صداقت و راستی
صداقت و راستی یکی از مهم ترین و بهترین خصوصیات انسان هاست که اهمیت فراوانی در زندگی و کسب و کار افراد دارد.

صداقت و راستی چیست؟

صداقت بالاترین سطح کیفیت در شخصیت انسان است . این یک تعهد واقعی بین رفتارها و روابط فرد با افراد دیگر است . صداقت برای داشتن یک زندگی سالم و مرفه بسیار مهم است و یک فرد صادق در زندگی خود دچار تنش نمی ‎شود و کسی که در زندگی دچار تنش نشود، بیشتر زندگی می‎‎ کند .

اگر ما در تعهدات و وعده های خود با دیگران صادق باشیم ، دیگر نگران نتایج اعمال خود نیستیم . نگرانی، استرس و اضطراب ناشی از عدم وجود صداقت در اعمال ما، از دلایل اصلی بروز بیماری های مختلف است .

اگر همه مردم جامعه در اعمال خود صادق باشند چه اتفاقی می ‎افتد؟

اگر همه افراد در اعمال خود صادق باشند، به دلیل وجود احساس وظیفه در همه حوزه ها، فساد از بین خواهد رفت . افراد صادق کمتر دچار استرس می ‎شوند و همچنین کمتر مستعد ابتلا به بیماری های ناشی از استرس خواهند بود .

داشتن صداقت در انجام وظایف، فداکاری اشخاص را نشان می ‎دهد و فداکاری باعث افزایش بهره وری در شغل و تجارت می ‎شود و افزایش بهره وری نیز منجر به توسعه اقتصادی بالاتر و ثبات مالی بیشتر خواهد شد .

وجود صداقت در انجام معاملات شخصی و تجاری به ایجاد روابط محکم ، کمک زیادی می ‎کند .

چنانچه نمناک عنوان کرده است عدم وجود مشکلات شخصی و تجاری منجر به ایجاد فضای اجتماعی شاد تر می ‎شود و وجود صداقت در نقش های رهبری، باعث ایجاد اعتماد بیشتر افراد به رهبران جامعه خواهد شد .

صداقت و راستی در کار

اگر همه مردم جامعه در اعمال خود ناصادق باشند چه می‎ شود؟

در شرایطی که هیچ یک از افراد جامعه در اعمال خود صداقت نداشته باشند ، به دلیل وجود خودخواهی این افراد، فساد در جامعه افزایش پیدا می ‎کند و به دلیل وجود تردید در انجام معاملات و روابط مختلف، استرس افراد بیشتر می ‎شود . افراد نا صادق کارهای خود را فقط به منظور کسب درامد انجام می ‎دهند و به فکر مسئولیت های اجتماعی، کار گروهی، اهداف و ... نخواهند بود .

در صورت عدم وجود صداقت در افراد یک جامعه، دیگر روابط و دوستی های پایدار وجود نخواهد داشت . پرونده های موجود در دادگاه ها، فعالیت پلیس، جنایات و خشونت های افراد جامعه افزایش می‎ یابد اما در صورت عدم وجود صداقت در رهبران یک جامعه، این افراد دیگر به توسعه ملی و رفاه افراد جامعه اهمیتی نمی ‎دهند و تنها به فکر منافع و کسب سود برای خود هستند .

همه ما می ‎دانیم که بسیاری از افراد جامعه در انجام مسئولیت های خود صداقت ندارند . در دنیای خود خواهانه امروز، بیشتر افراد به صداقت اهمیتی نمی ‎دهند و این افراد قادر به درک این موضوع نیستند که اعمال خودخواهانه آن ها باعث ایجاد ناهنجاری های مختلفی در اینده جامعه شان خواهد شد و همچنین بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن ها رو به رو هستیم نتیجه اعمال خودخواهانه این گونه افراد است . دلیل عدم وجود صداقت در مردم ناشی از ترسو بودن این افراد و عدم وجود شجاعت در گفتن حقیقت در آن ها است .

دروغگویی

صداقت در مقابل عدم صداقت

این درست است که با نادیده گرفتن صداقت می ‎توان موفقیت های بزرگی کسب کرد و در مدتی کوتاه به ثروت و محبوبیت بالایی رسید اما باید بدانید که در چنین شرایطی ممکن است خیلی زود از عرش به فرش سقوط کنید و تمام دارایی های خود را از دست دهید .

امروزه با تعداد زیادی از این افراد آشنا هستیم که ثروت اندوخته خود را یک شبه از دست می ‎دهند و با اتهامات مختلفی مانند فساد مالی ، پرونده های جنایی و یا ورشکستی دستگیر می ‎شوند که این افراد در نظر افراد جامعه، افرادی فاسد هستند.

وقتی صادق باشیم ، مهم نیست که پول زیادی نداشته باشیم و مهم این است که ما خوشحال زندگی می ‎کنیم و شب ها به راحتی می ‎خوابیم. دانستن این نکته که پیروزی همیشه از آن افراد صادق است می ‎تواند به ما در حفظ صداقت در انجام اعمال مختلف کمک کند .

برای درک بهتر قدرت صداقت کافی است که در اعمال و روابط خود با دیگران صادق باشید و این گونه خواهید دید که در صورت صادق بودن، افراد صادقی را نیز جذب خواهید کرد .

همانطور که بارها در نمناک گفته ایم اگر یک تاجر صادق باشید، مشتری های صادقی را جذب می ‎کنید و اگر در روابط خود صادق باشید، دوستان صادقی پیدا خواهید کرد . در صورت عدم صداقت شما با دیگران، هیچ تضمینی برای درستی روابط و معاملات شما وجود نخواهد داشت و در واقع هرچه را که بکارید، درو خواهید کرد .

تاثیر راستگویی در کار

دلایل اهمیت صداقت و راستی :

1. بدون وجود صداقت، روابط ما هیچ گونه پایه و اساس محکمی نخواهد داشت . صداقت داشتن در روابط با دیگران مانند روابط خانوادگی و یا روابط دوستان یا عاشقانه باعث ایجاد حس اعتماد در فرد مقابل می‎ شود. بدون وجود صداقت در روابط ، جمله "دوستت دارم" نیز دروغ به نظر می ‎آید و هیچ احساس امنیتی در روابط احساس نخواهد شد .

2. مردم قادر نیستند ذهن شما را بخوانند، صادق بودن فقط به معنای گفتن حقیقت نیست ، بلکه به معنی نحوه عملکرد شما در شرایط مختلف نیز هست . ممکن است فردی با انجام عملی باعث آسیب رسیدن به شما شده باشد اما از این مسئله با خبر نباشد .

در چنین شرایطی صادق بودن شما و اطلاع دادن به آن شخص درباره اعمال اشتباهی که مرتکب شده به او در جبران اشتباهاتش کمک فراوانی خواهد کرد . در صورت عدم اطلاع این موضوع مانع از اصلاح رفتار این فرد خواهید شد و بنابراین صداقت می ‎تواند به بهبود روابط و جبران اشتباهات افراد کمک زیادی کند .

3. وقتی مردم از حقیقت موضوعی بی اطلاع هستند ، درصدد مطلع شدن آن حقیقت و کشف آن برخواهند آمد که در چنین شرایطی ممکن است به شایعات دامن زده شود و دروغ برخی افراد باعث ایجاد سوءتفاهمات و مشکلات بزرگی در روابط دیگران شود .

در چنین شرایطی که افراد ازحقیقت بی اطلاعند ممکن است به راحتی شایعات را باور کنند و در نهایت احساس آسیب و خیانت کنند . در صورتی که صداقت داشتن در وهله اول، از بروز تمام این مشکلات جلوگیری می‎ کرد.

4. مردم معمولا بیشتر از پنهان کردن حقیقت صدمه می ‎بینند تا خود حقیقت . بعضی از افراد به این دلیل دروغ می ‎گویند زیرا می ‎ترسند گفتن حقیقت باعث به وجود آمدن دردسر های متعددی برای آن ها شود .

در حالی که شنیدن حقیقت حتی اگر سخت هم باشد از شنیدن دروغ برای افراد راحت تر است؛ زیرا زمانی که حقیقت برملاء شود افرادی که دروغ شنیده اند، احساس می‎ کنند بازیچه فرد دیگری شده اند و این سوال برایشان پیش می آید که چرا از همان اول حقیقت به آن ها گفته نشد .

5. صداقت، روابط را بهبود می ‎بخشد و اعتماد بین افراد را افزایش می ‎دهد و عشق را عمیق تر می ‎کند. زندگی کردن با دروغ کاربسیار سختی است و باعث پیچیده تر شدن مشکلات می ‎شود .

شاید صادق بودن در ابتدا باعث دشوار شدن شرایط موجود شود اما در نهایت افراد را به یکدیگر نزدیک تر می ‎کند و باعث ایجاد حس امنیت در روابط افراد می ‎شود .

نقش صداقت در زندگی

راهکارهای مناسب برای افزایش صداقت و راستی در خود :

  1. اگر به مدرسه می‎روید، به هیچ وجه در امتحانتان خود تقلب نکنید که با تقلب نمی ‎توانید به موفقیت برسید .
  2. اگر شاغل هستید، در انجام مسئولیت ها و وظایف خود صادق باشید و به منافع شرکتی که در آن مشغول به کار هستید فکر کنید، نه فقط منافع خودتان .
  3. قبل از قبول هر مسئولیتی، جوانب کار را به خوبی بسنجید و مطمئن شوید که از انجام آن برخواهید آمد و برای به پایان رساندن آن به نحو احسن تلاش کنید .
  4. برای ایجاد ذهنیت مثبت در نظر دیگران، دروغ نگویید و خود را طوری نشان ندهید که نیستید .
  5. خودتان را دوست داشته باشد ؛ افرادی که احساس خوبی به خود دارند کمتر دروغ می ‎گویند .
  6. در صورت درخواست دیگران برای دروغ گفتن، به ان ها قاطعانه جواب منفی بدهید .
  7. اشتباهات خود را بپذیرید و با عواقب آن رو به رو شوید و در دراز مدت پاداش صداقت خود را دریافت خواهید کرد .

صداقت و راستی چیست و چه اثراتی در کار و زندگی دارد؟

3.836
این مطلب مفید بود ؟279
منبع : klientsolutech / trudyadams / medium / islamicity / بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی