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

میوه “شاه بلوط” که ظاهری مشابه با فندق دارد یکی از میوه های کمیاب اما پر خاصیتی است، که ارزش غذایی بالایی دارد و برای درمان بیماری های قلبی و برخی سرطانها و... استفاده می شود. شاه بلوط به خاطر طعم و شیرینی غنی خود به ویژه در طول فصل کریسمس در نیمکره شمالی محبوب است. اغلب خانواده ها در جشن ها، شاه بلوط را تفت داده مصرف می کنند.

شاه بلوط به خاطر ارزش غذایی منحصر به فرد ش در مقایسه با سایر آجیل ها، مزایای فراوانی دارد.

بر خلاف سایر آجیل ها، شاه بلوط غنی از ویتامین C، کربوهیدرات ها پیچیده، اسید فولیک، اسیدهای چرب هستند و چربی و کالری پایینی دارد.

این مواد مغذی فواید سلامتی قابل توجهی دارند که در طول این بخش از سلامت نمناک روشن خواهند شد.

1. شاه بلوط حاوی خواص آنتی اکسیدانی

شاه بلوط حاوی چندین مواد مغذی همچنین خواص آنتی اکسیدانی است. رادیکال های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو در سلول های بدن می شوند و با توسعه چندین بیماری از جمله سرطان، پیری زودرس، آسیب DNA، بیماری های خود ایمنی و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

شاه بلوط حاوی مس میباشد و از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن، جلوگیری می کند. کمبود مس در بدن به افزایش رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو در سلول های بدن مرتبط است.

کمبود مس منجر به کاهش آنزیم های آنتی اکسیدان می شود. همچنین وجود مس به تولید آن کمک می کند. علاوه بر این، فقر مس بر سطوح دیگر عناصر مثل سلنیوم، آهن و GSH تاثیر می گذارد که همه آنها نقش حیاتی در حفظ سطوح مناسب فعالیت آنتی اکسیدان در بدن ایفا می کنند.

شاه بلوط نیز حاوی روی، که یک آنتی اکسیدان ضروری است و به جلوگیری از پیری زودرس ناشی از آسیب اکسیداتیو کمک می کند. شاه بلوط ها همچنین غنی از ویتامین A و C هستند. که هر دوی آن ها عامل آنتی اکسیدانی هستند و با رادیکال های آزاد در بافت بدن مبارزه می کنند. اسیدهای فنولیک از جمله اسیدهای گالیک و اسیدهای الاژیک به وفور در شاه بلوط یافت می شوند و چندین آزمایش بر روی این اسیدها، فعالیت های ضد آنتی اکسیدان قوی را نشان می دهند.

حائز اهمیت است که شاه بلوط حاوی مقدار زیادی تانن است که در دفع رادیکال های آزاد، جلوگیری از آسیب اکسیداتیو، و مهار جهش DNA می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. برخی از اسیدهای چرب یافت شده در شاه بلوط از جمله اولئیک اسید، در دفع رادیکال های آزاد، کارایی بالایی نشان داده اند و مانع از اکسیداسیون طبیعی یعنی کلسترول بد می شوند.

خواص شاه بلوط

ویتامین ها و مواد معدنی شاه بلوط

2. شاه بلوط برای سلامت زنان باردار و فرزندان آن ها خوب هستند

*پیش از آنکه وارد بخش فواید شاه بلوط برای زنان باردار و کودکان شویم، باید هشدار دهیم که مصرف این دانه بدون مشورت با پزشک برای خانم های باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود*

مطالعه ای نشان داد فقر منیزیم، و عنصر یافت شده در شاه بلوط، می تواند منجر به دوره کوتاه حاملگی در زنان باردار شود همین مطالعه نشان داد که فقر منیزیم در دوران بارداری می تواند منجر به سندروم متابولیک برای مادر و کودک شود.

مس نیز در شاه بلوط وجود دارد که برای رشد شناختی و اسکلتی در دوران کودکی حیاتی است. مطالعات بیشتر نشان داده اند که وزن پایین هنگام تولد به طور مثبت با سطوح ناکافی مس که در کبد نوزاد ذخیره شده اند، وابسته است.

شاه بلوط حاوی حدود 1.7 میلی گرم آهن در هر 100 گرم است، که آن ها را منبع نسبتا خوبی از مواد معدنی می سازد. کمبود آهن در زنان می تواند منجر به کاهش وزن جنین در هنگام تولد، مسمومیت عفونی، مرگ کودک و در چندین مورد مرگ مادر شود.

یکی از علل عمده مشکلات یادگیری و بیماری های دیگر، کمبود آهن در زمان تولد و نوزادی در نوزادان است. روی، یکی دیگر از مواد معدنی در شاه بلوط است که برای رشد جنین و نوزادان حیاتی است. کمبود روی در کودکان منجر به نقص یادگیری، حافظه ضعیف، اختلالات شناختی، مشکلات پوستی و آتروفی مغزی می شود. کمبود روی به بیماری اسهال در نوزادان مرتبط است و می تواند موجب بروز شدید مشکلات روده در هنگام رشد کودک شود.

شاه بلوط حاوی مقادیر زیاد اسید فولیک است که در آجیل ها بسیار نادر است. اسید فولیک اثرات مثبتی در سلامت زنان باردار و جنین دارد. به عنوان مثال، اسید فولیک در رشد سریع و افزایش سلول های جنین و رشد و گسترش سلول های جفت و رحم ضروری است.

اسید فولیک نیز برای افزایش حجم خون زن باردار ضروری است. کمبود اسید فولیک در بدن مادر علت اصلی نقص های لوله عصبی در جنین، همچنین شکاف کام و لب و مشکلات قلبی مادرزادی می شود. ثابت شده است که مصرف اسید فولیک در زنان باردار تاثیر زیادی بر وزن جنین در طول بارداری و هنگام تولد دارد. شاه بلوط حاوی سطح بالایی از اسید فولیک، روی، آهن، مس و منیزیم است که همه آنها در ارتقا سلامت زنان باردار و فرزندان آن ها مهم هستند.

شاه بلوط برای زنان باردار

فواید شاه بلوط برای زنان باردار

3. کمک به پیش گیری و مدیریت بیماری های قلبی عروقی با شاه بلوط

شاه بلوط ها منبع عالی کلسیم هستند که در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی مفید است. مطالعه ای نشان داد که جذب کلسیم یا مکمل آن می تواند مرگ و میر ناشی از بیماری قلب، در زنان بعد از یائسگی را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف بالای کلسیم می تواند منجر به کاهش خطر بیماری آترواسکلروز در زنان و مردان مسن شود. شاه بلوط حاوی مقادیر نسبتا بالایی از منیزیم هستند. مطالعات نشان داده اند که منیزیم در حفظ ضربان قلب مناسب و مانع ترومبوز در بیماران مبتلا به عروق کرونر مفید است.

مطالعات نشان داده اند که مکمل منیزیم برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مثل مشکلات قلبی عروقی و آترواسکلروز مفید است.

به دلیل مقدار کافی مس، بلوط ها در مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی مهم هستند. مطالعات نشان می دهند کمبود مس منجر به هیپرکلسترولمی میشود؛ وضعیتی که در آن سطوح بالایی از کلسترول بد و سطح پایین کلسترول خوب را نشان می دهد و نتیجه، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله آترواسکلروز است.

مطالعات همچنین نشان می دهد کمبود مس با گسیختگی قلبی، ضربان قلب نامنظم، بزرگی قلب، بیماری های قلبی ایسکمیک و عروق قلب مرتبط هستند. مقدار آهن در بلوط نیز برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی ضروری است. مطالعات نشان داده اند که با کمبود آهن، خطر بیماری های قلبی و عروقی و بدتر شدن این بیماری ها افزایش می یابد.

روی، موجود درشاه بلوط بدن را از پیشرفت آترواسکلروز محافظت می کند، که عاملی اصلی برای دیگر بیماری های قلبی عروقی است. میوه درخت بلوط نیز غنی از کربوهیدرات پیچیده هستند، که در کاهش سطح کلسترول LDL در بدن مفید هستند در نتیجه نقش محافظ در برابر رشد بیماری های قلبی و عروقی ایفا می کند. علاوه بر آن، غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل شاه بلوط منبع اصلی فیبر رژیمی هستند به عنوان مثال، شاه بلوط تقریبا 8.1 گرم فیبر در هر 100 گرم دارد. فیبر رژیمی به کاهش سطح کلسترول در خون، به ویژه سطح LDL و در نتیجه به حداقل رساندن خطر بیماری های قلبی عروقی و دیگر بیماری های قلبی عروقی مشهور است.

همچنین دانشمندان معتقدند که فیبر رژیمی در حفظ سلامت افراد از بیماری های متابولیکی که شامل بیماری های قلبی ایسکمیک هستند، حیاتی است. مطالعه دیگری نشان داد که یک رژیم غنی از فیبر در پیشگیری از هیپرلیپیدمی مؤثر است. یک فاکتور ریسک قابل توجه برای CVDs فیبر رژیمی در مدیریت عوامل خطر بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مؤثر بود.

شاه بلوط به خاطر غلظت بالای اسید فولیک، ویتامین B12 در تنظیم، یک آمینو اسید که در سطوح بالا منجر به انسداد عروق قلب می شود. خطر افزایش حملات قلبی رو به افزایش است. شاه بلوط همچنین شامل انواع چربی های تک اشباعی مثل اولئیک، لینولئیک اسید هستند.

مزایای شاه بلوط چیست؟

شاه بلوط برای پیش گیری از بیماری های قلبی عروقی

4. شاه بلوط برای سلامت هاضمه خوب هستند

مقدار فیبر غنی در شاه بلوط آن ها را برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی مناسب می سازد. مطالعات نشان داده اند که فیبرهای محلول و نامحلول به افزایش مدفوع، وزن مدفوع و حجم آن کمک می کنند که همه آن ها برای حرکت مناسب روده ضروری هستند.

وقتی نوبت بیماری یبوست می شود، دانشمندان هم نظر هستند که، کاهش میزان فیبر رژیمی در شکم به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. متخصصان خوردن فیبر بالا برای افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند، توصیه می کنند.

مطالعات همچنین نشان می دهند که فیبر رژیمی در پیشگیری از اسهال به ویژه در بیماران دچار سوء تغذیه، مهم است. تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی قابل حل بهترین روش درمان اسهال است.

همچنین شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر این که فیبر رژیمی می تواند به درمان سندروم روده تحریک پذیر کمک کند. مطالعات بیشتر نشان داده اند که فیبر رژیمی می تواند بهبودی را افزایش دهد و نیز نقش محافظ در برابر بیماری روده را ایفا کند که هر دو جز تشکیل دهنده هستند. روی، به مقدار کافی در شاه بلوط یافت می شود که در تسکین و درمان علائم اسهال، یعنی بیماری معده مفید است.

5. شاه بلوط برای بهبود سلامت استخوان

شاه بلوط حاوی مقدار نسبتا بالایی از منیزیم است که در جذب، تجزیه و انتقال کلسیم بسیار حیاتی است، در نتیجه اگر منیزیم نباشد، بدن قادر به دریافت مزایای کلسیم نیست. منیزیم همچنین از تولید و تنظیم هورمون کلسی تونین و هورمون پاراتیروئید نیز پشتیبانی می کند. کلسیتونین استخوان ها را حفظ می کند در حالی که پاراتیروئید شکستگی استخوان های قدیمی را کنترل می کند.

همچنین منیزیم برای فعال سازی آنزیم مورد نیاز است که تشکیل کریستال های کلسیم را کنترل می کند و برای تشکیل استخوان ضروری است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند کمبود منیزیم عامل خطر تشکیل کریستال غیر عادی در استخوان ها و نیز پوکی استخوان است.

شاه بلوط همچنین حاوی مقدار فسفر بالاتر نسبت به بقیه آجیل است. فسفر یک عامل سازنده برای استخوان ها، DNA و دندان است.

با توجه به وزارت کشاورزی و دامداری، 100 گرم شاه بلوط در حدود 46 میلی گرم کلسیم دارد. مصرف منظم آن رشد استخوان در کودکان و نیز حفظ استخوان در افراد مسن کمک می کند، مطالعه دیگری نشان داد که افزایش مصرف کلسیم منجر به تراکم بالاتر مواد معدنی، بعد از یائسگی افرادی شده است که رژیم غذایی کلسیم پایینی را مصرف می کنند. دانشمندان همچنین توصیه می کنند که بیماران مبتلا به پوکی استخوان، یا افرادی که در معرض خطر بالاتر توسعه این بیماری قرار دارند، باید جذب کلسیم را برای مدیریت یا دفع بیماری افزایش دهند.

مطالعات همچنین نشان می دهند افرادی که از کمبود مس، یکی از مواد معدنی موجود در شاه بلوط رنج می برند، بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند. مطالعات نشان داد که مکمل مس در جلوگیری از کاهش تراکم استخوان مؤثر است و تراکم مواد معدنی استخوان را در زنان میانسال افزایش می دهد در نتیجه در مبارزه با پوکی استخوان مؤثر است.

خواص و فواید شاه بلوط

بهبود سلامت استخوان ها با شاه بلوط

6. شاه بلوط به انرژی بدن کمک کرده و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد

مس و فسفر دو عنصر یافته شده در شاه بلوط، در تولید، انتقال و ذخیره انرژی در بدن ضروری هستند. شاه بلوط حاوی منیزیم است که برای متابولیسم انرژی و همچنین آرامش و انقباض ماهیچه های بدن ضروری است نقش آن در تولید انرژی و حرکت ماهیچه ها به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

آهن نیز در بلوط موجود است و در بهبود عملکرد فیزیکی به دلیل نقش آن در انتقال اکسیژن به سراسر بدن ضروری است آهن در سنتز هموگلوبین حیاتی است که اکسیژن را به بخش های مختلف بدن حمل می کند. به علاوه، حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات هستند که منبع اصلی انرژی برای بدن هستند.

مطالعه ای نشان داد کربوهیدرات های بسیار پیچیده مانند آنچه در شاه بلوط وجود دارند، در تأمین استقامت برای دوندگان در مسافت های طولانی در کنار منیزیم، کلسیم، آهن و ویتامین B ضروری هستند.

به خاطر غلظت بالای مس، منیزیم، آهن، فسفر و کربوهیدرات ها، شاه بلوط ماده انرژی زای عالی است که به بهبود عملکرد فیزیکی و استقامت کمک کند.

7.کمک به پیشگیری و مدیریت دیابت با شاه بلوط

شاه بلوط حاوی منیزیم است، که نقش اساسی در ترشح انسولین ایفا می کند و کمبود آن باعث ایجاد مشکلاتی با حساسیت انسولین و همچنین افزایش رشد مقاومت انسولین فردی می شود. مس موجود در شاه بلوط می تواند به مدیریت و یا جلوگیری از دیابت کمک کند. مطالعات نشان می دهد کمبود آن منجر به کاهش واکنش انسولین، حساسیت به گلوکز و همچنین افزایش واکنش بدن به گلوکز می شود. اینها همه عوامل خطرساز برای پیشرفت دیابت هستند.

مطالعات نشان داده اند که فیبر رژیمی موجود در منابع غذایی مثل شاه بلوط به تنظیم گلیسمیک کمک می کند در نتیجه مانع توسعه دیابت می شود. علاوه بر این، منابع علمی همچنین پیشنهاد می کنند که فیبر رژیمی نقش مهمی در پیشگیری از رشد دیابت یا دیابت نوع 2 ایفا می کند.

مطالعات بیشتر نشان می دهد که مصرف بالای فیبر رژیمی در کاهش قابل توجه دیابت در کودکان و نوجوانان ضروری است. روی، یکی دیگر از مواد معدنی موجود در شاه بلوط است، در حال حاضر برای مدیریت مقاومت انسولین در کودکان به منظور جلوگیری از ظهور دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات دیگر نشان داده اند که روی برای ذخیره مناسب انسولین ضروری است و کمبود آن تنها مقاومت انسولین را تشدید می کند.

شاه بلوط نیز شامل منگنز، که در متابولیسم گلوکز مورد نیاز است و نیز در ترشح و تولید انسولین بکار می رود، شاه بلوط همچنین دارای آهن است که فقر آنها با مقاومت انسولین مرتبط است و دیابت را تحریک می کند.

غلظت بالای چربی های تک اشباعی در شاه بلوط باعث می شود که آنها در مبارزه با دیابت مفید باشند. شاه بلوط غنی از اسیدهای چرب، مواد معدنی ضروری و فیبر رژیمی هستند. دانشمندان مشاهده کرده اند که در پیشگیری، درمان و مدیریت دیابت مؤثر می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی شاه بلوط

شاه بلوط برای مدیریت دیابت

8. شاه بلوط حاوی خواص ضد میکروبی هستند

مطالعات نشان داده اند که عصاره های شاه بلوط حاوی آنزیم های ضد میکروبی هستند که در برابر باکتری ها مثل استافیلوکوکوس اورئوس و ایی، کولی قوی هستند.

شاه بلوط ها غنی از آنزیم های ضدمیکروبی، روی، مس و تانین هستند که ثابت شده در حفاظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی و انگلی مؤثر هستند.

9. شاه بلوط عاری از گلوتن هستند.

شاه بلوط عاری از گلوتن است، به این معنی که آنها منابع غذایی باورنکردنی برای افرادی هستند که از بیماری سلیاک، حساسیت گلوتنی و آلرژی گندم رنج می برند.

شاه بلوط می تواند رژیم غذایی لازم برای ویتامین ها، مواد معدنی، نشاسته، اسید فولیک، فیبر و اسیدهای چرب را برای افرادی فراهم کنند که نمی توانند غذاهایی حاوی گلوتن را مصرف کنند.

با کمبود گلوتن، شاه بلوط منبع غذایی ایده آل برای انواعی از مواد مغذی ضروری برای افرادی هستند که قادر به مصرف غذاهای حاوی گلوتن نیستند.

10. شاه بلوط می تواند به عنوان یک خلط آور عمل کند

صدها سال است که مردم از شاه بلوط برای تسکین سرماخوردگی، گلو درد و سرفه استفاده می کنند چون خواص خلط آوری دارد.

زمانی که فرد مبتلا به سرماخوردگی یا گلودرد می شود، این ویژگی به بدن می گوید که ناحیه گلو را هیدراته کنند تا از خشکی و خارش در گلو جلوگیری شود.

شاه بلوط قرن ها است به عنوان خلط آور مؤثر برای درمان گلو درد و نیز سرماخوردگی استفاده می شده است.

خواص بی نظیر شاه بلوط

تمام خواص و فواید شاه بلوط

11. شاه بلوط عملکرد خون را افزایش می دهد

شاه بلوط حاوی مس، منیزیم و کلسیم هستند که برای انعقاد خون ضروری هستند. فسفر موجود در شاه بلوط در محافظت از خون مهم است. مس نیز در تولید هموگلوبین که یک حامل اکسیژن بشمار میرود مهم است.

مطالعات همچنین نشان می دهند سنتز هموگلوبین به شدت، به در دسترس بودن آهن وابسته است، که می تواند ناشی از خوردن شاه بلوط باشد. اگر میزان هموگلوبین پایین باشد، پس فرد در معرض خطر بالای کم خونی قرار دارد.

تانین، موجود در شاه بلوط به منظور افزایش لخته شدن خون ثابت شده است، در نتیجه تضمین می کند که عوامل بیماری زا از طریق زخم های باز وارد بدن نمی شوند. اولئیک اسید و منیزیم که در مقادیر قابل توجهی در شاه بلوط یافت می شود در جلوگیری از تجمع پلاکت خونی مهم است، که در زمان رها شدن، می تواند منجر به گردش خون ضعیف، انسداد در مویرگ ها و مشکلات قلبی شود.

روی، یکی از مواد معدنی که به بهبود زخم کمک می کند، در نتیجه بدن را از عوامل بیماری زا محافظت می کند.

شاه بلوط غنی از روی، اولئیک اسید، تانین و مواد معدنی نظیر مس، آهن و منیزیم است که وظایف مربوط به خون از جمله جلوگیری از تجمع پلاکت را افزایش می دهند و التیام زخم را افزایش می دهند.

12. شاه بلوط می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند

همانطور که در بالا ذکر شد، شاه بلوط حاوی مقادیر کافی مس است که در تنظیم فشار خون ضروری است. کمبود مس معمولا منجر به از دست دادن کنترل فشار خون می شود. منیزیم، که در بلوط یافت شده است، در کاهش فشار خون به اثبات رسیده و پزشکان مکمل های منیزیم را برای افراد مبتلا تجویز می کنند.

مکمل منیزیم نیز در درمان پره اکلامپسی مؤثر بوده است، وضعیتی که توسط زنان باردار که اغلب با فشار خون بالا همراه است. مطالعات دیگر نشان داده اند که ترکیب منیزیم و پتاسیم در حال حاضر در شاه بلوط می تواند به بهبود فشار خون کمک کند. علاوه بر این، ثابت شده است که منیزیم به طور بالینی تاثیر داروهای مورد استفاده در مبارزه با فشار خون بالا را افزایش می دهد.تانین و فیبر رژیمی، مواد غذایی که به وفور در شاه بلوط یافت می شوند در کاهش فشار خون مؤثر هستند.

تنظیم فشار خون با شاه بلوط

تنظیم فشار خون با شاه بلوط

13. شاه بلوط برای کمک به تقویت ایمنی

به دلیل مقدار آهن موجود در شاه بلوط مصرف آن در افزایش واکنش ایمنی ایده آل است. زیرا تنظیم توزیع آهن در بدن یکی از راه هایی است که بدن را از هجوم عوامل بیماری زا محافظت می کند. اکثر پاتوژن ها نیازمند آهن از میزبان به منظور ایجاد بیماری هستند و بدن مقدار آهن را برای این موجودات زنده مضر موجود است را محدود می کند.

تحقیقات نشان داده است که کمبود مس، یک ماده معدنی ضروری در بلوط، منجر به افزایش خطر عفونت باکتریایی می شود. همان تحقیقات ادعا می کنند که بدن می تواند از توانایی برای زنده ماندن اطمینان حاصل کند که توسط بافت ها و سلول ها با مس در طی عفونت بالقوه کاهش می یابد.

شاه بلوط همچنین شامل اسید چرب، لینولئیک اسید است که به منظور افزایش عملکرد لنفوسیت (نوع خاصی از سلول های سفید خون)و نیز تکثیر آنها در محل های آلوده به عفونت نشان داده می شود. همچنین ویتامین B6 در شاه بلوط نیز برای رشد مناسب و افزایش سریع خصوصا در طول عفونت، مهم است این ویتامین در تولید آنتی بادی نیز حیاتی است که در مبارزه با ویروس ها و عفونت باکتری ها ضروری است.

شاه بلوط ها حاوی روی هستند که در کاهش خطر آلودگی که شامل اسهال، مالاریا و ذات الریه می شود ضروری است. مطالعات نشان داده اند که کمبود روی در افراد مسن با کاهش توانایی سیستم ایمنی در ترمیم زخم ها مرتبط است که می تواند منبع ورود عوامل بیماری زا باشد. کمبود روی هم قابلیت سیستم ایمنی را به خطر می اندازد.

مقدار فیبر بالا در شاه بلوط در بهبود ایمنی بدن نیز مفید است. فیبر حاوی پروبیوتیک هایی است که با سیستم ایمنی کار می کنند تا مانعی بر روی شکم ایجاد کنند که مانع از دسترسی باکتری و دیگر پاتوژن ها به دستگاه گوارش می شود.

اسیدهای چرب، تانین، مس، آهن، روی، فیبر، و ویتامین های B و C در تقویت مواد غذایی، آنها را ایده آل می کنند.

14. شاه بلوط به کاهش وزن کمک می کند

بر خلاف بسیاری از آجیل ها، شاه بلوط حاوی سطوح پایین چربی و کالری هستند مطالعه ای نشان داد که رژیم غذایی حاوی سطوح پایین چربی و کالری به کاهش وزن کمک می کند.

چندین مطالعه دیگر نشان داده اند که یک رژیم چربی کم اما پیچیده کربوهیدرات در کاهش وزن و مدیریت وزن موثر است. مطالعات نشان داده اند که فیبر رژیمی که با مقادیر بسیار زیادی در شاه بلوط یافت می شود در افزایش وزن و مدیریت کاهش وزن و جلوگیری از چاقی در هر دو مطالعات حیوانی و انسانی موثر است. این به این دلیل است که فیبرها سیری را افزایش می دهند در نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی را کاهش می دهد که عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است. شواهد علمی نشان داده اند که مصرف فیبر رژیمی، خطر چاقی در کودکان و نوجوانان را کاهش می دهد.

شاه بلوط برای کاهش وزن

کمک شاه بلوط به کاهش وزن

15. شاه بلوط به حفظ تعادل الکترولیت کمک می کنند.

شاه بلوط ها برای حفظ تعادل الکترولیت در بدن ضروری هستند؛ زیرا حاوی مقادیر نسبتا بالایی از منیزیم، کلسیم، آب و پتاسیم هستند. مطالعه ای نشان داد که عدم تعادل در سطوح یا کاستی ها، در پتاسیم، منیزیم و کلسیم عامل اصلی عدم تعادل الکترولیت، به ویژه در بیماران مسن می باشد.

تعادل مناسب الکترولیت در مدیریت فشار خون بالا، دیابت، نارسایی قلبی و سایر بیماری ها حیاتی است. مطالعه ای نتیجه گیری کرد که در دسترس بودن پتاسیم و منیزیم در بدن به تعادل الکترولیت کمک میکند و در نتیجه این مواد معدنی می تواند در درمان این بیماری استفاده کرد. تعادل الکترولیت در درمان اختلالات مختلفی مثل فشار خون بالا، ضروری است و مصرف آن می تواند به بهبود این تعادل به خاطر مقدار بالای پتاسیم، کلسیم، مقدار رطوبت و منیزیم کمک کند.

فواید و خواص شاه بلوط برای همه به خصوص زنان باردار + ارزش غذایی

4.8144
این مطلب مفید بود ؟1377
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : jenreviews / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی